Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Počínajíc rokem 1919 mění se
§ 125, č. 7, zákona o osobní dani ze
dne 25. října 1896, čís. 220 ř.
z., upraveného novelou o osobní dani ze dne 23.
ledna 1914, čís. 13 ř. z., tím způsobem,
že číslice »1600 K« zaměňuje
se číslicí »3000 K«.
Za léta 1919 a 1920 buďtež vybírány
poválečné přirážky k přímým
daním osobním podle těchto ustanovení:
Jako poválečná přirážka
se vybírá:
1.) k všeobecné dani výdělkové
přirážka 250 procent řádné
daně pro příslušníky I. a II.
třídy berní, 80 procent pro příslušníky
III. a IV. třídy berní; do berních
tříd nezařadění poplatníci
platí 120procentní nebo 80 procentní přirážku
podle toho, převyšuje-li berní povinnost ročně
300 K čili nic;
2.) k výdělkové dani dle hlavy II. zákona
o osobních daních, vyjímajíc podniky
státní, přirážka, která
činí:
a) u akciových společností, akciových
spolků, komanditních společností na
akcie, těžařstev a společností
s obmezeným ručením 150 procent,
b) u výdělkových a hospodářských
společenstev, nepožívajících
výhody §u 85. zákona o osobních daních,
80 procent a
c) u všech ostatních podniků 50 procent řádné
daně i s daní přídavečnou podle
§u 100., odstavec 7 a 8 zákona o osobní dani.
Místo přirážky 150procentní (lit. a) vybírá se při výnosnosti podniku do 6 procent přirážka...................... 80 procent
6 | 7 | ...................... 90% | ||||
7 | 8 | ...................... 100% | ||||
8 | 9 | ...................... 110% | ||||
9 | 10 | ...................... 120% | ||||
10 | 11 | ...................... 130% | ||||
11 | 12 | ...................... 140% |
Výnosnost budiž vypočtena z poměru zdanitelného
čistého výnosu ke kapitálu ukládacímu.
Z čistého výnosu vyloučí se
úroky z půjček a částky daně
výdělkové podle §u 94., lit. c) a f),
zák. o osobní dani do zdaňovacího
základu pojaté. Jako ukládací kapitál
platí splacený kapitál základní
s připočtením pravých reserv bilančně
vykázaných dle stavu na počátku obchodního
roku pro berní rok směrodatného.
U podniků částečně daně
prostých budiž pojat do výpočtu jen
ukládací kapitál připadající
na poplatnou část;
3.) k důchodové dani ukládané dle
přiznání přirážka 100
procent;
k dani důchodové, jež se odvádí
dlužníkem dle §u 133 zák. o osob. dani,
přirážka 200 procent řádné
povinnosti, avšak s těmito výjimkami:
a) k dani důchodové činící
podle §u 131., §t. b), tři procenta z úroků
kontokordentních a jiných v §u 133., č.
3., uvedených (zákon ze dne 27. května 1919,
čís. 292. Sb. z. a n.), dále k dani důchodové
činící podle §u 131., lit. c, dvě
procenta z úroků dílčích dlužních
úpisů korporací k vybírání
přirážek oprávněných,
pak k dani důchodové činící
podle §u 131., lit. d, 11/2 procenta
a k dani důchodové činící podle
zákona ze dne 26. června 1901, č. 80 ř.
z., 1/2 procenta, vybírá se
přirážka 100procentní;
b) k dani důchodové z důchodů uvedených
v § 131., odstavec 1., lit. a), a odstavec 2., jež podrobeny
jsou 10procentní neb vyšší sazbě,
přirážka se nevybírá;
4.) k dani z příjmu i s přirážkou
pro domácnosti méně zatížené
(§§ 172. až 175. zákona o osobních
daních z 25. října 1896, č. 220 ř.
