Překládati učitele z příčin
služebních měly až posud právo
jen okresní a zemské rady školní v obvodu
své působnosti. Z jedné země do druhé
nemohl učitel býti služebně přikazován.
Důvodová zpráva k návrhu vládnímu
uvádí, že jest účelem návrhu
tohoto, aby zpráva vyučovací byla zmocněna
zákonem vysílati podle svého uznání
nejzpůsobilejší učitele a učitelky
na obecné a občanské školy v územích,
jež byla republice Československé přiřčena.
Důvod ten musí býti v zájmu státním
uznán, a proto usnesl se kulturní výbor,
aby návrh vládní byl vzat za podklad jeho
podrobného jednání.
Návrh vládní zasahuje hluboce do posavadních
poměrů právních a přiznává
zejména ministru školství a národní
osvěty právo přikazovati službou na
jiná místa i učitele a učitelky obsazovacím
řízení na svá místa definitivně
dosazené. Je-li však pro vykonávání
některého úřadu veřejného
třeba, aby se ten, kdo úřadem jest pověřen,
cítil na svém místě spokojeným,
je to nejvyšší měrou nutno při
povolání učitelském, ve kterém
psychologický stav učitele jest nad jiné
důležitým činitelem při vykonávání
svěřeného úkolu. Proto kladla se vždy
veliká váha na stabilitu učitelstva, aby
obsazování míst dalo se co nejspravedlivěji
i aby učitel nebyl překládán na jiné
místo proti své vůli.
V intencích návrhu vládního není,
aby tyto všeobecně uznané zásady byly
porušeny; vládě jde hlavně o to, aby
ministr školství měl zmocnění
přikazovati učitele službou jinam za jejich
souhlasu a dobré vůle chtít sloužiti
republice na místech eksponovaných. A toho práva,
jak svrchu podotčeno, ministr posud neměl.
Za nynějších mimořádných
poměrů, kdy jest značný nedostatek
učitelstva, vyžaduje však zájem státu
československého takového opatření,
i nenašlo-li by se dosti kvalifikovaných učitelů
a učitelek, kteří by sami k tomu účelu
svých služeb nabídli. V uvážení
toho všeho usnesl se kulturní výbor doplniti
po návrhu referentovu osnovu zákona v tom smyslu,
aby ministru školství a národní osvěty
přiznáno bylo právo pro dobu potřeby,
která podání návrhu vyvolala, přikazovati
učitele službou na jiná místa neomezeně,
ale po uplynutí doby, jež uznána byla
za dostatečnou k zavedení normálního
stavu, má býti právo to omezeno výhradou,
obsaženou v »osnově« zákona českého,
že učitel definitivní, službou jinam přikázány,
má nárok, aby po roce na své původní
místo byl navrácen. Názor
ten bude moci učitel (učitelka) uplatniti cestou
služební, bez formální kolkované
žádosti. - Toto omezení má hlavně
ten účel, aby nemohlo být užito zákona
někdy k jiným účelům nežli
těm, pro které byl vydán, zejména
k překládání z příčin
politických nebo disciplinárních. Vzhledem
k účelu zákona a mimořádnosti
jeho opatření, i vzhledem k tomu, že v důvodové
zprávě vládní se praví, že
jest účelem navrhovaného zákona, aby
učitelům jinam přikázaným dostalo
se přiměřeného zvýšení
příjmů, a vzhledem k tomu, že návrh
vládní ji přiznal jen dosavadní požitky
služební, schválil kulturní výbor
návrh referentův, aby ministr školství
mohl učiteli jinam přikázanému povoliti
v případech hodných zvláštního
pozoru odměny mimořádné
a diety zvýšené.
Kulturní výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění vládní
návrh schválilo se změnami svrchu naznačenými
veznění k této zprávě připojeném.
Nastane-li toho potřeba, jest ministr školství
a národní osvěty oprávněn učitele
(učitelku) veřejné školy obecné
neb občanské přikázati dočasně
na kteroukoli školu jinou v oblasti republiky československé.
Byl-li učitel takto na jiné místo služební
dočasně přikázán, má
nárok na posavadní své služební
požitky, které se i na dále řídí
podle ustanovení platných v onom území
správním, v němž posléze byl
činný, ač-li s novým služebním
místem není spojen nárok na požitky
vyšší. Dále má právo na
cestovné a na výlohy stěhovací. Na
výlohy stěhovací jen tehdy, stalo-li se přikázání
na místo uprázdněné. Učiteli
přikázanému na Slovensko, nebo do jiných
území, přiřčených republice
československé, vzniká nárok na výlohy
stěhovací a příslušné
diety. Ministr školství může v případech
hodných pozoru povoliti učitelům odměny
mimořádné a diety zvýšené.
Posavadní místo služební bude definitivnímu
učiteli jinam přikázanému zachováno,
jestliže se ho výslovně nevzdá. Zemský
úřad školní jest povinen učiniti
proto vhodné opatření.
Žádá-li definitivní učitel takto
přeložený, aby po dvou letech od vydání
tohoto zákona byl na své původní místo
navrácen, musí býti jeho žádosti
vy-hověno; po uplynutí dvou let od vydání
zákona musí býti dáno místo
žádosti učitelově, i když žádá,
aby byl navrácen po jednom roce.
Nepožádá-li do roka za navrácení
na původní místo, bude to pokládáno
za zřeknutí se místa toho.
Služební požitky učitelů na Slovensko
přikázaných platí se až do zákonné
úpravy právních poměrů učitelstva
na Slovensku z pokladny státní.
Zákon tento nabývá moci dnem vyhlášení
se zpětnou účinností ode dne 1. listopadu
1918.
Ministru školství a národní osvěty
se ukládá, aby v dohodě s ministrem financí
zákon tento provedl.