Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1441.

Návrh

člena Národního Shromáždění Dra Přemysla Šámala a soudr.

na některé doplňky a změny stavebních řádů pro Prahu a předměstí a pro Čechy.

Správní rada hl. města Prahy usnesla se ve schůzi své dne 28. května t. r. na osnově zákona o zřízení komise regulační pro Velkou Prahu. Podepsaní navrhují, aby v Národním shromáždění ústavně byl projednán připojený návrh.

V Praze dne 17. července 1919.

Dr. Přemysl Šámal,

Dr. Lukavský, Dr. Machar, G. Navrátil, J. Němec, Vilém Votruba, Vlad. Hatlák, Dr. Hajn, Dr. Vaněk, Jaromír Špaček, Sládek, Viková-Kunětická, Emil Špatný, Dr. Kubíček, Ing. Rotnágl, K. Jonáš, Dr. Bartošek, J. Kouša, Ing. Pospíšil, Dr. Jar. Brabec, Dr. O. Srdínko.

Zákon

ze dne ............................................. 1919

o zřízení komise regulační pro Velkou Prahu.

Díl první.

O komisi regulační pro Prahu s okolím a přehledném plánu zastavovacím.

I. Úkoly a sestavení komise regulační.

§ 1.

Aby zaručena byla jednotnost stavebního rozvoje Prahy a okolí zřizuje se pro opatření přehledného plánu zastavovacího obcí jmenovaných v § 3. na dobu v § 18. uvedenou společný odborný orgán, který se nazývá: Regulační komise pro Prahu a okolí.

§ 2.

Úkolem regulační komise jest připraviti a opatřiti přehledný plán zastavovací pro území v § 3. označené v měřítku 1:5000, v němž budou rozřešeny základní podmínky stavebního rozvoje Prahy s okolím, a provésti o něm řízení v tomto zákoně předepsané.

§ 3.

Obce, pro které regulační komise se zřizuje, jsou:

Praha (I. až VIII. a fortifikační obvod).

V soudním okresu Smíchovském:

Břevnov, Bubeneč, Dejvice, Hlubočepy (Klukovice-Zlíchov), Horoměřice, Chaby, Jinonice (Butovice), Kamýk, Kněževes, Kněživka, Kopanina Přední, Košíře, Liboc Dolní (Horní), Lichoceves, Lysoleje, Motoly, Nebušice, Přílepy Velké (Černý vůl), Radlice, Roztoky, Ruzíň, Řeporyje (Ohrada Malá a Velká), Řepy, Selc, Smíchov, Statenice, Stodůlky (Lužina), Střešovice, Sukdol, Třebonice, Tuchoměřice, Úholičky, Unětice, Veleslavín, Vokovice, Zlejčín a Žalov (Podmoráň).

V soudním okresu Zbraslavském:

Chuchle (Malá a Velká), Lahovice (Lahovičky), Lipany, Lipenec (Báně), Lohkov, Modřany, Radotín, Slivenec (Holín), Točná (Komořany), Záběhlice, Zbraslav a Žabovřesky.

V soudním okresu Únhoštském:

Hostivice a Sobín.

V soudním okresu Jílovském:

Břežany Dolní, Cholupice, Lhota (Jarov) a Písnice.

V soudním okresu Nuselském:

Braník, Hodkovičky, Krč Dolní a Horní, Kundratice (Bábenice-Betáň), Lhotka, Libuš, Michle, Nusle a Podolí (Dvorce).

V soudním okresu Vinohradském:

Král. Vinohrady.

V soudním okresu Vršovickém:

Hostivař (Háje-Miličov), Chodov (Litochleby), Šeberov, Vršovice a Záběhlice (Práče-Roztyly).

V soudním okresu Říčanském:

Měcholupy Dolní, Měcholupy Horní, Petrovice a Újezd (Kateřina-Český Miličov).

V soudním okresu Žižkovském:

Hrdlořezy, Malešice, Strašnice, Štěrboholy a Žižkov.

