Vláda se zmocňuje, aby pro úpravu mimořádných
poměrů, způsobených válkou,
použila cesty nařizovací v těch případech,
které by jinak vyžadovaly zákona, tehdy, když
se toho jeví nutná potřeba a když by
průtah, spojený s předložením
věci sboru zákonodárnému, byl věci
na újmu.
Zmocnění toto nevztahuje se však na úpravu
poměrů ústavních vůbec a poměrů
finančních, pokud se jimi ukládají
státní pokladně trvalá břemena
nebo jednotlivci jsou zatěžováni veřejnými
dávkami, a dále na úpravu věcné
příslušnosti trestních soudů.
Vládním nařízením může
býti uložena i obcím povinnost, aby zároveň
působily při jeho provádění.
Přestupky nařízení, vydaných
podle tohoto zákona, trestají politické úřady,
a to tresty peněžitými až do 20.000 K
- při nedobytnosti budiž uloženo vězení,
trvající však nejvýše 6 měsíců,
- nebo tresty na svobodě do šesti měsíců,
dále propadnutím předmětů,
na něž se trestní čin vztahuje, a konečně
ztrátou živnostenských oprávnění.
Tyto tresty mohou býti uloženy též současně;
trest na svobodě spolu s náhradním trestem
za nedobytnou pokutu nesmí činiti více než
jeden rok.
Vládní nařízení vydaná
podle tohoto zákona musí býti předložena
zákonodárnému sboru se žádostí
za dodatečné schválení, a to v době,
kdy zákonodárný sbor zasedá, do osmi
dnů ode dne vyhlášení, když nezasedá,
do osmi dnů od prvé nejblíže příští
schůze sboru zákonodárného, jinak
pozbývají platnosti, a to od té doby, do
kdy nejpozději měla býti předložena.
Rovněž pozbývají platnosti, když
sbor zákonodárný výslovně odepře
je schváliti, a to od té doby, kdy usnesení
jeho se stalo. Vláda jest povinna uveřejniti bez
odkladu ve sbírce zákonů a nařízení
vyhlášku o tom, že nařízení
pozbylo platnosti.
Nařízení, vydaná vládou republiky
Československé podle zákona ze dne 24. července
1917, č. 307 ř. z., platí pro celé
území republiky Československé, pokud
není v nich výslovně ustanoveno jinak, nebo
pokud neodporují nařízením, která
platila pro území Československé republiky
ležící mimo Čechy, Moravu a Slezsko
před jejich vydáním a výslovně
nebyla zrušena.
Zúčastněná ministerstva se pověřují,
aby provedla tento zákon, jenž nabývá
ihned účinností. Vláda se zmocňuje,
aby zrušila kterékoli vládní nařízení,
vydané dosud k úpravě mimořádných
poměrů způsobených válkou.
Říšská rada zmocnila zákonem
ze dne 24. července 1917, č. 307. ř. z.,
vládu, aby po dobu trvání mimořádných
poměrů, způsobených válkou,
vydávala nařízením potřebná
opatření k podpoře a znovuzřízení
života hospodářského, k zamezení
hospodářských škod a k zásobování
obyvatelstva potravinami a jinými předměty
potřeby; tohoto zmocnění pak bylo velice
často používáno a to nejen proto, že
mnohá opatření vládní, jež
povahou svou vyžadovala řešení cestou
zákona, nebylo lze pro krátkost času nebo
z jiných důvodů parlamentu předložiti,
nýbrž i hlavně proto, že teprve tímto
zákonem byl pro nesčetnou řadu vládních
opatření získán zákonný
podklad.
Též vláda republiky Československé
byla nucena hojně používati zákona tohoto,
jenž podle zákona ze dne 28. října 1918,
č. 11. sb. zák. a nař. platí i v našem
státě, ačkoliv jednak zákon tento
již svým původem jest značně
odiosní, jednak je sporno, mohou-li vydávána
býti podle něho nařízení i
pro Slovensko, a to proto, že zákon tento nikdy na
Slovensku prohlášen nebyl. Na Slovensku platí
dosud velmi podrobné zákony z roku 1912, čl.
LXIII, z roku 1914, čl. L, z r. 1916, čl. IV, z
r. 1917, čl. VII., které obsahují dalekosáhlá
výjimečná opatření a zmocnění
vlády pro případ války, a to nejen
v oboru života hospodářského, nýbrž
i v oborech jiných, takže věcná platnost
zákonů těchto jest daleko širší
nežli platnost zmocňovacího zákona rakouského.
Poněvadž pak jednak ze zásadních důvodů
ústavních nelze zajisté vydávati vládní
nařízení bez odvolání na zákonný
základ, s druhé strany bude pak nespornou výhodou,
nahradí-li se odlišné rakouské i uherské
zmocňovací zákony jednotnou novou právní
normou, přizpůsobenou změněným
poměrům, a bude-li tím zároveň
odstraněna anomalie, že při vydání
jednoho nařízení je třeba dovolávati
se dvou zákonů zmocňovacích s rozličnou
territoriální platností, předkládá
vláda návrh nového zmocňovacího
zákona Národnímu shromáždění.
K jednotlivým paragrafům podávají
se vysvětlivky, při čemž pro srovnání
přihlíží se k zákonu rakouskému,
jenž lépe nežli zákony uherské
zapadá v rámec práva ve většině
našeho státu platného.
K paragr. 1. Vláda navrhuje, aby věcný
rozsah zmocnění vládě daného
byl stylisován sice stručněji, avšak
pojmově šíře, nežli v zákoně
rakouském, a to v zhledem k tomu, že výčet,
obsažený v zákoně dosud platném,
není jednak dosti vnitřně zdůvodněn,
jednak bylo jej nutno v některých případech
velmi extensivně vykládati, aby podle něho
mohla býti vydána potřebná nařízení
k úpravě tak mnohotvárného života
veřejného. Z těchto důvodů
žádá tudíž vláda, aby zákonem
bylo jí dáno povšechné zmocnění,
použíti cesty nařizovací pro úpravu
mimořádných poměrů způsobených
válkou. Obmezení stanoveno v odstavci 2. způsobem
negativním, určité obory byly totiž
z úpravy cestou nařizovací vyloučeny.
Obavám, jež by snad vzniknouti mohly, že by zákona
tohoto mohlo býti vládou zneužito, je čeleno
jednak dalšími ustanoveními tohoto zákona,
jednak pak a hlavně celým postavením vlády
v organismu republiky Československé; vláda
je podle platné ústavy jen jakýmsi exponentem
Národního shromáždění,
nemajíc právní ani politické možnosti
proti vůli většiny parlamentu vládnouti.
Co se týče kautel právních v zákoně
samotném obsažených, poukazuje se předně
k tomu, že se v něm výslovně stanoví,
že nelze ho používati při úpravě
poměrů ústavních vůbec a finančních,
pokud jimi se ukládají státní pokladně
trvalá břemena nebo jimiž jednotlivci jsou
zatěžováni veřejnými dávkami.
Obmezení prvé vyplývá již z ducha
naší ústavy, kdežto obmezení druhé
má způsobem ve státech parlamentárních
obvyklým poutati vládu proti přílišné
samostatnosti po stránce finanční.
Jiná kautela spočívá v dalším
ustanovení paragrafu 1., že vládní nařízení
podle zmocňovacího zákona smí býti
vydáno pouze tehdy, když by průtah spojený
s předložením věci sboru zákonodárnému
byl na újmu věci. Kdy okolnosti tyto nastávají,
bude vláda povinna v každém konkretním
případě pečlivě zkoumati, přihlížejíc
ke své politické odpovědnosti Národnímu
shromáždění.
Závěrkem 2. odstavce paragrafu 1. má býti
vyloučeno, aby nařizovací cestou nemohly
býti přikazovány nové trestné
činy k potrestání trestním soudům,
nebo aby činy dosud soudně trestné nebyly
prohlášeny beztrestnými.
Z důvodů ryze praktických bylo do 3. odst.
paragrafu 1. převzato ustanovení dosavadního
zákona, že cestou nařizovací mohou býti
vázány i obce k spolupůsobení, což
sice plyne již z povahy těchto nařízení,
avšak zdálo se přece nutno to výslovně
podotknouti vzhledem k možným konfliktům se
samosprávou.
Trestní ustanovení paragrafu 2. jsou převzata
celkem ze zákona rakouského a pře měněna
pouze v tom směru, že výslovně stanoveno,
že trest peněžitý při nedobytnosti
má býti proměněn v přiměřený
trest vězení, neboť spravedlivá přeměna
trestu může se státi pouze přihlížením
k individuálním poměrům jednotlivců.
Poslední větou tohoto paragrafu pamatuje se na to,
aby při případné kumulaci trestu nebyla
překročena určitá maximální
hranice.
