V poslední době několikráte vyskytly
se zprávy o neobyčejném počtu vydaných
stálých volných lístků a zjistili
jsme skutečně, že těchto lístků
vydáno bylo na 14.000, podle čísel posledních
těchto legitimací.
Při tom, jak toto přílišné vydávání
volných lístků bylo posuzováno, svalována
byla vina na žurnalisty a tvrzeno, že právě
novináři, v tomto případě Syndikát
denního tisku československého, to byl, který
dostál největší počet lístků.
Syndikát a český novinář byl
však zbytečně viněn z přílišného
počtu volných lístků, jelikož
podle úředního seznamu ministerstva železnic
bylo vydáno 345 volných novinářských
lístků, z nichž českých 261,
a to v Praze 172, na venkově 89; německých
pak 84, z nichž v Praze 40, na venkově 44. Ze 261
volných novinářských lístků
pro české novináře připadá
však pouze 151 na členy Syndikátu!
Uvádíme toto panu ministru železnic na vědomí
a tážeme se, jak bylo možno, aby při tomto
stavu věcí bylo smýkáno poradami jméno
Syndikátu, jakožto korporace, která má
největší počet volných lístků,
a hroženo, že tyto legitimace se jí proto odejmou.
Jako členové Syndikátu a jím zmocněni,
prohlašujeme, že není vinou Syndikátu,
že bylo vydáno tolik novinářských
lístků; naopak Syndikát sám navrhl
ministerstvu, aby vydávání těchto
volných lístků se omezilo jen na případy,
které opravdu toho zasluhují, a jedině na
ty novináře, jejíchž přihlášky
sám potvrdí! Ba Syndikát šel tak daleko,
že ministerstvu sám navrhl, aby volné tyto
lístky byly vydávány jen těm, kdož
aspoň tři léta jsou již prokázanými
novináři a členy denního listu, a
zároveň doporučil, aby se opětně
vydávaly lístky pro jednotlivé jízdy
těm, kdož jen velmi zřídka jezdí
nebo shora uvedeným přísným podmínkám
nevyhovují, ale novináři jsou.
Ministerstvo železnic nesmí pokládati udělení
volného železničního lístku za
nějaké dobrodiní nebo obzvláštní
milost, neboť žádný novinář
nejezdí pro zábavu a užívá lístku
jistě jen v nejkrajnějším případu,
při tom však přináší ministerstvu
železnic takové výhody a takový prospěch,
že celoroční volný lístek jest
jen za to nepatrným ekvivalentem.
Proto táží se podepsaní:
1. Jest pan ministr železnic ochoten neprodleně a
přísně vyšetřiti okolnosti, za
kterých byly volné lístky vydány osobám
mimo Syndikát, na vrub tohoto Syndikátu?
2.Jest pan ministr železnic ochoten vysvětliti, proč
jen na vrub Syndikátu připisuje se neobyčejný
počet volných lístků?
3. Jest pan ministr železnic ochoten dáti za těchto
okolností náležité vysvětlení
veřejnosti a tím smýti se Syndikátu
podezření, že své výsady zneužíval?