Dotaz obsahuje předpoklad, že »praxe zákona
(vlastně nařízení úřadu
pro národní obranu v dohodě s úřady
pro správu obchodu, průmyslův a živností
a pro správu zemědělství ze dne 30.
listopadu 1918 o rozdílení a vydávání
demobilisovaných koní zájemníkům,
sbírky zákonů a nařízení
částka IX. z 6. prosince 1918, č. 56) není
ve všem korektní, naopak vzbuzuje zdání,
že tu působí vlivy stranické a snad
ještě více«, a páni tazatelé
žádají, aby byly vyšetřeny žaloby
a zjednána náprava:
1. Jakým způsobem bylo možno, že pan Emil
Plešinger z Čestína, bratr podplukovníka
Plešingra, který je ve službách republiky,
mohl koupiti dva erární koně, jednoho za
550 K, druhého za 650 K, když tento pár koní
má podle odhadu znalce dnes cenu nejméně
15.000 K a jde o koně zvláště vybrané,
tedy ne tak zv. brakované;
2. jak se stalo, že pan Mika, povozník na Pankráci,
koupil dva těžké, tažné koně
za pouhých 1600 K, ačkoliv skutečná
cena podle odhadu znalce je nejméně 6000 K;
3. komu a za jakou cenu byli prodáni koně na okres
kolínský a uhlířsko-janovický.
Vytýkají při tom, že v době,
kdy pro naprostý nedostatek koňstva nutno pro vojsko
kupovati koně za drahé peníze, prodávají
se erární koně soukromníkům,
kteří náhodou mají styky s různými
vlivnými činiteli, za nepatrné peníze.
4. Žádají o zjištění, kdo
vlastně užívá erárních
koní, které jsou ve stájích »na
Panenské« a kde podle zjištěných
případův užívali jich mnozí
soukromníci pro zábavu, a posléze
5. vzhledem k změněným poměrům,
jaké nastaly po vydání zákona, žádají
o změnu příslušných ustanovení,
o přesnou kontrolu a uplatnění zásady,
aby se při prodeji erárních koní hledělo
na malé zemědělce, legionáře
a válečné poškozence, kdežto dnes
děje se pravý opak a vojenský erár
je zkracován o částky jdoucí do set
tisíců.
Citovaný dotaz dal jsem dvakráte vyšetřiti
se zevrubnosti, která jest úměrna váze
výtek, pány tazateli vznesených, a kladu
si za čest dáti tuto odpověď:
Co do prvních tří bodů dává
jasnou odpověď samo o sobě nařízení,
pány tazateli uváděné.
Podle znění řečeného nařízení
jakékoliv prodeje vojenských koní mohou se
díti toliko za šetření postupu v tomto
zákoně uvedeného. Hlavní ustanovení
tohoto zákona jsou:
a) Veškeré koně vojenské ve státním
území československém, jichž
pro vojenskou správu lze pohřešovati, a koně
k válečné službě neschopné
(§ 2. lit. o zákona) mají býti co nejrychleji
přenechány zájemníkům za postupu
v následujících odstavcích stanoveného.
b) Hlavním orgánem rozdělovacím pro
celý státní obvod jest ústřední
komise pro rozdělování demobilisovaných
koní při komisi pro demobilisaci věcnou
v Praze, Václavské nám. 54 (§ 4. téhož
zákona).
c) Zásadní opatření pro rozdělování
koní činí tato komise.
Prodej koní provádí sice dle § 9. vojenská
správa; ta však jest při prodeji obmezena jednak
tím, že smí prodávati toliko za odhadní
cenu (§ 11.) a při tom ne za vyšší
cenu, než za ceny maximální, stanovené
§ 10., t. j. chovné klisny nejvýše po
1000 K, a ostatní koně nejvýše po 800
K a jednak nemůže je prodávati, komu ona chce,
nýbrž dle § 11. na základě usnesení
místní komise demobilisační, oněm
hlavním okresním korporacím zemědělským,
které komise ta určí. Prodej má tudíž
ráz prodeje z volné ruky, avšak individuální
příděl (t. j. prodej za odhadní cenu
v mezích nejvýše 800 až 1000 K) jednotlivým
zájemníkům provádí ovšem
teprv ona zemědělská korporace. Příděl
koní zájemníkům neprovádějí
tedy vojenské orgány vůbec, nýbrž
dle § 11. a 12. převezmou koně podle pokynů
zástupcův okresní rozdělovací
komise, hlavní okresní zemědělská
korporace, které samy, a nikoliv vojenští orgánové,
koně jednotlivým zájemníkům
přikazují. Z § 11. vyplývá prodej
za odhadní cenu, čímž i dražení
mezi odhadní a maximální cenou jest vyloučeno.
