Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1480.

Odpověď

ministra Národní obrany na dotaz člena Národního shromáždění dra Frant. Jehličky a společníků (tisk 1326) v záležitosti teroru, prováděného Sokolskou stráží v Gajárech.

V čelo své odpovědi dovoluji si uvésti protokolární prohlášení obecního výboru gajarského:

"Není pravdou, že Sokolové posádky gajarské pod záminkou kulturní práce urážejí svobodu svědomí Gajaranů a pod terorem drží celou obec. Ale jest pravda, že přesně a spravedlivě plní svoje povinnosti a nikterak se do místních záležitostí nemíchají. K tomu důkazem budiž, že za šesti týdenní působnosti sokolské stráže v obci neudál se ani jediný případ krádeže, které byly dříve na denním pořádku. My, podepsaný obecní výbor, projevujeme nad pořádkem a klidem, který jest za pobytu zdejší sokolské stráže vzorným, naše všestranné uspokojení. Všechna opatření, týkající se stanného práva, jsou dodržována jak posádkou, tak veškerým občanstvem, čehož důkazem jest, že za pobytu sokolské stráže v Gajárech nikdo z obyvatelstva trestán nebyl, a proto nemůže býti žádné řeči o nějakém teroru nebo hrůzovládě".

Tento projev, podepsaný rychtářem, podrychtářem a dvěma členy obecního výboru, jest sám o sobě výmluvnou odpovědí. Chci však i v podrobnostech dokázati, že obvinění, vznesená proti našim sokolským bratřím v dotaze, jsou stejně těžká, jako nespravedlivá.

Páni tazatelé tvrdí, že Sokolové, nebo aspoň na jejich popud, či s jejich vědomím více než pravděpodobně uražena byla hlava sochy Kristovy, odstraněna koruna sochy marianské a sraženy též hlavy dvou soch svatojanských. Protokolárně za přítomnosti duchovního správce obce dra Körpera bylo zjištěno, že hlava sochy Kristovy zmizela hned v době po převratu v prosinci m. r. nebo v lednu t. r. Koruna byla odstraněna ještě před převratem. Hlava jediné sochy Jana Nepomuckého sestřelena byla při pronásledování pytláků rovněž v lednu t. r. A v den, kdy sepisován byl o této záležitosti protokol, 20. června 1919, meškala sokolská stráž v obci šestý týden.

Stejně nepřesná jsou jiná fakta, uváděná v dotaze. Husovu slavnost pořádala místní sokolská jednota a ne posádka; ovšem službou nevázaní bratří se slavnosti se svolením velitelství II. sokolského praporu súčastnili. Sami nebyli pořadateli, a proto také není pravda, že nutili gajarskou mládež, aby brala účast na Husově oslavě se zanedbáním bohoslužeb. Všeobecný úsudek o této slavnosti vyjadřuje gajarský obecní výbor takto: "Slavnost byla velmi pěkná, celý její dojem byl úchvatný a program slavnosti byl s velikou úctou a láskou a se všeobecným uznáním přijat a sledován; zejména přednáška Slováka dra Antoše Rupelta byla velmi oduševnělá a zanechala mezi obyvatelstvem gajarským hluboký dojem. Ani s výchovou tamnějších dětí nemá místní sokolská posádka nic společného.

Dítky navštěvující gajarskou sokolskou jednotu učí se zpívati výhradně písně národní a sokolské. Náboženskou snášenlivost, jak již několikráte vůči Národnímu shromáždění měl jsem příležitost zdůrazniti, považuji v republikánské armádě za samozřejmou a ve smyslu všeobecných instrukcí poučena byla i posádka gajarská, aby nikomu nevnucovala svého náboženského přesvědčení a ctila náboženské přesvědčení ostatních.

Posuzovati činnost duchovního pastýře gajarského dra Körpera "dobrého Slováka" dle dotazu, jehož sestra dle vlastního jeho doznání se teprve nyní zaučuje slovensky, vymyká se z rámce mé působnosti. Sám vysvětluje, že chtěl svého času zakládati v Gajárech "katolický spolek", avšak byl upozorněn kurýrem člena Národního shromáždění Hlinky, aby se do toho nyní nepouštěl, že by tu nebyl jist životem. Z toho páni tazatelé činí terorisování se strany posádky. Sám vidím v tomto projevu doznání, že dr. Körper obchází nařízenou censuru, když přijímá a posílá zprávy kurýrem místo poštou. Že censura dopisů se vztahuje na všechny a tudíž také na něho, jest přece samozřejmo. O přeložení bohoslužeb dne 6. července 1919 žádal starosta obce na prosbu výboru místní sokolské jednoty, avšak žádosti té duchovní správce nevyhověl.

Konečně i stížnost na zabavování státní censurou propuštěných katolických novin a časopisů sokolskou stráží jest zcela bezpodstatná. Katolické noviny "Slovák" došly dvakráte na adresu "Poštovní úřad v Gajárech" a, poněvadž úřednice nevěděla, kdo by je na tuto adresu objednal, přinesla je veliteli sokolské stráže. Další dny začalo docházeti po padesáti výtiscích "Slováka" na adresu duchovního správce dra Körpera, který je správně obdržel.

Všechny tyto body byly protokolárně zjištěny za přítomnosti velitele lI. sokolského praporu setníka Uvíry, obecního zastupitelstva, výboru místní sokolské jednoty, velitele místní posádky poručíka Šedivého, správce fary dra Körpera, který pana tazatele podle vlastního tvrzení informoval, i zástupců místního obyvatelstva.

Vzhledem k obsahu tohoto zjištění považuji za zbytečno odpovídati ještě na jednotlivé otázky, jež ke konci interpelace byly na mne vzneseny. Sokolstvo na Slovensku jest si plně vědomo svých povinností a povinností tyto věrně plní.

V Praze dne 27. července 1919.

Ministr Národní obrany:

V. Klofáč v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP