Výbor sociálně-politický navrhuje
přijetí této osnovy zákona:
Státní vyživovací příspěvek
se poskytuje, je-li nařízena mobilisace (zvýšení
na válečný stav(, anebo svolána domobrana:
1. příslušníkům občanů
československé republiky, kteří konají
v ozbrojené moci činnou vojenskou službu ať
povinně ať dobrovolně, a nenáležejí
k vojenskému stavu z povolání a nekonají
zákonnou službu presenční,
2. bez ohledu na státní občanství
vojínovo
a) na území československého státu
bydlícím příslušníkům
osob povolaných ku práci podle zákona o válečných
úkonech ze dne 6. prosince 1912, čís. 236
říš. zák.,
b) příslušníkům československých
legionářů, jsou-li splněny podmínky
uvedené v tomto zákoně.
Státního vyživovacího příspěvku
mohou se domahati osoby, jež podle ustanovení všeob.
obč. zákonníku mají proti povolanému
právo na alimenty, a jejichž výživa byla
v době, kdy povolaný nastoupil činnou službu
vojenskou, podstatně závislá na jeho pracovním
příjmu, a povoláním k činné
službě vojenské jest ohrožena.
Také může býti přiznán
vyživovací příspěvek osobám,
které podle obč. zákona sice práv
na alimentaci nemají, jejichž výživa však
byla prokazatelně zcela závislou na pracovním
příjmu povolaného a povoláním
k činné službě vojenské jest
ohrožena.
Státní vyživovací příspěvek
činí pro osobu a den, podle toho, kde měla
svoje řádné bydliště v době,
ve které vznikl požadavek na tento příspěvek:
1. v Praze, Karlíně, Smíchově, Žižkově,
Vinohradech, Vršovicích, Nuslích, Košířích
a v Brně - v katastrální obci před
sloučením se sousedními obcemi - 2 K 20 h
2. v místech s více než 80.000 obyvateli 2
K,
3. v ostatních místech československého
státního území 1 K 80 h.
Osobám, jež mohou se domahati vyživovacího
příspěvku (§ 2.), a jež s povolaným
bezprostředně před jeho nastoupením
činné služby vojenské žily ve společné
domácnosti, náleží vyživovací
příspěvek v plné zákonné
míře.
Těm osobám oprávněným domáhati
se vyživovacího příspěvku (§
2.), které s povolaným před jeho nastoupením
činné vojenské služby nežily ve
společné domácnosti, ale byly závislé
na podporách jím poskytovaných, náleží
vyživovací příspěvek ve výměře
skutečně poskytovaných podpor, nejvýše
však do velikosti zákonné sazby na osobu a
den.
Byla-li výživa osoby tak oprávněné
závislou na pracovním příjmu několika
povolaných, nesmí vyživovací příspěvek
celkem přiznaný překročiti zákonnou
sazbu pro osobu a den.
Oprávněným příslušníkům
povolaného přiznaný vyživovací
příspěvek nesmí přesahovati
15 resp. 14 neb 13 K denně podle dotyčné
denní sazby.
Osoba, která samojediná žila s povolaným
ve společné domácnosti a je k práci
trvale úplně nezpůsobilou, má nárok
na dvojnásobný vyživovací příspěvek;
úplná nezpůsobilost ku práci budiž
prokázána vysvědčením úředního
lékaře.
Rodinám, jež mají právo na vojenské
rodinné platy, přísluší vyživovací
příspěvek toliko tou částkou,
která vyplývá po srážce sumy
těchto platů se sumy vyživovacích příspěvků,
připadajících podle ustanovení tohoto
zákona.
Požadavek na vyživovací příspěvek
trvá po dobu, po kterou se povolanému brání
činnou vojenskou službou, by šel za občanským
výdělkem. Vyživovací příspěvek
nepřísluší za dobu před 28. říjnem
1918. Příslušníkům vojínů,
jimž byl vyživovací příspěvek
zastaven z toho důvodu, že povolaný přešel
z býv. rakousko - uherského vojska k československým
legiím, nebo k vojsku dohody, nebo jimž byl zastaven
z jiného politického důvodu, patří
požadavek na doplácení vyživovacího
příspěvku ode dne zastavení.
