Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1555.

Odpověď vlády

na dotazy členů Národního shromáždění O. Hrejsy a soudruhů (tisk č. 1330), Duchaja a společníků (tisk č. 1341), Kolaříkové a soudruhů (tisk č. 1342)

o škodách, způsobených živelními pohromami na Moravě a na Slovensku.

Jakmile došly první (neúřední) zprávy o povodních na Moravě a na Slovensku, dříve ještě než byl znám rozsah katastrofy, byly k žádosti ministerstva vnitra správci zemské správy politické na Moravě, jakož i zemské vládě slovenské v Bratislavě neprodleně ministerstvem financí poukázány z úvěru na nouzové podpory (kap. 14. fin. min. tit. 6.) přiměřené částky 150.000 K a 100.000 K jako první pomoc pro nejhůře postižené a byla vyžádána podrobná zpráva s příslušnými návrhy o nutné akci nouzové.

V oboru ministerstva zdravotnictví byli vysláni na Moravě i na Slovensku hned zdravotní referenti do postižených krajin, aby zařídili, co se zdravotního stanoviska bylo nutno. Ministerstvo pro zásobování lidu vyžádalo si o rozsahu škod, způsobených obyvatelstvu v jihozápadní Moravě a na Slovensku, konkretních zpráv od zemské správy politické v Brně a Zásobovacího ústavu pro Slovensko v Bratislavě a učinilo opatření, aby postiženému obyvatelstvu poskytnuto bylo potřebné pomoci zásilkami potravin i částí oděvních.

Ministerstvo veřejných prací hned po obdržení zpráv odboru pro stavby vodní při zemské politické správě v Brně o povodňových katastrofách na Moravě vyslalo svého zástupce do postižených krajův, aby získalo povšechné informace o rozsahu a příčinách této pohromy. Bylo zjištěno, že byla katastrofa zaviněna neobyčejnými srážkami dešťovými, velkou měrou i rozsáhlými průtržemi mračen, které způsobily značné rozvodnění jmenovitě levostranných přítoků Moravy z Karpat, Bečvy, Moštěnky, Dřevnice a zvláště Olšavy. Škody na budovách byly též zaviněny chatrnou výstavbou těchto objektů z materiálu měkkého (vepřovic) v území inundačním.

Jak řeka Morava, tak i dotčené přítoky nejsou doposud soustavně upraveny, a nejsou též vybudovány údolní přehrady, nutné k zachycení značných povodní. Úprava těchto poměrů vyžadovala by značného nákladu a musela by dotčená akce regulační býti stanovena podle určitého programu pro víceleté období.

Výslovně se podotýká, že do oboru působnosti ministerstva veřejných prací náleží doposud na Moravě po rozumu zákona ze dne 10. února 1903, čís. 27 zák. z., úprava řeky Moravy a Dyje, jakož i tratí všech přítoků řeky Moravy, ale jen uvnitř inundačního obvodu řeky Moravy, pokud není jejich úprava zvláštním zákonem zajištěna, a úprava ústní trati Švarcavy.

Kromě toho připadla ministerstvu veřejných prací, počínaje rokem 1915, agenda, týkající se t. zv. vodohospodářských, státem a zemí subvencovaných opatření na řekách: Svitavě, Švarcavě a Jihlavce.

Úpravy na řece Moravě nebyly doposud systematicky prováděny a uskutečnily se v rámci generálního projektu toliko jisté částečné úpravy na náklad regulačního fondu, do něhož přispívá stát částkou 60%, země částkou 40%.

Podle referátu ministra veřejných prací, který postižené kraje osobně shlédl, byl usnesením ministerské rady ze dne 14. července 1919 otevřen příspěvek státní na práce opravné na Moravě v částce dvou milionů korun.

