Finanční výbor projednal vládní
návrh tisků čís. 960 ve svých
schůzích dne 11. a 16. září
1919, když byl vyslechl zástupce finanční
správy a za zájemníky člena N. S.
A. Sládka a prozkoumal námitky resp. memorandum,
jež písemně byly podány finanční
správě a finančnímu výboru,
a to: Spolkem majitelů českých přírodních
léčivých zřídel v Bílině,
Společenstvem vyrabitelů sodové vody, minerál.
vod a šumivých nápojů v Praze, Zemskou
jednotou čes. obchodních grémií v
král. Českém a obchodním grémiem
v Kolíně, Zemským svazem obchodníků
s vínem a vinařů v Čechách
a navrhuje Národnímu shromáždění:
Budiž vládnímu návrhu zákona,
jímž se zavádí všeobecná
daň nápojová ve znění připojeném,
uděleno schválení ústavní,
a to z těchto
Všeobecná daň z nápojů, jak ji
vláda navrhuje, jest hospodářsky odůvodněna
a pro finance státní nepostrádatelná.
Posavadní zákonodárství rakouské
upravovalo totiž patentem z 25. května roku 1829 jen
daň z vína a moštu, tedy daň jen ze
dvou druhů nápojů.
Ustanovení tohoto zákona jsou tedy již jednak
zastaralá, jednak nepostihují nápojů,
jejichž výroba netušeně pokročila
(sodové a umělé vody vůbec), a jejichž
spotřeba zatím, hlavně za války, neobyčejně
stoupla a zobecněla (vody minerální). Způsob
zdanění, proti němuž také hlavně
čelily námitky interesovaných kruhů
výrobních a obchodních - jest osnovou vládní
zevrubně odůvodněn a jest za okolností
nynějších, hledíc na další
úlevy, které finanční správa
ještě za jednání se zájemníky
těmto zájemníkům přiznala proti
dosavadním formám řízení -
znatelným pokrokem.
Naléhavost daně této odůvodňovati
netřeba vzhledem na potřeby státu a množící
se výdaje státní správy.
Daňový efekt, jak jej vláda ve svém
odůvodnění očekává,
lze podle vší pravděpodobnosti plně
očekávati.
Ježto tedy systém navrhovaný jest zlepšením
proti nynějšímu stavu, jak pro finance
státní tak i pro poplatnictvo, pokud daní
již postiženo bylo, ostrosti pak dosavadní techniky
finanční jaksi dohodou s interesenty byly
odstraněny a spravedlnosti dosti učiněno
tím, že okruh nápojů podrobených
této všeobecné dani, byl rozšířen
- soudí výbor finanční, že s
dobrým svědomím svůj návrh
doporučiti může. Konečně nesluší
přehlédnouti, že se dosahuje návrhem
zákona jednolitosti zákonodárství
i pro oblast slovenskou, kde se zrušují ustanovení,
platná tam o produkční dani z vína.
Všeobecná daň nápojová platí
se z jednoho litru:
1. vína, moštu a jiných šťáv
z hroznů částkou 40 h,
2. vína, moštu a vůbec šťáv
z jiného ovoce částkou 20 h,
3. limonád částkou 12 h,
4. minerálních vod částkou 8 h,
5. sodových vod částkou 8 h.
Medovina, víno sladké a jiné nápoje
vínu podobné, jakož i polovina, zdaňují
a řídí se po rozumu tohoto zákona
podle stejných ustanovení, jako víno z hroznů;
taktéž i jiné nápoje, ostatním
v §u 1. uvedeným druhům podobné, zdaňují
a řídí se podle stejných ustanovení
jako příslušné druhy.
Víno z matolin a z kvasnic, jež vyrabitel určí
a též použije pro domácí svojí
spotřebu, a nápoje, které cestující
dopravuje z ciziny pro osobní spotřebu a v množství
stanoveném ve vykonávacím nařízení,
jsou této daně prosty.
Okolnost, zda-li lze nápojů uvedených užívati
bez další přípravy, či teprve
zředěných anebo jinak připravovaných,
a zda-li se nápojů těch užívá
k pití neb účelu jinému, je pro povinnost
k zapravení daně bez významu.
Daň se vyměřuje z množství nápoje
v době splatnosti včetně všech přísad,
pokud se jimi podstata nápojů nemění.
Pozdější rozmnožování považuje
se za výrobu a podléhá pravidlům,
stanoveným pro výrobu; ředění
nápojů již zdaněných, koná-li
se buď v živnostech výčepních na
zakázku a pro okamžitou spotřebu hosta, neb
pro domácí spotřebu, nepokládá
se za rozmnožování zdanitelné.
Kterak se daň má zapraviti, stanoví vykonávací
nařízení.
Práva a povinnosti, plynoucí z tohoto zákona,
platí samostatně pro každou jednotlivou domácnost
a každý jednotlivý živnostenský
podnik toho, na koho se vztahují ustanovení tohoto
zákona. K živnostenskému podniku se počítají
veškeré prostory, v nichž se živnost provozuje,
včetně oněch, kterých se užívá
za skladiště nápojů.
Nezapravené berní částky buďte
vymáhány způsobem, jaký jest ustanoven
pro vymáhání zadržených přímých
daní.
O promlčení všeobecné daně nápojové
platí ustanovení zákona ze dne 18. března
1878 Z. Ř. č. 31.
l. Obchod nápoji, vyjmenovanými v §u 1. č.
1. a č. 2., provozovaný výlučně
ve velkém, t. j. prodej v množství nejméně
40 litrů u jednotlivých, v zákoně
vyznačených druhů najednou a jednotlivému
odběrateli, jakož i jakýkoliv jiný odbyt
ve stejném množství a taktéž i
výroba ve velkém, t. j. výroba spojená
s vylíčeným obchodem ve velkém, nezdaňuje
se zásadně tak dlouho, dokud jsou tyto podniky od
výčepu, neb od obchodu v malém, místně
naprosto odděleny, a když finanční úřad
podnikateli výroby, neb obchodu ve velkém, na příslušné
oznámení potvrdil, že předpokládané
podmínky jsou splněny.
II. Daň platiti jest povinen:
1. kdo nápoje uvedené po živnostensku čepuje,
neb prodává v malém, t. j. ve množství
menším než 40 litrů u jednotlivého
druhu a jednotlivému odběrateli;
2. kdo, mimo případy spadající pod
ustanovení odst. I. a II. č. 1. tohoto paragrafu,
tyto nápoje buď z obchodu ve velkém na sebe
převádí, nebo z ciziny dopravuje;
3. kdo nápoje uvedené vyrábí pro spotřebu
vlastní, přesahuje-li výroba určité
množství, ve vykonávacím nařízení
stanovené.
III. Pro nápoje, kterých se použije při
výrobě jiných nápojů, podléhajících
tomuto zákonu, povolí finanční úřad
osvobození od daně podle podmínek, jak je
stanoví vykonávací nařízení.
Daň se zapravuje:
1. v případě §u 8. II. č. 1:
a) z veškerého množství, do živnosti
dopraveného;
b) je-li výčep nebo obchod v malém spojen
s výrobou, z vyrobeného množství, pokud
je způsobilé k požívání;
2. v případě §u 8. II. č. 2.,
z množství, které bylo převzato, nebo
z ciziny dopraveno;
3. v případě §u 8. II. č. 3.,
z vyrobeného množství, pokud je způsobilé
k požívání.