V soudním okresu Karlínském:

Bohnice, Bořanovice (Pakoměřice), Brnky, Březnoves, Čakovice Velké, Čimice, Ďáblice, Hloubětín, Hostavice, Husinec (Klecánky-Řezí), Chabry Dolní (Horní), Chvaly, Karlín, Kbely, Klecany (Zdibsko), Kobylisy, Kyje (Aloisov), Letňany, Myškovice, Počernice Dolní, Prosek, Přemyšlení, Satalice, Sedlec, Stříškov, Troja (Podhoř), Třeboradice, Vinoř, Vysočany a Zdiby (Veltěže).

§ 4.

Regulační komise pro Prahu a okolí skládá se z předsedy a dvanácti členů i volí ze sebe místopředsedu. Mimo členy řádné ustanoví se sedm náhradníků. Předsedu komise jmenuje president republiky, členy a náhradníky ministr veřejných prací, vyžádaje si v příčině dvou členů a jednoho náhradníka návrh zemského správního výboru a v příčině pěti členů a tří náhradníků návrh městské rady pražské. Komise je oprávněna, aby dle potřeby na dobu jednoho roku kooptovala nejvýše tři členy nové, jichž zvolení podléhá potvrzení ministra veřejných prací. Členy a náhradníky mohou býti jen odborníci. Předsedu sprošťuje úřadu president republiky, členy a náhradníky ministr veřejných prací.

Komise má právo ve všech odborných otázkách dle volného uvážení přibrati k poradám zvláštní znalce s hlasem poradním, anebo vyžádati si jejich písemné dobré zdání.

§ 5.

Předseda a členové komise obstarávají úkony vlády a budou vzati do přísahy jako veřejní úředníci. Předseda, a je-li zaneprázdněn, místopředseda, zastupuje komisi na venek, svolává a řídí její porady a dává její usnesení prováděti. Vláda vydá stanovy a jednací řád pro komisi regulační vyslechnouc tuto.

§ 6.

Technické práce, jichž bude třeba pro komisi regulační, provedou kancelář regulační hlavního města Prahy, studijní kancelář Pražské nádražní komise a státem zřízená kancelář pro úpravu řeky Vltavy a jejích přítoků v oblasti Prahy a okolí. Jejich poměr navzájem a k regulační komisi bude upraven stanovami a jednacím řádem (§ 5.). Komise regulační jest oprávněna opatřiti práce regulační dle potřeby veřejnou soutěží, anebo objednávkou z volné ruky. Předseda, členové komise regulační a jejich náhradníci jsou z přímého i nepřímého účastenství na pracích soutěží neb z volné ruky zadaných vyloučeni.

§ 7.

Všechny úřady státní i samosprávné v obcích v §u 3. jmenovaných jsou povinny, aby v mezích své působnosti regulační komisi podporovaly, zejména aby jí poskytly pomůcky, které mají po ruce, podávaly jí vysvětlení a vykonaly pro ně práce, za něž bude žádati.

§ 8.

Výlohy regulační komise, zejména honorář předsedy, místopředsedy, členů a náhradníků, platy úředních sil a zřízenců vyjímaje síly technické, ceny na projekty soutěžné neb z volné ruky objednané a odměny znalcům ponese stát. Místnosti úřední s potřebným nábytkem, osvětlením a topivem, pak věcné potřeby kancelářské dodá obec Pražská. Náklad s tím spojený ponesou obce v § 3. jmenované společně v poměru přímých daní jim předepsaných. Výlohy s udržováním městské kanceláře regulační ponese obec Pražská sama.

II. Řízení.

§ 9.

Než se přikročí k vypracování přehledného zastavovacího plánu podle §u 2., vyslechne regulační komise přání a připomínky obyvatelstva. To stane se tím, že veřejnou vyhláškou ve všech obcích v §u 3. jmenovaných budou upozorněny obce, úřady i jednotlivci, že mohou svá přání a připomínky k přehlednému plánu zastavovacímu předložiti komisi ve lhůtě osmi neděl.