K podnětu ministerstva veřejných prací konala se dne 24. července 1919 společná porada zástupcův ministerstev veřejných prací, vnitra, zemědělství a financí, jakož i zemské politické správy v Brně, která dala škody svými technickými orgány zjišťovati, a zemského správního výboru, při níž ujednán společný postup v celé akci nouzové podle regulativu z r. 1907. Celá akce byla rozdělena na jednotlivé hlavní oddíly podle objektův, utrpěvších škodu, a zjednána byla všechna potřebná opatření, jakož i bližší organisace.

Při poradě této bylo jmenovitě konstatováno, pokud se týče škod na vlastních stavbách regulačních na řece Moravě a Olšavě v Kunovicích, že jest možno odstraniti je na náklad moravského regulačního fondu, jenž jest po ruce. Totéž platí o škodách na hrázích v neregulovaných tratích řeky Moravy, při čemž podle dosavadní obvyklosti se předpokládá, že také zájemníci jakéhosi příspěvku poskytnou.

Příslušné pokyny byly zemské politické správě v Brně ministerstvem veřejných prací vydány. Podobným způsobem vyřízeno mnoho žádostí různých obcí a zájemníků, pokud podle předmětu spadaly do oboru působnosti ministerstva veřejných prací, nebo především k tomu povolané moravské regulační komise a moravského zemského správního výboru, který podle zákonitých ustanovení musí v jistých nových případech postupovati souhlasně se zemskou správou politickou.

Pokud se týče škod, způsobených na komunikacích, nutno připomenouti, že přísluší odstraniti je do oboru působnosti ministerstva veřejných prací a že mohou být uhrazeny z fondu nouzového, k němuž byl, jak řečeno, k podnětu ministerstva veřejných prací povolen státní příspěvek 2,000.000 K.

Akce o vybudování pobořených stavení spadá do oboru působnosti ministerstva vnitra, kterému pro ten účel a vůbec na provedení nouzové akce pro obyvatelstvo v Čechách, na Moravě a na Slovensku povolen byl usnesením ministerské rady ze dne 22. července 1919 mimořádný úvěr 4,000.000 K, z něhož poukázána byla zemské správě politické částka 3,000.000 K zároveň s vybídnutím, aby předložila operát o celé nouzové akci s příslušnými návrhy. Zbytek v částce 1,000.000 K reservován je pro akci nouzovou v Čechách a na Slovensku a bude poukázán, jakmile dojdou návrhy rovněž už vyžádané.

Vzhledem k výsledku porady výše uvedené má se tudíž užíti příspěvku ministerstva veřejných prací k částečné úhradě nákladů, spojených s odčiněním škod na silnicích, propustkách a mostech.

Aby důležitá akce nouzová bez průtahu mohla býti zahájena, poukázalo ministerstvo veřejných prací v dohodě s ministerstvem financí výměrem ze dne 29. července 1919, č. 20.183, k tíži úvěru ke kap. XX. min. veř. prací, tit. 6, stavby silniční a mostní, § 4, mimořádné stavby silnic a mostů atd., zemské správě politické v Brně, která má celý nouzový fond spravovat a nouzovou akci podle určitých direktiv říditi, příspěvek státní v částce 1,000.000 K.

Ježto zhoubné povodně na Moravě učinily opět včasnou otázku o soustavném pokračování regulační akce, pokládá ministerstvo veřejných prací za žádoucí, aby sestaven byl asi pro 10ti leté období promyšlený program, přihlížejíc i k vybudování nádrží údolních.

Proto svolalo na den 16. července 1919 do svého vodohospodářského odboru poradu, jíž se zúčastnili techničtí zástupcové zemského správního výboru a zemské politické správy v Brně.

Při poradě té naznačen byl nástin programu i se zřením na ony potřeby regulační, které sice nenáleží podle dosavadních ustanovení do oboru působnosti ministerstva veřejných prací, odůvodňují však co do svého významu věcně jednotné řešení.

V důsledcích této, ovšem nezávazné předběžné porady byl už zemský správní výbor výměrem ministerstva veřejných prací ze dne 4. srpna 1919, čís. 19.677 vyzván, aby dal příslušné povšechné elaboráty zemským stavebním úřadem vypracovat a aby je především, jak zákon nařizuje, předložil regulační komisi, v níž i zástupce ministerstva veřejných prací zasedá, aby je projednala.