V případě, že povolaný z vojska
československého sběhl, aneb odsouzen byl
k těžkému žaláři, nebo k
trestu ještě přísnějšímu,
končí požadavek dnem sběhnutí,
pokud se týče dnem právoplatnosti rozsudku.
Vystoupí-li povolaný z činné vojenské
služby se způsobilostí k výdělku
zmenšenou prokazatelně aspoň o 20% následkem
služby vojenské, neb utrpí-li dodatečně
takové zmenšení způsobilosti k výdělku
následkem útrap způsobených válkou,
vyplácí se vyživovací příspěvek
jeho příslušníkům i po ukončení
války dále až do té doby, kdy vejde
nová zákonná úprava vojenských
zaopatřovacích požitků v platnost. To
platí také v případech, když
povolaný v boji padl, anebo se po bitvě pohřešuje,
nebo zemře následkem poškození přivoděného
činnou vojenskou službou, nebo nemocí, vyvolanou
neb zhoršenou výkonem služby takové.
Na vyživovací příspěvek nelze
vést exekuci a nelze ho postihnouti zajišťovacím
opatřením. Požadavek na vyživovací
příspěvek, jenž jest osobním
důchodem, nemůže osoba oprávněná
zciziti třetí osobě postupem, příkazem,
zabavením anebo jiným právním jednáním;
jinak jsou tato právní jednání neplatná.
Vyživovací příspěvek, pokud byl
neoprávněně vybírán, jest vrátiti.
Pouze v případech hodných zvláštního
zřetele může být upuštěno
od vrácení neoprávněně vybíraného
vyživovacího příspěvku. Rozhodovat
o tom přísluší po návrhu místně
a věcně příslušné vyživovací
komise ministerstvu vnitra v dohodě s ministerstvem financí.
Kdo vědomě neoprávněně vybírá
vyživovací příspěvek, bude vedle
zastavení a vrácení vyživovacího
příspěvku potrestán politickým
úřadem prvé stolice, nepodléhá-li
snad jednání to podle trestních zákonů
přísnějšímu trestu, peněžitou
pokutou do 1000 K, nebo vězením do 3 měsíců;
při nedobytnosti budiž pokuta proměněna
v přiměřený trest vězení
v nejvyšší míře 3 měsíců.
Pokuta peněžitá plyne do státního
pokladu.
Zálohy poskytnuté na vyživovací příspěvek
státem, zemí a obcemi, nebo veřejnými
fondy a dobročinnými ústavy, jež jsou
spravovány státem, zemí neb obcemi, nebo
podřízeny jsou jejich dozoru, buďtež při
výplatě poukázaného vyživovacího
příspěvku sraženy a k rukám toho,
jenž zálohu poskytl, odvedeny.
Má-li osoba oprávněná k požadavku
stran vyživovacího příspěvku
své řádné bydliště v oblasti
československé republiky, dlužno požadavek
ten prohlásit u obecního úřadu řádného
bydliště. Osoby, které žijí mimo
hranice československé republiky, přihlásí
se o ostatní vyživovací příspěvek
u československého zastupitelského úřadu,
v jehož obvodu mají své řádné
bydliště.
Požadavek stran vyživovacího příspěvku
mohou vznésti sami povolaní, nebo jejich oprávnění
příslušníci, nebo za ně jejich
zákonný zástupce, pak obce, v nichž
osoby oprávněné mají řádné
bydliště, a konečně veřejné
pomocné úřadovny a odborové organisace,
jejichž členem povolaný byl.