V paragrafu 3. jest obsaženo další obmezení
vlády při použití tohoto zákona:
nařizujeť, že každé nařízení
musí býti se žádostí o dodatečné
schválení do 8 dnů předloženo
sboru zákonodárnému, a to, zasedá-li
parlament, do 8 dní ode dne vyhlášení,
nezasedá-li, do 8 dnů od nejblíže příští
schůze, kdežto dosud byla vláda povinna činiti
tak čtvrtletně, pokud parlament zasedal; neučiní-li
tak vláda, pozbývá dotčené
nařízení platnosti. Z příčin
níže uvedených navrhuje se, by stalo se nařízení
neplatným teprve uplynutím osmidenní lhůty,
v níž měla vláda povinnost je předložiti.
Dále se stanoví, že nařízení
tato, když jim zákonodárný sbor výslovně
odepře schválení, taktéž pozbývají
platnosti, a to ovšem teprve od toho okamžiku, kdy schválení
bylo odepřeno (ex nunc.) Ustanovení, že opatření,
učiněná podle výslovně zamítnutého
nařízení, jsou vůbec neplatná,
tudíž že neplatnost nařízení
působí ex tunc, vedlo by příliš
daleko a ohrožovalo by právní bezpečnost.
Vyskytla-li by se snad v konkrétním případě
nutnost takovéto opatření učiniti,
bude moci parlament zajisté vždy vhodným způsobem
to přivoditi.
K paragrafu 4. připomíná se:
Navržený zákon má nahraditi dosud platný
zmocňovací zákon rakouský i zmocňovací
zákony uherské, bylo by tudíž na snadě,
tyto zákony výslovně prohlásiti za
zrušené. Tomu však brání hlavně
okolnost ta, že věcný obor platnosti řečených
zákonů uherských jest daleko širší,
než zákona rakouského; též nelze
přehlédnouti, že by bylo zároveň
třeba prohlásiti, že nařízení
podle těchto zákonů vydaná zůstávají
i dále v platnosti. Poněvadž by však tímto
způsobem byl text zákona zbytečně
komplikován a též by tu vznikla jakási
anomalie, ze by dva zákony byly sice výslovně
zrušeny, avšak zároveň nařízení,
vydaná podle těchto zrušovacích zákonů,
dále zachována v platnosti, pokládá
vláda za vhodnější o této otázce
se v zákoně vůbec nezmiňovati; stav
bude pak ten, že obou svrchu uvedených zákonů
nebude možno dále používati, ježto
vydáním nového zákona budou implicite
zrušeny, kdežto nařízení podle
nich vydaná ovšem nesporně zůstanou
v platnosti, dokud ovšem nebudou postupně a výslovně
zrušena novými nařízeními podle
nového zákona.
Za důležité pokládá vláda,
aby v zákoně bylo výslovně řečeno,
že nařízení vydaná dosud vládou
republiky Československé s odvoláním
se na rakouský zmocňovací zákon platí
pro celý stát, pokud v nich není výslovně
řečen opak, nebo pokud neodporují ustanovením,
platícím před jejich vydáním
ve východní polovině našeho státu
a výslovně nezrušeným. Tím způsobem
bude autenticky interpretována sporná otázka,
která by často mohla míti dalekosáhlé
praktické důsledky, zda totiž nařízení
dotčená nejsou v platnosti své obmezena pouze
na tu část našeho státu, která
patřila k Předlitavsku, čemuž by ovšem
nasvědčoval striktní právní
výklad ustanovení o místní platnosti
zákonů, kdežto s druhé strany nelze
zase přehlédnouti tu okolnost, že ministerstva,
vydávající příslušná
nařízení i tehdy, když se dovolávala
jen rakouského zákona zmocňovacího,
většinou zajisté chtěla, aby nařízení
platila v celé republice Československé.
Poněvadž však není vyloučeno, že
při vydávání některých
nařízení, zvláště s počátku
naší republiky, na otázku tuto nebylo pamatováno
a zvláště nepřihlíželo se
k tomu, zdali a jaké zákony platí na Slovensku,
snaží se vládá tuto dosti choulostivou
otázku rozřešiti závěrečnými
slovy paragrafu 4.
K paragrafu 5. se podotýká, že jím
má býti získán dostatečný
právní podklad, aby byla zrušována rozličná
nařízení o válečném
hospodářství, což je nyní hlavně
akutní, při čemž však bývá
často sporno, na kterém právním základě
se zrušení toto má státi.
Po stránce formální navrhuje se, aby osnova
zákona byla přikázána v ýboru
ústavnímu, aby podal zprávu ve lhůtě
8denní.