Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1694.

Zpráva

výboru sociálně-politického

o vládním návrhu zákona tisk č. 1653

na změnu a doplnění zákona o podpoře nezaměstnaných.

Brzy po vydání zákona ze dne 10. prosince 1918 sb. z. a n. č. 63 o podpore nezaměstnaných bylo seznáno, že výrobní poměry průmyslu, zejména pro nedostatek uhlí a surovin, a v důsledku toho také výdělkové poměry dělnictva nevytvářejí se bohužel tak, jak bylo předpokládáno, aby po uplynutí doby účinnosti zákona toho dnem 15. února 1919 mohly býti podpory v nezaměstnanosti zastaveny, nýbrž naopak, že bude potřebí zákon ten prodloužiti na dobu delší.

Vidouc tuto nezbytnost počalo ministerstvo sociální péče obírati se úpravou podpor v nezaměstnanosti ve směru dvojím. Po stránce prvé tak, aby počet nezaměstnaných byl co možno zmenšen, aby jak v zájmu pracovní morálky obyvatelstva, tak i v zájmu státních financí podpory braly jen osoby, které jich nezbytně potřebují, ve směru druhém pak tak, aby podpory v nezaměstnanosti nebyly brány úplně zdarma, nýbrž aby za ně konány byly práce, jež vykonati jest v zájmu veřejném.

Na těchto podkladech byv zbudován, povstal zákon ze dne 12. února 1919 sb. z. a nar. č. 63 a další vládní nařízení o podporách v nezaměstnanosti, jimiž nejen výše podpor, jakož i okruh osob v jedné rodině podporovaných značně byly omezeny, nýbrž z podpor vyloučeny všechny osoby, které dříve v zemědělství, lesnictví a v domácnostech byly zaměstnány a také nyní s počínajícími se pracemi jarními mohly v těchto oborech práci nalézti.

Když pak později, hlavně v době žňové bylo zřejmo, že při dobré vůli pracovní snadno může každý práci nalézti, počalo ministerstvo sociální péče podpory v nezaměstnanosti vůbec zastavovati, v okresích převážně zemědělských zcela, v okresích smíšených částečně, takže se nyní vyplácejí podpory jen v místech a krajích výhradně průmyslových, kde skutečně nelze práce nalézti a kde by výživa obyvatelstva byla ohrožena.

Mimo to snažilo se ministerstvo sociální péče opatřiti nezaměstnaným práci tím způsobem, že povzbuzovalo obce a okresní výbory, aby podnikaly práce všeužitečné, během válečné doby zanedbané, jako úpravu a čištění silnic, cest, ulic, náměstí a návsí a pod., při čemž jsou přikazováni k pracem těm nezaměstnaní a podpora dále je jim ponechávána, takže korporace ty s nákladem vlastním mnohem menším mohly si prováděti práce, jež by dříve nebo později za všech okolností byly musely vykonati s nákladem vlastním, mnohem vyšším.

Avšak tento způsob opatřovati práci trpěl dvojím nedostatkem; jednak nemaje zákonného podkladu donucovacího, mohl se pohybovati jen v mezích užších, kde obce a okresní výbory se k pracem podobným samy a dobrovolně odhodlaly, jednak neposkytoval, omezuje se na pouhou částku podpory nezaměstnaných, dostatečné pobídky k práci ani obcím a okresním výborům ani nezaměstnaným, jelikož podnikateli ukládal značnější vydání vlastní, a nezaměstnanému neumožnoval podstatnějšího zvýšení příjmů.

Aby oběma těmto nedostatkům pomohl, k tomu čelí předložený návrh zákona ministerstva sociální péče.

Navrhovaný zákon dává v § 1. a 2. státní správě právo, že může naříditi obcím, okresním zastupitelstvům a okresním silničním výborům, aby s pracemi, jež vykonati jest ve veřejném zájmu a při nichž lze zaměstnati větší počet nezaměstnaných osob, ihned započaly a že může je dáti vykonati na jejich náklad, kdyby práce ty nebyly zahájeny ve stanovené lhůtě; při tom se však státní správa v § 4. návrhu zákona uvoluje, že přispěje podnikateli za každou pracující osobu, která by měla nárok na podporu v nezaměstnanosti, dvěma třetinami mzdy obvyklé v místě, nejvýše však 6 K denně, čímž zajišťuje se jak podnikateli, že nebude přetížen nákladem na práci podniknutou, tak i nezaměstnanému, že za práci svoji a k výživě své dosáhne alespoň mzdy v místě obvyklé, výhody to nemalé, jak pro zaměstnavatele, tak i pro zaměstnaného.