Požadavek stran vyživovacího příspěvku
možno uplatniti kdykoli, pokud trvá činná
vojenská služba povolaného, a do 6ti měsíců
po jejím ukončení; přihláška
na vyživovací příspěvek za osoby
padlé, následkem činné služby
vojenské zemřelé, nebo pohřešované,
může býti podána kdykoliv až do
uplynutí 6ti měsíců po provedení
všeobecného odzbrojení (demobilisace), nebyly-li
zatím zaopatřovací vojenské požitky
osobám dotyčným přiznány na
základě nové zákonné úpravy.
Přihlášky později podané dlužno
zamítnouti bez dalšího řízení.
Příslušníkům povolaných
osob, jímž byl vyživovací příspěvek
vyměřen některou vyživovací komisí,
mimo nynější hranice československé
republiky, náleží také na dále
vyživovací příspěvek za podmínek,
v §§ 1. a 2. uvedených. V těchto případech
poukáže vyživovací příspěvek
znova okresní vyživovací komise nynějšího
řádného bydliště příslušníků
dotčených, přestěhovali-li se do oblasti
československé republiky, jinak ta zemská
vyživovací komise, která příslušná
je podle domovské obce povolaného.
Pokud má se vyživovací příspěvek
poskytovati také v tuzemsku bydlícím příslušníkům
osob stojících v cizím vojenském svazku,
ponechává se dohodě sjednané s dotyčnými
cizími státy.
O přiznání vyživovacího příspěvku,
o jeho poukázání a zastavení rozhodují
okresní a zemské vyživovací komise.
Tyto komise obstarávají také celou agendu
souvisící s vyživovacími příspěvky.
Zemské vyživovací komise skládají
se z přednosty zemského politického úřadu,
nebo politického úředníka, jím
jmenovaného, jako předsedy, dále vždy
z jednoho zástupce zemského finančního
úřadu a zemského autonomního úřadu,
a konečně ze zástupcův obyvatelstva,
jež povolá přednosta zemského politického
úřadu a sice vždy po dvou z oboru polního
hospodářství živností, obchodu
a průmyslu, při čemž dlužno vždy
míti zření na významné korporace
a organisace z těchto oborů. Okresní vyživovací
komise skládá se z přednosty okresního
politického úřadu, nebo politického
úředníka jím jmenovaného, jako
předsedy, dále vždy z jednoho zástupce
okresní berní správy a okresního výboru
v Čechách a zemského autonomního úřadu
na Moravě a ve Slezsku, a konečně ze zástupcův
obyvatelstva, jež rovněž povolá přednosta
zemského politického úřadu a to vždy
po dvou z těch oborů povolání výše
uvedených, které v dotyčném správním
obvodu jsou nejsilněji zastoupeny. V obcích s vlastním
statutem nastupuje na místo zástupce okresního
nebo zemského autonomního úřadu zástupce,
jmenovaný starostou obce. Na Slovensku stanoví obdobně
složení komisí vyživovacích ministr
s plnou mocí pro Slovensko nařízením.
Členové komisí slíbí předsedovi
komise podáním ruky, že budou zachovávat
úřední tajemství, a že budou
vykonávati svůj úřad svědomitě
a nestranně.
Otázka, zda-li výživa osob majících
požadavek na vyživovací příspěvek
byla závislá na příjmech povolaného,
a je-li povoláním jeho k činné službě
vojenské ohrožena, může býti řešena
toliko po úředním vyšetření
všech okolností rozhodných pro to.
Je-li výsledek šetření konaného
o podané přihlášce obecními úřady,
neb orgány politických úřadů,
nebo vyživovacích komisí, pro stranu nepříznivý,
budiž jí sdělen k vyjádření
a k podání průkazu o pravdivosti jejích
tvrzení.
Zamítavá rozhodnutí buďte vždy
odůvodněna uvedením okolností, rozhodných
pro zamítnutí nároku, a buďte straně
doručena písemně na potvrzení.
Z rozhodnutí okresní vyživovací komise
lze do 30ti dnů, čítajíc ode dne doručení
rozhodnutí, podat u dotčené okresní
vyživovací komise odvolání k zemské
vyživovací komisi, jež rozhodne konečně.
Z rozhodnutí vydaných zemskou vyživovací
komisí jako I. stolicí, lze do 30ti dnů,
čítajíc ode dne doručení rozhodnutí,
podat u zemské vyživovací komise odvolání
k ministerstvu vnitra.
Právo odvolací přísluší
také zástupci finanční správy
v těchto komisích.
Vyživovací komise jsou povinny uvésti ve svých
rozhodnutích, zda-li proti nim je dovoleno další
odvolání, nebo kde a ve které lhůtě
odvolání má býti podáno. O
rozkladech proti právoplatným rozhodnutím
vyživovacích komisí, pokud obsahují
nové skutečnosti a důkazy, budiž znova
rozhodováno.
Vyživovací komise jsou veřejnými úřady,
jež podléhají ministerstvu vnitra.
Při ohlášení požadavku budiž
z příslušníkův oprávněných
k němu, nebo z jejich zákonných zástupcův
určena osoba, které má býti vyživovací
příspěvek vyplácen. Je-li současně
jmenováno několik oprávněných
osob, může komise ustanoviti jednoho z nich příjemcem
platu. Vyživovací příspěvek nesmí
však býti poukázán k ruce toho, jenž
je povolán k činné službě vojenské.
Vyživovací příspěvek budiž
vyplácen napřed v poloměsíčních
lhůtách, splatných 1. a 16. dne měsíce,
pokud možná ve dnech, ve kterých dotčená
lhůta je splatna.
Na rozdělení vyživovacího příspěvku
osobám oprávněným nemá komise
vlivu.
Obce jsou povinny spolupůsobiti při provádění
a šetření tohoto zákona.
Úřad občanských členů
komise jest úřadem čestným.
Všechna podání, protokoly, přílohy
a stvrzenky ve věcech vyživovacího příspěvku
jsou prosty kolků, poplatkův i poštovného.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. listopadu 1919.
Stejnou dobou pozbývá moci zákon ze dne 26.
prosince 1912, č. 237 ř. z., pak zákon ze
dne 27. července 1917, č. 313 ř. z. a zákon
z 31. března 1918, č. 126 ř. z.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr vnitra ve shodě se súčastněnými
ministry.
Veřejnoprávní péče o rodiny
osob mobilisovaných není původu příliš
dávného. Tak v Rakousku nebylo do roku 1880 vůbec
postaráno o tyto rodiny. Teprve zákon o vojenské
taxe z tohoto roku zajistil ve svém oddíle III.
v §§ 17. až 22. nuzným rodinám záložníků,
náhradních záložníků,
stálých dovolenců a příslušníků
zemské hotovosti pomoc z prostředků státních.
Než praxe ukázala, že ustanovení o této
pomoci nevyhovují svému účelu. Bylo
proto v roku 1912 přikročeno k vydání
nových ustanovení zákonných, jež
pak během světové války doznala v
roce 1917 značného rozšíření.
Pravý účel veřejnoprávní
péče o rodiny osob mobilisovaných, to jest
veřejnoprávní odškodnění
těch rodin, jež byly zbaveny svého živitele
v době války zasažením moci státní,
byl zatlačen do pozadí a vše bylo podniknuto,
aby široké vrstvy lidu, roztrpčené dlouhým
trváním války a nedostatkem veškerých
potřeb, byly uklidněny. Zvyšovány byly
proto čas od času sazby vyživovacího
příspěvku, rozšiřován
byl okruh oprávněných osob i na ty, kdož
vůbec ani nikdy na povolaném nezávisely,
a k nimž také povolaný nikdy neměl žádných
povinností, a zaváděno bylo vůbec
vše, jen aby bouře nevole proti každému
dalšímu válečnému podnikání
byla předem znemožněna.
