Správní rada hl. města Prahy usnesla se ve
schůzi své dne 28. května t. r. na osnově
zákona o zřízení komise regulační
pro Velkou Prahu. Podepsaní navrhují, aby v
Národním shromáždění ústavně
byl projednán připojený návrh.
Aby zaručena byla jednotnost stavebního rozvoje
Prahy a okolí zřizuje se pro opatření
přehledného plánu zastavovacího obcí
jmenovaných v § 3. na dobu v § 18. uvedenou společný
odborný orgán, který se nazývá:
Regulační komise pro Prahu a okolí.
Úkolem regulační komise jest připraviti
a opatřiti přehledný plán zastavovací
pro území v § 3. označené v měřítku
1:5000, v němž budou rozřešeny základní
podmínky stavebního rozvoje Prahy s okolím,
a provésti o něm řízení v tomto
zákoně předepsané.
Obce, pro které regulační komise se zřizuje,
jsou:
Praha (I. až VIII. a fortifikační obvod).
V soudním okresu Smíchovském:
Břevnov, Bubeneč, Dejvice, Hlubočepy (Klukovice-Zlíchov),
Horoměřice, Chaby, Jinonice (Butovice), Kamýk,
Kněževes, Kněživka, Kopanina Přední,
Košíře, Liboc Dolní (Horní),
Lichoceves, Lysoleje, Motoly, Nebušice, Přílepy
Velké (Černý vůl), Radlice, Roztoky,
Ruzíň, Řeporyje (Ohrada Malá a Velká),
Řepy, Selc, Smíchov, Statenice, Stodůlky
(Lužina), Střešovice, Sukdol, Třebonice,
Tuchoměřice, Úholičky, Unětice,
Veleslavín, Vokovice, Zlejčín a Žalov
(Podmoráň).
V soudním okresu Zbraslavském:
Chuchle (Malá a Velká), Lahovice (Lahovičky),
Lipany, Lipenec (Báně), Lohkov, Modřany,
Radotín, Slivenec (Holín), Točná (Komořany),
Záběhlice, Zbraslav a Žabovřesky.
V soudním okresu Únhoštském:
Hostivice a Sobín.
V soudním okresu Jílovském:
Břežany Dolní, Cholupice, Lhota (Jarov) a Písnice.
V soudním okresu Nuselském:
Braník, Hodkovičky, Krč Dolní a Horní,
Kundratice (Bábenice-Betáň), Lhotka, Libuš,
Michle, Nusle a Podolí (Dvorce).
V soudním okresu Vinohradském:
Král. Vinohrady.
V soudním okresu Vršovickém:
Hostivař (Háje-Miličov), Chodov (Litochleby),
Šeberov, Vršovice a Záběhlice (Práče-Roztyly).
V soudním okresu Říčanském:
Měcholupy Dolní, Měcholupy Horní,
Petrovice a Újezd (Kateřina-Český
Miličov).
V soudním okresu Žižkovském:
Hrdlořezy, Malešice, Strašnice, Štěrboholy
a Žižkov.
V soudním okresu Karlínském:
Bohnice, Bořanovice (Pakoměřice), Brnky,
Březnoves, Čakovice Velké, Čimice,
Ďáblice, Hloubětín, Hostavice, Husinec
(Klecánky-Řezí), Chabry Dolní (Horní),
Chvaly, Karlín, Kbely, Klecany (Zdibsko), Kobylisy, Kyje
(Aloisov), Letňany, Myškovice, Počernice Dolní,
Prosek, Přemyšlení, Satalice, Sedlec, Stříškov,
Troja (Podhoř), Třeboradice, Vinoř, Vysočany
a Zdiby (Veltěže).
Regulační komise pro Prahu a okolí skládá
se z předsedy a dvanácti členů i volí
ze sebe místopředsedu. Mimo členy řádné
ustanoví se sedm náhradníků. Předsedu
komise jmenuje president republiky, členy a náhradníky
ministr veřejných prací, vyžádaje
si v příčině dvou členů
a jednoho náhradníka návrh zemského
správního výboru a v příčině
pěti členů a tří náhradníků
návrh městské rady pražské. Komise
je oprávněna, aby dle potřeby na dobu jednoho
roku kooptovala nejvýše tři členy nové,
jichž zvolení podléhá potvrzení
ministra veřejných prací. Členy a
náhradníky mohou býti jen odborníci.
Předsedu sprošťuje úřadu president
republiky, členy a náhradníky ministr veřejných
prací.
Komise má právo ve všech odborných otázkách
dle volného uvážení přibrati
k poradám zvláštní znalce s hlasem poradním,
anebo vyžádati si jejich písemné dobré
zdání.
Předseda a členové komise obstarávají
úkony vlády a budou vzati do přísahy
jako veřejní úředníci. Předseda,
a je-li zaneprázdněn, místopředseda,
zastupuje komisi na venek, svolává a řídí
její porady a dává její usnesení
prováděti. Vláda vydá stanovy a jednací
řád pro komisi regulační vyslechnouc
tuto.
Technické práce, jichž bude třeba pro
komisi regulační, provedou kancelář
regulační hlavního města Prahy, studijní
kancelář Pražské nádražní
komise a státem zřízená kancelář
pro úpravu řeky Vltavy a jejích přítoků
v oblasti Prahy a okolí. Jejich poměr navzájem
a k regulační komisi bude upraven stanovami a jednacím
řádem (§ 5.). Komise regulační
jest oprávněna opatřiti práce regulační
dle potřeby veřejnou soutěží,
anebo objednávkou z volné ruky. Předseda,
členové komise regulační a jejich
náhradníci jsou z přímého i
nepřímého účastenství
na pracích soutěží neb z volné
ruky zadaných vyloučeni.
Všechny úřady státní i samosprávné
v obcích v §u 3. jmenovaných jsou povinny,
aby v mezích své působnosti regulační
komisi podporovaly, zejména aby jí poskytly pomůcky,
které mají po ruce, podávaly jí vysvětlení
a vykonaly pro ně práce, za něž bude
žádati.
Výlohy regulační komise, zejména honorář
předsedy, místopředsedy, členů
a náhradníků, platy úředních
sil a zřízenců vyjímaje síly
technické, ceny na projekty soutěžné
neb z volné ruky objednané a odměny znalcům
ponese stát. Místnosti úřední
s potřebným nábytkem, osvětlením
a topivem, pak věcné potřeby kancelářské
dodá obec Pražská. Náklad s tím
spojený ponesou obce v § 3. jmenované společně
v poměru přímých daní jim předepsaných.
Výlohy s udržováním městské
kanceláře regulační ponese obec Pražská
sama.
Než se přikročí k vypracování
přehledného zastavovacího plánu podle
§u 2., vyslechne regulační komise přání
a připomínky obyvatelstva. To stane se tím,
že veřejnou vyhláškou ve všech obcích
v §u 3. jmenovaných budou upozorněny obce,
úřady i jednotlivci, že mohou svá přání
a připomínky k přehlednému plánu
zastavovacímu předložiti komisi ve lhůtě
osmi neděl.
Jednotlivci budou moci tak učiniti prostřednictvím
příslušných obcí, které
předloží podání jim dodaná
hromadně nejdéle v době čtyř
neděl po prošlé lhůtě komisi
regulační i s posudkem odborným, který
si opatří.
Vypracovaný, přehledný plán zastavovací
vyloží regulační komise dle potřeby
v celku nebo v části ve všech obcích
v §u 3. jmenovaných po dobu čtyř týdnů,
aby obce, úřady i jednotlivci mohli v něj
nahlédnouti a v této době podati své
námitky a připomínky, načež regulační
komise o nich i o plánu učiní usnesení.
Plán takto projednaný potvrzuje ministr prací
veřejných.
Bude-li shledána potřeba, aby potvrzený přehledný
plán zastavovací byl změněn, provede
se obdobné řízení podle § 9.
a 10.
Všechny již potvrzené plány regulační
(plány polohy), povolené parcelace, úpravy
terénu a vydaná již povolení k stavbám
podle řádu stavebního, podle předpisů
o stavbě silnic, cest, mostů, železnic dle
zákona horního neb vodního neb povolení
ke zřízení provozoven živnostenských
(§ 25. řádu živnostenského) zejména
i k provozovnám kamenných lomů, hlinišť,
pískových jam a jam štěrkových
v obvodu obcí v § 3. jmenovaných, pokud nebyly
již ve skutek uvedeny a nepromlčely, pozbývají
platnosti a nesmějí býti nadále ve
skutek uváděny, pokud s nimi komise regulační
nevysloví souhlas.
Mají-li v době řízení dle částky
II. tohoto zákona schváliti se plány regulační
(plán polohy), anebo vydati povolení k parcelaci
k úpravám terénu, povolení ke stavbám
a zařízením dle předchozího
odstavce, jsou příslušní úřadové
povinni, aby prvé než se tak stane, nejen provedli
řízení pro ten případ předepsané,
nýbrž také si opatřili souhlas komise
regulační.
Komise může souhlas odepříti, má-li
za to, že věc byla v rozporu s chystaným plánem
zastavovacím.
Schválené projekty v prvním odstavci předešlého
§u uvedené buďtež dodány komisi regulační
příslušnými úřady k přehlídce
do čtyř neděl po prošlé lhůtě
ve vyhlášce podle §u 9 uvedené. Komise
regulační nechť vysloví se o projektech
regulačních. parcelačních, silničních,
cestných, mostních, železničních,
horních a vodních ve lhůtě šestiměsíční
[Delší lhůta oproti
lhůtě dle §u 14. odůvodněna je
tím, že hromadným předkládáním
schválených projektů k přehlídce
bude komise prací zaplavena.] o ostatních ve
lhůtě jednoho měsíce, může
ale své konečné rozhodnutí vyhraditi
době, kdy přehledný plán zastavovací
bude potvrzen (§ 16). Doba, která uplyne ode dne,
kdy schválené projekty komisi regulační
k přehlídce se dodaly, až do dne, kdy její
souhlas oprávněnému se oznámí,
nepočítá se do lhůty, ve které
úřední povolení promlčí.
Nové projekty podle odstavce druhého §u 12.
jsou příslušní úřadové
povinni dodávati komisi regulační k nahlédnutí
zpravidla s plány ve dvou výkresech. Jeden z výkresů
podrží komise k úřední potřebě.
Komise regulační nechť vysloví se o
projektech regulačních, parcelačních,
silničních, cestných, mostních, železničních,
horních a vodních ve lhůtě tří
měsíců, o ostatních ve lhůtě
jednoho měsíce, může ale své
konečné rozhodnutí vyhraditi době,
kdy přehledný plán zastavovací bude
potvrzen (§ 16).
O každém vyložení plánů
regulačních (plánu polohy) podle § 4.
obou stavebních řádů musí býti
komise regulační zpravena před počátkem
doby vyložení a může podati námitky
a připomínky. Komise regulační musí
býti také v čas pozvána ke každému
komisionálnímu jednání v ostatních
věcech uvedených v odstavci druhém §u
12. a má právo činiti námitky. Každé
vyřízení ve všech těchto věcech
- i když jednání komisionální
se nekonalo - musí býti dodáno také
komisi regulační, která má právo
podati na ně stížnost (§ 17), nebylo-li
vyhověno jejím námitkám předneseným
buď v projevu předchozím, anebo později
při řádném řízení.
Opomenutí předpisů tohoto §u má
za následek zmatečnost řízení,
jež oprávněna je přivésti k platnosti
komise regulační.
Přehledný plán zastavovací podle §
10. potvrzený bude základem všech pozdějších
regulací a nesmějí proto plány regulační
(plány polohy) od něho se odchylovati. Způsob
budoucího zastavění a úpravy terénu
v něm stanovený bude závazný pro všechny
budoucí stavby a zařízení podle odstavce
prvního § 12., pročež musejí příslušní
úřadové při jejich povolování
k tomu přihlížeti, aby nebyly s ním
v rozporu.
Jakmile bude přehledný plán zastavovací
potvrzen, jest komise regulační povinna, aby - pokud
tak se nestalo již průběhem řízení
- konečně zjistila a příslušným
úřadům do jednoho měsíce sdělila,
které z projektů ve smyslu §u 13. a 14. předložených
s přehledným plánem zastavovacím nesouhlasí
a tudíž neplatnými zůstávají.
V příčině projektů takových
budou míti příslušné obce pokud
se týče žadatelé povinnost, aby opatřili
si k projednání podle příslušných
předpisů plány nové na podkladě
potvrzeného zastavovacího plánu přehledného
zhotovené.
Pro obce, jež nových plánů regulačních
si neopatří, anebo jež žádných
nemají, zůstane i potom v platnosti ustanovení
§ 14. v plném rozsahu, pro ostatní úřady
ale toliko v příčině druhého
a třetího odstavce. Při tom jest přihlížeti
k ustanovením §u 18. a 19.
Na vyřízení komise regulační
podle §ů 13. a 14. (odstavec první) a §u
16. (odstavec druhý) může účastník
podati stížnost k ministerstvu veřejných
prací úřadu, který vyřízení
sdělil, ve lhůtě čtrnáctidenní.
V téže lhůtě může komise
regulační podati stížnost v odstavci
druhém §u 14. uvedenou k úřadům,
které podle příslušných předpisů
jsou povolány, aby v řádném řízení
o stížnostech účastníků
rozhodovaly.
Komise regulační skončí svou činnost,
jakmile provede úkol ustanovením v §u 16. v
první větě na ni vznesený. Vláda
má ale právo i před tím, vyslechnouc
radu městskou hlavního města Prahy a komisi
regulační, tuto kdykoli rozpustiti. V obou případech
přejde vykonávání úkolů
komisi tímto zákonem uložených na městskou
radu pražskou, nebude-li k tomu jiný úřad
povolán.
Za stejné výhrady bude radě městské
náležeti, aby potvrzený všeobecný
plán zastavovací vedla v patrnosti a k tomu dozírala,
by ustanovení jeho bylo šetřeno.
Za právoplatné odepření dodatečného
souhlasu komise regulační k povoleným i ve
skutek uvedeným provozovnám živnostenským,
zejména i kamenným lomům, hliništím,
pískovým a štěrkovým jamám,
nebylo-li povolení promlčeno, náleží
provozovateli náhrada vzešlé škody, kterou
uhradí stát ze dvou třetin, obec z jedné
třetiny. Za ušlý zisk náhrada se nedává.
Mají-li podle změněné regulace postoupeny
býti od pozemků do veřejného statku
jiné dílce pozemkové, než které
postoupeny byly podle regulace dříve platné,
musí vlastník pozemku splniti povinnost svou podle
nové regulace v mezích předpisů stavebního
řádu. Zároveň však má
právo žádati na obci, aby jemu zpět
odevzdala v době, kdy sám nové plochy od
svého pozemku do veřejného statku fakticky
i knihovně postupuje, pozemkové dílce, které
podle nové regulace přestanou býti pozemky
veřejnými, a to knihovně a bez závad
a do stejné výměry s pozemky, které
sám postupuje do veřejného statku, bez další
náhrady, zbývající plochy pak za přiměřenou
náhradu.
Právní jednání, listiny, podání
a knihovní provedení jsou v případě
tomto prosty všech kolků a poplatkův.
Překážky komunikační a jiné,
zejména překážky v přístupu
k stavebnímu objektu zřízenému dle
dřívější regulace, nelze-li tomu
jinak odpomoci, odstraní obec vykoupením vadící
nemovitosti (pozemku i stavebního objektu). Nedohodne-li
se obec s vlastníkem nemovitosti takové o podmínkách
postupu v cestě smírné, náleží
jí právo nemovitost vyvlastniti. O vyvlastňovacím
řízení platí předpisy stavebního
řádu.
Stížnost do nálezu vyvlastňovacího
první stolice nemá však účinku
odkládacího, složí-li obec odhadnutou
cenu za vyvlastněnou nemovitost. Dnem složení
této ceny stává se obec neobmezeným
držitelem a vlastníkem nemovitosti takové a
může stavební objekt podle vlastního
uznání zbořiti a pozemek tím získaný
odprodati k zcelení sousedních pozemků. Obec
je oprávněna neuhrazenou část nákladů
výkupem nemovitostí vzešlých požadovati
buď zcela nebo z části na vlastnících
sousedních pozemků dle míry užitku,
který jim vykoupením nemovitosti vzešel. O
sporech z toho vzešlých rozhoduje zemská správa
politická. Zbytek nákladů, který by
zbyl neuhrazený po výkupu nemovitosti, nese pak
stát dvěma třetinami a obec jednou třetinou.
Vyžaduje-li změna regulace, aby parcelace pozemku
byla změněna, započte se zaplacená
již dávka parcelační vypadající
na staveniště dosud nezastavěná a neodprodaná
do dávky nově vyměřené, a rozdíl
doplatí vlastník pozemku podle předpisů
platných té doby o dávce parcelační.
Obce nechť zvlášť toho dbají, aby
bez právoplatného souhlasu podle §§ 12.,
14. a 16. a vůbec bez právoplatného úředního
povolení žádná stavba na jejich území
se neprováděla. Starostové obecní
nebo jejich úřadující náměstkové
jsou v té příčině osobně
zodpovědni a mohou pro zanedbání své
povinnosti býti úřadem politickým
obci nadřízeným trestáni pokutou do
deseti tisíc korun ve prospěch fondu [Vyloučiti
dlužno fondy, jež jsou ve správě obcí.]
a v případě nedobytnosti vězením
do šesti měsíců. Také mohou býti
zbaveni svého úřadu. Uřadové
političtí jsou povinni, aby výkon příslušných
obecních nařízení proti liknavým
na požádání vynutili.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr veřejných prací v dohodě
s ministry vnitra a financí.
Zákon tento nabude platnosti dnem vyhlášení.
Tím doplňují se a mění ustanovení
zákona ze dne 10. dubna 1886, č. 40 z. z. a zákona
ze dne 8. ledna 1889, č. 5 z. z. pokud vztahují
se na obce v §u 3. jmenované a jsou v odporu s tímto
zákonem.
Návrh budiž přikázán výboru
pro Velkou Prahu a výboru technickému.