Jednotlivci budou moci tak učiniti prostřednictvím příslušných obcí, které předloží podání jim dodaná hromadně nejdéle v době čtyř neděl po prošlé lhůtě komisi regulační i s posudkem odborným, který si opatří.

§ 10.

Vypracovaný, přehledný plán zastavovací vyloží regulační komise dle potřeby v celku nebo v části ve všech obcích v §u 3. jmenovaných po dobu čtyř týdnů, aby obce, úřady i jednotlivci mohli v něj nahlédnouti a v této době podati své námitky a připomínky, načež regulační komise o nich i o plánu učiní usnesení.

Plán takto projednaný potvrzuje ministr prací veřejných.

§ 11.

Bude-li shledána potřeba, aby potvrzený přehledný plán zastavovací byl změněn, provede se obdobné řízení podle § 9. a 10.

III. Ustanovení přechodná pro dobu řízení dle § 9. a 10.

§ 12.

Všechny již potvrzené plány regulační (plány polohy), povolené parcelace, úpravy terénu a vydaná již povolení k stavbám podle řádu stavebního, podle předpisů o stavbě silnic, cest, mostů, železnic dle zákona horního neb vodního neb povolení ke zřízení provozoven živnostenských (§ 25. řádu živnostenského) zejména i k provozovnám kamenných lomů, hlinišť, pískových jam a jam štěrkových v obvodu obcí v § 3. jmenovaných, pokud nebyly již ve skutek uvedeny a nepromlčely, pozbývají platnosti a nesmějí býti nadále ve skutek uváděny, pokud s nimi komise regulační nevysloví souhlas.

Mají-li v době řízení dle částky II. tohoto zákona schváliti se plány regulační (plán polohy), anebo vydati povolení k parcelaci k úpravám terénu, povolení ke stavbám a zařízením dle předchozího odstavce, jsou příslušní úřadové povinni, aby prvé než se tak stane, nejen provedli řízení pro ten případ předepsané, nýbrž také si opatřili souhlas komise regulační.

Komise může souhlas odepříti, má-li za to, že věc byla v rozporu s chystaným plánem zastavovacím.

§ 13.

Schválené projekty v prvním odstavci předešlého §u uvedené buďtež dodány komisi regulační příslušnými úřady k přehlídce do čtyř neděl po prošlé lhůtě ve vyhlášce podle §u 9 uvedené. Komise regulační nechť vysloví se o projektech regulačních. parcelačních, silničních, cestných, mostních, železničních, horních a vodních ve lhůtě šestiměsíční [Delší lhůta oproti lhůtě dle §u 14. odůvodněna je tím, že hromadným předkládáním schválených projektů k přehlídce bude komise prací zaplavena.] o ostatních ve lhůtě jednoho měsíce, může ale své konečné rozhodnutí vyhraditi době, kdy přehledný plán zastavovací bude potvrzen (§ 16). Doba, která uplyne ode dne, kdy schválené projekty komisi regulační k přehlídce se dodaly, až do dne, kdy její souhlas oprávněnému se oznámí, nepočítá se do lhůty, ve které úřední povolení promlčí.

§ 14.

Nové projekty podle odstavce druhého §u 12. jsou příslušní úřadové povinni dodávati komisi regulační k nahlédnutí zpravidla s plány ve dvou výkresech. Jeden z výkresů podrží komise k úřední potřebě. Komise regulační nechť vysloví se o projektech regulačních, parcelačních, silničních, cestných, mostních, železničních, horních a vodních ve lhůtě tří měsíců, o ostatních ve lhůtě jednoho měsíce, může ale své konečné rozhodnutí vyhraditi době, kdy přehledný plán zastavovací bude potvrzen (§ 16).

