Přes řadu nařízení a zákonů,
vydaných na ochranu konsumentů, bují i nadále
lichva s potravinami a životními potřebami
a ceny jejich stoupají do závratné výše.
Tento stav umožněn jest nedostatečnou kontrolou
zásobovací služby. Není zde orgánů,
které by soustavně všechny zjevy lichvy a zdražování
životních potřeb stíhaly a nad prováděním
zákonných ustanoveni bděly.
Při ministerstvu zásobování zřízena
je sice státní revisijní kancelář
k účetní odborné revisi státního
obchodování s obilím a mlýnskými
výrobky a vedle ní úřad pro potírání
lichvy. Obě tyto instituce však mají k ruce
nepatrný počet výkonných orgánů,
takže při nejlepší vůli nejsou
s to, aby postihly aspoň nejkřiklavější
případy lichvy, zdražování a
zašantročení životních i jiných
potřeb.
Podle statistiky státní revisijní kanceláře
vykoupeno bylo od 1. března do 31. srpna 1919 revisijními
orgány 30.545 centův obilí a mouky, a zabaveno
bylo na 11.996 q obilí a mouky v ceně K 594.428.-.
Na různých diferencích, neoprávněných
přeplatcích, dále na ziscích, jež
patří státu, mlýnům, komissionářům,
pekárnám, aprovisačním místům,
velkostatkům atd. předepsáno bylo revisijní
kanceláří
takže s částkou za zabavené zboží
státní revisijní kancelář zachránila
pro stát
a za výše uvedenou dobu činil náklad
na státní revisijní kancelář
celých K 350.000, tudíž ani ne desetinu toho,
co bylo přijato.
Úřadem pro potírání lichvy
bylo pozastaveno a zabaveno za dobu od 1. listopadu 1918 do 31.
července 1919 různého zboží ve
váze 8,551.785 kg a dále 1,196.690 kusů neváženého
zboží, 32.418 litrů tekutin, 6.404 balíků,
10.248 krabic, 98.787 bot, 174.267 metrů látek,
30.042 cívek nití, 127 vagonů střižného
zboží. Mimo to zabavil úřad pro potírání
lichvy zlata a zlatých mincí, jež propadly
ve prospěch státu, za 1,108.251.- K.
Tuto činnost vykonalo necelých 100 osob, mezi nimi
na 10 úředníků. Podle zpráv
úředníků nebyla zachycena ani jediná
desetina všech případů lichvy a zašantročování
životních potřeb.
Státní revisijní kancelář obmezuje
se však jen na kontrolu hospodaření s obilím
a mlýnskými výrobky, kdežto ostatní
výroba, i když se děje z věci, s kterými
hospodaří stát, jako v cukrovarech, pivovarech,
výrobách marmelády, cukrovinek, státní
revisijní kanceláři nepodléhá.
Z toho je zřejmo, že vybavením a vybudováním
kontrolní činnosti bylo by lze účinněji
potírati lichvu a působiti ke snížení
cen. Z výše uvedeného je vidno, že náklad
na řádné vybudování revisijní
a kontrolní služby zásobovacího snadno
se může krýti výtěžkem zabavených
předmětů. Dosavadní aparát
revisijní a kontrolní naprosto nestačí
a jeví se potřeba jej vybudovati v samostatný,
jedině ministerské radě podléhající
úřad, nadaný náležitou mocí
exekutivní. Tento úřad vedl by dozor také
na ústředny, státem zřízené.
Z důvodů výše uvedených navrhují
podepsaní tuto osnovu zákona:
Ke kontrole zásobovací služby a potírání
lichvy zřizuje se státní kontrolní
úřad zásobovací, jenž podřízen
je ministerské radě a jehož činnost
vztahuje se na celý obvod československé
republiky.
Státní kontrolní úřad zásobovací
dělí se ve dvě části, a to
v oddělení odborné účetní
revise a v oddělení pro potírání
lichvy.
Dosavadní revisijní kanceláře při
zemských obilních ústavech v Praze, Brně,
Opavě a Bratislavě podřízeny jsou
přímo státnímu kontrolnímu
úřadu zásobovacímu.
Kontrole státního kontrolního úřadu
zásobovacího podléhají všechny
ústředny, státem zřízené,
aprovisační organisace, mlýny, pekárny,
továrny na uzené zboží, cukrovary, továrny
na požívatiny a t. d.
Kontrolnímu úřadu dán je k ruce dvanáctičlenný
správní výbor, volený Národním
shromážděním. Kompetence jeho stanovena
jest nařízením ministerstva.
Státní kontrolní úřad zásobovací
vedle svých úředníkův a zřízencův
užije ke své činnosti dobrovolné dozorčí
služby, zejména obecních a okresních
hospodářských rad.
Státní kontrolní úřad zásobovací
jako instituce úplně samostatná budiž
opatřen náležitou mocí exekutivní,
jež stanovena bude ministerstvem.
Provésti zákon tento svěřuje se celé
vládě.
Návrh tento budiž přikázán výboru
ústavnímu.