Ustanovení zákona ze dne 14. srpna 1896 čís.
156 ř. z. o II. skupině báňských
společenstev se zrušují a nahrazují
se těmito pravidly:
Pro každý samostatný hornický závod
(§ 131 všeob. hor. zák.), který zaměstnává
aspoň 20 dělníků a trvá aspoň
půl roku ustaví se závodní
rada.
Úkoly závodní rady jsou:
1. Spolupůsobiti při dozoru na udržování
a provádění hornicko-policejních ustanovení
zákonných, neb úředních nařízení,
o ochraně dělnictva, hygieně provozu a na
provádění pracovního řádu,
jakož i účastniti se dotčených
komisionálních řízení.
2. Podávati návrhy na zlepšení provozu.
3. Dohlídati na provádění a dodržování
mzdových a platových smluv (§ 19 od. 4.).
4. Spolupůsobiti při udržování
kázně.
5. Zprostředkovati při stížnostech.
6. Spolupůsobiti při propouštěni zaměstnanců.
7. Spravovati, nebo spolu spravovati dobročinná
zařízení pro zaměstnance.
8. Nahlížeti do roční bilance, resp.
účetní uzávěrky závodu.
Závodní rada nesmí zasahovati do správy
závodu samostatnými nařízeními.
Provoz nebudiž podle možnosti činností
závodní rady rušen.
Závodní rada má na závodech s 20 až
100 zaměstnanými - 3 členy, za každých
dalších 150 zaměstnaných až 1000
připadá další člen, při
1250 zaměstnaných má závodní
rada 11, při 1500 - 12, při 2000 - 13 při
2500 - 14, při 3000 - 15, při 3500 - 16, při
4000 - 17 členů. Zlomky nad polovinu rozpětí
pro rozšíření závodní
rady o 1 člena se čítají za plné
číslo. Zřízenci závodů
vysílají do 5ti členné závodní
rady jednoho zástupce a pak dále po zástupci
na každých dalších plných 5 členů.
Závodní rada voli ze sebe předsedu a jeho
zástupce.
Členové závodní rady a jejich zástupci
volí se přímou tajnou volbou, a to na závodech
s více než 100 zaměstnanců podle zásady
poměrného zastoupení. Kde náleží
zřízencům zastoupení v závodní
radě podle § 4., děje se volba odděleně.
Aktivní volební právo mají všechny
osoby, na závodě zaměstnané, bez rozdílu
pohlaví, pokud v době vypsání volby
byly zaměstnány 3 měsíce na závodě,
dosáhly zúplna 18. roku a mají práva
občanská.
Volitelní do závodní rady jsou, kdo byli
zaměstnáni aspoň 6 měsíců
na závodě a 3 roky při hornictví v
revíru, dokončili 24. rok svého věku
a nejsou vyloučeni z volebního práva do obcí.
Při cizozemcích rozhoduje zásada reciprocity.
Odmítnouti volbu smí:
1. Kdo dosáhl 60. roku;
2. byl v předešlém období členem
závodní rady;
3. nemá tělesné schopnosti, aby vykonával
tento úřad.
Příslušný revírní báňský
úřad jmenuje k návrhu hornických organisací
3 člennou volební komisi, která vypíše
volbu závodní rady aspoň týden napřed
vyhláškami v podniku a řídí volbu.
Volební komise učiní zápis o postupu
volby; zvolení členové buďte do 8 dnů
oznámeni podnikateli nebo závodní správě,
revírnímu báňskému úřadu,
odborovým organisacím dělníkův
a úředníkův, a revírní
radě (§ 10.).
Do způsobu voleb a jejich výsledků možno
si stěžovati do 3 dnů revírnímu
báňskému úřadu, jenž rozhodne
nejdéle do 8 dnů konečně o stížnosti.
Závodní rada se voli na dobu 2 let, žádají-li
však dvě třetiny k volbě oprávněných
písemně za její odstoupení, musí
odstoupiti. V tomto případě provede revírní
báňský úřad ihned novou volbu.
Jinak se končí funkce člena závodní
rady
a) vystoupením ze zaměstnání na závodě;
b) ztrátou volitelnosti (§ 6.).
Členství v závodní radě je
funkcí čestnou. Členům přísluší
pouze náhrada za nevyhnutelný ušlý výdělek.
Majetník závodu, nebo jeho zmocněnec nesmí
dělníky a zřízence omezovat ani poškozovati
při vykonávání volebního práva
a v činnosti jejich ako členy závodní
a revírní rady. Členové závodní
a revírní rady mohou býti propuštěni
za svého úřadování ze služby
z důvodu § 202 všeob. hor. zák., jinak
jen za souhlasu rozhodčího soudu.
Závodní rada pracuje za vedení předsedy
podle stanov, usnesených revírní radou podle
vzoru vzorných stanov vydaných vládou.
Usneseni závodní rady děje se většinou
hlasů a při rovnosti rozhoduje předseda.
Závodní správa provádí tato
usnesení. Při sporech platí ustanovení
§§ů 15 al. 3, resp. 19 al. 3.
Do závodní rady vysílá správa
závodu jednoho technického a jednoho obchodního
úředníka jako poradce. Kde nemají
zřízenci voleného zástupce, vysílají
ze sebe aspoň jednoho z těchto poradců. Při
společných poradách závodní
rady a závodní správy předsedá
závodní správce.
K návrhu závodní rady mohou býti přizváni
k poradě o věcech podle § 2. zástupci
příslušných organisací
O všech jednáních jest učiniti v zasedání
zápis podepsaný zapisovatelem a předsedou.
Opis zápisu jest dodati závodní správě.
Závodní správa dá závodní
radě k disposici vhodnou kancelářskou místnost.
Spory mezi závodní správou a závodní
radou rozhoduje revírní rada.
Revírní rady. Závodní rady
uzavřeného hornického okrsku, a to okresu
revírních horních úřadů:
l. V Praze-Slaném, 2. Plzni-Stříbře,
3. Kutné Hoře. 4. Mostě-Teplicích-Chomutově,
5. Falknově-Lokti, 6. Budějovicích, 7. Mor.
Ostravě, 8. Brně zvolí revírní
rady se sídlem: a to v Praze, Plzni, Trutnově, Mostě,
Falknově, Budějovicích, Mor. Ostravě
a v Brně. Revírní rada má na 5000
zaměstnaných dělníků a zřízenců
7 členů, do 10.000 zaměstnanců a zřízenců
10 členů, do 15.000 zaměstnaných dělníků
a zřízenců 12 členů, do 20.000
zaměstnaných dělníkův a zřízenců
16 členů, do 30.000 20 členů, do 40.000
24 členů, do 50.000 28 členů. Z tohoto
počtu náleží jedna pětina zřízencům.
Revírní rada volí se podle zásad poměrného
zastoupení. První volba provede se písemným
hlasováním všech závodních rad
revíru. Provésti volbu náleží
revírnímu báňskému úřadu
jako u závodních rad. (§ 7.) O tom, jak provésti
další volbu revírní rady (písemně,
nebo v plenární schůzi všech závodních
rad), rozhodne revírní rada sama. Revírní
rada zvolí ze sebe předsedu a jeho zástupce.
Pasivní právo volební do revírních
rad je stejné jako do závodních rad, avšak
jedna čtvrtina členů může náležeti
nevoličům, a to zástupcům odborových
organisací dělnických a zřízeneckých.
Volitelnost jejich řídí se obdobně
ustanovením odstavce 2. § 6.
Úkolem revírní rady jest:
1. dávati směrnice pro celý okres při
provádění §u 2.,
2. rozhodovati spory mezi závodní správou
a závodní radou,
3. spolupůsobiti při vydání jednotného
pracovního řádu pro celý revír;
vydávati nebo měniti služební nebo pracovní
řády jest dovoleno jenom po souhlase revírní
rady;
4. spolupůsobiti při uzavírání
kolektivních mzdových a pracovních smluv
a bdíti nad jejich dodržováním;
5. zřizovati prostředkovatelny práce;
6. spolupůsobiti při určení cen a
rozdělování uhlí;
7. aspoň jednou ročně podati zprávu
o svém působení a finančním
výsledku svého hospodaření.
Při revírní radě zřídí
se jako zvláštní odbor rada zřízenců,
jež má při počtu 15.000 zaměstnanců
3 členy, při větším počtu
6 členů.
Tato rada vysílá do revírní rady členy,
příslušející zřízencům
podle § 16., a má tyto úkoly:
1. zprostředkovati při stížnostech zřízenců;
2. spolupůsobiti při propouštění
zřízenců;
3. spravovati nebo spolu spravovati dobročinná zařízení
pro zřízence;
4. spolupůsobiti při uzavírání
kolektivních smluv zřízeneckých a
bdíti nad jejich dodržováním.
K úhradě výloh revírních a
závodních rad a jiných zařízení
jimi založených, ustanoví revírní
rady přirážky při hornickém provozu,
jejichž výši stvrdí příslušné
báňské hejtmanství.
Přirážky vybírají se srážkou
se mzdy, nebo platu. Majetník dolu ručí za
správné odvedení vybraných přirážek.
Revírní rada volí si představenstvo,
skládající se z presidenta, jeho náměstka
a 2 až 4 členů, jež obstarává
agendu a působí jako výkonný orgán.
Revírní rady jest slyšeti jako poradní
sbor při všech návrzích zákonů,
týkajících se hornictví.
Movité a nemovité jmění a jiné
právní požadavky náležející
zrušeným II. skupinám báňských
hornických společenstev přecházejí
ve vlastnictví revírních rad.
Závodní rada se zruší:
1. klesne-li počet zaměstnanců závodu
trvale pod 20;
2. přestane-li se závod provozovati.
Zruší-li se závodní rada zastavením
závodu, přechází její jmění
na revírní radu. Sloučí-li se závod
s jiným v jeden celek, sloučí se jmění
obou závodních rad.
Dozor na závodní a revírní rady mají
revírní báňské úřady:
závodní rada sdílí příslušenství
svého závodu, kdežto revírní
rada podléhá revírnímu báňskému
úřadu, v jehož okresu má své
sídlo. Revírní báňský
úřad má právo zúčastniti
se veškerého jednáni svým zástupcem,
vésti dozor na provádění zákonných
ustanovení a na správné nakládání
se jměním závodních revírních
rad. Usnesení, příčící
se zákonu, může revírní báňský
úřad zastaviti. Proti rozhodnutí revírních
úřadů jest možný rekurs k hornímu
hejtmanství.
Ministr veřejných prací v dorozumění
s ministrem sociální péče, vnitra
a obchodu vydá prováděcí nařízení
k tomuto zákonu.
Zákon tento vstupuje v platnost 14 dní po vyhlášení;
působnost tohoto zákona pro Slovensko bude stanovena
zvláštním nařízením.
Ustanovení zákona ze dne 14. srpna 1896 č.
ř. z. 156 o hornických společenstvech, jež
se týkají rozhodčích soudů
(§§ 29 až 31), se nahrazují těmito
pravidly:
V sídlech revírních rad a to: v Praze, v
Plzni, Trutnově, Mostě, Falknově, Budějovicích,
Mor. Ostravě a Brně zřizují se hornické
rozhodčí soudy.
Do působnosti hornických rozhodčích
soudů náleží rozhodovati s konečnou
platností o odvolání z výroků
a) závodních rad ve mzdových a platových
věcech, v disciplinárních stížnostních
věcech, o propuštění (§ 2 zák.
o závodních radách);
b) revírních rad ve sporech mezi závodní
správou a závodní radou (§ 19 cit. zák.).
Hornický rozhodčí soud je složen ze
3 zástupců podnikatelů, 3 zástupců
zřízenců, 3 zástupců dělníkův
a předsedy. Jako stálý odborný poradce
působí zástupce revírního báňského
úřadu. Jednotlivé případy rozhodují
paritní senáty, složené po třech
přísedících z každého
zúčastněného odboru. Sestava senátu
jest věcí předsedovou.
Přísedící navrhují příslušné
organisace a potvrzuje ministr veřejných prací,
který jmenuje zástupce revírního báňského
úřadu. Předsedu volí přísedící.
Předsedou může býti jen soudce z obvodu,
pro který jest rozhodčí soud zřízen.
Nebyla-li jeho volba jednomyslná, ustanoví se ministerstvem
veřejných prací po dohodě s ministrem
spravedlnosti.
Pro členy rozhodčího soudu ustanoví
potřebný počet náhradníků
podle §u 3; za člena zaneprázdněného
nebo z jiného důvodu odpadlého nastupuje
náhradník z jeho skupiny.
Veškeří členové rozhodčího
soudu mimo státní úředníky
slíbí do rukou předsedy, že budou vykonávati
svůj úřad podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí a že zachovají
úřední tajemství.
Dovolání rozhodčího soudu děje
se písemně, a to nejdéle do 14 dnů
od vyhlášení rozhodnutí vzatého
v odpor.
Jako členové rozhodčího soudu nesmějí
působit osoby, proti nimž jsou důvody vylučující
nebo zamítací podle civilního nebo trestního
soudního řádu. O námitkách
proti členům rozhoduje soud za nepřítomnosti
toho, jehož se námitka týče.
Líčení před rozhodčím
soudem jest veřejné. Rozhodováni děje
se naprostou většinou hlasů všech členů
soudu, kteří se celého líčení
zúčastnili. Předseda hlasuje na konec. Zástupce
revírního báňského úřadu
nesmí býti při hlasování.
Strany mohou se před rozhodčím soudem dáti
zastupovati soudruhy z povolání, neb odborovými
sdruženími, jednateli, nebo zřízenci
jejich. Advokáti z povolání nesmí
stran zastupovati.
Rozhodnutí vyhlásí předseda hned po
tajné poradě veřejně. Rozhodnutí
budiž písemně vyhotoveno, podepsáno
předsedou a dodáno stranám nejdéle
do 8 dnů. O potřebě veřejného
vyhlášení rozhodnutí (na závodě
nebo novinami) rozhoduje soud.
Jednání před rozhodčím soudem
je prosto kolků a poplatků.
Úřad člena rozhodčího soudu
je čestný. Přísedící
má právo pouze na náhradu skutečných
výloh. Útraty přísedícím
zaměstnancům hradí revírní
rada, zaměstnavatelům jejích organisace,
a státním úředníkům
stát, pokud o těchto výlohách soud
jinak nerozhodl.
Svévolné procesování trestá
se pořádkovými peněžitými
pokutami a k návrhu strany také přisouzením
útrat sporu. Předseda má právo ukládati
pořádkové tresty.
Jednání před hornickým rozhodčím
soudem řídí se v podstatě pravidly
civilního, resp. trestního soudního řádu.
Narovnání a rozsudky rozhodčího soudu
hornického provádějí se buď soudní
exekucí, nebo podle potřeby správními
úřady.
Zákon tento nabývá účinnosti
14 dní po vyhlášení.
Provésti tento zákon ukládá se ministru
veřejných prací v dohodě s ministerstvy
spravedlnosti a sociální péče.
Zákony tyto tvoří první etapu v soustavném
postupu socialisace a byly sestaveny podle podrobných porad
se zástupci organisací hornických, zřízeneckých
a majetníků dolů. Veškerá jejich
ustanovení jsou výsledkem dohody; pouze v §
4. měl jsem za účelné, aby bylo ponecháno
zastoupení zřízenců v závodní
radě, ač tito zřízenci vzhledem ke
své mizivé menšině žádali
jen o stavovské zastoupení při revírních
radách (§ 19). Při spolupůsobení
zřízenců v závodní radě
udrží neb obnoví se styk mezi dělnictvem
a zřízenectvem, jenž v poslední době
pro časté diference byl silně porušen.
O podílu dělnictva při zisku a správě
závodů nejedná zákon o závodních
radách, neboť ministerstvo pro sociální
péči připravuje v těchto směrech
všeobecné zákony, jež se budou vztahovat
i na hornictví.
Zákon o rozhodčích soudech hornických
zjedná náhradu za stížnostní
komise, jejichž činnost nevyhovovala, a ustanoví
státní tribunál na místě rozhodčích
soudů ustanovených mnohdy úmluvou mezi zájemníky,
jde tedy více méně o soukromé rozhodování.
Zákonem o závodních radách zrušuje
se zákon o hornických společenstvech, pokud
se týče II. skupiny jejich (Zákon ze dne
14. srpna 1896, č. 156 ř. z.) a nahrazují
se jeho náměty pevnými pravidly. To platí
též o rozhodčích soudech, které
jsou nyní obligatorní.
Účelem těchto zákonů jest,
aby vytyčením pevných zákonných
pravidel byl vymezen obor působnosti důvěrníkův
a jiných zástupců hornictva, které
si osazenstva namnoze ustavila sama, jejichž autorita však
neměla žádoucího pevného podkladu.
Mimo to má býti poskytnuto zákonné
opory zřízencům závodním, kteří
proti samovolným rozhodnutím některé
části osazenstva byli bezmocní a bez ochrany.
Při zdělávání těchto
zákonů bylo hleděno k tomu, aby umožněním
součinnosti zaměstnanců při provozu
a patřičnou jejich informací o poměrech
provozních bylo dosaženo souladného spolupůsobení
veškerých rozhodujících faktorů
při výrobě původní a aby se
tím dosáhlo žádoucího zvýšení
těžby. Spokojenosti dělnictva má se
dosíci spolurozhodováním jeho v otázkách
mzdových. Ostatní cíle zákonů
vycházejí z úkolů rad a rozhodčích
soudů.
Návrhy obou zákonů buďtež přikázány
výboru sociálně politickému
finančnímu a technickému s tím,
aby o nich podaly zprávu ve lhůtě osmidenní.