Na základě usnesení Národního
shromáždění se nařizuje:
Pro službu v kancelářích vysokých
škol československých se ustanovují
úředníci konceptní, aktuárští,
kvesturní (pokladniční) a manipulační,
a to vesměs po veřejném konkursu.
Konceptními úředníky jsou ředitelé
rektorské (universitní) kanceláře
v VII. nebo v VI. hodn. třídě státních
úředníků a rektorátní
(universitní) sekretáři v IX. nebo v VIII.
hodnostní třídě. Návrh na jich
jmenování činí ministerstvo školství
a národní osvěty, akademický senát
nebo, pokud ho není, profesorský sbor.
K dosažení konceptního místa dlužno
prokázati, že žadatel vykonal studia právnická
a státovědecká a že podrobil se s úspěchem
všem theoretickým státním zkouškám
právnickým i praktické zkoušce politické
nebo jiné; dále dlužno vykázati administrativní
nebo jinou praxi nejméně dvouletou.
Akademický senát nebo profesorský sbor může
se schválením ministerstva školství
a národní osvěty jmenovati v kanceláři
vysoké školy rektorátní (universitní)
koncipienty s platem stanoveným od případu
k případu.
Rektorátní koncipient musí prokázati,
že vykonal studia právnická a státovědecká
a že se podrobil s úspěchem všem theoretickým
státním zkouškám právnickým
Rektorátní koncipient může se podrobiti
praktické zkoušce politické po praxi nejméně
jednoleté, konané třebas výhradně
v kanceláři vysoké školy.
Pro pomocnou službu konceptní mohou býti v
kanceláři vysoké školy ustanoveni úředníci
aktuárští, o nichž platí obdobně
ustanovení §ů 1. až 4. zákona ze
dne 15. května 1919, č. 262 sb. z. a n. s těmito
odchylkami:
a) pro službu v kancelářích universitních
musí prokázati aktuárští úředníci,
že vykonali s úspěchem zkoušku dospělosti
na gymnasiu nebo na reálném gymnasiu;
b) k titulům stanoveným v §u 3. zákona
o aktuárech sluší přidati: rektorátní
Podrobnější ustanovení o konání
aktuárské zkoušky budou vydána nařízením.
Službu kvesturní (pokladní) vykonávají
kvestoři (pokladníci rektorátní) v
IX., kvesturní (pokladniční) revidenti v
X. a kvesturní (pokladniční) asistenti v
XI. hodnostní třídě.
Kvestoři (pokladníci rektorátní) mohou
býti povýšeni do VIII. hodnostní třídy.
Kvesturní úředníci musí se
vykázati, že s úspěchem vykonali zkoušku
dospělosti na střední škole a zkoušku
ze státního účetnictví nebo
praktickou zkoušku z oboru služby účetní
a pokladniční.
Pro universitní kanceláře požaduje se
zkouška dospělosti na gymnasiu nebo na reálném
gymnasiu.
Službu manipulační vykonávají
vrchní rektorátní oficiálové
v IX., rektorátní oficiálové v X.
a rektorátní kancelisti v XI. hodnostní třídě.
Tito manipulační úředníci musí
vykázati, že s úspěchem vykonali zkoušku
dospělosti na střední škole, pro universitní
kanceláře na gymnasiu nebo na reálném
gymnasiu.
Úředníci tito mohou býti převzati
do stavu úředníků aktuárských,
jestliže po delší, nejméně tříleté
praxi v kanceláři vysoké školy prokáží
způsobilost k pomocné službě konceptní
a vykonají zkoušku aktuárskou.
Úředníky uvedené v § 7. až
11. jmenuje akademický senát, po případě
profesorský sbor se schválením ministerstva
školství a národní osvěty.
Provedení tohoto zákona přísluší
ministru školství a národní osvěty,
jenž určí stav úřednictva v kancelářích
jednotlivých vysokých škol, a jenž jest
zmocněn pro dobu přechodní povoliti v jednotlivých
případech odchylky od tohoto zákona.
Po stránce formální se navrhuje, aby byl
tento návrh přikázán výboru
kulturnímu.
Postavení úředníků v kancelářích
vysokých škol spočívalo dosud na nařízení
ministerstva kultu a vyučování ze dne 24.
října 1875 č. 49 min. věstníku
o kancelářském personálu universitním.
O kancelářském personálu vysokých
škol technických byla tu jen roztroušená
a kusá ustanovení, vydávaná při
zřízení jednotlivých těchto
vysokých škol.
Ustanovení ta jsou zastaralá a neúplná
a vysoké školy po léta se domáhaly definitivní
úpravy těchto otázek. Pokud jde zvláště
o poměry na universitách, nevyhovovala ustanovení
výše zmíněného nařízení
již z toho důvodu, že inkamerací tax za
diplomy, jež dříve patřily ředitelům
kanceláří, hmotné postavení
těchto vedoucích úředníků
konceptních bylo velmi zhoršeno.
V oboru úředníků kvesturních
a manipulačních pak nastalo značné
zhoršení nejnověji nařízením
veškerého ministerstva ze dne 1. února 1914
č. 34 ř. z., jímž tito úředníci
byli zařazeni do skupiny D a E, takže požadavky
kvalifikační byly tu sníženy na míru
vysokých škol přímo nedůstojnou,
odpor, který se proti tomu zvedl u všech vysokých
škol, zůstal pro vypuknuvší válku
bez výsledku.
Dnes jde o to, aby poměry tohoto úřednictva
byly sjednoceny a postaveny na pevnou basi zákona.
Vůdčí hlediska směrodatná při
tom jsou: Je známo, že úřady akademické
se každým rokem mění, neboť volby
rektorů a děkanů konají se pouze na
rok. V oboru administrativy vysokoškolské představuje
tudíž personál kanceláří
vysokých škol živel stálý, k tomu
určený, aby zajišťoval kontinuitu a rovnoměrnost
v úřadování. Zvláštní
poměry vysokých škol pak toho vyžadují,
aby pro kanceláře jejich byli získáni
úředníci obzvláště zdatní
a inteligentní.
Nejde tu jenom o povahu administrativy vysokoškolské
samé, jež není pouze bezduchou realisací
cizích opatření, nýbrž při
značné a vždy respektované autonomii
vysokoškolské se jeví v mnohých oborech
zcela samostatnou; nutno vedle toho zejména na to klásti
důraz, že kancelářský personál
stýká se neustále s akademickými občany,
jichž studijní věci obstarává,
a dlužno tedy od personálu tohoto požadovati
vedle vyššího vzdělání i
značnou míru taktu a dovednosti v osobním
styku. Pro službu v universitních kancelářích
zřetelem k tradičnímu rázu těchto
vysokých škol pak je třeba znalosti latiny,
takže se požaduje v návrhu zákona vesměs
pro tuto službu zkouška dospělosti na gymnasiu
nebo alespoň na reálném gymnasiu.
K jednotlivostem osnovy budiž pak poznamenáno tolik:
Pokud jde o službu konceptní, je nezbytně nutno
v zájmu vysokých škol samých a v zájmu
usnadněného vyřizování agendy
v ministerstvu, aby úředníci konceptní
měli plnou kvalifikaci právnickou. Požadavky
dosavadní se tu dokonce stupňují předpokladem
zkoušky praktické a jisté delší
praxe.
Zařazení konceptních úředníků
do tříd odpovídá poměrům,
jak se vyvinuly. Na větších vysokých
školách dosahovali již dříve ředitelé
kanceláří rektorských ad personam
VI. hodnostní třídy. Status jednotlivých
vysokých škol bude stanoven nařízením.
Poněkud výhodnější podmínky
konceptních sil při vstupu do kanceláří
rektorátních oproti jiné státní
službě jsou odůvodněny tím, že
postup tu neslibuje při omezeném počtu míst
takových vyhlídek, jako v jiné státní
službě.
Kategorie rektorátních koncipientů má
vyhověti potřebě větších
kanceláří děkanských, jež
se rovněž domáhají právnicky
vzdělané síly konceptní, a zároveň
má umožniti postup konceptní síly od
počátku na vysoké škole samé.
V otázce titulů nejeví se nezbytným,
aby každá hodnostní třída se
odlišovala zvláštním titulem. Bylo by
to v oboru konceptní služby téměř
malicherné. Pro university je zachován titul universitních
sekretářů a ředitelů universitních
kanceláří zřetelem k historickému
významu těchto vysokých škol.
Velmi výhodným jeví se pro kanceláře
vysokoškolské zavésti nově vytvořenou
kategorii úředníků aktuárských,
neboť služba zejména na jednotlivých kancelářích
děkanských je převážně
konceptního rázu.
Zvláště zodpovědnou jest služba
kvesturní. Kvesturní služba je po výtce
službou účetní a pokladniční
a na velikých školách vysokých projdou
rukami kvesturního personálu veliké částky
státních peněz.
I na manipulaci dlužno požadovati vyšší
vzdělání z důvodů již
uvedených. Výslovně tu budiž uvedeno,
že tímto požadavkem vyššího
vzdělání nezavádí se vlastně
nic nebývalého, nýbrž vracíme
se tím ke stavu, který na universitách byl
od roku 1875 do roku 1914 a jehož odstranění
v roce 1914 vyvolalo prudký odpor vysokých škol.
Zároveň je umožněn přechod zdatného
manipulačního personálu do stran úředníků
aktuárských, což rovněž zamezí
se zvláště povahou agendy kanceláří
vysokoškolských.
Pokud jde o zkoušku aktuárskou, bude určena
blíže nařízením. Při tom
bude i řešena otázka, zda-li by se zkouška
ta nedala v některých případech nahraditi
zcela nebo z části některými zkouškami
vysokoškolskými (státními nebo kollokvijními).
Způsob jmenování úředníků
kanceláří vysokoškolských odpovídá
dosavadním zvyklostem.
Poněvadž se požadavky kvalifikační
osnovou touto namnoze zvyšují, musí zůstati
ministerstvu školství a národní osvěty
vyhraženo, aby stanovilo na dobu přechodnou pro dosavadní
personál v jednotlivých případech
potřebné odchylky.
Ježto pak povaha tohoto zákona úzce souvisí
se zvláštním zřízením
vysokých škol a s povahou agendy jejich kanceláří,
navrhuje se, aby osnova tato byla přikázána
výboru kulturnímu.
V Praze 4. září 1919.