Přihlížejíc k nutné úpravě Moštěnky dohodlo se dále ministerstvo veřejných prací s ministerstvem zemědělství, aby byl dotčený projekt za účasti hlavních zájemníkův a dotčených ministerstev, pak moravské regulační komise, na místě samém přezkoušen, a dalo již v této věci příslušný pokyn zemské politické správě v Brně výměrem ze dne 4. července 1919, čís. 10.088.

Pokud se týče škod způsobených povodněmi v kraji zábřežském, litovelském a olomouckém, způsobeno bylo rozvodnění doposud neupravenými traťmi řeky Moravy, jmenovitě v Litovli a nad Olomoucem u Horky.

Na projektu pro úpravu říční v Litovli pracuje se v moravském stavebním úřadě.

Projekt na úpravu řeky Moravy u Horky byl již letošního roku ministerstvem veřejných prací schválen a bude lze podle peněz, přikázaných regulačnímu fondu, jej prováděti. Úprava Moravy nad Litovlí je závislá i na stavbě přehrad údolních. O dotčeném projektu pracuje zemský stavební úřad.

Ministerstvo veřejných prací připomíná, že k účelnému provádění regulační akce se doporučuje zorganisovati službu vodohospodářskou a zjednotiti do ní ony úpravy, které ve prospěch celku vyžadují jednotného řešení a vedení.

Není třeba upozorniti, že jde o problémy složité a finančně dalekosáhlé, takže nelze veškeré věci sem náležející tak rychle vyřešovat a uskutečňovati, jak si často nezasvěcená veřejnost představuje.

Pokud jde o zjištění škod, způsobených živelními pohromami na Slovensku, a přípravy k pomoci, podalo ministerstvo veřejných prací tuto zprávu:

Hlásná služba povodňová a varovná není na Slovensku doposud dostatečně organisována, takže rychlé dodávání zpráv z poškozených území bylo stíženo, s části také znemožněno přerušeným telefonním vedením pro vojenské operace. Teprve dne 19. července došla první úřední zpráva o škodách na Slovensku, způsobených průtrží mračen v území Karpat dne 9. července, v níž se hlavně uvádí:

V okrese píšťanském byly větší škody způsobeny v obci Drahovce, kde bylo asi 8 stavení sbořeno, dále v obci Sokolovce, kde byl silniční most stržen. V území těchto obcí byly též vystouplou vodou pozemky zaplaveny. V okrese Nového Města nad Váhem jsou nejvíce poškozeny obce Mošovce a Streda, kde byly hlavně pozemky zaplaveny; na obytných staveních není žádná škoda hlášena.

Župa trenčínská byla povodní v Karpatech a v západních Bezkydách nejvíce poškozena, a to jak na silnicích, tak i na železnicích a obytných staveních. Cesty, spojující Moravu a Slovensko, byly přerušeny, dráha v údolí Vláry poškozena.

Silnice v údolí Krásno - Stará Bystrica - Riečnica jest odplavena na délku asi 1400 m a strženy na ní 2 mosty. Škoda se tu odhaduje na 500.000 K.

Silnice v údolí Kysuca - Čaca, Turzovka - Mochov, Baranča strženo asi 350 m, sbořeny 2 a poškozeny 4 mosty.

Silnice Velká Bytča - Turzovka -Jesenice je poškozená na délku 340 m a 400 m. Silnice Půchov - Lysá porušena na délku 800 m, poškozeno 5 mostů.

Na silnici od Istebníka, údolím Vláry porouchána trať 100 m dlouhá, stržen most dřevěný silniční 105 m dlouhý v Nemšovej.

Na silnici od Kostelnej k Hrozenkovu odplaven dřevěný most a porouchána silnice, stržen 1 kamenný most.

Na obytných staveních jsou největší škody v obcích Horní Srnce na Vláře, kde je 34 domků sbořeno. Škoda povstala náhlým přívalem, zúženým profilem řeky v obci a částečným zatarasením průtočného profilu odplaveným dřevem. Též v Kostelnej a v údolí Drietomice a Kysuce bylo několik domků pobořeno.