To vše mělo za následek, že přihlášky
na vyživovací příspěvek a žádosti
za doplacení za dobu před platností zákona
z r. 1917 takřka přívalem zaplavovaly všechny
vyživovací komise. Fysická nemožnost zpracovati
tento obrovský materiál pří naprosto
nedostatečném personálu vyživovacích
komisí, byla příčinou stálých
stížností u všech možných
úřadů, ba docela i na půdě
parlamentní.
Toto ne právě příjemné dědictví
byl nucen stát náš převzíti.
Očekávání, že zlo uvedené
v republice přestane, zklamalo. Ba nyní přicházeli
i tací, kterým dříve ani se nezdálo,
ucházeti se o vyživovací příspěvek.
Aby zmíněným steskům bylo zabráněno,
aby vyživovací příspěvek zase
byl vrácen svému účelu a sazby vyživovacích
příspěvků mohly býti zvýšeny
vzhledem na nynější drahotní poměry,
podali poslanci Johanis a soudr., vedeni jsouce nejlepší
snahou, návrh na změnu a doplnění
zákona o vyživovacím příspěvku
(tisk 342).
K vyzvání sociálně politického
výboru podala vláda své vyjádření
o návrhu tom a vyznačila také hned změny
dotčeného návrhu podle svého vyjádření,
k němuž se také přihlíží.
Stanovisko vlády znamená úplně novou
úpravu vyživovacího příspěvku.
Návrh zákona vylučuje příslušníky
těch, kdož konají zákonnou službu
presenční. Těchto již ostatně
není, ježto poslední řádné
odvody branců konaly se v roce 1914. Je to jen opatření
pro budoucnost, spravedlivé však, ježto není
přece správno, by plnění povinností
zákonných bylo nějak odměňováno.
Státní příspěvek přiznává
se za to příslušníkům
našich legionářů, majících
cizí státní příslušnost
(legionáři-státní občané
američtí, kanadští atd.). Je to akt
vděčnosti k nim a netřeba proto ve směru
tom šířiti slov.
Okruh osob, oprávněných k požadavku
na vyživovací příspěvek, omezuje
se na osoby, jež mají proti povolanému právo
na alimentaci, avšak jen potud, pokud jejich výživa
byla na pracovním příjmu povolaného
podstatně závislá a povoláním
k činné službě vojenské jest
ohrožena. Výjimkou stanoví se možnost,
přiznati vyživovací příspěvek
i tam, kde není práv na alimentaci, ale výživa
příslušníků zcela závisela
na povolaném (družka života, sourozenci sirotci
atd.). Volnému uvážení komise muselo
býti vyhraženo dosti široké pole, ježto
tak vyžaduje různost jednotlivých případů.
Rovněž musel býti zachován významný
princip posuzovati důležité okolnosti v každém
jednotlivém případě u obou druhů.
Omezení kruhův oprávněných
jest zcela odůvodněno, rovněž tak i
trvání na zásadě té, že
musí býti dány: 1. podstatná závislost
na pracovním příjmu povolaného a 2.
ohrožení výživy. Důvodem proto
jest jednak, aby se zamezilo zneužití dobrodiní
zákona, jednak povinnost komise přezkoumati v každém
jednotlivém případě všechny rozhodné
okolnosti, aby tak nemohlo být ubližováno ani
jediné z různých sociálních
vrstev příslušníků hlásivších
se o příspěvek.
Stanoviti pojem podstatné závislosti na pracovním
příjmu povolaného a ohrožení
výživy ponechává se prováděcímu
nařízení.
Při stanovení sazeb bylo přihlíženo
k tomu, jak je kde možnost opatřiti si denní
potřeby životní. V poměru k těmto
sazbám byla též upravena maximální
výše příspěvku pro všechny
příslušníky dohromady v každém
jednotlivém případě.
Kdo nežil s povolaným ve společné domácnosti,
na pracovním příjmu jeho však podstatně
byl závislým, takže výživa jeho
je povoláním ohrožena, může činiti
požadavek pouze na takovou částku, jakou byl
podporován, je-li totiž podpora nižší
než-li zákonná sazba. Není přece
důvodů proto, by stát poskytoval více
než povolaný.
Dnes není již příčiny, by vyživovací
příspěvek se platil od okamžiku povolání.
Stát náš nemůže býti přidržován,
aby přejímal realisování pohledávek,
vzniklých před založením jeho, ať
již nebyly dříve uplatňovány
z důvodů jakýchkoli. Pouze zcela výjimečně
dává návrh právo na dodatečné
vyplácení zadržených příspěvků
příslušníkům těch, kdo
přešli z bývalého rakousko-uherského
vojska k československým legiím, anebo k
vojskům dohody a takovým příslušníkům,
kterým byl zastaven vyživovací příspěvek
z důvodů politických, v kterýchžto
případech jest dopláceti vyživovací
příspěvek od doby zastavení. Že
to je morální povinnost státu vůči
jmenovaným, netřeba po dotýkati.
Zákon o vyživovacím příspěvku
jest jedním z anexních zákonů branných.
Nutno jej tedy posuzovati z hlediska těchto ustanovení.
Nelze proto opouštěti zásadu, že požadavek
na vyživovací příspěvek trvá
po dobu, po kterou se povolanému činnou službou
vojenskou brání jíti za občanským
výdělkem. Jakmile zanikne tato podmínka,
zaniká také požadavek na další
výplaty vyživovacího příspěvku.
Ztráta vyživovacího příspěvku
při sběhnutí, neb odsouzení k těžkému
žaláři má býti preventivním
opatřením proti sklonu k trestním skutkům
a odpovídá zásadě právní
i ethické všeobecně uznané.
Dosavadní ustanovení, že se totiž vyživovací
příspěvek nevrací, přímo
svádělo percipienty k tomu, aby bez obavy vybírali
vyživovací příspěvek i tehdy,
když není tu již podmínek zákonných.
Nutno proto čeliti všemožným svodům
k neoprávněnému vybírání.
Jestliže se takovéto poškození financí
republiky již stalo, a bohužel je to právě
zjev zcela všední, je jistě spravedlivo, když
požaduje se vrácení neoprávněně
přijaté částky a čin sám
se trestá.
Dosavadní složení komisí bylo by ponechati
na prospěch věci samé. Na Slovensku nechť
upraví tuto věc ministr s plnou mocí pro
Slovensko nařízením. Lhůta k podání
odvolání je zbytečně příliš
dlouhá. Navrhuje se její zkrácení
na 30 dní. Zástupci finančního eráru
přiznává se právo rekursní
ke chránění pokladu státního.
Kompetence ve věcech vyživovacího příspěvku
přenáší se na ministerstvo vnitra, ježto
jde o záležitost rázu politicko-administrativního.
Účelem vyživovacího příspěvku
je zajistiti ohroženou výživu příslušníků,
nesmí se proto příspěvek poukazovati
k ruce povolaného, aby tak zajištěno bylo,
že bude odevzdán účelu svému.
Pro půlměsíční výplaty
mluví důvody národohospodářské.
Automatického nabytí práva na vyživovací
příspěvek bez deklaratorního úředního
aktu nelze zastávati. Nelze také ze stanoviska
právního nijak odůvodniti, aby liknavost
úřadu zakládala pro stranu právo,
jehož tato může nabýti toliko na základě
úředního rozhodnutí.
Spolupůsobení obcí je nutné ve prospěchu
veřejném.
Úřad občanských členů
komise jest úřadem čestným se všemi
důsledky, jak toho vyžaduje povaha úřadu
takového.
Pro nabytí účinnosti zákona volen
byl termín co nejkratší. Stanovení prvního
dne v měsíci dnem účinnosti bylo nutno
z důvodů čistě fiskálních.