V květnu 1919 dostavila se do chléva pana Josefa
Portmana, faráře v Chlenech u Kostelce n./Orl.,
rekvisiční komise.
Označili za rekvirovanou jeho březí krávu,
a s poznámkou předsedy hospodářské
rady: " ať si pan farář podá rekurs",
odešli. Tamní starosta dne 16. dubna také nařídil
krávu dodati do Vamberka, aby byla zabita pro posádku
hradeckou a civilní konsum.
Pan farář obdělává 11 korců
pozemků, a choval 2 krávy a jalůvku, kterouž
nabízel dodati místo krávy. Přáním
a všem stížnostem jeho dodnes není vůbec
vyhověno. Avšak dne 28. května přišel
si starosta s vojáky pro krávu, když farář
ji, poněvadž podle platných nařízení
neměla býti rekvirována, na porážku
nedodal. Přítomný desátník
vyzval faráře, aby krávu vydal. Kráva
měla v několika dnech míti tele, proto farář
zdráhal se krávu na porážku dáti.
Desátník velel po druhé i po třetí,
avšak farář ujišťoval, že podle
příkazu okresního hejtmana a podle telegramu
z Prahy, krávu nemusí vydat. Desátník
velel: "Nasadit bajonety! Ládovat!" Vojáci
však váhali - "poroučím ládovat!
- Uposlechli. Pan farář znovu prosil, o strpení
několika dnů "Ne, já musím krávu
hned dostat!" Se zbraněmi v rukou vnikli vojáci
do chléva, a s nabitou ručnicí s bodákem
jeden vystrčil faráře ze chléva. Mezitím
přišel panem starostou komandovaný jinoch a
přes protest a pláč farářův,
odváděl krávu v průvodu vojáků
ku pí. M. agrárnici do čís. 51, která
za ni dala svou jalovou krávu. Kráva rekvirovaná
se také dne 19. června u pí. M. skutečně
otelila.
Podepsaní se proto táží:
Jest panu ministrovi znám tento neslýchaný
případ hrubé loupeže, tamních
agrárních stoupenců, poněvadž
do dnes není kráva vůbec ani zaplacena?
Souhlasí pan ministr s tím, aby zákony a
nařízení vládou vydávané
byly od veřejných orgánů šlapány
a na občanstvu pácháno bylo tímto
způsobem násilí?
Hodlá pan ministr uloupení této krávy
přísně dáti vyšetřiti,
aby kráva vrácena byla majetníku a aby byla
mu tímto postupem učiněná škoda
nahrazena?
Jest pan ministr ochoten poučiti podřízené
orgány o plnění povinnosti a zachovávání
zákonů i chrániti tak občanstvo od
teroru selských velmožů?