z., upraveného novelou o osobních daních
z 23. ledna 1914, č. 13 ř. z.) ze zdaněného
příjmu
více než | až včetně | přirážka |
6.000 | 6.600.... | 20% |
6.600 | 7.200.... | 25% |
7.200 | 8.400.... | 30% |
8.400 | 10.000.... | 35% |
10.000 | 12.000.... | 40% |
12.000 | 14.000.... | 45% |
14.000 | 16.000.... | 50% |
16.080 | 19.000.... | 55% |
19.000 | 22.000.... | 60% |
22.000 | 26.000.... | 65% |
26.000 | 30.000.... | 70% |
30.000 | 34.000.... | 75% |
34.000 | 38.000.... | 80% |
38.000 | 44.000.... | 85% |
44.000 | 52.000.... | 90% |
52.000 | 60.000.... | 95% |
60.000 | 72.000.... | 100% |
72.000 | 84.000.... | 110% |
84.000 | 100.000.... | 120% |
100.000 | 120.000.... | 130% |
120.000 | 140.000.... | 140% |
140.000 | 160.000.... | 150% |
160.000 | 200.000.... | 160% |
200.000 | 250.000.... | 170% |
250.000 | 300.000.... | 180% |
300.000 | 400.000.... | 190% |
400.000 | 500.000.... | 200% |
500.000 | 700.000.... | 220% |
700.000 | 1,000.000.... | 240% |
1,000.000 | 1.500.000.... | 260% |
1,500.000 | 2,000.000.... | 280% |
2,000.000 | 3,000.000.... | 300% |
přes... | 3,000.000.... | 350% |
5.) k dávce tantiemové dle čl. III. zákona
ze dne 23. ledna 1914, č. 13 ř. z., 200% řádné
dávky.
Poválečné přirážky se
nepředpisují pro vyměření a
vybírání přirážek samosprávných
korporací a příspěvků pro tyto
korporace.
Pokud výše předepsaných nebo zapravených
přímých daní jest podle platných
ustanovení směrodatna pro oprávnění
nebo závazky, nehledí se k válečné
přirážce.
Poválečné přirážky vybírají
se v týchž lhůtách, jako daň
řádná. Vydáním podrobnějších
ustanovení o vybírání těchto
přirážek, zvláště k daním
za rok 1919, pověřuje se ministerstvo financí.
Ostatně platí o poválečných
přirážkách obdobně ustanovení
o přímých daních osobních.
Ministr s plnou mocí pro Slovensko se zmocňuje,
aby provedení tohoto zákona po dorozumění
s ministrem financí přizpůsobil poměrům
slovenským.
Provésti tento zákon, jenž nabývá
účinnosti dnem vyhlášky, jest pověřen
ministr financí.
Týmž dnem pozbývají platnosti pro léta
1919 a 1920 posavadní ustanovení o válečných
přirážkách k daním v článku
II. vyjmenovaným, avšak s výhradou ustanovení
následujícího paragrafu.
Pro vybírání přirážky
k dani důchodové odváděné dlužníkem
podle §u 133. zák. o osobní dani a k dávce
tantiemové platí posavadní ustanovení
ještě potud, pokud poplatné požitky byly
splatny před vyhláškou tohoto zákona.
Bližší ustanovení budou vydána
nařízením.
Pokud v řízení trestním tvoří
podklad pro výměru trestu zkrácená
neb zkrácením ohrožená daň pro
rok 1919, vpočítá se do tohoto podkladu válečná
přirážka, vyplývající
podle tohoto zákona jen při přestupcích,
jež budou spáchány po vyhlášení
tohoto zákona. Při přestupcích spáchaných
před vyhlášením tohoto zákona
vpočítá se do podkladu pro vyměření
trestu přirážka dosavadními zákony
stanovená
Císařským nařízením
ze dne 28. srpna 1916, č. 280 ř. z. zavedené
válečné přirážky k přímým
daním činí:
1. U daně pozemkové 80% řádné
povinnosti;
2. u všeobecné daně výdělkové
100% řádné povinnosti pro I. a II. třídu
berní, 60% pro III. a IV. třídu berní;
3. u výdělkové daně podniků
veřejně účtujících 20%
řádné povinnosti, jakožto přirážka
pro všechny takové podniky platící;
vedle toho pro akciové podniky, těžařstva,
společnosti s ručením obmezeným a
společenstva, jež vykazují větší
než 6% rentabilitu, přirážka dle výnosnosti
podniku od 30% do 80% odstupňovaná, jejíž
maximum (80%) platí pro podniky vyšší
než 14% rentability (u takových podniků tedy
celková přirážka 20% + 80% = 100%);
4. u daně rentové 100%;
5. u daně z příjmu pro osoby s příjmem
přes 3000 K přirážka 15% až 120%
řádné povinnosti, jejíž maximum
120% zatěžuje osoby s příjmem přes
200.000 K; konečně
6. u dávky z tantiem 100% řádné povinnosti.
K dani činžovní a domovní třídní,
pak k dani z vyššího služného nebyla
zavedena žádná přirážka.
U daně činžovní bylo hleděno
na vysokou sazbu, na zvláštní obtíže,
s nimiž bylo majitelům domů počas války
zápasiti, a na nebezpečí přesunu přirážky
na nájemníky válkou bez toho již dosti
zatížené. Také u daně z vyššího
služného bylo hleděno na vysokou sazbu, dále
na to, že je to daň ukládaná na příjem
z práce, zatíženy již daní z příjmu,
a že konečně tato daň přes vysokou
sazbu nemá finančně zvláštního
významu.
Cís. nař. ze dne 28. srpna 1916 platí v oblasti
našeho státu ještě podnes, kdežto
v rakouské republice bylo již zákonem ze dne
6. února 1919, čís. 150 st. z., přechodně
pro léta 1918 a 1919 pozměněno, a to značným
zvýšením přirážek ke všem
nahoře (1-6) uvedeným daním kromě
všeobecné daně výdělkové.
1. Finanční stav našeho státního
hospodářství, zřejmý ze státního
rozpočtu na rok 1919, jakož i další ohromná
břemena, jimiž nás mírové smlouvy
zatíží, budou ovšem vyžadovati mnohem
radikálnějších finančních
opatření, nežli je prosté zvýšení
přirážek k nynějším přímým
daním. Jak již opětovně bylo vládou
prohlášeno, bude třeba zavésti nové
daně, a to zejména dle progresivní stupnice
vyměřovanou dávku ze jmění
a vedle toho zvláštní, vysokým procentem
vybíranou dávku z přírůstku
na jmění, povstalém za války. Vláda
doufá, že návrh zákona o dávce
z majetku bude lze již během příštího
měsíce podati. Výtěžek dávky
z majetku má býti určen dle intencí
vlády především k nápravě
měny a vyrovnání jiných závazků
vzešlých nám z likvidace Rakousko-uherské
banky, dále - pokud stačí - k vyrovnání
ostatních závazků a břemen převzatých
mírovými smlouvami. Krytí běžných
vydání dávkou z majetku musí býti
rozhodně vyloučeno.
Poněvadž však běžná vydání
dosahují, jak známo, rovněž ohromných
číslic, bude nevyhnutelně třeba ještě
jiných nových daní, přímých
i nepřímých, jakož i značného
zvýšení daní nynějších.
Jest známo, že dosud trvající, zcela
abnormální poměry hospodářské
mnohým osobám ještě po 1. březnu
b. r. umožňovaly a posud umožňují
dosíci neobyčejných zisků, které
dávkou ze jmění nebude již lze zachytiti,
poněvadž tato dávka bude vyměřována
dle stavu a hodnoty jmění na 1. března 1919.
Také daň válečná by
se dle nynějšího stavu zákonného
nemohla na mimořádné zisky běžícího
roku uložiti, poněvadž ustanovením o této
dani platí jen pro zisky let 1914 až 1918. Proto bude
třeba zákon o dani válečné
rozšířiti na zisky roku 1919, v kteréžto
příčině vyžadovaná vládní
osnova bude během měsíce října
t. r. předložena.
Výnos nynějších daní přímých
lze zvýšiti, nemá-li se široce založenou,
systematickou reformou zdržeti pomoc nutně potřebná,
jednoduše zostřením válečných
přirážek. Do jaké míry se to
má státi, ukazuje připojená zde osnova.
Při všech těchto opatřeních bude
ovšem co do míry zatížení dbáti
toho, aby se jimi nezmnožilo znovu vybudovati a osvěžiti
náš průmysl a obchod, jehož bude zapotřebí
k zvýšení naší hospodářské
úrovně, tedy také k vytvoření
nových a zachování nynějších
zdrojů státních příjmů,
k odstranění posavadní nezaměstnanosti,
zvýšení státního úvěru
v cizině a tím také k zlepšení
naší valuty a odstranění dosavadní
drahoty. Úkol ten bude tím nesnadnější,
ježto se k němu druží další
úkol, zjednati rovnováhu mezi daněmi na kapitál
a jeho výnos a daněmi spotřebními,
jež bude rovněž třeba rozmnožiti,
neboť o tom není pochyby, že jakékoliv
zvýšení daní přímých
tolik nevynese, aby se tím kryla potřeba k zúrokování
a umořování nových dluhů, požadované
zvýšení platů státních
zaměstnanců, stoupající potřeba
na různá sociální opatření
a jiná zvýšení řádných
výdajů.
2. Zvýšiti přirážky k přímým
daním navrhuje se jen pro léta 1919 a 1920, aby
se nepředbíhaly tímto sice nutným,
avšak zcela anormálním opatřením
pozdější reformy.
Z důvodů již nahoře uvedených
není předmětem navrhovaného zákona
daň činžovní a domovní třídní,
pak daň z vyššího služného.
Také na daň pozemkovou se nehledí,
poněvadž tato daň jest předmětem
zvláštního návrhu vládního
(tisk 973/19), podle něhož se má vybírati
přirážka k dani pozemkové odstupňovaná
80% až 250% podle výše katastrálního
výnosu pozemků v témže berním
okresu ležících. Poněvadž však
tento návrh zní jen pro rok 1919, bude třeba
jej rozšířiti pro jednotný postup na
rok 1920.
K ustanovením osnovy dlužno podrobněji ještě
toto podotknouti:
K všeobecné dani výdělkové
navrhuje se u slabších poplatníků
(III. a IV. třída) jen mírně zvýšiti
přirážky, protože tato daň bude
míti jisté zvýšení již v
základních sazbách, ano podle zákona
ze dne 10. prosince 1918, čís. 65 Sb. z. a n., kontingentování
výdělkové daně bylo zrušeno a
při jejím ukládání přihlížeti
jest nyní vedle provozovacích známek (počet
dělníků, počet a jakost strojů,
obrat a p.) do jisté míry také k výnosu
podniku. (Citovaný zákon platí sice jen pro
ukládací období 1918/1919, není však
pochyby, že bude museti býti v té neb oné
formě prodloužen také na příští
ukládací období, nebude-li do té doby
všeobecná daň výdělková
ve svých základních ustanoveních nějak
racionálněji změněna.) U podniků
silnějších (I. a II. třída) padá
však více na váhu posavadní velká
nestejnoměrnost v zatížení jednotlivců
a společností (viz dole), kterou na základě
citovaného zákona nelze vyrovnati. Proto se navrhuje
u I. a II. třídy zvýšiti přirážky
ze 100% na 250%, u III. u IV. třídy ze 60% jen na
80%.