Další zásadní rovněž vhodné ustanovení obsahuje § 7. návrhu zákona, jenž stanoví, že demobilisační výbory se zrušují a že úkoly jim svěřené opatřovati budou okresní správy politické. Není potřebí šířiti se o tom - stížnosti do toho jsou všeobecně známy - že ne všechny demobilisační výbory pojímaly úkol svůj správně.

Vzhledem k vývodům shora uvedeným uvítal sociálně politický výbor projednávanou osnovu zákona s uspokojením a přijal ji úplně za svou přičiniv k ní jen některé menší doplňky a změny.

Aby se snad nepřihodilo, že by obec některá nebo okres nařízenou prací byl nad finanční sílu svoji zatížen, změněna poslední věta § 1. takto: »Z příkazu toho je možno se do osmi dnů odvolati k nadřízené instanci, když rozpočet nakázané práce přesahuje u obcí 50.000 K a u okresních zastupitelstev 250.000 K. Táž instance rozhoduje s konečnou platností.

Ustanovení § 7. přikazující dozor na správu a účelné provádění prací uvedených v tomto zákoně okresní správě politické byl vypuštěn, jelikož plyne již z § 5. zákona, jímž poměr podnikatele prací k okresní správě politické jest stanoven.

Ostatní doplňky a změny jsou buď jen stylistické, nebo čelí k tomu, aby dosaženo bylo na některých místech jisté přesnosti zákona.

V důsledku shora vylíčené potřeby a účelnosti schválil sociálně politický výbor jednohlasně osnovu zákona a navrhuje:

Slavné Národní shromáždění, račiž dole stojící vládní osnově zákona uděliti ústavní souhlas.

Místopředseda:
Zpravodaj:
A. Slavík v. r.
V. Johanis v. r.














Zákon

ze dne.......1919,

kterým se doplňuje a mění ustanovení zákonů z 10. prosince

1918 č. 63 sb. z. a nař., z 12. února 1919 č, 63 sb. z. a nař.,

z 10. dubna 1919 č. 195 sb. z. a nař. a vládního nařízení ze

27. března 1919 č. 157 sb. z. a nař. o podpoře nezaměstnaných.

§ 1.

Okresní správa politická může naříditi obcím, okresním zastupitelstvům a okresním silničním výborům, aby s pracemi, jež vykonati je ve veřejném zájmu a při nichž lze zaměstnati větší počet nezaměstnaných osob, ihned započaly. Obcím s vlastním statutem vydává nařízení toto zemská politická správa.

Z příkazu toho možno se do osmi dnů odvolati k nadřízené instanci, když rozpočet nakázané práce přesahuje u obcí 50.000 K. a u okresních zastupitelstev 250.000 K. Táž instance rozhoduje s konečnou platností.

§ 2.

Nezahájí-li obec, okresní zastupitelstvo nebo okresní silniční výbor ve stanovené lhůtě práce, jež vykonati bylo pravoplatně nařízeno (§ 1.), dá je vykonati okresní (zemská) správa politická na jejich náklad.

§ 3.

Při těchto pracích jest zaměstnávati především osoby, které by měly nárok na podporu v nezaměstnanosti.

§ 4.

Ministr sociální péče se zmocňuje, aby na návrh okresní (zemské) správy politické přispíval podnikateli (§ 1.) za každou osobu, která by měla nárok na podporu v nezaměstnanosti, dvěma třetinami mzdy obvyklé v místě, nejvýše však 6 K denně.

Tohoto příspěvku neposkytuje se však na práce, na které byla již povolena jiná podpora z peněz státních.

§ 5.

Podnikatel prací (§ 1.) jest povinen předkládati každých 14 dní okresní správě politické výkazy o osobách přibraných z nezaměstnaných a o výši mzdy jim vyplacené. Dále jest povinen oznámiti, kdo z nezaměstnaných práci bezdůvodně opustil, kdo práci nedbale konal anebo z jiného důvodu vlastní vinou byl z práce propuštěn.

§ 6.

Ministr sociální péče se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem financí i na jiné práce, jež by se konaly také ve veřejném zájmu, přispěl přiměřenou částkou, zmenší-li se jimi nezaměstnanost.

§ 7.

Demobilisační výbory zřízené podle zákona ze dne 10. prosince 1918 č. 63 sb. z. a n. se zrušují; úkoly jim svěřené opatří okresní správa politická.

Opustí-li zaměstnanec bezdůvodně práci, koná-li ji nedbale, nebo zaviní-li své propuštění, pozbývá trvale nároku na podporu v nezaměstnanosti.

Jinak zůstávají ustanovení zákonů uvedených v úvodě nezměněná.

§ 8.

Zákon tento nabývá účinnosti 14 dnů po vyhlášení.

§ 9.

Ministr sociální péče se zmocňuje, aby ve shodě se zúčastněnými ministry jej provedl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP