Poslední všeobecná kvalifikace úředníků,
podúředníků a služebníků
provedena byla v roce 1913. V roce 1916 byla pravidelná
všeobecná kvalifikace pro mimořádné
válečné poměry odložena. Ve smyslu
§§ 12. a 13. předpisů o vedení
služebních a osobních výkazů
připadá pravidelná všeobecná
kvalifikace na měsíc březen 1919. Ministerstvo
železnic nařídilo, aby nová kvalifikace
provedena nebyla, poněvadž prý každému
provedení této kvalifikace staví se do cesty
závažné překážky a proto
odložilo všeobecnou kvalifikaci dle výnosu ze
dne 11. března 1919 čís. 7892/I. ex 14 prozatím
o rok. Dosavadní kvalifikace zůstávají
nadále v platnosti, jako by byly v březnu 1919 nově
provedeny. Podúředníci a služebníci
"mimo pořadí" kvalifikovaní mají
tudíž na základě takto obnovené
kvalifikace opět nárok na jedno krácení
postupové lhůty o půl roku. Aby se jednotlivým
zřízencům umožnilo, svoji kvalifikaci
si zlepšiti, měli právo hlásiti se v
měsíci březnu služební cestou
o novou kvalifikaci. Rovněž přednostové
služebních míst mohli v uvedené lhůtě
činiti návrhy na novou kvalifikaci svých
přidělených. Ustanovení výnosu
z 1. července 1909 čís. 16512 věstník
čís. XXXVIII. z roku 1909, že nesmí
býti mimořádná kvalifikace povolena
před uplynutím poloviční normální
lhůty kvalifikační t. j. 1 a půl roku,
zůstala v platnosti. Předpisy o kvalifikacích,
jež mají býti mimo pravidelný všeobecný
termín kvalifikační předsevzaty, jako:
kvalifikace nepříznivě kvalifikovaných
disciplinovaných zřízenců a těch,
kteří měli býti jmenováni definitivními,
se tímto nařízením neměnily.
(Řiditelství státních drah v Praze
čís. 1807-I. ze dne 18. března 1919).
Výnos byl tedy vydán, ale s jeho zněním
personál nebyl uspokojen. Netřeba připomínati,
že kvalifikace v roce 1913 byly provedeny za docela jiných
poměrů, než v jakých žijeme dnes
a tak mnohý, který tehdy byl mimořádně
dobře zapsán za staré byrokratické
rakouské správy, postupoval nadále, kdežto
zřízenci české národnosti,
kteří ve velmi malém počtu výborného
kvalifikačního popisu dosáhli, nebyli na
výhodě, z dobré kvalifikace vyplývající,
súčastněni. Věříme,
že železniční úřady mají
mnoho práce, ale prodloužení platnosti takovéto
kvalifikace jest nespravedlivé. Nespravedlivé dále
i proto, že oběžník vydán byl do
18. března t. r. a právo hlásiti se o lepší
kvalifikaci služební cestou stanoveno v měsíci
březnu. Do konce března mnohý zřízenec
ani oběžník nespatří a neměl
možnost, aby rekvalifikován byl. Proto jest třeba
buďto vydati nařízení nové na
provedení kvalifikací nových aneb prodloužiti
lhůtu pro rekvalifikaci jednotlivců na dobu dvou
měsíců, aby každý zřízenec
měl možnost cestou služební žádati
o překvalifikování.
Z nahoře uvedených důvodů táží
se podepsaní:
Jest pan ministr železnic ochoten nahoře projevené
žádosti ve příčině provedení
nové kvalifikace zaměstnanců po případě
stanovení delší lhůty pro rekvalifikaci
vyhověti čili nic?