V časopise »Česká Demokracie« byla
uveřejněna tato zpráva:
»Za tísně o benzin přijel do Prahy inž.
Karnet jako zástupce firmy A. Bacalu v Bukurešti.
Šel na věc velmi zostra. Zástupci našeho
petrolejového průmyslu nabízel 2000 cisteren
rumunské ropy po 59.50 lvův a sliboval ještě
k tomu vysokou provisi. Byl odmítnut, ale on teprve »pochodiv
po různých koledách« v ministerstvech
odjel domů.
Koncem července opatřili zdejší průmyslníci
petrolejoví prostřednictvím »Českorumunské
obchodní společnosti« z Rumunska 2000 cisteren
ropy, 1000 cisteren benzinu a 500 cisteren petroleje. Avšak
ministerstvo národní obrany pověřilo
úředníka ministerstva veřejných
prací, inž. Regenermla, aby pro ně zvlášť
nakoupil benzin.
Ten se chytil na udici vyhozenou inž. Karnetem. Jako zástupce
naší vlády opatřen plnou mocí,
vyjednal 3. srpna u firmy Bacalu následující
skvostný obchůdek: Koupil 1000 cisteren ropy, 10
cisteren lehkého a 60 cisteren těžkého
benzinu, 10 cisteren petroleje a 50 cisteren oleje za ceny přímo
horentní, jak vidíme z této tabulky cen,
jež platilo ministerstvo národní obrany a průmysl
petrolejový:
prům. petr. M.N.O.
surová ropa za 100 kg. | 25 | 74 |
benzin lehký | 95 | 350 |
benzin těžký | 85 | 276 |
petrolej | 70 | 200 |
olej strojní vyrábí se doma |
Když se připočítá nákup
inž. Regenermla a ceny placené petrolejovými
průmyslníky, zaplatilo ministerstvo národní
obrany místo 3,975.000 lvů skoro celých deset
milionů (9,924.000) lvů!
Ale to ještě není všechno. Zajímavě
podezřelé jsou klausule smlouvy. Inženýr
Regenerml vyplatil hotově polovičku kupní
ceny, t. j. 4,962.000 lvů, a to napřed, aby se »obchod«
nezkazil. Jenže z toho 3,000.000 lvů složeno
bylo u Banca de Credit Roman v Bukurešti, jako záloha
na zboží, na taxy a jiné poplatky. Ale 1,000.000
složen u našeho vyslance Čermáka »za
účelem urychlení dodávky a zařízení
dovozu«, což znamená vlastně sumu na všeliké
bakšiše v Rumunsku. To konečně do jisté
míry je pochopitelno. Ale není naprosto pochopitelno,
jaký účel má 962.000 lvů složených
na jméno Bacalu v Praze u Pražské úvěrní
banky. Jsou to také zálohy na provise, tentokráte
však na české »činitele«.
Až zboží dojde, má ministerstvo národní
obrany vyplatiti ještě dalších 4,962.000
lvů. O tom, jak se tyto peníze rozdělí,
není dosud nic známo. Že jistě obdobně
jako první jednak za zboží, jednak skoro polovice
připadne na provise a podmazánky.
Charakteristické jest, že tento »obchod«
překvapil samo rumunské ministerstvo obchodu v tom
úplatném Rumunsku a proto prve, než udělilo
vývozní povolení, neváhalo upozorniti
na podivnou tuto smlouvu našeho vyslance Čermáka,
který hned, plně svou svatou povinnost, podal
zprávu o tom do Prahy.
Věc byla již skoro 14 dní oznámena také
ministerstvu národní obrany, ale tam se o to jednoduše
nestarali. Nevíme ovšem, proč se lhostejně
a nedbale chrání zájmy republiky, a nechceme
se ani o tom dohadovat. Je tu něco silně shnilého,
co nutno vyšetřiti a pana Regenermla, jenž honem
odjel do Rumunska, jak se věc provalila, záležitost
tuto spravit.«
Zpráva ta jest přímo zdrcující,
neboť z ní patrno, jak lehkovážným
a přímo trestuhodným způsobem hospodaří
se v naší republice, podlamuje se důvěra
ke správě státní a jak stále
šířené pověsti o korupci ve státní
správě stávají se přímo
příslovečnými.
Takovéto hospodářství nemůže
a nesmí býti v našem státě trpěno,
ježto by státní správa vydána
byla otřesům, jejichž důsledky jsou
nedozírné.
Tážeme se proto uvedených pánů
ministrů:
1. Zakládá se vylíčená koupě
petroleje, benzinu a pod. u firmy Bacalu na pravdě?
2. Je-li to pravda, proč, když byla věc oznámena
ministerstvu národní obrany, nebyl pan inženýr
Regenerml zadržen do úplného přísného
vyšetření a do Rumunska nebyl vyslán
úředník, na koupi nezúčastněný,
věc vyšetřiti?
3. Jaké kroky učiní vláda, by se podobné
případy nemohly opakovati, jmenovitě, zda
odhodlána jest korupci ve státní správě,
ať se objeví kdekoliv a jakkoliv, potírati
nejpřísnějším způsobem,
tak, aby důvěra ke státní správě
nebyla otřesena?
V Praze dne 1. října 1919.