Zvláště pečlivého uvážení
vyžaduje otázka zvýšeného zatížení
společností. Daň společnostem
podle II. hlavy zák. o osobní dani ukládaná
byla posud mnohem vyšší, nežli všeobecná
daň výdělková. Tato daň činila
3%-4%, nejvýše 5% čistého výnosu,
kdežto daň společnostem ukládaná
činí 10%, a to z vysokého zdaňovacího
základu, do kterého se pojímá vedle
čistého, kupecky vypočítaného
výnosu, jak známo, také mnoho dle zákona
nezapočítatelných položek (hlavně
úroky hypotekární a z dílčích
úpisů). Tento rozdíl zdanění
se ještě značně zvyšoval, hledělo-li
se při obou daních na 100%ní válečnou
přirážku a snad na 200% přirážek
samosprávných korporací. Pak činilo
celkové zatížení u podniků dle
I. hlavy zákona o osobní dani 12-20%, u společností
40%, a to - jak řečeno - z vysokého zdaňovacího
nákladu. Jako maximum přípustného
vyššího zdanění navrhuje vláda
zvýšiti přirážky ze 100% na 150%,
zachovávajíc zásadně progressi v zdanění.
Dle osnovy by se jevil poměr posavadního zdanění
k příštímu uspořádání
přirážek takto:
do 6 | 20 | - | 20 | 80 |
6-7 | 20 | 30 | 50 | 90 |
7-8 | 20 | 30 | 50 | 100 |
8-9 | 20 | 40 | 60 | 110 |
9-10 | 20 | 40 | 60 | 120 |
10-11 | 20 | 50 | 70 | 130 |
11-12 | 20 | 50 | 70 | 140 |
12-14 | 20 | 70 | 90 | 150 |
přes 14 | 20 | 80 | 100 | 150 |
Nejnižší přirážka byla dosud
20%, příště bude 80%. Přirážka
100% se vybírá posud při rentabilitě
přes 14%, příště již při
rentabilitě přes 7%. To byla posud nejvyšší
přirážka, kdežto příště
bude maximum zatížení přirážkou
150% činiti, a to již při výnosnosti
přes 12%. K dani přídavečné
z vyšších dividend (§ 100., odst. 7 a 8
zák. o osob. dani) se posud vybírala jen základní
přirážkou 20%, příště
toto obmezení odpadne.
Zvláštní úpravy přirážek
je třeba k výdělkové dani společenstev
hospodářských a výdělkových.
Tato společenstva platila dle cís. nařízení
vedle základní přirážky 20% též
rentabilitní přirážku, tedy pravidelně
celkovou přirážku 100%, poněvadž
při poměrné nepatrnosti ukládacího
kapitálu (podíly a reservy) vyplývala skoro
vždy rentabilita přes 14%. To bylo nespravedlivo,
poněvadž společenstva nejsou čistou
associací kapitálu, jejich hospodářský
význam spočívá z velké části
v organisaci práce a jejich úvěr je vedle
bilančně vykázaného jmění
záložen, též na osobním ručení
členů. Aby se oprávněným stížnostem
v tomto směru vyšlo vstříc, navrhuje
se jednotná přirážka 80%, u společenstev
pak vskutku svépomocných, jež obmezují
svojí činnost na členy a jež jsou již
dle zákona o osobní dani (§ 85.) při
dani výdělkové zvýhodněny,
přirážka jen 50%.
Tato nejnižší přirážka platí
též pro spořitelny vzájemně pojišťovací
ústavy zemské a obecní podniky (zemské
banky, hypoteční banky, plynárny, elektrické
podniky a p.).
Pro daň důchodovou navrhuje se vedle zvýšení
přirážek zároveň také
zvýšiti daně prosté minimum z 1.600
K na 3000 K. Toto nové minimum je nynějšími
poměry úplně odůvodněno. Lidé,
odkázaní na malé renty, náležejí
k vrstvám válkou nejvíce zatíženým.
Jejich renty jsou ponejvíce z příjmu práce
opatřené pense. Dále sem náležejí
důchody výměnkářů a
pod. Všechny tyto renty pokud přesahují 1600
K, jsou nyní, přihlížíme-li ke
přiražkám samosprávných korporací,
zatíženy vedle daně z příjmu
také ještě 6% až 8% daně z důchodu.
Osoby požívající renty 3000 K platí
nyní na dani z příjmu 36 K 70 h a na dani
z důchodu až 240 K. Příště
mají platiti jen daň z příjmu, která
se dle osnovy při tak malých důchodech nezvýší.
Tím ubude také berním správám
práce, aniž by fin. úbytek s tím spojený
padal valně na váhu.
Posud platná přirážka 100% k dani důchodové
vybírané dle přiznání se
vzhledem na přirážky samosprávných
korporací nezvyšuje, za to jest úplně
odůvodněno navrhované zvýšení
přirážky válečné k dani
důchodové vybírané u dlužníka,
a to ze 100% na 200%. Zatížení touto poslední
daní, k níž se přirážky
samosprávných korporací nevybírají,
přiblíží se tím celkové
částce daně dle přiznávky vybírané.
Výminky navrhované co do daně z kontokorentních
úroků, z úroků dílčích
dlužních úpisů obcí, zemí
a jiných samosprávných korporací,
z úroků vkladních u spořitelen a záložen
atd. netřeba blíže odůvodňovati.
Co do úroků kontokorentních se jen poznamenává,
že tyto úroky byly do nedávna na základě
přiznávky zdaňovány (2 + 2 = 4% a
kromě toho přirážky autonomních
korporací), kdežto nyní se daň dle zákona
ze dne 27. května 1919, čís. 292 Sb. z. a
n., sráží dlužníkem, a to 3 + 3
= 6% (bez autonomních přirážek).
Dle návrhu bude srážkou vybíraná
daň důchodová i s poválečnou
přirážkou činiti:
Z úroků zástavních listů a
podobných obligací zemských, úvěrních
ústavů, dále ústavů pro vydávání
zástavních listů u spořitelen (i s
ústředními bankami) 1/2
+ 1/2= 1%, z úroků na vkladních
knížkách u spořitelen a záložen
11/2 + 11/2 = 3%,
z úroků dílčích dlužních
úpisů zemí, okresů, obcí a
p. 2 + 2 = 4%, z úroků kontokorentních 3
+ 3 = 6% (ve všech těchto případech
u porovnání s posavadním stavem žádná
změna); z úroků zástavních
listů a jiných obligací bankami vydaných,
z pokladničních poukázek a z úroků
na vkladních knížkách u bank 2 + 4 %
6% (posud 4%), kromě toho z vkladních úroků
u bank ještě 4% poplatek.
Největší zostření bude míti
válečná přirážka k dani
z příjmu. Je to daň, která sama
o sobě snese poměrně největší
zvýšení, poněvadž při jejím
ukládání se přihlíží
k osobní výkonnosti poplatníkově a
procento základní sazby je poměrně
nízké. Přes to jest i zde jisté opatrnosti
třeba, poněvadž u nás musí poplatník
vedle daně z příjmu zpravidla platiti také
vysoké daně výnosové. Jinak je tomu
na př. v Anglii, kde vedle daně z příjmu
není zvláštních daní výnosových
a kde tedy ona daň mohla během války zvýšena
býti v nejvyšších stupních příjmu
až přes 50%. Pokud ostatně jde o velké
zisky, přesahující průměr z
let mírových, budou tyto zisky zajisté také
u nás řádně zachycovány, a
to - jak již řečeno - daní válečnou
(do 60%) a částečně také zvláštní
dávkou z přírůstku na jmění.
