Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919

Tisk 1609

Dotaz

člena Národního shromáždění Frant. Němce, Karla Sáblíka, Jar. Marchy a soudr. na pana ministra železnic o nezbytném a neodkladném vypravení nádraží v Okříškách a ve Studenci na Moravě, jakož i zlepšení železničního spojení rychlíkového na Prahu z té trati.

Poměry na trati Brno - Okříšky - Velké Meziříčí ve své nemožnosti vyvrcholují se na stanicích Okříškách ve Studenci.

Nemluvíme dnes o bezcennosti téměř nového jízdního řádu pro tuto trať vzhledem na spojení ku Praze a pouze připomínáme, že nový jízdní řád byl zdělán zase jenom v rakouském duchu, ježto máme sice rychlíkové spojení na Vídeň výborné, avšak na Prahu prabídné; tak poledního rychlíku z Prahy do Okříšek přijíždějícího není možno více k Brnu použíti a rovněž ne rychlíku odpoledne Okříškami ku Praze projíždějícího, poněvadž není k rychlíkům těm potřebného spojení polední dvojice vlakové do Okříšek přijíždějící a odjíždějící, která byla by jistě daleko výhodnější pro celý kraj, než vlaky dopoledne po trati projíždějící, osobní pak vlak z Prahy ve 2 h 20 min. odpoledne odjíždějící také nemá valného významu, poněvadž v Okříškách obyčejně jíž nestihne vlak na Brno odjíždějící, který je vypravován obyčejně bez zřetele na pražský vlak, přijíždějící mnohdy jen s nepatrným zpožděním. Zkrátka: Jízdní řád pro tuto trať byl sestavován jen pod zorným úhlem vídeňským a věru že se zdá, jako by zúmyslně bylo znemožňováno rychlíkové spojení s Prahou.

Musíme však ukázati také na neudržitelné poměry čekárenské v Okříškách a ve Studenci. Pří každém vlaku tísní se zde spousty lidu, jež nepatrné místnosti čekárenské nemohou pojmouti, a cestující jsou nuceni v každé nepohodě státi po většině venku, zaneprazdňují železniční personál, který musí dávati pozor, aby nedošlo k nějakému vážnému neštěstí, atd. Stavba čekáren jak v Okříškách, tak i ve Studenci je naléhavou nezbytností a měla by býti vykonána ihned. Pokud nám povědomo, vyslalo sice brněnské ředitelství před časem jakousi komisi na př. do Studence, ale neudělalo nic. Jak se proslýchá, chce prý sice něco přistavovati ve vlastní budově nádražní, ale kdy, nikdo neví. Jde však o rychlou odpomoc a ta je zcela dobře možná tím způsobem, že by se zřídila provisorní, třeba jen dřevěná čekárna na zahrádce, přiléhající k budově nádražní, kde je dosti místa, a provedení bylo by rychlejší, nehledě na to, že taková čekárna také by vydržela několik let, než by se mohla důkladněji přestavěti hlavní budova nádražní.

Ve Studenci za starého Rakouska byly také postaveny prostranné chlévy pro zamýšlený chov vepřů. "Farma" byla dohotovena zrovna před převratem, ale účelu svému nebyla jíž odevzdána. Nyní dala by se tato novostavba příslušně upraviti dobře na provisorní byty pro železniční zřízence, kteří by se v nich raději usídlili, než ve sklepních místnostech, jimiž pro nedostatek bytů musili vzíti za vděk.

Podepsaní se tudíž táží:

1. Jest ochoten pan ministr železnic dáti upraviti jízdní řád tak, aby kraje ležící na trati Okříšky - Brno - Velké Meziříčí mohly také použíti výhody rychlíkového spojení s Prahou?

2. Jest ochoten pan ministr železnic zaříditi potřebné, aby nemožné poměry čekárenské v Okříškách i ve Studenci byly neprodleně upraveny v navrhovaném námi směru?

3. Jest ochoten pan ministr železnic naříditi příslušným úřadům železničním, aby byla využitkována v naznačeném námi smyslu do sud nezužitkovaná novostavba na nádraží ve Studenci?

V Praze dne 18. září 1919.

Fr. Němec, K. Sáblík, J. Marcha,

Rychtera, Jonáš, Špaček, Smrtka, Otm. Hrejsa, F. J. Kroiher, Dr. Zahradník,

Dr. Velich, Dr. Rolíček, Hucl, F. Hybš, Dr. J. Černý, Vacula, Donát, Vraný,

Malík, Svoboda Karel.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP