Brzy po vydání zákona ze dne 10. prosince
1918 sb. z. a n. č. 63 o podpore nezaměstnaných
bylo seznáno, že výrobní poměry
průmyslu, zejména pro nedostatek uhlí a surovin,
a v důsledku toho také výdělkové
poměry dělnictva nevytvářejí
se bohužel tak, jak bylo předpokládáno,
aby po uplynutí doby účinnosti zákona
toho dnem 15. února 1919 mohly býti podpory v nezaměstnanosti
zastaveny, nýbrž naopak, že bude potřebí
zákon ten prodloužiti na dobu delší.
Vidouc tuto nezbytnost počalo ministerstvo sociální
péče obírati se úpravou podpor v nezaměstnanosti
ve směru dvojím. Po stránce prvé tak,
aby počet nezaměstnaných byl co možno
zmenšen, aby jak v zájmu pracovní morálky
obyvatelstva, tak i v zájmu státních financí
podpory braly jen osoby, které jich nezbytně potřebují,
ve směru druhém pak tak, aby podpory v nezaměstnanosti
nebyly brány úplně zdarma, nýbrž
aby za ně konány byly práce, jež vykonati
jest v zájmu veřejném.
Na těchto podkladech byv zbudován, povstal zákon
ze dne 12. února 1919 sb. z. a nar. č. 63 a další
vládní nařízení o podporách
v nezaměstnanosti, jimiž nejen výše podpor,
jakož i okruh osob v jedné rodině podporovaných
značně byly omezeny, nýbrž z podpor
vyloučeny všechny osoby, které dříve
v zemědělství, lesnictví a v domácnostech
byly zaměstnány a také nyní s počínajícími
se pracemi jarními mohly v těchto oborech práci
nalézti.
Když pak později, hlavně v době žňové
bylo zřejmo, že při dobré vůli
pracovní snadno může každý práci
nalézti, počalo ministerstvo sociální
péče podpory v nezaměstnanosti vůbec
zastavovati, v okresích převážně
zemědělských zcela, v okresích smíšených
částečně, takže se nyní
vyplácejí podpory jen v místech a krajích
výhradně průmyslových, kde skutečně
nelze práce nalézti a kde by výživa
obyvatelstva byla ohrožena.
Mimo to snažilo se ministerstvo sociální péče
opatřiti nezaměstnaným práci tím
způsobem, že povzbuzovalo obce a okresní výbory,
aby podnikaly práce všeužitečné,
během válečné doby zanedbané,
jako úpravu a čištění silnic,
cest, ulic, náměstí a návsí
a pod., při čemž jsou přikazováni
k pracem těm nezaměstnaní a podpora dále
je jim ponechávána, takže korporace ty s nákladem
vlastním mnohem menším mohly si prováděti
práce, jež by dříve nebo později
za všech okolností byly musely vykonati s nákladem
vlastním, mnohem vyšším.
Avšak tento způsob opatřovati práci
trpěl dvojím nedostatkem; jednak nemaje zákonného
podkladu donucovacího, mohl se pohybovati jen v mezích
užších, kde obce a okresní výbory
se k pracem podobným samy a dobrovolně odhodlaly,
jednak neposkytoval, omezuje se na pouhou částku
podpory nezaměstnaných, dostatečné
pobídky k práci ani obcím a okresním
výborům ani nezaměstnaným, jelikož
podnikateli ukládal značnější
vydání vlastní, a nezaměstnanému
neumožnoval podstatnějšího zvýšení
příjmů.
Aby oběma těmto nedostatkům pomohl, k tomu
čelí předložený návrh
zákona ministerstva sociální péče.
Navrhovaný zákon dává v § 1.
a 2. státní správě právo, že
může naříditi obcím, okresním
zastupitelstvům a okresním silničním
výborům, aby s pracemi, jež vykonati jest ve
veřejném zájmu a při nichž lze
zaměstnati větší počet nezaměstnaných
osob, ihned započaly a že může je dáti
vykonati na jejich náklad, kdyby práce ty nebyly
zahájeny ve stanovené lhůtě; při
tom se však státní správa v § 4.
návrhu zákona uvoluje, že přispěje
podnikateli za každou pracující osobu, která
by měla nárok na podporu v nezaměstnanosti,
dvěma třetinami mzdy obvyklé v místě,
nejvýše však 6 K denně, čímž
zajišťuje se jak podnikateli, že nebude přetížen
nákladem na práci podniknutou, tak i nezaměstnanému,
že za práci svoji a k výživě své
dosáhne alespoň mzdy v místě obvyklé,
výhody to nemalé, jak pro zaměstnavatele,
tak i pro zaměstnaného.