Z těchto důvodů máme za to, že
návrh poslance dra. Engliše (tisk 1021), jinak
velmi důmyslně koncipovány a vědecky
odůvodněný, příliš daleko
zachází, žádaje zvýšení
celkové sumy daně z příjmu až
do 50%, což by v podobě přirážek
k základní sazbě provedeno předpokládalo
zvýšení těchto daní až do
650 proc. (v rakouské republice podle zákona ze
dne 6. února 1919, čís. 150. stát.
zák., jen 400% z příjmu přes 6 milionů).
Takové zvyšování by též
přes všechny pohrůžky trestem na svobodě
a jmění vedlo k nejodvážnějším
pokusům zastírání skutečného
příjmu. Na druhé straně nepokládáme
s finančního stanoviska za nutné, aby se
zvyšovala daň již u příjmu 6.000
K. Za to budou dle stupnice v osnově obsažené
příjmy mezi 22.000 K až 770.000 K o něco
více (0.1 až 3.5%) zatíženy, než
dle návrhu poslance dra. Engliše.
Jinak se osnova přimyká k uvedenému návrhu,
osvobozujíc příjmy do 6.000 K vůbec
od přirážky (výhoda proti nynějšímu
stavu) a přinášejíc zostřenou
skálu, která u příjmu přes
200.000 K stanoví nejmenší přirážku
170% místo dosavadních 120% a jež se v progressi
nezastavuje u tohoto stupně příjmu (jako
posavadní skála), nýbrž vzestupuje dále
až na 350% při příjmu přes 3
miliony korun (v kterémžto stupni bylo u nás
dle statistiky z r. 1916 ovšem jen 6 osob).
Jaký rozdíl se jeví dle navrhované
skály proti celkovému zatížení
daní z příjmu dle stavu dnešního
a proti témuž zatížení dle návrhu
poslance Engliše budiž ilustrováno tímto
srovnáním:
6.000 | 6.600 | 2.4 | 2.4 | 3.- |
20.000 | 22.000 | 4.7 | 5.4 | 5.5 |
22.000 | 24.000 | 4.7 | 5.7 | 5.5 |
100.000 | 104.000 | 9.5 | 11.5 | 9.4 |
200.000 | 210.000 | 13.- | 15.8 | 12.4 |
500.000 | 510.000 | 14.1 | 20.4 | 18.2 |
770.000 | 780.000 | 14.3 | 22.- | 22.- |
1,000.000 | 1,010.000 | 14.3 | 23.5 | 24.7 |
2,000.000 | 2,010.000 | 14.5 | 26.5 | 32.8 |
3,050.000 | 3,060.000 | 14.5 | 29.9 | 37.7 |
4,390.000 | 4,400.000 | 14.7 | 30.- | 41.7 |
Dle výpočtů provedených na základě
statistiky z roku 1916 byl by výnos poválečné
přirážky proti platnému zákonu
větší, a to podle osnovy o 28,767.378 K 73
h, podle návrhu poslance dra Engliše o 28 mil. 498,665
K. Vzhledem na nedoměrky pro berní rok 1916 v době,
kdy byla statistika sestavena, dále vzhledem na dnešní
mnohem intensivnější zjišťování
skutečných příjmů, zvláště
u větších poplatníků, lze míti
za to, že finanční efekt navrhovaného
zvýšení válečné přirážky
bude aspoň dvakráte tolik, tedy okrouhle 60 milionů
činiti.
Připočteme-li k této sumě větší
výtěžek nových přirážek
(vypočítaný přibližně
na základě číslic pro rok 1919 praeliminovaných)
u všeobecné daně výdělkové
30 milionů, u výdělkové daně
společností 26 milionů, u důchodové
daně 8 milionů a u dávky z tantiém
1 milion, tedy bude celkový výtěžek
zvýšení válečných přirážek
činiti asi 125 milionů.
Návrh budiž přikázán výboru
finančnímu, aby o něm podal zprávu
do 8 dnů.