Celkem možno říci, že řádila povodeň v území přítoků na pravém břehu Váhu. Z území Hronu, Horního Váhu a přítoků tamějších nejsou doposud nijaké škody hlášeny.

Stavební úřady vyšetřují přesně škody na silnicích, cestách a mostech, dále škody na staveních obytných. K účelu tomu byli přiděleni do Trenčína 4 inženýři.

K zamezení škod, jež způsobeny zatarasením průtočního profilu dřevem a zastavením jeho různými stavbami a stromovím, budou potoky prozkoumány expositurou pro úpravu řeky Váhu v Trenčíně, která vypracuje též návrh na částečnou regulaci řeky Drietomice nad mostem v Kostelnej.

Návrh na podporu poškozeným a na přestavbu obce Hlavní Srnice bude sestaven podle podrobných šetření župních úřadů.

Ministerská rada usnesla se dne 14. července 1919 po referátu ministra veřejných prací, by otevřen byl pro poškozené kraje na Slovensku jako příspěvek státní na práce opravné úvěr 1,000.000 korun, kterého bude k odčinění řečených škod na komunikacích a řekách asi nutně třeba, i když země stejného příspěvku poskytne a když obdobně jako no Moravě budou škody, na staveních způsobené, uhrazeny zvláštním úvěrem požadovaným ministerstvem vnitra.

Přesnou cifru škod nelze dosud udati.

Ke zjištění škod a ujednání společného postupu v celé akci nouzové koná se společná porada zástupců zúčastněných ministerstev a ostatních činitelův obdobně, jako bylo stran škod, způsobených povodní na Moravě.

Ministerstvo zemědělství vyslalo hned ke zjištění škod na Moravě zvláštní odbornou komisi. Jeho akce pro postižené kraje, pokud se týká prací na vodotocích, náležejících do oboru jeho působnosti, bude se pohybovati dvojím směrem, a to:

1. Ministerstvo zemědělství zamýšlí především provésti nejnutnější zajišťovací práce na korytech vodotoků, většinou dosud neupravených, a dále opravné práce na dílčích úpravách, již sice provedených, avšak velkou vodou valně poškozených, jejichž provedení je dnes k zamezení dalších devastací nezbytně nutné.

Podrobný rozvrh zamýšlených prací byl již vypracován.

2. Ministerstvo zemědělství hodlá dále podporovati všemi prostředky provedení regulačních a zahrazovacích prací na oněch vodních tratích, jejichž úprava ukázala se při letošní povodni naléhavou.

Mezi projekty toho druhu patří zejména dílčí úprava Dřevnice v obvodu města Zlína, s jejímž bezodkladným provedením vyslovilo ministerstvo již svůj souhlas.

Ježto zajišťovací a opravné práce, uvedené pod čís. 1., nelze ministerstvu provésti z peněz, jimiž disponuje, má býti dotčený náklad hrazen - jak bylo navrženo na společné poradě zástupců jednotlivých ministerstev a morav. zemského výboru, konané z usnesení ministerské rady dne 24. července t. r. u zemské politické správy v Brně z nouzového fondu, jenž bude pro postižené kraje zvlášť utvořen z peněz státních a zemských.

Stran úhrady těchto prací vstoupilo již ministerstvo zemědělství v jednání s ministerstvem vnitra.

Práce pod čís. 2. naznačené hodlá ministerstvo zemědělství podporovati z peněz státního melioračního fondu.

Pokud jde o škody na železničních komunikacích a opatření ke znovuzřízení jejich, vysvítá z šetření, vykonaného ministerstvem železnic, toto:

Průtrží mračen a prudkým deštěm, trvajícím skoro 24 hodin, rozvodnily se v noci ze dne 8. na 9. července t. r. zejména horské říčky Olšava na straně moravské a Vlára na straně slovenské, které zatopily celé údolí. Vzdutá vlna této zátopy, vystoupivší z neupraveného a klikatého a naprosto nedostatečného koryta těchto řek a jejich přítoků, ničivě odnesla nejen požaté seno, klády, ploty, dříví všeho druhu, nýbrž pobořila i velký počet obytných a hospodářských stavení a prorvala na několika místech těleso železniční a silniční. Odplaveným dřívím a senem byly propustky a mosty železniční ucpány, čímž bylo způsobeno další značné vzdutí velké vody. Tím byl způsoben tak značný tlak vodní a mohutné víry a proudy, že zdivo, břehy a náspy byly strženy, zdivo opěr a pilířů bylo podemleto a na mnoze odneseno a byly také železné konstrukce ve váze mnoha tun odplaveny.

Na moravské části Vlárské dráhy od Nové Vsi u Uherského Ostrohu až ku stanici Vlárský průsmyk byla trať as na 30 místech poškozena, z nichž na 20 místech bylo prorváno železniční těleso až do 5 m hloubky, tak na příklad v km 127·6/7 u Záhorovic, kde podemleta a smetena byla hráz v délce as 50 m, takže řeka Olšava tekla v tělese dráhy. V tom směru stala se náprava tím, že Olšava se převedla opět do původního toku a nová hráz se nasypala.

Podobné poškození trati jest ještě v km 162·4/5, krátce před stanicí Vlárský průsmyk, na délce asi 80 km, kde těleso dráhy bylo odplaveno a Vlára utvořila si na jeho místě nové řečiště. Přibližná kubatura obnáší zde asi 1200 m3. Stržená hráz byla již znovu zřízena.

Na spojovací dráze Kunovice - Nová Ves sřítilo se následkem protržení náspu s toho náspu 8 vozů, které byly deponovány na této spojce.

Celkem bude potřeba na moravské části Vlárské dráhy doplniti železniční těleso asi 10.500 m3 nasypávky, jež většinou je již provedena.

Daleko ještě závažnější je poškození mostů v této trati.

U mostu v km 122·5/6 o světlosti 20 m přes Olšavu u zastávky Šumice podemlela voda opěru brněnskou tak, že podle měření dno řeky sahá až po její základy. Železná konstrukce je neporušena. Sanace provedla se tak, že se železná konstrukce podepřela na bárce a vložilo se 10 m dlouhé provisorium, aby se opěra odlehčila a mohla znovu založit a vyzdíti.

U mostu v km 152·6/7 světlost 20 m u zastávky Popova přes Vláru byla úplně odplavena opěra vlárská, železná konstrukce shozena a odnesena na vzdálenost asi 7 m po vodě. Za touto opěrou odplaveno bylo těleso dráhy i s přilehlými polnostmi v šířce asi 20 m, takže celková délka potřebného zde přemostění činí asi 40 m. Toto přemostění zřídilo se z provisorií 10 metrových na pilotových bárkách v nynější ose, a to tak, aby se dala provésti stavba vlárské opěry.

U mostu přes Vláru u zastávky Popova v km 153·5/6, světlost 25 m, byla zničena vlárská opěra, se které spadla železná konstrukce, jež visela na brněnské opěře vychýlena as 1·5 m z osy. Most se zvedl a konec vlárský se podepřel na pilotované bárce, načež se zatáhlo jedno 10 m provisorium, aby se mohla zničená opěra znova vyzdíti.

U mostu přes Vláru v km 159·7/8 u stanice Bilnice-Brumov, který se skládá z 2 polí o šikmé světlosti 25 km, byl návodní pilíř úplně až k základům smeten. Brněnská opěra byla zachována, vlárská překocena a částečně rozmetena. Železná konstrukce prvního pole sedí brněnským koncem na opěře, druhým koncem asi 8 m vychýlena z osy v řečišti. Druhé pole odneseno po vodě asi na vzdálenost 80 m. Zde zřídí se provisorní přemostění v ose rovnoběžné 6 m od nynější osy proti vodě z provisorií 10 m na pilotovaných bárkách; spojení s nynější tratí provede se oblouky o poloměru asi 300 m.

Na brněnské straně prodlouží se pokud možno mostní provisorium pro úsporu velké kubatury násypu; na vlárské straně bude kubatura malá; násyp tam byl již rozšířen, neboť sloužil za skládku materiálu.

Práce na mostech byly jako ostatní práce znovuzřizovací s vynaložením veškerých sil tak urychleny, že mohla býti veškerá doprava zahájena v dílčí trati Nová Ves u Uherského Ostrohu - Újezd u Luhačovic dnem 22. července t. r., v trati Újezd u Luhačovic - Bohuslavice n./Vlárou dnem 30. července t. r. a v dílčí trati Bohuslavice n./Vlárou - Bilnice - Brumov dnem 20. srpna t. r. V dílčí trati Vlárský průsmyk - Teplá byla doprava zahájena dnem 27. srpna 1919 a ve zbývajícím ještě traťovém úseku Bilnice - Brumov - Vlárský průsmyk bude pravděpodobně zahájena přímá doprava dnem 31. srpna t. r., kterýmžto dnem bude otevřen na celé Vlárské dráze Brno - Teplá veřejný průvoz.

Znovuzřizovací práce na Vlárské dráze byly takového rozsahu, že správa železniční nebyla s to, aby je bez pomoci vojenské provedla.

Této pomoci bylo hned ministerstvem národní obrany poskytnuto, takže pracují nyní na moravské části Vlárské dráhy zákopnické a železniční setniny v počtu kolem 930 vojínů a mimo to asi 380 dělníků vrchní stavby. Po odchodu 4 železničních setnin budou pak pro definitivní znovuzřízení dráhy tyto setniny nahrazeny kvalifikovanými dělníky.

Na straně slovenské trať Vlárský průsmyk - Teplá-Trenčianské Teplice nebylo poškozených mostův až na malý krytý propůstek v km 9·6/7,který byl na pravé straně řekou podemlet a plovoucím rozličným materiálem v pravém slova smyslu do poloviny šířky odbourán.

Větší poškození trati bylo hned za mostem v km 12·5/6 trať Vlárský průsmyk - Teplá na stranu k Teplé. Zde voda prolomila solidně vybudovanou hráz, nejspíše na sucho zděnou, odplavila ji, prolomila těleso dráhy v délce asi 200 m a teče novým tímto korytem, takže pod mostem úplně zachovalým voda neteče.

Provedená sanace spočívala v tom, ze se zřídil zde prozatímní most z provisorií 10 m dlouhých na délku 50 m a zbytek 150 m se nasypal. Potřebná kubatura činila 2.300 m3; celkem odplaveno bylo 3.800 m3. Za mostem v km 10·4/5, který zůstal neporušen, poškozena byla trať směrem k Teplé v délce asi 150 m, poměrně však méně. Dále mezi km 9·8 až 9·6 zničena byla trať podobně jako u Záhorovic v délce asi 200 m. Zde leží též shora řečený propustek v km 9·6/7.

Sanace se zde provedla tím způsobem, že se trať přeložila asi o 6 m v levo do zalesněné stráně, čímž těleso dráhy se vzdálilo od řečiště a navážka se umožnila.

V km 6·7/8 poškozena byla trať částečně na dvou místech, v jednom as na 20 m, v druhém as na 50 m délky. Dále do Teplé byla trať sjízdná.

Na celém úseku od km 6·7/8 - 12·5/6 pomáhala třetí železniční skupina; celkem bylo zde zaměstnáno as 250 vojínův a dělníků.

Do Vlárské dráhy ústí se na Moravě místní dráha Újezd u Luhačovic - Luhačovice, jež byla jen ohrožena vysokou vodou, a na níž provoz byl již 10. července b. r. zahájen. Na slovenské straně ústí do Vlárské dráhy místní dráha Nemšová - Lednické Rovné, jejíž trať byla poškozena v km 10·6/8, 11·2/3, 12·0/1 a 17·0/1. Trať byla již upravena a provoz zahájen dne 14. července t. r. Most nebyl na této trati poškozen žádný.

