Ústavní výbor, projednav ve své schůzi
doporučuje Národnímu shromáždění,
aby 1. října v nadpise označený vládní
návrh, přijalo tuto osnovu zákona:
Na místo služebních přísah právních
praktikantův, auskultantů, soudních notářův
a soudců nastupuje přísaha v §§
2., pokud se týče 3., tohoto zákona uvedena,
která se při dalším služebním
postupu již neopakuje; přísaha po zkoušce
soudcovské odpadá.
Právní praktikanti vykonají nastupujíce
službu tuto přísahu:
»Přísahám, že budu československé
republice vždy věren a vlády její poslušen,
že povinnosti svého úřadu budu svědomitě
podle zákona plniti, ke každému budu nestranný
a úředního tajemství neprozradím.«
Zkoušení právní praktikanti, auskultanti
a soudní notáři, byvše jmenováni
soudci, jakož i ti, kdo k úřadu soudcovskému
byli povoláni ze stavů nesoudcovských, nastupujíce
úřad, vykonají tuto přísahu.
»Přisahám, že budu československé
republice vždy věren a vlády její jako
státní občan poslušen, zachovávati
budu všechny zákony, jako soudce budu pro každého
nestranně, pilně a svědomitě podle
platných zákonů a svého nejlepšího
přesvědčení rozhodovat a od svědomitého
plnění povinností soudcovského úřadu
ničím se nedám odvrátiti.«
Přísahu stejného znění vykonají
i odborní soudcové (§ 21. zák. o org.
soud.).
Přísaha advokátů zní:
»Přisahám, že budu československé
republice vždy věren a vlády její poslušen,
že budu veškeré zákony a platná
nařízení zachovávat a všecky
povinnosti svědomitě plniti.«
Přísahy tyto vykonávají se, vyjímajíc
případ 2. odst. § 6., tím způsobem,
že při sahající znění
přísahy opakuje a poté podá ruku tomu,
kdo ho do přísahy béře. Jiné
formálnosti nejsou přípustny.
Přísahy tyto vykonají též odborní
soudcové, již ustanovení, jakož i advokáti,
kteří praksi již vykonávají.
Kdo do jednoho měsíce od vyhlášení
tohoto zákona přísahy nevykoná, o
tom se předpokládá, že se úřadu,
nebo vykonávání prakse advokátní
vzdal. Lhůta tato může býti presidentem
vrchního zemského soudu (soudní tabule) k
žádosti jednotlivcově z důležitých
důvodů prodloužena.
Advokáti, kteří praksi již vykonávají,
přisahají tím způsobem, že formuli
přísežnou, vlastnoručně podepsanou,
během jednoměsíční lhůty
presidiu vrchního zemského soudu (soudní
tabule) zašlou okresním soudem svého bydliště,
kterému se v případě pochybnosti bude
zachovati podle obdoby § 30. odst. II. c. ř. s.
Tento zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Provésti jej náleží ministru spravedlnosti.
Dosavadní úprava služební přísahy
právních praktikantův, auskultantů,
na Slovensku soudních notářů, dále
služební přísahy soudcův a advokátů
nevyhovuje a nebylo lze přísahy, upravené
starými ustanoveními po státním převratu
vůbec užívati, poněvadž jednak
předpokládala svým textem monarchickou formu
státní, jednak měla vysloveně konfesijní
ráz; také není účelno, podržovati
dosavadní rozdílnou úpravu přísahy
na Slovensku s jedné a na ostatním území
republiky s druhé strany.
Ústavní výbor k podnětu referentovu
uvažoval o tom, má-li akt, dosud přísahou
nazývaný, který ve své nové,
vládní osnovou navržené a ústavním
výborem schválené úpravě jest
prost všeho rázu rituálního i konfesního,
být i nadále tímto terminem označován
a zda snad nebylo by vhodno, místo názvu »přísaha«
užíti terminu »slib« a ve formuli zákonné
místo »přisahám« »slibuji«,
usnesl se však, ve smyslu vládního návrhu
podržeti název »přísaha«,
poněvadž jest označení toto v legislativě
už vžilé, a také proto, že po názoru
výboru vystihuje solenní ráz právě
tohoto slavnostního slibu. Ústavní výbor
zaujal však pevné stanovisko, že přísaha
úředníkův a funkcionářů
republiky musí být aktem naprosto nekonfesním
a aby tomuto svému stanovisku dodal jasného výrazu,
změnil poslední větu §u 5. vládní
osnovy, která původně zněla: »Jiných
formálností třeba není«, ve slova:
»Jiné formálnosti nejsou přípustny«.
Nesmí tedy, stane-li se navržená osnova zákonem,
ani přisahajícímu žádné
další formalie, kterých § 5 nežádá,
být ukládány, nebo po něm žádány,
ani jakýchkoli jiných formalit, byť i k žádosti
přisahajícího, býti při přísaze
použito.
Poněvadž auskultanti na Slovensku zovou se soudními
notáři, bylo na příslušných
místech osnovy toto na Slovensku běžné
označení do textu zákona vsunuto. Z podobného
důvodu vsunuto do textu zákona v § 6., kde
činí se zmínka o vrchním zemském
soudu označení »soudní tabule«
jakožto analogické soudní instance na Slovensku.
Vzhledem k tomu, že ustanovení již právní
praktikanti, auskultanti, soudní notáři a
soudcové z povolání slib věrnosti
československé republice již vykonali a ústavní
výbor pokládá opakování tohoto
slibu ve formě přísahy za zbytečné,
vypustil vyjmenování těchto kategorií
z první věty § 6. vládního návrhu,
žádá však přísahu tam uvedenou
po ustanovených již soudcích odborných
a praxi již vykonávajících advokátech.
Jiných změn, nežli právě uvedených,
nehledě k nepatrným modifikacím stylistickým,
ústavní výbor na vládní osnově
nevykonal a doporučuje osnovu v textaci, shora uvedené,
Národnímu shromáždění
k ústavnímu schválení.
Poněvadž však tytéž důvody,
jež činí nutnou novou úpravu přísahy
pro právní praktikanty, auskultanty, soudní
notáře, soudce a advokáty, platí stejnou
měrou o přísaze veškerých státních
úředníkův a zřízenců,
nová forma přísahy však dosud pro tyto
úředníky a zřízence zavedena
nebyla, doporučuje ustavní výbor současně
s právě odůvodněnou osnovou zákona
Národnímu shromáždění
ku schválení tuto
Vláda se vyzývá, aby předložila,
pokud možno rychle, návrh zákona, jímž
upravuje se podle jednotných zásad skládání
přísahy všech státních úředníkův
a zřízenců.