d) Dražba jest tímto nařízením
vyloučena. Vysvítá to z toho, že v §
2. (se stanoví na rozdíl od § 1.), kde se mluví
pouze o koních vracejících se do státního
území, (že veškeří koně
vojenští), kterých vůbec lze pohřešovati,
a koně k válečné službě
neschopní), mají býti odevzdáni zájemníkům
za šetření postupu v následujících
odstavcích stanoveného, tudíž místními
komisemi rozdělovacími, z čehož vyplývá,
že tímto ustanovením, prodeji dražebnímu
odporujícím, bylo prodávání
koní dražbou vůbec vyloučeno.
Posud bylo prodáno tímto způsobem 386 vybrakovaných
koní a další prodej byl hned 1. červnem
zastaven. Ačkoliv byly všechny koně prodány
za stejných modalit, uvádí dotaz pouze dva
zájemníky, při nichž může
vzniknouti dojem, že podplukovník Plešinger jednal
stranicky.
Jsou to tyto případy:
Pan Emil Plešinger žádal o příděl
reversních koní v prosinci 1918 v době, kdy
byl po ruce značný počet koní reversních,
neschopných k službě a určených,
aby byli vydáni interesentům. Téměř
nikdo se o ně nehlásil vzhledem k velkému
nedostatku krmiva a inspektorát koní musel vyhublé
a zubožené koně z fronty marně nabízeti.
Pan Plešinger převzal tehdy na revers dva, ne zvláště
vyhledané, nýbrž opotřebované,
k čemuž měl právo jako každý
jiný občan, třebaže jeho bratr je podplukovníkem
našeho vojska. Tito koně byli na den 18. března
povoláni k prohlídce a případnému
prodeji do Kolína s ostatními koňmi z okresu
kolínského, kouřimského, kutno-horského
a uhlířsko-janovického. Komise pro prohlídku
a případný prodej byla složena ze zástupce
zemědělského p. Mašína,
statkáře z Lošan, a živnostensko-průmyslového
p. Němce, továrníka v Kolíně.
Zvěrolékařský posudek o stavu těchto
koní zní, že jsou neschopni vojenské
služby.
Na prohlídku, stanovení, vybrakování
a odhad koní, dále na ponechání jich
dosavadnímu držiteli podpl. Plešinger zcela žádného
vlivu a nebyl ani přítomen. Přenechány
byly za K 450.- a K 550.-, tedy za ještě nižší
ceny, než uvedeno v dotazu. Odhad byl dle § 10. cit.
zákona stanoven komissionálně.
Stejným způsobem odhadnuti byli reversní
koně povozníka p. Miky na Pankráci,
povolané k prohlídce a případnému
prodeji do Prahy na den 5. května. Ponecháni byli
za odhadní cenu dosavadnímu držiteli, jakožto
živnostníku, neboť živnostníci participují
dle zákona 25% přídělu. Komise byla
složena z majetníka zasílatelství v
Praze VII. pana Klause a p. Meisnera.
Zákon v žádném případě
porušen nebyl a zejména vojenské správě
nelze nic vytknouti.
Co se týče obvinění pod 4) uvedeného,
aby totiž bylo zjištěno, kdo vlastně užívá
erárních koní, které jsou ve stájích
»na Panenské« a kde »podle zjištěných
případů prý mnozí soukromníci
pro svoji zábavu těchto koní užívali,«
konstatuji toto:
Ve stájích vojenské stanice pro zužitkování
koní, Praha IV., Panenská (velitel major Halík),
bylo 18. června 54 jízdeckých koní
a 35 mužů. Ze jmenovaného počtu koní
jest 32 koní určeno pro čs. gen. štáb
a 22 koní náleží vlastnímu stavu
uvedeného shora ústavu. Tito koně slouží
jako reserva pro nepředvídané příděly.
Jelikož koně, pro generální štáb
určení, nevystačí, byl dán
francouzskou missí pro M. N. O. rozkaz, že i koně
náležející ke stavu vojenské
stanice pro zužitkování koní, budou
v případě nutnosti pro uvedený účel
generálním štábem převzati.
Na rozkaz inspektora doplňování koní
(ppl. Plešingera, kterému dozor nad ústavem
jest svěřen), byl z koní těchto utvořen
jízdní oddíl (četa), který
by případně mohl sloužiti jako jízdní
pohotovost.
Podle pokynu generálního inspektora čs. vojsk
Dra Scheinera byl dán rozkaz, aby pražskému
jízdnímu Sokolu dána možnost výcviku
v jízdě, i aby proto koně zpeněžitelní
též časem byli dáni členům
jízdní sokolské jednoty k disposici.
Jízdy účastní se bratří
Sokolové v občanském oděvu pravidelně
od 7 - 9. hod. ranní za velení majora Halíka
a za přítomnosti náčelníka
inž. Růžičky. Jest tedy vyloučeno,
aby se nepovolaní přidružili. Náčelník
br. Růžička vede přesnou evidenci mužstva,
se kterým podniká výcvik, a kromě
toho má každý účastník
členskou legitimaci. Vyjížďky konají
se jednou až dvakrát za týden. Výcviku
remont též se účastní osvědčení
jezdci z bratrů Sokolů. Uvedení koně
nepodléhají prodeji.
Službu v ústavu kontroluje každých 14
dní inspektor doplňování koní,
ppl. Plešinger. Hospodářsky - administrativně
ústav jest připojen k správní komisi
vozatajského praporu čís. 8. Praha - Vršovice.
Někteří ze vzpomenutých koní,
jakož i koňáci jsou v ústavu z doby
převratu 28. října 1918, někteří
(určení pro gen. štáb) od 1. května
1919.
Případy uvedené v dotazu, t. j., že
soukromníci těchto koní pro svou zábavu
užívali, vyšetřováním zjištěny
nebyly. Podkladem k podobnému předpokladu snad mohla
posloužiti okolnost, že Sokolové používají
koní v obleku občanském.
Přecházeje konečně k poslednímu
odstavci dotazu, musím vysloviti úplný souhlas
s názorem pánů tazatelů, že je
skutečně žádoucno, aby nařízení
z 30. listopadu m. r. o rozdílení a vydávání
demobilisovaných koní zájemníkům
bylo účelně změněno, resp.
nahrazeno zákonem novým. Hlavní příčinou,
proč změna tohoto zákona jest naléhavá,
vidím nejen v tom, že prodávaní koně
mají cenu daleko vyšší, než stanovené
ceny maximální, nýbrž zvláště
v té okolnosti, že vláda byla by nucena za
tuto maximální cenu 800 K až 1000 K za kus
prodati podle § 10. při demobilisaci koně,
jež pro akci na Slovensku byla nucena si nově opatřiti
za ceny daleko vyšší, čímž
by jí vznikla škoda jdoucí třeba do
mnoha milionů.
Až dosud vojenský erár effektivní škody
neutrpěl, neboť prodávali se pouze koně,
nakoupení ještě rakouskou vládou za
ceny, jež ceny maximální nepřevyšovaly.
Zvýšiti zisky vojenské správy systémem
dražeb bylo svého času při tvoření
platného dosud nařízení odmítnuto
právě z toho důvodu, že pak nakoupiti
by mohli tyto brakované koně zase jenom obchodníci
a zbohatlíci, kdežto na malé lidi, drobné
rolníky, invalidy a pod. nedostalo by se zhola nic při
cenách jim nedostupných.
Úkolem nového zákona bude uspokojiti oprávněné
finanční nároky vojenské správy
i požadavky sociální. Rovněž možnost
kontroly může býti v něm podle přání
zákonodárného sboru vhodně uplatněna.
Pokud můj ressort na vytvoření nového
zákona je spoluúčasten, učinil jsem
již příslušný návrh a záleží
jen na ostatních povolaných činitelích,
aby nový zákon uveden byl co nejdříve
v život, což je přáním mým
neméně, než přáním pánů
tazatelů.