Město Kralupy n./Vltavou, jež v posledních
20ti letech vzrostlo z malé vesnice, která ještě
roku 1870 měla jen 1597 obyvatelů, na velké
okresní město, teprve v roce 1912 domohlo se svého
okresního soudu a berního úřadu a
roku 1913 svého okresního hejtmanství s berním
a jinými přidělenými referáty.
Tím teprve přislo státní úřednictvo
ve větší míře do Kralup a tu
hned bylo krutě pociťováno, že Kralupy
zařaděny byly do nejnižší třídy
platební, takže každý nový úředník
byl nucen nabyt dopláceti ke svému příbytečnému
značnou částku tím více, ježto
dřívější, třeba čilý,
ruch stavební, nestačil stálému přílivu
obyvatelstva, nalézajícímu po většině
své zaměstnání v místních
průmyslových, železničních a
obchodních závodech.
Proto již v letech minulých jak městská
rada v Kralupech, tak jménem veškerého úřednictva
státního, Úřednická beseda
vedla akci u vídeňské vlády proto,
aby město Kralupy n./Vlt. povýšeno bylo do
vyšší třídy platů úřednických.
Ve své tísni úřednictvo kralupské
s radou městskou obrátilo se na jednotlivá
ministerstva a ježto někteří z nově
jmenovaných úředníků pro drahotu
bytů nechtěli v Kralupech místo nastoupiti,
byla věc ta poslancem Františkem Biňovcem z
Mikovic u Kralup na říšské řadě
dne 14. listopadu 1913 interpelována.
Než tehdejší akce patrně vzhledem na nepříznivý
loket, kterým Vídeň Čechům
vůbec měřila, nevedla k cíli, k čemuž
přispělo ještě tehdejší
oposiční postavení poslanců českých
proti vládě.
Že již tehdy byly poměry v Kralupech takové,
že nutně vyžadovaly, by Kralupy byly povýšeny
do vyšší třídy platební,
uznáno bylo ministerstvem železnic, které nařízením
ze dne 18. srpna 1909, č. 34188 A B L XLIV 1909 a ze dne
19. prosince 1911, č. 58519 A B L LXV ze 23. prosince 1911,
zvýšilo aktivní přídavek pro
zdejší město na 80% vídeňského
přídavku a bylo v tom následováno
i soukromými akciovými společnostmi, to jest
Buštěhradskou drahou i společností státní
dráhy.
Poměry tehdejší se změnily od té
doby jen k horšímu, neboť vzrůst města
neustal a vyssávací přitažlivost sousedních
našich center Prahy a Kladna na veškeré potraviny,
stala se za mimořádných poměrů,
válkou vyvolaných, ještě mocnější,
takže nedostatek potravin vyvolal takovou drahotu jejich,
že v Kralupech žije se dráže, nežli
v samotné Praze.
K tomuto nedostatku potravin přistupuje i tíseň
bytová. Již před válkou pro stálý
příliv dělnictva nemohla postačiti
soukromá podnikavost a stále naléhavá
poptávka po bytech již před válkou vedla
k tomu, že dost jednoduchý byt nebylo lze najmouti
pod 200 K za jednu místnost. Ač nařízení
k ochraně nájemníků dovedla udržeti
cenu tu na předválečné míře
200-240 K za místnost, je to přece tolik, že
mnohý z úředníků, není-li
právě bezdětný, musí na byt
dopláceti, že mu příbytečné
nestačí. Nařízení k ochraně
nájemníků ovšem měla smutný
následek, že soukromá podnikavost jest úplně
ochromena, neboť jen obec za pomoci subvence státní
může stavěti. Na stavbě, právě
obcí takto zadané, jedna místnost bude vyžadovati
14.000 K stavebního nákladu, tudíž při
4% zúrokování kapitálů a ke
hrazení dani a přirážek bylo by třeba
z ní vybírati roční nájemné
8% ze 14.000 K, tudíž 1120 K z jedné místností,
čili čtyřikráte tolik, kolik ze starých
bytů se platí.
K dalšímu odůvodnění uvádíme:
Město Kralupy n./Vlt. ležící v samém
středu Čech i s okolními obcemi těší
se stále většímu vzrůstu, což
jest patrno z tohoto obrazce:
Kralupy n./Vlt. s obcí Lobeč čítaly:
Kralupský katastr byl však malý, takže
rozvoj jejich přenesl se i do těsně sousedících
obcí, Lobče, která se již v roce 1903
s městem Kralupy n./Vlt. spojila v jedinou obec, i do Lobečku,
který v srpnu 1919 nařízením vládním
byl s městem Kralupy sloučen, i do sousedních
Mikovic, se kterými o sloučení se vyjednává,
neboť několik domů na hranicích postavených,
stojí dílem na katastru zdejším, dílem
na mikovickém, takže sloučení obou těchto
obcí vysloví jen právně to, co dnes
již fakticky existuje.
Počet obyvatelstva v Kralupech n./Vlt., Mikovicích
a Lobečku jeví se takto:
Mikovice | r. | 1850 | 577 | obyv., | r. | 1900 | 1344 | obyv., | r. | 1910 | 1627 | obyv. |
Lobeček | " | 1850 | 227 | " | " | " | 677 | " | " | " | 1900 | " |
Kralupy | " | 1850 | 426 | " | " | " | 4722 | " | " | " | 5848 | " |
Úhrnem: | " | 1850 | 1230 | " | " | " | 6743 | " | " | " | 9375 | " |
Dle výkazu města Kralup n./Vlt. dnešní
faktický stav obyvatelstva je pro tyto obce daleko přes
10.000 osob a jsme proto přesvědčeni, že
nejbližší sčítání
lidu v těchto, dílem právně, dílem
fakticky, již sloučených obcích tento
vysoký počet obyvatelstva vykáže.