Další zásadní rovněž vhodné
ustanovení obsahuje § 7. návrhu zákona,
jenž stanoví, že demobilisační
výbory se zrušují a že úkoly jim
svěřené opatřovati budou okresní
správy politické. Není potřebí
šířiti se o tom - stížnosti do
toho jsou všeobecně známy - že ne všechny
demobilisační výbory pojímaly úkol
svůj správně.
Vzhledem k vývodům shora uvedeným uvítal
sociálně politický výbor projednávanou
osnovu zákona s uspokojením a přijal ji úplně
za svou přičiniv k ní jen některé
menší doplňky a změny.
Aby se snad nepřihodilo, že by obec některá
nebo okres nařízenou prací byl nad finanční
sílu svoji zatížen, změněna poslední
věta § 1. takto: »Z příkazu toho
je možno se do osmi dnů odvolati k nadřízené
instanci, když rozpočet nakázané práce
přesahuje u obcí 50.000 K a u okresních zastupitelstev
250.000 K. Táž instance rozhoduje s konečnou
platností.
Ustanovení § 7. přikazující dozor
na správu a účelné provádění
prací uvedených v tomto zákoně okresní
správě politické byl vypuštěn,
jelikož plyne již z § 5. zákona, jímž
poměr podnikatele prací k okresní správě
politické jest stanoven.
Ostatní doplňky a změny jsou buď jen
stylistické, nebo čelí k tomu, aby dosaženo
bylo na některých místech jisté přesnosti
zákona.
V důsledku shora vylíčené potřeby
a účelnosti schválil sociálně
politický výbor jednohlasně osnovu zákona
a navrhuje:
Slavné Národní shromáždění,
račiž dole stojící vládní
osnově zákona uděliti ústavní
souhlas.
Okresní správa politická může
naříditi obcím, okresním zastupitelstvům
a okresním silničním výborům,
aby s pracemi, jež vykonati je ve veřejném
zájmu a při nichž lze zaměstnati větší
počet nezaměstnaných osob, ihned započaly.
Obcím s vlastním statutem vydává nařízení
toto zemská politická správa.
Z příkazu toho možno se do osmi dnů
odvolati k nadřízené instanci, když
rozpočet nakázané práce přesahuje
u obcí 50.000 K. a u okresních zastupitelstev 250.000
K. Táž instance rozhoduje s konečnou platností.
Nezahájí-li obec, okresní zastupitelstvo
nebo okresní silniční výbor ve stanovené
lhůtě práce, jež vykonati bylo pravoplatně
nařízeno (§ 1.), dá je vykonati okresní
(zemská) správa politická na jejich náklad.
Při těchto pracích jest zaměstnávati
především osoby, které by měly
nárok na podporu v nezaměstnanosti.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby na návrh okresní (zemské) správy
politické přispíval podnikateli (§ 1.)
za každou osobu, která by měla nárok
na podporu v nezaměstnanosti, dvěma třetinami
mzdy obvyklé v místě, nejvýše
však 6 K denně.
Tohoto příspěvku neposkytuje se však
na práce, na které byla již povolena jiná
podpora z peněz státních.
Podnikatel prací (§ 1.) jest povinen předkládati
každých 14 dní okresní správě
politické výkazy o osobách přibraných
z nezaměstnaných a o výši mzdy jim vyplacené.
Dále jest povinen oznámiti, kdo z nezaměstnaných
práci bezdůvodně opustil, kdo práci
nedbale konal anebo z jiného důvodu vlastní
vinou byl z práce propuštěn.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby v dohodě s ministrem financí i na jiné
práce, jež by se konaly také ve veřejném
zájmu, přispěl přiměřenou
částkou, zmenší-li se jimi nezaměstnanost.
Demobilisační výbory zřízené
podle zákona ze dne 10. prosince 1918 č. 63 sb.
z. a n. se zrušují; úkoly jim svěřené
opatří okresní správa politická.
Opustí-li zaměstnanec bezdůvodně práci,
koná-li ji nedbale, nebo zaviní-li své propuštění,
pozbývá trvale nároku na podporu v nezaměstnanosti.
Jinak zůstávají ustanovení zákonů
uvedených v úvodě nezměněná.
Zákon tento nabývá účinnosti
14 dnů po vyhlášení.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby ve shodě se zúčastněnými
ministry jej provedl.