Na Moravě byla dále na trati Kyjov - Mutěnice trať mezi Svatobořicemi a Kyjovem v km 12·4/8 dne 9. července 1919 podemleta, následkem čehož byla veškera doprava na 2 dny zastavena. Stanice Bzenec byla ohrožena, poněvadž hráz u stanice byla obyvateli zúmyslně podkopána, aby zabráněno bylo domnělé zátopě polí potokem Syrovinkou. Pomocí vojska byl průkop zahrazen, načež voda odpadla.

Pro povodně byla zastavena dále doprava na tratích Hranice - Krásno nad Bečvou, Vsetín - Velké Karlovice, Zlín-Vyzovice. Na zaplavené trati Kojetín - Bílsko nebyla doprava přerušena. Na zaplavené trati Val. Meziříčí - Vsetín byla doprava zastavena pouze dne 9. července t. r. Osobní doprava na trati Vsetín - Velké Karlovice byla zahájena přestupováním dne 12. července t. r. Trať byla do 15. července t. r. opravena. Na tratích Hranice - Krásno nad Bečvou a Zlín - Vyzovice byla doprava dne 12. července t. r. opět zahájena.

Na Slovensku byl zničen povodní dvoukolejný most mezi stanicemi Melčice - Istebník v km 117·2/3, trať Galanta - Žilina. Most má 3 pole, každé o světlosti 6 m. Zničeny byly dva pilíře návodní a jeden nábřežní v obou kolejích; byly podemlety a nemajíce vůbec základů byly odneseny, a to druhý pilíř návodní úplně, první návodní a žilinský nábřežní z větší části. Železné konstrukce zůstaly neporušeny. Sanace mostu v levé koleji byla podle pokynu ministerstva železnic provedena železniční setninou tím způsobem, že na místo prvního a druhého návodního pilíře byly zřízeny pilotované bárky, na které se osadily zbylé železné konstrukce. Železná konstrukce třetího pole se vysunula a nahradila 10 m provisoriem, jež se uložilo jedním koncem na druhé bárce, druhým na nově zřízené pilotované opěře, aby se ušetřilo nasypávky na žilinské straně a umožnilo se zřízení definitivní opěry. Doprava v levé koleji byla dne 19. července zahájena, a to osobní v plném rozsahu, nákladní pak v obmezených rozměrech. V pravé koleji započne se hned se stavbou definitivního objektu, jenž provede se podle starého stavu. K urychlení prací provedou se všechny pilíře i opěra z betonu.

Na další trati Žilina - Trenčín není až na zanesení příkopů štěrkem a bahnem žádných větších škod.

Příslušný peněžní náklad na všechny opravné práce na poškozených tratích i s nasypávkami přervaných náspů, zabezpečení strání a pole dlažbou, obkladními a opěrními zídkami, obnovení štěrkového lože, opravy a doplnění vrchní stavby, opravy porušených propůstků, znovuzřízení stržených mostů s nově vybudovanými kamennými pilíři a novými neb opravenými konstrukcemi, i s výstavbou provisorií a pod., odhadnouti lze as na 4 miliony korun.

Zároveň s provedením znovuzřizovacích prací, hlavně na Vlárské dráze, aniž ovšem zdržován byl jejich postup, neboť jde u Vlárské dráhy o mimořádně významnou trať, hlavní páteř železničního spojení Čech a Moravy se Slovenskem, provedena bude revise stavebních poměrů podle zkušeností nabytých při této katastrofě, kterou při stavbě nebylo lze předvídat, a budou zároveň i zrevidovány projekty o úpravě, Vlárské trati, jež byly již studovány.

Mohu tedy jménem celé vlády ujistiti pány dotazovatele, že se ve všech směrech, které vznesené dotazy mají na mysli, děje od státní správy vše, co za daných poměrů je možno.

V Praze dne 13. září 1919.

Ministerský předseda:
Tusar v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP