I. zákona o lidových soudech pro trestání válečné lichvy, platného pro Čechy, Moravu a Slezsko
lI. zákona, kterým se mění některá
ustanovení čís. nařízení
ze dne 24. března 1917 čís. 131 ř.
z. o zásobování obyvatelstva předměty
potřeby.
Potrestáni osob, které se dopustily po dni účinnosti
tohoto zákona některého trestného
činu proti zákonům neb nařízením,
vydaným od počátku války k tomu konci,
aby zásobování obyvatelstva bylo zabezpečeno
a předražování zabráněno,
přikazuje se zvláštním lidovým
soudům pro trestání válečné
lichvy a to bez rozdílu, jde-li o činy přikázané
trestní pravomoci úřadů správních
nebo soudů.
Tyto soudy buďtež zřízeny v sídle
každého okresního soudu, ve velkých
městech buď jich zřízeno podle potřeby
i více.
Soudu, a má-li několik oddělení, každému
oddělení předsedá zkoušený
soudce. Ten vykonává úřad svůj
buď sám jako zástupce příslušného
úřadu správního nebo jako soudce s
přísedícími.
Sám rozhoduje o trestných činech, při
nichž potrestání viníka jest přikázáno
úřadu správnímu, podle zásad
řízení správního.
Jde-li v těchto trestných věcech o čin,
o němž učinil trestní oznámeni
veřejný úřad, důvěrník
veřejného úřadu neb některá,
v § 68 tr. zák. uvedená osoba, podle svého
služebního pozorování, smí bez
předchozího vyšetřování
věci uložiti trest příkazem trestním,
shledává-li dostatečným trest vězení
do jednoho týdne nebo pokutu peněžitou do výše
500 K a pro případ nedobytnosti též
trest vězení do výše 1 týdne.
S tímto trestem může býti spojeno propadnutí
zabaveného zboží nebo výtěžku
z jeho prodeje, pokud hodnota zboží podle stanovených
úředních cen, nebo výtěžek
z prodeje zboží, nepřevyšuje 1.000 K.
Trestní příkaz nechť uvádí:
1. jméno a bydliště obviněného
neb jiné označení jeho, vylučující
všechnu pochybnost o totožnosti,
2. trestný čin, dobu a místo jeho spáchání,
3. jméno úřadu neb osoby, které učinily
udání,
4. trestní ustanovení, které bylo porušeno
a jehož bylo použito k potrestání,
5. výměru trestu,
6. poučení o právu k námitkám
a lhůtě k podání námitek,
7. označení úřadu, který trestní
příkaz vydal.
Proti příkazu lze do 3 dnů po jeho doručení
podati námitky u soudce, který příkaz
vydal.
Nebyly-li námitky v této lhůtě podány,
lze trestní příkaz vykonati; byly-li námitky
podány v čas, zavede se řádné
řízení výslechem obviněného.
Odvolání z nálezu trestního, vyneseného
soudcem v zastoupení úřadu správního,
nutno podati do 8 dnů a rozhoduje o tomto odvolání
senát, sestavený ze zkoušeného soudce
příslušného sborového soudu I.
stolice a ze dvou přísedících, v řízení,
obdobném odvolacímu řízení
ve věcech přestupkových.
Jde-li o přestupek, přikázaný kompetenci
soudní, přibírá soudce 2 přísedící.
Je-li tu podezření přečinu nebo zločinu,
trestaného podle zvláštních ustanovení,
vydaných od počátku války, odstoupí
soudce, zařídiv, čeho třeba v příčině
trestního řízení správního,
věc příslušnému soudu sborovému,
kde se projedná před senátem, sestaveným
ze zkoušeného soudce a 4 přísedících;
jde-li o zločin, pro nějž obžaloba navrhuje
potrestání aspoň pětiletým
těžkým žalářem, rozhoduje
o věci soud, složený ze 3 zkoušených
soudců a 4 přísedících.
Je-li podezření důtklivé a je-li po
ruce dostatečných důkazů, konejž
se na pouhý návrh veřejného žalobce
na základě trestního oznámení
přímo hlavni líčení, a to i
tehdy, jde-li o zločin.
Nelze-li líčení hned provésti, budiž
konáno vyhledávání neb vyšetřování
podle ustanovení trestního řádu, avšak
s urychlením co největším.
O přiměřenosti cen rozhoduje soud podle volného
uvážení všech okolností.
Nemají-li přísedící sami dostatečných
odborných znalostí, vyslechne soud znalce.
Berní správy a berní úřady
jsou povinny soudům sděliti vše, co vědí
o přírůstku majetku obviněného
za dobu války, aby soud mohl podle toho uvážiti,
nedociluje-li obviněný svými cenami patrně
přemrštěného zisku.
Řízení ve věcech, jež spadají
do kompetence soudní, provádí se podle předpisů
trestního řádu. Při hlasování
mají přednost přísedící
starší před mladšími. Soudcové
z povolání hlasují teprve po přísedících.
Přísedící, v tomto zákoně
uvedené, jmenuje na dobu jednoho roku přednosta
okresního soudu, a to 12 přísedících
pro každé oddělení. Tři buďtež
vzati z obchodníků a živnostníků,
tři ze zemědělců, tři z dělníkův
a tři z osob s pevným platem. V obou posledních
skupinách budiž po jedné ženě.
Jmenování děje se ve všech skupinách
z osob, navržených odborovými organisacemi
dotčené skupiny, a není-li jich, politickými
organisacemi týchž skupin. Jestliže tyto organisace
nenavrhnou svých kandidátů do 3 dnů
po vyzvání, jmenuje je přednosta soudu podle
vlastní znalosti okresu za svědomitého výběru
vhodných osob. Pro sborové soudy jmenuje přísedící
téže způsobem předseda sborového
soudu v počtu dvanácti a to i pro správní
oddělení odvolací. (§ 7.)
Za přísedící vybrány buďtež
osoby vynikající svou čestností a
poctivostí, svým rozhledem a znalostí místních
poměrů i osob, od nichž lze očekávati,
že budou rozhodovati nestranně. Buďtež vybrány
tak, aby rozděleny byly pokud možno po celém
okresu a byly zastoupeny hospodářsky význačné
a od sebe odlišné jeho části. Z jednoho
závodu nesmí býti jmenováno přísedících
více nežli jeden člen.
Přísedící mohou býti zamítnuti
a jsou vyloučeni z týchž důvodů,
pro které lze odmítnouti a vyloučiti soudce
ve věcech trestních. Přísedícími
nemohou býti jmenovány osoby, které nesmějí
býti připuštěny ke službě
u soudu, a osoby mladší 35 let. Bližší
předpisy budou určeny nařízením.
Přísedící, nebydlí-li v místě
soudu, mají právo na náhradu za cestu, nocleh
a stravu. Přísedící, kteří
se živí mzdou denní, nebo týdenní,
nebo jsou živnostníky, zařazenými do
4. třídy daně výdělkové,
nebo zemědělci jim co do výdělkových
svých poměrů rovnými, obdrží
náhradu ušlého výdělku z úřední
zálohy soudu. O výši její rozhodne předseda
líčení.
Senáty buďtež sestavovány tak, aby polovina
přísedících byla vzata ze skupiny
dělníků a osob s pevným platem.
Nabývá-li v některém okresu přemršťování
cen takového rozsahu, že je ohrožen veřejný
pokoj a řád, může po návrhu příslušného
sborového soudu býti politickou správou zemskou
v dohodě s vrchním státním zastupitelstvem
uvaleno stanné právo podle ustanovení XXV.
hlavy trestního řádu, a to jen pro zločiny
podle císařského nařízení
ze dne 24. března 1917, č. 131, a zákona
ze dne......
Návrh podá předseda sborového soudu,
když se na tom usnese k návrhu některého
senátu většinou hlasů schůze
všech přísedících a soudců
lidového soudu za přítomnosti aspoň
poloviny všech přísedících. K
této schůzi nutno pozvati všechny jmenované
soudce a přísedící.
Zákon tento nabývá účinnosti
pátý den po svém vyhlášení.
Provedením jeho pověřeni jsou ministři
spravedlnosti, vnitra a financí.
Níže uvedená ustanovení čís.
nař. ze dne 24. března 1917 č. 131 ř.
z. mění se takto:
1. Kdo, nedbaje své povinnosti podati vysvětlení,
úmyslně úřadu zatajuje zásoby
předmětů potřeby, jež má
nebo uschovává, bude potrestán soudem pro
přestupek vězením od 14 dnů až
do 6 měsíců. Vedle trestu vězení
lze uložiti peněžitou pokutu až do 5.000
K.
2. Kdo dopustí se uvedeného činu na zásobách,
jichž hodnota převyšuje 500 K, potrestá
se pro přečin tuhým vězením
od 2 měsíců do jednoho roku. Vedle trestu
vězení lze uložiti peněžitou pokutu
až do 100.000 K.
3. Jestliže hodnota zásob převyšuje 5.000
K, potrestá se pachatel pro zločin těžkým
žalářem od 1 do 5 let, za zvlášť
přitěžujících okolností
od 5 do 10 let. Vedle trestu na svobodě lze uložiti
peněžitou pokutu až do 1,000.000 K.
4. Témuž trestu jsou podrobeny osoby, jež jednají
v zastoupení osob k vysvětlení povinných
a dopustí se takového zatajování.
1. Kdo za předměty potřeby požaduje,
nebo sobě nebo někomu jinému dává
poskytnouti nebo slíbiti vyšší cenu, než
je nejvyšší cena, ustanovená pro tyto
předměty podle § 17. nebo 18., nebo zvláštním
ministerským nařízením nebo podle
něho, bude potrestán politickým úřadem
vězením od jednoho týdne do šesti měsíců.
Vedle trestu vězeni lze uložiti peněžitou
pokutu až do 10.000 K.
2. Týmž trestům jsou podrobeny osoby, které
se dopustí některého činu, uvedeného
pod č. 1., v příčině prodejních
cen, jež byly některou státní ústřednou,
nebo s jejím zmocněním, stanoveny, nebo schváleny,
a veřejně vyhlášeny.
3. Potrestání podle tohoto ustanovení nevylučuje,
aby nebyl viník potrestán i soudem pro trestný
čin, který snad mimo to spáchal překročením
nejvyšších cen, zejména podle § 20.,
když cena překročuje nejen hranici v §
19. stanovenou, nýbrž jest i zřejmě
přemrštěna.
1. Kdo, využívaje mimořádných,
válkou vyvolaných poměrů, žádá
za předměty potřeby zřejmě
přemrštěné ceny, dává
je sobě neb jinému poskytovati, neb slibovati, potrestá
se soudem pro přestupek vězením od 14 dnů
do 6 měsíců.
Vedle trestu vězení může býti
uložena pokuta až do 50.000 K.
2. Pachatel bude potrestán pro přečin tuhým
vězením od 6 měsíců do 3 let
a pokutou až do 500.000 K, byl-li již jedenkráte
odsouzen pro předražování aneb převyšuje-li
neoprávněný zisk, jenž byl trestním
činem dosažen nebo měl jím býti
dosažen, 2.000 K.
3. Pachatel buď potrestán pro zločin, byl-li
již potrestán pro přečin nebo pro zločin
předražování, aneb byly-li, byť
šlo o první potrestání, činem
jeho těžce ohroženy veřejné zájmy.
Trestem jest těžký žalář
od 1 do 5 let, při opětném odsouzení
pro zločin od 5 do 10 let, za zvlášť přitěžujících
okolností od 10 do 20 let.
Vedle trestu na svobodě budiž uložena vždy
peněžitá pokuta až do 2,000.000 K.
4. Posuzuje-li se otázka, zda cena byla zřejmě
přemrštěna, buď přihlídáno
ke všem majetkovým prospěchům, jež
pachatel k zakrytí nemíry vedle ceny požadoval,
sobě nebo jinému dal poskytnouti nebo slíbiti.
5. Bude-li pachatel odsouzen, buď jednání podle
volby poškozeného prohlášeno za neplatné,
nebo buď pouze snížena cena na příslušnou
míru. Odsouzený je v každé případnosti
povinen, dáti poškozenému úplné
zadostiučinění.
1. Kdo při nákupu předmětů
potřeby, jež hodlá dále zciziti, prodavačem
požadovanou cenu nebo, nepožaduje-li se určitá
cena, úředně stanovenou cenu, není-li
tu však takové ceny, až dotud obvyklou cenu,
přeplácí, potrestá se soudem pro přestupek
tuhým vězením od jednoho měsíce
do 1 roku.
Vedle trestu vězení může býti
uložena pokuta až do 100.000 K.
2. Pachatel budiž potrestán pro přečin
tuhým vězením od 6 měsíců
do 3 let a pokutou do 500.000 K:
a) byl-li již jedenkráte odsouzen pro předražování,
b) spáchal-li čin ve velkém rozsahu.
3. Pachatel buď potrestán trestem uvedeným
v §u 20 pod č. 3. pro zločin, byl-li již
jednou potrestán pro přečin nebo zločin
předražování.
4. Úředně stanovenými cenami jest
rozuměti ceny uvedené v § 19. a prodejní
ceny prohlášené na trzích za dovolené
(§ 15).
1. Kdo se s jinými smlouvá, aby byly využity
mimořádné, válkou vyvolané,
poměry, a aby byly požadovány za předměty
potřeby zřejmě přemrštěné
ceny, bude potrestán pro přečin tuhým
vězením od 6 měsíců do 3 let
a pokutou do 500.000 K.
2. Pachatel bude potrestán pro zločin těžkým
žalářem od 1 do 5 let a pokutou do 1,000.000
K, byly-li činem těžce ohroženy veřejné
zájmy, nebo byl-li již jednou potrestán pro
zločin nebo pro přečin předražování.
1. Kdo činí potraviny k lidskému po žívání
nezpůsobilý mi nebo je vydá zkáze,
aby je s větším ziskem zpeněžil;
2. kdo předměty poškozuje, ničí,
nebo činí bezcennými,aby zmenšil nabídku
takových předmětů;
3. kdo předměty potřeby nakupuje nebo jejich
výrobu neb obchod jimi - zejména hromaděním
- obmezuje, aby jejich ceny stupňoval do výše;
4. kdo provozuje předměty potřeby řetězový
obchod, nebo se pouští do jiných pletich, jež
jsou způsobilé cenu předmětů
stupňovati, bude trestán pro přečin
tuhým vězením od 6 měsíců
do 3 let a pokutou do 1,000.000 K.
5. Pachatel bude potrestán pro zločin těžkým
žalářem od 1 do 5 let, za zvlášť
přitěžujících okolností
až do 20 let a vedle toho vždy pokutou do 2,000.000
K, byly-li činem těžce ohroženy veřejné
zájmy nebo byl-li již jednou potrestán pro
zločin nebo pro přečin předražování.
Kdo zastaví neb podstatně obmezí veřejný
prodej předmětů potřeby a je uschová,
nebo pod rukou prodává, dopouští se
přečinu a bude potrestán tuhým vězením
od 6 měsíců do 1 roku a pokutou do výše
1,000.000 K.
S odsouzením pro tento přečin jest spojena
vždy ztráta oprávnění živnostenského.
Užíti ustanovení §§ 54., 55. a 266.
tr. z. a § 338. II. a III. tr. ř. jest vyloučeno
při odsouzení pro trestné činy, uvedené
v §§ 20. až 23. a) tohoto zákona.
Když se vyměřují peněžité
pokuty, jež sluší ukládati podle čís.
nařízení ze dne 24. března 1917 č.
131 ř. z. a podle tohoto zákona, buď přihlídáno
zejména k nezákonnému zisku, jenž byl
nebo měl býti dosažen trestným činem.
Doba náhradního trestu za nedobytnou pokutu peněžitou
stanovena buď podle zavinění. Náhradní
trest nesmí přesahovati nejvyšší
výměry trestu na svobodě, vedle toho uloženého,
a nesmí činiti více než 1 rok.
Byl-li zločinem, uvedeným v §§ 20. až
23. tohoto zákona, poškozen velký počet
obyvatelů, nebo bylo-li využito zvláště
citelné tísně poškozeného, může
soud vyřknouti místo peněžité
pokuty, že jmění odsouzeného propadá
ve prospěch státu.
V důsledku toho zavede soud, příslušný
podle §§ 105. - 108. jur. normy, řízení
podle obdoby pozůstalostního řízení,
v němž byla podána přihláška
dědická s výhradou právního
dobrodiní inventáře. Při tom má
stát práva a povinnosti přihlášeného
dědice. Odsouzenému a jeho rodině, o niž
jest podle zákona povinen pečovati, musí
býti ze jmění ponecháno tolik, kolik
s ohledem na svou výdělkovou schopnost potřebuje
na výživu svou i své rodiny a na výchovu
svých dětí.
Soud trestní může ihned po vyhlášení
rozsudku, v němž vyřkl propadnutí jmění,
naříditi čeho jest zapotřebí,
aby bylo jmění zatímně zabezpečeno.
Vyhlášením rozsudku pozbývá odsouzený
práva nakládati svým jměním.
Právní jednání, která po vyhlášení
rozsudku o svém jmění podniknul, jsou pro
stát nezávazná.
Když se trest ukládá, vyjma činy trestné
podle §§ 39. a 40., může býti též
uznáno, že živnostenské oprávnění
se ztrácí navždy nebo na určitou dobu,
u reálné živnosti že se zapovídá
její výkon na určitou dobu.
Na ztrátu živnostenského oprávnění
může býti uznáno správními
úřady nebo soudem a budou-li zřízeny
lidové soudy pro trestání válečné
lichvy, i těmito také tehdy, když nedošlo
sice k odsouzení, ale podezření z činu,
trestného podle jiných paragrafů než
§ 39. a 40. čís. nařízení
ze dne 24. března 1917 č. 131 ř. z., nebylo
provedeným řízením dostatečně
odstraněno, avšak nejdéle na dobu 3 let. Jde-li
o zemědělce, může býti při
odsouzení mimo případ § 39. a 40. čís.
nařízení ze dne 24. března 1917 č.
131 ř. z. a také tehdy, když nedošlo sice
k odsouzení, ale podezření z trestného
činu nebylo provedeným řízením
dostatečně odstraněno, uznáno v rozsudku
na vnucenou správu jeho nemovitosti a to nejdéle
na dobu 3 let. Výtěžek docílený
hospodařením na takovém majetku připadne
hospodářskému podnikateli jen tehdy, jest-li
že na něm jest osobně v tomtéž
rozměru i po zavedení správy činným,
jak se mu před tím věnoval.
Vnucená správa bude vedena soudem, v jehož
obvodě leží místo, odkud je statek spravován,
a to podle zásad nesporného řízení.
Opravný prostředek proti výroku o vnucené
správě jest týž, jako proti výroku
o trestu.
Zákon tento nabude účinnosti 15. dne po vyhlášení.
Provedením tohoto zákona pověřují
se ministři spravedlnosti a vnitra.
Po převratu doufáno, že válečná
lichva pomine. Odešli od nás mnozí z těch,
již se k nám za války utekli a zde pohostinství
našeho zneužili k řetězovým obchodům
a jiným šmejdům, jimiž vyháněny
jsou ceny. Zamezen byl také vývoz našich potravin
do ciziny. Hlavně ale očekáváno, že
osvobození naše povznese u nás cit mravní
odpovědnosti u každého příslušníka
našeho státu, a že nebude ani myslitelné,
aby příslušníci naši nadále
šli za zisky válečnými bez ohledu na
to, že vydírají výhradně své
spoluobčany a ohrožují hroznými následky
svého řádění klidný
vývin naší republiky.
Ze všech těchto důvodů bylo by bývalo
přímo stydno, éru naší samo statnosti
zahájiti zostřením předpisů
proti lichvě.
Zdálo se, že není také vůbec
třeba ostřejších předpisů
proti lichvě, neboť kdo zná platné zákony,
ví, že prohlašují rozmanité druhy
předražování dokonce za zločin,
trestají je těžkým žalářem,
dovolují i při přečinech a přestupcích
spojiti s trestem na svobodě i pokutu peněžitou,
ukládají i ztrátu živnostenského
oprávnění, staví odsouzené
na pranýř v denních listech, prohlašují
z a propadlé zásoby předražovatelů,
dovolují, aby odsouzenci byli dáni pod policejní
dohled a internováni, a zbavují je občanské
cti tak, jako by se byli dopustili krádeže nebo podvodu.
Přes to, že tyto přísné zákony
lichvy nepřemohly, nelze přece jen tvrditi, že
by samy o sobě nebyly bývaly postačitelné.
Tak jako ortely smrti nezabraňují vraždám,
tak jako se starým zlodějem přes hejno trestů
shledáváme se opět a opět před
soudem, až do konce je trestán co zloděj ze
zvyku, tak jest tomu i tady. Mimo to poslední rok před
převratem vyvinula se, jsouc rakouskou vládou přímo
podporována, jakási apatie úřadů
bezpečnostních a justičních proti
řádění válečných
lichvářů, hleděno na ně jako
na škůdce, proti nimž vůbec není
pomoci, a tato netečnost přenesla se i u nás
do prvních měsíců po převratu.
Ministerstvo spravedlnosti již v listopadu loňského
roku vyburcovalo úřady veřejné žaloby,
jemu podléhající, z této netečnosti
a stačilo toto přísné vybídnutí,
aby na příklad jen v Praze bylo odsouzeno za 4 měsíce
pro přečin předražování
daleko více osob, než bylo jich odsouzeno za celý
loňský rok. Také tresty jsou den ode dne
citelnější. Toho bylo docíleno přes
teroristické útoky, na soudy podniknuté v
tisku se strany postižených lichvářů
a jich ochránců a příživníků.
Přes tyto nepopíratelné úspěchy
ozvaly se při posledních událostech hlasy,
žádající důrazně další
zostření trestních ustanovení a zejména
i zavedení stanného práva.
Vláda vyhovuje této žádosti a navrhuje
dva zákony, které mají nejen zostření
trestů na zřeteli, nýbrž vyplní
také některé mezery ve zbrojnici trestních
předpisů proti lichevních, hlavně
však stará se vláda těmito zákony
o to, aby řízení ve všech věcech
až na nejmenší přestupek policejní
bylo provedeno co nejrychleji a nejřízněji.
Řízné trestání i policejních
přestupků jest nad míru důležité.
Právě toho ale u nás naprosto nebylo, neboť
politické úřady, jsouce přes všechny
lidské síly zahrnuty válečnými
agendami, nebyly s to věnovati se dostatečně
policejnímu soudnictví. Mimo to přicházely
úřady tyto často do rozporů, protože
jsou odkázány v mnohých směrech, zejména
při zásobování svých okresů,
na spolučinnost těch, proti nimž měly
trestně postupovati.
Všechny tyto a mnohé jiné momenty mluví
pro to, aby trestání policejních přestupků
válečných bylo úřadům
správním odňato a aby v zastoupení
jich, tedy ve funkci úřadů správních,
ujal se policejní jurisdikce soudce nezávislý
úřadem svým na kruzích, proti nimž
nutno postupovati.
Tento soudce rozsuzuje však podle náhledu zákona
o lidových soudech pro trestání válečné
lichvy sám bez přísedících
jen tyto věci policejní. Judikatura soudní,
ba dokonce i rozhodování o odvoláních
proti policejním trestním nálezům
vloženo jest na lid samotný, který vyšle
do soudů lidových své přísedící,
kteří ruku v ruce se zkoušenými soudci
soudí i takové nejtěžší
delikty, kde by jinak byl příslušným
soud porotní.
Lid jest to také, který svými přísedícími
navrhuje zemské správě prohlášení
stanného práva.
Ohromná práva lidu takto daná, činí
jej nyní spoluodpovědným na tom, zač
nesla dosud vláda sama odpovědnost. Aspoň
pokud trestání válečné lichvy
se týče, nebude lze napříště
jen vládu a její orgány činiti výhradně
odpovědnými.
V tomto zákoně vidí vláda hlavně
pokrok proti dosavadnímu stavu. O jednotlivostech osnovy
netřeba se v důvodové zprávě
vůbec šířiti.
Zvláštní zmínky zasluhuje jen neobyčejně
důležité ustanovení §u 11. této
osnovy, důležité zejména také
s hlediska odpovědnost o přísedících.
Jak známo, měl neúspěch tak mnohého
trestního řízení proti předražitelům
příčinu svou jedině v tom, že
nebylo lze dokázati, že cena za přemrštěnou
udaná je opravdu přílišnou. Čím
větší byl závod obviněného,
tím těžší bylo vypočísti
výrobní náklady a při výrobcích
zemědělských byl správný výpočet
namnoze holou nemožností.
Pokus se zkušebnami cen, jež měly nahraditi znalce,
se nezdařil. Musili býti opět přibíráni
znalci, a sice přímo z těch kruhů,
ke kterým stavovsky náleželi obvinění,
neb aspoň z osob, jež samy sice k těmto kruhům
nepatří, ale celou existencí jsou závislý
na těchto kruzích a s nimi sympatisují. Tím
se stalo, že i přímo závratné
ceny pro hlášeny byly za přiměřené,
a že uznány za správné výpočty
nákladů výrobních, přímo
frivolní.
Tomu má se nyní učiniti konec.
Přísedící mají, pokud jsou
sami k tomu způsobilí, posouditi přiměřenost
cen podle volného uvážení všech
okolností. Podobně i přiměřenost
tvrzených nákladů výrobních.
Znalci mají míti úlohu jen orgánů
informačních. Důležitou pomůckou
pro soudy mají býti data získaná finanční
správou při nynějším soupisu
jmění o tom, kdo za války zbohatl a jak dalece
lze jeho tvrzení o pouhé přiměřenosti
docíleného zisku srovnati s jeho výdělkem
válečným.
Těžisko celého postupu trestního položila
vláda do tohoto zákona o lidových soudech
pro trestání válečné lichvy.
Půjde-li u nich věc rychle a řízně
ku předu, pak stačila by i dosavadní ustanovení
trestní. Tím spíše ale jsou nové
doplňky zákona s to, aby zjednaly nápravu,
pokud jí od trestních pravidel vůbec lze
očekávati.
Stanovit osnova druhého zákona který se současně
předkládá, a jímž mění
se některá ustanovení císařského
nařízení ze dne 24. března 1917, č.
131 ř. z., především skutkové
povahy nových zločinův a tresce je novým
zákonem až do 20 let, při stanném právu
dokonce smrtí.
Při přečinech a zločinech byla pokuta
ve své přípustné hranici, zvýšená
až do 2,000.000 K, prohlášena obligatorní.
Místo ní může soud při těžkých
zločinech, kde byl poškozen velký počet
obyvatelů, zkonfiskovat i celé jmění
odsouzeného. Vedle těchto trestů zachovává
osnova propadnutí zboží, internování,
policejní dohled, pranýř v časopisech,
ztrátu občanské cti a ztrátu živnosti
a všechny ostatní tresty vedlejší, v dosavadních
zákonech obsažené.
Aby pak přísnost zákona dolehla na ty, kdož
byli odsouzeni pro předražování, plnou
tíhou, bylo soudům odejmuto právo, trest
zmírniti pod sazbu zákonnou.
Co do ztráty živnosti jde nový zákon
dokonce tak daleko, že může na ni po dobu tří
let uznáno být i tehdy, když nedošlo k
odsouzení, ale podezření nebylo přec
jen dostatečně odstraněno.
U zemědělců zavedena vnucená správa
jejich majetku nemovitého.
Odpornému zjevu, že výrobci a obchodníci
na ostřejší zakročení úřadů
proti jejich lichvě, ba dokonce na stanovení maximálních
cen, jejich přáním nevyhovujících,
odpovídali zastavením veřejného prodeje
svého zboží, jež však podloudně
dále prodávali, snaží se učiniti
konec. § 23 lit. a) nového zákona, který
tresce takové počínání, i když
nebyly požadovány ceny přemrštěné,
jako přečin tuhým vězením až
do jednoho roku, se kterým může býti
spojena pokuta do výše 1,000.000 K, se kterým
mohou býti spojeny všechny shora uvedené vedlejší
tresty a se kterým spojena býti musí ztráta
oprávnění živnostenského. Změnou
znění § 19. uvedeného císařského
nařízení má býti odpomoženo
dnešnímu nedostatku, že politický úřad,
je-li překročení úřední
nejvyšší ceny, jak bohužel skoro pravidelně
bývá, tak velké, že tu je podezření
soudně trestného předražování,
musel vyčkat vždy ukončení trestního
řízení a mohl podle §u 19. trestati
jen, když v soudním řízení nedošlo
k potrestání. Tím znemožněno
rychlé a účinné stíhání
překročování maximálních
cen. Tomu se odpomáhá tím, že se vyloučí
ze znění uvedeného ustanovení slova:
»pokud čin není podroben přísnějšímu
trestu« a že se přijme dodatek podle odstavce
třetího. Pak bude možno stíhati překročování
maximálních cen ihned, zejména urychleným
řízením mandátním, aniž
se tím prejudikuje řízení soudnímu,
jež se provede samostatně. Zásadě ideální
konkurence činu ustanovení to se nepříčí.
Touto zesílenou a urychlenou obranou proti válečné
lichvě, hlavně však tím, že poskytnuta
nejširším vrstvám, jak výrobcům
tak i obchodníkům a spotřebitelům,
účast při soudnictví proti předražovatelům,
odstraněna příčina toho, že lid
sám chápal se prostředků obrany proti
lichvářům a poskytoval nekalým živlům
příležitost, aby násilím, páchaným
na výrobcích a obchodnících, vynucovaly
snížení cen a dokonce závody obchodní
vyplenily a živnosti rolnické přepadaly. Úřady
budou nyní moci s plným důrazem postupovati
proti takovým výtržníkům co nejpřísněji.
Nových trestních ustanovení nepotřebují,
neboť od shluknutí trestávaného několikadenním
vězením, kterýmž takové výtržnosti
počínají, až do těch těžkých
deliktů, jakými jsou vtrhnutí do cizího
obydlí, páchané tam násilí
a krádeže na poškozených jsoucích
v tísni, a podobné násilnosti, jsou všechny
tyto excesy již platným zákonem stíhány
i mnohaletým těžkým žalářem
a na ještě těžší porušení
zákona poskytuje náš trestní zákon
v §§, jednajících o povstání
a vzpouře, sazby trestní neobyčejně
přísné, vrcholící v trestu
smrti a stanném právu. Lze tedy tvrditi, že
stanou-li se obě osnovy zákony, jest opatřeno
vše, jak proti lichvě, ale také na ochranu
poctivých výrobcův a obchodníků.
Tím podáno je v hlavních rysech odůvodnění
obou zákonů, jimiž sesiluje se potírání
válečné lichvy.
Ve směru formálním navrhuje se, aby osnovy
byly přikázány právnímu
výboru k podání zprávy do 24
hodin.