O každém vyložení plánů regulačních (plánu polohy) podle § 4. obou stavebních řádů musí býti komise regulační zpravena před počátkem doby vyložení a může podati námitky a připomínky. Komise regulační musí býti také v čas pozvána ke každému komisionálnímu jednání v ostatních věcech uvedených v odstavci druhém §u 12. a má právo činiti námitky. Každé vyřízení ve všech těchto věcech - i když jednání komisionální se nekonalo - musí býti dodáno také komisi regulační, která má právo podati na ně stížnost (§ 17), nebylo-li vyhověno jejím námitkám předneseným buď v projevu předchozím, anebo později při řádném řízení.

Opomenutí předpisů tohoto §u má za následek zmatečnost řízení, jež oprávněna je přivésti k platnosti komise regulační.

IV. Účinky potvrzeného přehledného plánu zastavovacího.

§ 15.

Přehledný plán zastavovací podle § 10. potvrzený bude základem všech pozdějších regulací a nesmějí proto plány regulační (plány polohy) od něho se odchylovati. Způsob budoucího zastavění a úpravy terénu v něm stanovený bude závazný pro všechny budoucí stavby a zařízení podle odstavce prvního § 12., pročež musejí příslušní úřadové při jejich povolování k tomu přihlížeti, aby nebyly s ním v rozporu.

§ 16.

Jakmile bude přehledný plán zastavovací potvrzen, jest komise regulační povinna, aby - pokud tak se nestalo již průběhem řízení - konečně zjistila a příslušným úřadům do jednoho měsíce sdělila, které z projektů ve smyslu §u 13. a 14. předložených s přehledným plánem zastavovacím nesouhlasí a tudíž neplatnými zůstávají. V příčině projektů takových budou míti příslušné obce pokud se týče žadatelé povinnost, aby opatřili si k projednání podle příslušných předpisů plány nové na podkladě potvrzeného zastavovacího plánu přehledného zhotovené.

Pro obce, jež nových plánů regulačních si neopatří, anebo jež žádných nemají, zůstane i potom v platnosti ustanovení § 14. v plném rozsahu, pro ostatní úřady ale toliko v příčině druhého a třetího odstavce. Při tom jest přihlížeti k ustanovením §u 18. a 19.

V. O stížnostech.

§ 17.

Na vyřízení komise regulační podle §ů 13. a 14. (odstavec první) a §u 16. (odstavec druhý) může účastník podati stížnost k ministerstvu veřejných prací úřadu, který vyřízení sdělil, ve lhůtě čtrnáctidenní. V téže lhůtě může komise regulační podati stížnost v odstavci druhém §u 14. uvedenou k úřadům, které podle příslušných předpisů jsou povolány, aby v řádném řízení o stížnostech účastníků rozhodovaly.

VI. Zrušení komise regulační.

§ 18.

Komise regulační skončí svou činnost, jakmile provede úkol ustanovením v §u 16. v první větě na ni vznesený. Vláda má ale právo i před tím, vyslechnouc radu městskou hlavního města Prahy a komisi regulační, tuto kdykoli rozpustiti. V obou případech přejde vykonávání úkolů komisi tímto zákonem uložených na městskou radu pražskou, nebude-li k tomu jiný úřad povolán.

VII. Evidence všeobecného plánu zastavovacího a dozor nad jeho šetřením.

§ 19.

Za stejné výhrady bude radě městské náležeti, aby potvrzený všeobecný plán zastavovací vedla v patrnosti a k tomu dozírala, by ustanovení jeho bylo šetřeno.

Díl druhý.

O náhradách a zodpovědnosti obcí.

§ 20.

Za právoplatné odepření dodatečného souhlasu komise regulační k povoleným i ve skutek uvedeným provozovnám živnostenským, zejména i kamenným lomům, hliništím, pískovým a štěrkovým jamám, nebylo-li povolení promlčeno, náleží provozovateli náhrada vzešlé škody, kterou uhradí stát ze dvou třetin, obec z jedné třetiny. Za ušlý zisk náhrada se nedává.

§ 21.

Mají-li podle změněné regulace postoupeny býti od pozemků do veřejného statku jiné dílce pozemkové, než které postoupeny byly podle regulace dříve platné, musí vlastník pozemku splniti povinnost svou podle nové regulace v mezích předpisů stavebního řádu. Zároveň však má právo žádati na obci, aby jemu zpět odevzdala v době, kdy sám nové plochy od svého pozemku do veřejného statku fakticky i knihovně postupuje, pozemkové dílce, které podle nové regulace přestanou býti pozemky veřejnými, a to knihovně a bez závad a do stejné výměry s pozemky, které sám postupuje do veřejného statku, bez další náhrady, zbývající plochy pak za přiměřenou náhradu.

Právní jednání, listiny, podání a knihovní provedení jsou v případě tomto prosty všech kolků a poplatkův.

§ 22.

Překážky komunikační a jiné, zejména překážky v přístupu k stavebnímu objektu zřízenému dle dřívější regulace, nelze-li tomu jinak odpomoci, odstraní obec vykoupením vadící nemovitosti (pozemku i stavebního objektu). Nedohodne-li se obec s vlastníkem nemovitosti takové o podmínkách postupu v cestě smírné, náleží jí právo nemovitost vyvlastniti. O vyvlastňovacím řízení platí předpisy stavebního řádu.

Stížnost do nálezu vyvlastňovacího první stolice nemá však účinku odkládacího, složí-li obec odhadnutou cenu za vyvlastněnou nemovitost. Dnem složení této ceny stává se obec neobmezeným držitelem a vlastníkem nemovitosti takové a může stavební objekt podle vlastního uznání zbořiti a pozemek tím získaný odprodati k zcelení sousedních pozemků. Obec je oprávněna neuhrazenou část nákladů výkupem nemovitostí vzešlých požadovati buď zcela nebo z části na vlastnících sousedních pozemků dle míry užitku, který jim vykoupením nemovitosti vzešel. O sporech z toho vzešlých rozhoduje zemská správa politická. Zbytek nákladů, který by zbyl neuhrazený po výkupu nemovitosti, nese pak stát dvěma třetinami a obec jednou třetinou.

§ 23.

Vyžaduje-li změna regulace, aby parcelace pozemku byla změněna, započte se zaplacená již dávka parcelační vypadající na staveniště dosud nezastavěná a neodprodaná do dávky nově vyměřené, a rozdíl doplatí vlastník pozemku podle předpisů platných té doby o dávce parcelační.

§ 24.

Obce nechť zvlášť toho dbají, aby bez právoplatného souhlasu podle §§ 12., 14. a 16. a vůbec bez právoplatného úředního povolení žádná stavba na jejich území se neprováděla. Starostové obecní nebo jejich úřadující náměstkové jsou v té příčině osobně zodpovědni a mohou pro zanedbání své povinnosti býti úřadem politickým obci nadřízeným trestáni pokutou do deseti tisíc korun ve prospěch fondu [Vyloučiti dlužno fondy, jež jsou ve správě obcí.] a v případě nedobytnosti vězením do šesti měsíců. Také mohou býti zbaveni svého úřadu. Uřadové političtí jsou povinni, aby výkon příslušných obecních nařízení proti liknavým na požádání vynutili.

Ustanovení závěrečná.

§ 25.

Provedením tohoto zákona pověřuje se ministr veřejných prací v dohodě s ministry vnitra a financí.

§ 26.

Zákon tento nabude platnosti dnem vyhlášení.

Tím doplňují se a mění ustanovení zákona ze dne 10. dubna 1886, č. 40 z. z. a zákona ze dne 8. ledna 1889, č. 5 z. z. pokud vztahují se na obce v §u 3. jmenované a jsou v odporu s tímto zákonem.

Návrh budiž přikázán výboru pro Velkou Prahu a výboru technickému.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP