Vším právem vytýkalo se rakouské
vojenské justici, že uvalovala na obviněné
osoby bezdůvodně vazbu, a jí zbytečně
prodlužovala a že vyšetřování
vedla, porušujíc ustanovení zákonná.
Poměry u vojenských soudů rakouských
pohnuly českou delegací v rakouské sněmovně
k několika interpelacím. V jedné bylo si
stěžováno, že stížností
obviněných do uvalení vazby byly vyřízeny
velitelem až za čtrnácte dnů; v jiné
bylo vytčeno, že vyšetřovancům
často se neoznámilo, proč jsou ve vyšetřovací
vazbě a že se vyšetřování
zbytečně protahuje. Poukazujeme na vzpomínky
mistra Machara, který ve svém spíše
" Kriminál" vylíčil, jak justice
rakouská ho držela ve vazbě, aniž mu oznámila,
proč se tak děje.
Domnívali jsme se, že po smutných zkušenostech,
kterých jsme nabyli za rakouské vojenské
justice, zlořády její nebudou přeneseny
do justice naší, ale trpce jsme se zklamali. Co bylo
vytýkáno rakouské vojenské justici,
hrozí zahnízditi se u nás. Vojenská
vězení jsou přeplněna, vyšetřovací
vazby zbytečně jsou uvalovány a prodlužovány,
vyšetřovanci jsou ve vazbě, ač vyšetřování
s nimi je skončeno a spisy předloženy jsou
vojenskému zástupci. Stalo se, na příklad
v Praze, že vojenský zástupce, ač jest
podle zákona povinen podati spis obžalovací
do 8 dnů, neučiní tak do čtyř
í šesti neděl. Tím ovšem se vyšetřovací
vazba zbytečně prodlouží a tím
dá se též z části vysvětliti,
proč jsou všechny vojenské věznice přeplněny.
Řádnému chodu vadí také místní
odloučenost úřadoven vojenského zástupce
a vojenského soudu. Jest nepochopitelné, proč
vojenské zastupitelství nezůstalo v místnostech,
které mělo dřívější
vojenské zastupitelství společného
vojska, t. j. v budově sousedící s divisním
soudem, kde styk obou úřadů byl velmi snadný
a rychlý. Vojenské zastupitelství jest z
částí na Smíchově, z části
v bývalé kadetce. Tato oddělení nejsou
ani telefonicky spojena, často se stane, že obsílka
určená pro oddělení smíchovské
je do dána do oddělení v kadetce, líčení
musejí býti mnohdy odročena, poněvadž
vojenský zástupce buď obsílky nedostal,
anebo z jiné příčiny se nemůže
dostaviti.
Staly se dále případy, že obhájci
bylo protizákonně odepřeno s obviněným
se sejíti a uraditi o opravných prostředcích
proti vazbě a teprve stížností podanou
u nejvyššího soudu byla zjednána náprava.
Zvlášť křiklavý jest způsob,
jakým vedeno bylo vyšetřování
s osobami, které byly zatčeny pro domnělé
trestné styky se sovětovou vládou uherskou.
Rozumí se samo sebou, že nikterak nemíníme
dotýkati se otázky víny a žádati,
aby osoby, které se na republice proti platným zákonům
provinily byly řádnému soudnictví
odňaty, naopak, žádáme, aby věc
byla řádně vyšetřena a skuteční
viníci před soud byli postavení, tak aby
celou veřejností mohlo se zjistiti, je-li obvinění
odůvodněné, čili nic. Avšak i
proti obviněnému, proti němuž jest dostatek
důvodů, že spáchal trestný čin,
musí býti zachována všechna ustanovení
zákona, která slouží ochraně
jeho práv ve stadiu vyšetřovacím.
Do vazby bylo vzato na deset osob ke konci měsíce
června a počátkem měsíce července.
Proti mnohým z těchto osob jsou důvody, o
které opírá se podezření, velmi
slabé, na př. u jednoho byl důvod jeho zatčení
to, že jeho navštívenka byla nalezena u jiného
obviněného. Jiný, který, což
mimochodem podotýkáme, je vrchním revidentem
státních drah, 33 let ve službách dráhy
a smýšlení národně-demokratického,
byl vzat do vyšetřovací vazby jedině
proto, že za jeho nepřítomnosti jiný
z obviněných byl v jeho bytě. Tento vrchní
revident dne 5. července stěžoval si protokolárně
do vazby, pětkrát nebo šestkrát prosil
vyšetřujícího vojenského zástupce,
aby o jeho stížnosti dal rozhodnouti, ale marně.
Pak podal si žádost na ministerstvo národní
obrany, které však žádost dne 13. září
vrátilo, aniž zjednalo pomoc. Teprve dne 25. srpna
oznámil mu vyšetřující vojenský
zástupce, proč je zatčen. Byl tedy dva měsíce
ve vazbě, aniž vůbec věděl, proč
je proti němu vedeno vyšetřování.
Jenom za stravu doplatil ze svých úspor na 3000
K. To jen namátkou vytrhujeme případ, ve
kterém pan vyšetřující zástupce
mohl se snadno a rychle o politickém smýšlení
obviněného přesvědčiti dotazem
v místě služebním. Tak dalo se i s jinými
obviněnými. Největší část
z nich nebyla vůbec, jak to zákon nařizuje,
ihned vyslechnuta, nýbrž prostě sepsán
s nimi stručný protokol, ve kterém učiněn
byl poukaz na protokol policejní. Na to byli ponechání
ve vazbě, aniž bylí vyslechnutí, někteří
až po šestí, jiní po osmí nedělích,
a tu nebyla jim oznámena konkrétní fakta,
nýbrž proveden byl výslech tak, že nevěděli
přesně, z čeho jsou obviněni. Po celou
dobu vazby všichni obvinění byli drženi
v samovazbě, ač bylo snadno dáti je do společné
vazby s jinými osobami stejné inteligence. Samovazbu
nutno považovati za zostření trestu a i u trestu
nesmí převyšovati dobu, zákonem stanovenou.
Největší výtku zasluhuje způsob,
jakým bylo naloženo se stížnostmi obviněných
do vazby. Velká část obviněných
stěžovala si hned do vazby, když jím byl
oznámen zatýkací rozkaz. Tak učinili
někteří dne 26. června, jiní
počátkem července, mnozí z nich několikráte
dotazovali. se vyšetřujícího vojenského
zástupce, kdy o jejich stížnostech bude rozhodnuto,
avšak pan vojenský zástupce stížností
jejích nepředložil radní komoře
a teprve, když obhájci obviněných podali
stížnost přímo k vojenskému soudu,
svolal vojenský soud stížnostní komisi,
která pět obviněných z vazby propustila.
O stížnostech, podaných koncem června
a počátkem července bylo rozhodnuto až
počátkem října! - Kdyby nebylo bývalo
zakročeno obhájci přímo u soudu, nebyl
by vojenský zástupce stížností
předložil, dokud by nebylo vyšetřování
skončeno, což mohlo trvati ještě dlouhou
dobu. Pan vojenský zástupce odůvodňuje
svůj postup tím, že když o stížností
nerozhoduje velitel, nebo nejvyšší vojenský
soud, nýbrž radní komora, k níž
jsou předvolání obvinění a
jejich obhájci, že nemůže před
stížnostní komisí předstoupiti
dříve, dokud vyšetřování
nepostoupilo tak, že je možno před obviněným
a jeho obhájcem podávati zprávu o stížností
do vazby, jinak že by trpěl běh vyšetřování
a výsledek jeho by mohl býti zmařen. Sluší
tu pak vytknouti, že i ministerstvo národní
obrany nekonalo své povinností. Vojenský
zástupce, v dopise ze dne 31. července podal ministerstvu
národní obrany zprávu a uvedl, že stížnosti
do vazby ještě nepředložil, poněvadž
chce vyslechnouti ještě jiné obviněné.
Ministerstvo národní obrany k tomuto dopisu mlčelo
a neupozornilo vojenského zástupce, že jeho
postup je nesprávný. Postup vojenského zástupce
porušuje zřejmě zákon. Podle §
328. voj. tr. řádu může stížnosti
vyhověti orgán, proti jehož rozhodnutí
stížnost směřuje, jinak je povinen stížnost
předložiti. Leží v podstatě věci,
že stížnost do uvalené vazby má
jen tehdy význam, když se předloží
ihned k rozhodnutí. U občanských trestních
soudů je tak vžit názor o pilnosti takové
stížnosti, že podá-li se v jedenáct
hodin, vyšetřující soudce jí
ještě ve 12 hodin přednáší
před radní komorou. Nechati ležet stížnost
do vazby po dobu více jak tří měsíců
je věc, které žádný svědomitý
právník rozuměti nebude. Novela k vojenskému
trestnímu řádu, kterou jednání
o stížnostech do vazby bylo přeneseno na radní
komoru, měla znamenati zlepšení postavení
obviněného. Postupem vojenského zástupce
a ministerstva národní obrany přivoděno
by bylo jeho zhoršení. Než ani tento nesprávný
výklad zákona nebyl by mohl býti na újmu
obviněným, kdyby byl pan vojenský zástupce
šetřil jinak zákonných ustanovení.
Podle § 178. voj. tr. řádu oznámiti
má zatýkací rozkaz obviněnému
soud, nikoliv tedy vojenský zástupce. To se stalo
v našem případě dne 7. října,
tudíž po třech měsících,
kdy soud obviněným zatýkací rozkaz
oznámí. Možno tudíž říci,
že až do 7. října bylí obvinění
proti zákonu ve vazbě a že tu se strany vojenského
zástupce byl zákon citelným způsobem
porušen. Kdyby byl vojenský zástupce zachoval
se alespoň v tomto směru podle zákona, byl
by soud ihned po zatčení s obviněnými
stížnost sepsal, a potom jako se stalo v četných
případech ji předložil, neprodleně
radní komoře.
Jsme pevně přesvědčeni, že tyto
poměry nejsou panu ministru známy, jinak by, znaje
sám krutost vazby vojenské, jistě ve prospěch
obviněných zakročil. Není možno,
aby do našeho soudnictví přenesly se nechvalné
zvyky z vojenského soudnictví rakouského.
Proto dotazujeme se pana ministra národní obrany,
chce-li zjednati v této věci, nápravu, učiniti
opatření, aby u vojenského zastupitelství
přesně zachováván byl zákon,
aby věci byly vyřizovány s největším
urychlením a aby se tak zejména stalo ve shora uvedené
trestní věcí.