Městem Kralupy n. Vlt. probíhají tyto dráhy:
I. Státní dráhy:
a) trať Praha-Podmokly,
b) trať Kralupy-Neratovice,
c) trať Kralupy -Třebichovice,
d) trať Kralupy-Velvary.
II. Trať Buštěhradské dráhy Kralupy-Kladno.
V městě, kde byl vždy čilý průmysl,
je mnoho velkých průmyslových závodů,
jež zaměstnávají několik tisíc
dělnictva.
Veškeré tyto okolnosti způsobují, že
drahotní poměry v Kralupech proti jiným městům
do IV. třídy aktivních přídavků
úředníků zařaděným,
jsou značně nepříznivé.
Na drahotu panující v městě Kralupech
nad Vltavou má vliv mimo příznivé
železniční spojení též okolnost,
že Kralupy jsou blízky velkým jiným
průmyslovým střediskům, jako jsou
města Praha a Kladno, že dále Kralupy úzce
souvisí s četnými místy výletními
(Selc, Roztoky, Libšice, Letky, Žalov, Veltrusy, Nelahozeves)
a že do Kralup denně dochází z okolních
míst i několik hodin vzdálených (Volovice,
Sazená, Chržín, Blevice, Zákolany, Votvovice
atd.) na 1000 dělníků, což na vývoz
potravin z města Kralup má nesporně značný
vliv.
Tím zaviněna drahota všech životních
potřeb v městě.
Nějaké cifry o ní uváděti nelze,
neboť sotva dnes koupíš a zaplatíš
nějakou potravinu, druhého dne jistě je cena
její vyšší.
Nejkřiklavější ale je, že jedni
státní úředníci, t. j. železniční,
mají nyní aktivní přídavky
větší než druzí. O tom ke srovnání
uvádíme tyto tabulky.
Jaký rozdíl pak jest následkem této
úpravy mezi příjmy úředníků
státních drah a příjmy ostatních
státních úředníků v
Kralupech nad Vltavou, vychází najevo z tohoto schematu:
| ||||
Ke srovnání připojuje se také schema
platů pro podúředníky a sluhy státních
drah:
Ze schematu toho vyplývá, že sluhové
státních drah požívají při
nastoupení služby přibližně téhož
přídavku bytového, jako činí
u státních úředníků
XI. služební třídy aktivní přídavek.
Podúředníci státních drah mají
pak ihned při nastoupení služby o 40 K, ano
až 140 K, větší roční přídavek,
než-li státní úředníci
XI. služební třídy.
5 | 805 | 4.025 | 1.127 | 5.635 | 1.610 | 2.800 | 14.000 | 3.600 | 18.000 | 4.000 | |||
8 | 690 | 5.520 | 966 | 7.728 | 2.208 | 2.205 | 17.640 | 2.835 | 22.680 | 5.040 | |||
5 | 600 | 3.000 | 840 | 4.200 | 1.200 | 1.715 | 8.575 | 2.205 | 11.025 | 2.450 | |||
4 | 480 | 1.920 | 672 | 2.688 | 768 | 1.400 | 5.600 | 1.800 | 7.200 | 1.600 | |||
2 | 360 | 720 | 504 | 1.008 | 288 | 1.085 | 2.170 | 1.395 | 2.790 | 620 | |||
2 | 390 | 780 | 455 | 910 | 130 | 875 | 1.750 | 1.125 | 2.250 | 500 | |||
1 | 270 | 270 | 315 | 315 | 4 | 735 | 735 | 945 | 945 | 210 | |||
27 | 16.235 | 22.484 | 6.249 | 50.470 | 64.890 | 14.420 |
A konečně úředníci státních
drah požívají dvakráte tak velkého
přídavku v městě, než-li na roveň
jim postavení služební třídou
ostatní státní úředníci
tam přidělení.
K tomu sluší uvážiti, že úředníci
státních úřadu necítí
drahotní poměry v městě Kralupech
n./Vlt. panující tak naléhavě, jako
jiní státní úředníci,
poněvadž jednak nejnutnější potřeby
životní, jako dříví a uhlí
kupují na drahách za režijní ceny, jednak
požívajíce značných výhod
a slev jízdného na dráze, snadno mohou si
opatřiti dobré, zdravé a čerstvé
životní potřeby a prostředky za přiměřené
ceny i mimo zdejší město.
Vzhledem k drahotě v Kralupech n./Vlt. i Buštěhradská
dráha zařadila Kralupy do pražského
příbytečného.
Konečně by zařadění města
Kralup n./Vlt. do vyšší třídy aktivních
přídavků státních úředníků
nevyžadovalo značného a nepoměrného
nákladu.
Rozdíl, jaký by se jevil při platných
poměrech (I.) mezi aktivním přídavkem
nynějším (IV. třída) a požadovaným
(II. třída) a při poměrech, jaké
pravděpodobně nastanou podle navržené
zákonné předlohy (II.) mezi místním
přídavkem nejnižším (70% pražského)
a přídavkem podle nejbližší skupiny
po Praze (90% pražského). (Započteni i 4 úředníci,
t. č. exponovaní dočasně na Slovensku,
z nichž pravděpodobně všichni se nevrátí).
(Viz tabulku na str. 4.)
Z důvodů těchto navrhují podepsaní:
aby město Kralupy n./Vlt. bylo zařaděno do
II. třídy aktivních přídavků,
nebo, bude-li uzákoněna projednávaná
předloha věci této se týkající,
mezi města s 90% přídavkem přídavku
pražského.
Návrh tento budiž přikázán výboru
státně-zřízeneckému.