Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1636.

Návrh

člena Národního shromáždění Luďka Pika a soudruhů,

aby byl vydán zákon, kterým se rozšiřuje vyvlastňovací

právo na stavební pozemky ladem ležící pro stavby domů

obytných nebo Veřejné potřeby.

Zákon

Ze dne......1919,

kterým se na dobu nynější nouze o byty přiznává státu, okresům a obcím vyvlastňovací právo na stavební pozemky ladem ležící pro stavby domů obytných nebo veřejné potřeby.

§ 1.

Stavební pozemky, ležící ladem v zastavěné části obce, dosud nezastavěné nebo sice zastavěné, avšak k účelům obývacím řádně nezužitkované, mohou stát, okres nebo obec po doby nynější nouze o byty vyvlastniti pro stavby domů, jež mají sloužiti k obývání nebo pro veřejné potřeby.

Totéž právo náleží jim též, pokud jde o závadné domy a jiné stavební objekty, stran nichž vydal příslušný stavební úřad zákaz jich užívati nebo příkaz je sbourati.

§ 2.

Z vyvlastnění jsou vyňaty objekty, o kterých vlastník prokáže, že jich nevyhnutelně potřebuje pro svou vlastní živnost.

§ 3.

Vyvlastňovací řízení zavede zemská politická správa, v jejímž správním obvodu leží předmět vyvlastnění, na návrh státní správy, okresu nebo obce, jež své právo podle tohoto zákona chce uplatniti.

Návrh musí obsahovati vedle přesného označení předmětu vyvlastnění i nástin projektované stavby a její účel.

Stavby obytných domů může podnikati vyvlastňovatel sám nebo s pomocí všeobecně prospěšných stavebních družstev.

§ 4.

Účelem řízení jest zjistiti především oprávněnost nároku podle §§ 1. a 2. tohoto zákona.

Za tou příčinou vykoná úřad komisionální šetření za přítomnosti všech zájemníků, načež - pokud nedojde k dohodě - vydá, vyslechna nestranné znalce, místních poměrů znalé, vyvlastňovací nález; v něm se zároveň podle dat, jež byly podkladem vyvlastňovacímu řízení, a podle dobrého zdání přizvaných úředních znalců vytkne náhrada za vyvlastňovaný objekt, ač-li se strany o ní samy neshodly. Určení ceny nesmí však býti příčinou odkladu pro vydání nálezu.

V nálezu budiž též vytčena přiměřená lhůta, do které má se započíti se stavbou, pro kterou pozemek se vyvlastňuje.

§ 5.

Za vyvlastněnou nemovitost náleží vlastníkům náhrada, rovnající se obecné ceně.

Náklad na vyvlastňovací řízení nese vyvlastňovatel.

§ 6.

Jakmile vejde vyvlastňovací nález v právní moc a náhrada správním úřadem určená i s náklady vyvlastnění jest složena u soudu, může býti vyvlastněný objekt převzat do držby a volné disposice vyvlastňovatele.

§ 7.

Nejsou-li strany spokojeny s výší náhrady, stanovenou úřadem správním, určí se náhrada soudním odhadem, jejž vykoná na jejích žádost okresní soud, do jehož obvodu místní působnosti vyvlastněný objekt náleží.

§ 8.

Nebude-li ve lhůtě § 4. stanovené započato se stavbou, pro níž vyvlastnění se stalo, může býti vyvlastňovací nález na žádost vyvlastňovaného zrušen úřadem, který vydal nález. V tom případě zůstává vyvlastněnému vyhrazeno uplatniti náhradu škody v řádném pořádku práva.

Ze závažných důvodů může úřad, který vydal vyvlastňovací nález, původní lhůtu přiměřeně prodloužiti.

§ 9.

Vyvlastnění pozbude účinku, jestliže vlastník vyvlastňovaného pozemku do doby, než vyvlastňovací nález nabude právní mocí, předloží náležitý projekt zastavení vyvlastňovaného objektu obytným stavením, se stavbou nejdéle do půl roku započne a ji též dokončí v přiměřené lhůtě, kterou ustanoví vyvlastňovací úřad. Lhůta může býti ze závažných důvodů prodloužena.

Nestane-li se tak, může býti vyvlastnění uplatněno podle původního nálezu, při čemž jest vyloučeno, aby vyvlastňovaný domáhal se přezkoumání náhrady soudním odhadem.

Vyvlastňovaný pozbude v tomto případě nároku na zrušení vyvlastnění podle § 8.

§ 10.

Vyvlastňovací nález jest se všemi důsledky tímto zákonem stanovenými účinný proti všem právním nástupcům expropriata.

§ 11.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Kdy pozbude platnosti, určí se nařízením.

§ 12.

Vykonati zákon se ukládá ministerstvu vnitra a spravedlnosti.

Návrh tento budiž odkázán právnímu výboru, jenž má podati zprávu do 14 dnů.

Odůvodnění.

Navržený zákon má býti dalším speciálním zákonem pro výkon zásady vyslovené § 365. vš. zákona občanského, podle něhož každý občan, vyžaduje-li toho blaho veřejné, jest povinen zřící se i plného práva vlastnického za přiměřené odškodné.

Účelem jeho jest zajistiti státu, okresu a obcím pozemky pro stavby obytných domů a jiné veřejné potřeby.

Především přichází tak v úvahu opatření proti nynější krisi bytové. Čeliti jí účelně bránila namnoze příslušným korporacím ta skutečnost, že nebylo tu k disposicí vhodných pozemků stavebních.

Naopak leží mnohé stavební pozemky ladem nebo nedostatečně využity (staré stodoly, sýpky, skladiště atp.) v zastavěné části města, kde jsou po ruce všechna vedení (kanalisace, vodovod, úprava cest), která jinde dnes jen s velkým nákladem mohou býti zjednávána.

Pozemky takové zůstávají namnoze stavebně nevyužity z důvodů spekulačních, v každém případě však vedou třeba i nepřímo k nepoměrnému vzrůstu cen stavebních míst, jemuž musí býti čeleno.

Ustanovení zákona jsou navržena tak, aby bylo hájeno nejen zájmu veřejného, nýbrž aby tu byla i přiměřená ochrana soukromého vlastnictví, pokud dosažení účelu zákonem sledovaného není na překážku; při tom zabezpečují se - pokud možno - obě strany proti eventuálním snad šikanám i průtahům, jež by účel zákona ohrozily.

V Praze dne 30. září 1919.

Luděk Pik,

Ecksteinová, Kolaříková, Prokeš, Johanis, Teska, Brožík, Dr. Witt, Biňovec, Jirásek Ferdinand, Němec Ant., Němeček, Aust, Jaroš, Svoboda, Tayerle, Hybeš, Merta, Filipinský, Jakubka, Novák, Bechyně, Brodecký, Stivín, Kouša, K. Dědic.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP