Poměry na trati Brno - Okříšky - Velké
Meziříčí ve své nemožnosti
vyvrcholují se na stanicích Okříškách
ve Studenci.
Nemluvíme dnes o bezcennosti téměř
nového jízdního řádu pro tuto
trať vzhledem na spojení ku Praze a pouze připomínáme,
že nový jízdní řád byl
zdělán zase jenom v rakouském duchu, ježto
máme sice rychlíkové spojení na Vídeň
výborné, avšak na Prahu prabídné;
tak poledního rychlíku z Prahy do Okříšek
přijíždějícího není
možno více k Brnu použíti a rovněž
ne rychlíku odpoledne Okříškami ku Praze
projíždějícího, poněvadž
není k rychlíkům těm potřebného
spojení polední dvojice vlakové do Okříšek
přijíždějící a odjíždějící,
která byla by jistě daleko výhodnější
pro celý kraj, než vlaky dopoledne po trati projíždějící,
osobní pak vlak z Prahy ve 2 h 20 min. odpoledne odjíždějící
také nemá valného významu, poněvadž
v Okříškách obyčejně jíž
nestihne vlak na Brno odjíždějící,
který je vypravován obyčejně bez zřetele
na pražský vlak, přijíždějící
mnohdy jen s nepatrným zpožděním. Zkrátka:
Jízdní řád pro tuto trať byl
sestavován jen pod zorným úhlem vídeňským
a věru že se zdá, jako by zúmyslně
bylo znemožňováno rychlíkové
spojení s Prahou.
Musíme však ukázati také na neudržitelné
poměry čekárenské v Okříškách
a ve Studenci. Pří každém vlaku tísní
se zde spousty lidu, jež nepatrné místnosti
čekárenské nemohou pojmouti, a cestující
jsou nuceni v každé nepohodě státi po
většině venku, zaneprazdňují
železniční personál, který musí
dávati pozor, aby nedošlo k nějakému
vážnému neštěstí, atd. Stavba
čekáren jak v Okříškách,
tak i ve Studenci je naléhavou nezbytností a měla
by býti vykonána ihned. Pokud nám povědomo,
vyslalo sice brněnské ředitelství
před časem jakousi komisi na př. do Studence,
ale neudělalo nic. Jak se proslýchá, chce
prý sice něco přistavovati ve vlastní
budově nádražní, ale kdy, nikdo neví.
Jde však o rychlou odpomoc a ta je zcela dobře možná
tím způsobem, že by se zřídila
provisorní, třeba jen dřevěná
čekárna na zahrádce, přiléhající
k budově nádražní, kde je dosti místa,
a provedení bylo by rychlejší, nehledě
na to, že taková čekárna také
by vydržela několik let, než by se mohla důkladněji
přestavěti hlavní budova nádražní.
Ve Studenci za starého Rakouska byly také postaveny
prostranné chlévy pro zamýšlený
chov vepřů. "Farma" byla dohotovena zrovna
před převratem, ale účelu svému
nebyla jíž odevzdána. Nyní dala by se
tato novostavba příslušně upraviti dobře
na provisorní byty pro železniční zřízence,
kteří by se v nich raději usídlili,
než ve sklepních místnostech, jimiž pro
nedostatek bytů musili vzíti za vděk.
Podepsaní se tudíž táží:
1. Jest ochoten pan ministr železnic dáti upraviti
jízdní řád tak, aby kraje ležící
na trati Okříšky - Brno - Velké Meziříčí
mohly také použíti výhody rychlíkového
spojení s Prahou?
2. Jest ochoten pan ministr železnic zaříditi
potřebné, aby nemožné poměry
čekárenské v Okříškách
i ve Studenci byly neprodleně upraveny v navrhovaném
námi směru?
3. Jest ochoten pan ministr železnic naříditi
příslušným úřadům
železničním, aby byla využitkována
v naznačeném námi smyslu do sud nezužitkovaná
novostavba na nádraží ve Studenci?