Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
§ 1. zákona ze dne 22. května 1919, č.
320 sb. z. a n., bude zníti:
»Ku platnosti manželství se vyžaduje ohlášek
a slavnostně učiněného přivolení
k manželství, a to buď občanského,
buď církevního.
Oddáni býti mohou kromě toho snoubenci jen,
vykáží-li se vysvědčením
veřejně ustanoveného lékaře
(obvodního, policejního, okresního, na Slovensku
městského, stoličného), že nejsou
stíženi chorobou, která se příčí
účelům manželství nebo by škodlivě
působila na zdraví druhého manžela nebo
potomstva. Vysvědčení dlužno vzíti
ke spisům o ohláškách a vyznačiti
v knize sňatků.
Úředník politického úřadu
(matrikář) nebo duchovní, který by
přijal přivolení k manželství
od snoubenců, aniž by byli předložili
lékařské vysvědčení,
budiž potrestán poprvé disciplinárně,
pokud se týče pokutou do 200 K nebo vězením
do téhodne politickým úřadem nadřízeným,
a kdyby se to opakovalo, pokutou do 1000 K nebo vězením
do jednoho měsíce, nebo i propuštěním.
Kdyby některý ze snoubenců toto vysvědčení
vyloudil, bude potrestán, pokud by tu nebylo těžšího
trestního činu, pokutou do 200 K nebo vězením
do téhodne politickým úřadem a jest
kromě toho práv z toho, vzešla-li druhému
manželu nějaká škoda.«
§ 12. téhož zákona zní:
»Stranám občansky již oddaným je
dáno na vůli, chtějí-li se podvoliti
také církevním obřadům. V
tomto případě není třeba, aby
vykonány byly opětně církevní
ohlášky. Přejí-li si snoubenci pouze
církevní sňatek, konají se ohlášky
a oddavky u příslušného duchovního
správce. Při smíšeném náboženství
snoubenců ohlášky konají se u obou duchovních
správcův, oddavky u jednoho z nich neb u obou podle
vůle snoubenců.«
Ohlášky církevní konají se před
věřícími při bohoslužbě
o třech zasvěcených dnech. Ku platnosti manželství
jest třeba alespoň jedné ohlášky.
Kromě toho buďtež vyvěšeny na
desce vedle hlavního vchodu do kostela (modlitebny).
I při církevních ohláškách
a oddavkách platí §§ 2., 6., 7. a 9. tohoto
zákona, a pokud není jinak ustanoveno v § 12.,
platí obdobně ustanovení §§ 3.,
(odst. 1., 2., 3.), 4., 5., 8., 10. a 11.«
§ 14. odst. d) zní:
»Lhůty v odst. a) b) uvedené se přerušují
žádostí nebo žalobou o rozvod, bude-li
v řízení žadatelem nebo žalobcem
náležitě postupováno. Bude-li žádost
nebo žaloba právoplatně zamítnuta, sluší
na věc hleděti tak, jako by lhůty přerušeny
nebyly.«
§ 16. odst. a) zní:
»Soud vyšetří věc postupuje podle
zásad nesporného řízení. Na
soudu jest také, aby dal manželům poučení
o všech důsledcích rozluky. Souhlasí-li
oba manželé s rozlukou a soud nabude konaným
šetřením přesvědčení,
že jest tu vskutku nepřekonatelný odpor, vysloví
rozluku usnesením. V něm vyřkne spolu,
zda-li a kterému z manželů lze přičísti
vinu na rozluce. Jde-li o manželství před
působností tohoto zákona rozvedené,
stačí, když soud nabude přesvědčení,
že nejde o čin nerozvážný.«
Odstavec c) zní:
»Nesouhlasí-li druhý manžel s rozlukou,
nebo tvrdí-li strany, že jsou tu jiné
důvody, než nepřekonatelný odpor, soud
odkáže žadatele na pořad práva.«
§ 26. zní:
»Jde-li o prominutelnou překážku, může
ji k žádosti stran prominouti z důležitých
důvodů politický úřad druhé
stolice (župan). Týž úřad jest
povolán prominouti, aby vykázány byly
listiny k uzavření sňatku potřebné
(§ 78. ob. z. obč., § 113. zák. čl.
XXXI. z r. 1894). Je-li potvrzeno, že jest
tu blízké nebezpečenství smrti,
může výkaz listinami prominouti politický
úřad okresní (obecní úřad
v městech s vlastním statutem, matrikář).«
§ 30. zní:
»Ustanovení §§ 1. až 12., 25., týkající
se zrušení § 25. zák. čl. XXXI.
z r. 1894, pak §§ 26. a 29. tohoto zákona vztahují
se také na Slovensko.«
Zákon nabývá účinnosti vyhlášením;
jej provésti náleží ministru spravedlnosti
a vnitra.
Resoluci přijatou spolu se zákonem o reformě
manželského práva z 22. května 1919,
č. 320 sb. z. a n., bylo vysloveno, aby vláda k
zajištění pohlavního zdraví manželů
a zdravého potomstva předložila osnovu zákona
obsahu sociálně-hygienického a trestně-právního.
Poukázáno bylo při tom na to, že nelze
ze zákonodárně-technických a praktických
důvodů, jmenovitě se zřetelem na pravomoc
Národního shromáždění
časově obmezenou, přiměřenou
úpravou rozlučitelnosti manželství pro
ohrožení pohlavního zdraví manželů
zajistiti požadovanou ochranu. S druhé strany i v
peticích volá se po doplnění zákona
požadavkem, aby bylo vykázáno, že není
tu choroby u některého ze snoubenců.
Má-li celková úprava podle usnesení
ponechána býti definitivnímu zákonodárnému
sboru, přece jest nezbytno, aby právě nyní,
kdy vracejí se vojínové z různých
zemí, bylo alespoň prozatímním nařízením
zajištěno, že manželství uzavírají
jen zdraví snoubenci. Lékařského vysvědčení,
že není se obávati degenerace, vyžaduje
prakse, zejména na Slovensku, žádá-li
se za prominutí překážky příbuzenství.
Lze tedy rozšířiti tento požadavek na
snoubence vůbec. K tomu navrhuje se doplniti § 1.
cit. zákona dalšími odstavci 2-4.
§ 12. zákona ponechává pochybnost, je-li
třeba i potom, přejí-li si občansky
oddaní manželé církevních obřadů,
opětování ohlášek duchovním.
Z druhé věty dalo by se sice souditi, že toho
třeba není, ale pro jasnost nevadí to přímo
vysloviti. Při projednání zákona nebyl
sice přijat návrh, aby i církevní
ohlášky stejně jako občanské
(§ 3) byly veřejně vyvěšeny. Ihned
po přijetí zákona byl však návrh
opakován těchto zajisté praktických
důvodů: Při občanských ohláškách
jest pravidlem vývěšek (§ 3., odst 4.)
a pouze, konají-li se u politického úřadu
okresního pravidelné úřední
dny, budiž také manželství ohlášeno
ústně o jednom nebo několika úředních
dnech. Jest sice pravda, že bohoslužby každého
vyznání se konají pravidelně a že
zvláště v zasvěcené dny bývají
četněji navštíveny tak, že se ohlášky
uvedou snáze s dostatek v známost, ale s druhé
strany nebývá často hlas duchovního
tak jasný, aby při šumu přítomných
zřetelně vyzněl. Širšímu
vyhlášení prospěje jen, když i
tu ohlášky budou vyvěšeny na místě
všem přístupném, jako jest u vchodu
do kostela neb modlitebny a tím v soulad uvedena budou
ustanovení o obou druzích ohlášek.
V § 14., odst. d) přehlédnutém nebo
tiskovou chybou vypadlo, kým má býti náležitě
postupováno v řízení. Mohlo by to
býti také soudem nebo druhou stranou, jež by
měla třebas zájem na tom, aby náležitě
nebylo postupováno a tím lhůty nebyly přerušeny.
Rozumí se sice, že záleží na tom,
aby žadatel nebo žalobce náležitě
postupoval, poněvadž jeho stihne jinak újma,
ale doporučuje se, to výslovně doplniti.
§ 16. svým dodatkem v odst. a) poslední větě
způsobil největší znepokojení.
§ 107. uher. zák. čl. XXXI. z r. 1894 připouští
sice, aby po dvou letech soudním výrokem byl rozvod
od stolu a lože zaměněn v rozluku, aniž
se vyžaduje něčeho jiného, než
žaloby a uplynutí dvou let, po která manželé
byli od stolu a lože rozvedeni, ano nepřipouštějí
se ani nové důvody rozluky nebo nová žaloba;
ale předpokládá, že bylo již původně
možno o rozluku žalovati a žádáno
bylo jen za rozvod (§ 104 cit. z., § 683 civ. ř.
s. zák. čl. I. z r. 1911).
Poslední věta odst. a) §u 16. vyloučila
požadavek, aby tu byl souhlas obou stran k rozluce, jakož
i zjištěn nepřekonatelný odpor, který
se jinak vyhledává. Manželství mohlo
býti dobrovolně před tím rozvedeno,
tedy dohodou stran, třebas i z důvodů dosti
šlechetných na jedné straně, na příklad
v úmyslu, aby došlo k uklidnění, z hospodářských
důvodů a pod. Mezi manžely není snad
ani »nepřekonatelného« odporu, a tu by
zneužíti mohl i manžel, jenž dal podnět
k rozvodu nebo na jehož přání byl proveden
bez zvláště důležitých důvodů,
tohoto ustanovení k tomu, že by zažádal
za rozluku manželství a soud by jeho návrhu
musil vyhověti, aniž by byl dán souhlas druhé
strany nebo prokázán nepřekonatelný
odpor. Jinak však § 13 i) uvádí výslovně
jako jeden z důvodů pro rozluku nepřekonatelný
odpor, a tedy kdyby alespoň tento důvod byl prokázán,
byl by soudní výrok opřen o ustanovení
zákona. Mohl by tím utrpěti újmu i
manžel na rozvodu zcela nevinný, kdežto podle
§ 13 h) nelze vysloviti rozluku k žalobě manžela,
který jest převážně vinen rozvratem
manželství. Nesouhlasí-li jinak druhý
manžel, soud odkáže žadatele na pořad
práva (§ 16., odst. c), kdežto, uplynula-li 3
léta od rozvodu - ovšem před vyhlášením
zákona provedeného - odňato by bylo právo
manželu, který nezavinil rozvodu a nyní rozluky,
aby odepře souhlas zabránil tomu, aby manželství
bylo nyní rozloučeno, třebas tu nebylo ani
jediného důvodu zákonem požadovaného,
zvláště na jeho straně. Manželé
mohli se také rozejíti původně z prvního
rozladění, neuváživše ani náležitě
svého činu - a v tomto případě
nevyžaduje se opětně ani, aby bylo zjištěno,
že nejde o nerozvážný čin. Druhý
manžel, který rozluky si nepřeje a snad dosti
nerad svolil v rozvod, pozbývá tím veškeré
ochrany, které by mu poskytl jinak poslední odstavec
§ 16. - lit. c) - že by mu musel pořadem práva
dokázati žadatel, že na jeho straně jest
důvod opravňující nyní k rozluce.
I to uvážiti třeba, že mohl prominut býti
i důvod rozvodu potom - § 14. zák. - třebas
byl jej zavinil druhý manžel, jehož souhlasu
se nevyžaduje, a že nedal příčiny
jíž k rozvodu nebo rozluce a že přece
nyní muselo býti manželství rozloučeno,
aniž druhá strana se mohla brániti. Doporučují
proto tyto úvahy a cit pro spravedlnost, aby vyloučeno
bylo ustanovení § 16., odst. a) poslední věty,
ježto není v úplném souladu s ostatními
ustanoveními, pro něž přece zachovává
se zásada, že dlužno vždy spíše
trvati na platnosti manželství. Tím navrhuje
se změna §u 16. v odst. a) a důsledně
i vyloučení věty: »Nejde-li o manželství
před působností tohoto zákona rozvedené
a...« v odst. c) §u 16.
Pro další zaopatření manželky,
pro úpravu majetkových poměrů a zvláště
také pro přiznání zaopatřovacích
požitků má značný význam,
aby bylo pokud možno zjištěno, na čí
straně jest vina na rozvodu, pokud se týče
rozluce. Bylo-li manželství rozvedeno rozsudkem, vysloví
soud po každé (dv. d. z 23. srpna 1819, č.
1595 sb. z. s., m. n. z 9. prosince 1897, č. 283 ř.
z.), zda-li a který z manželů rozvod zavinil.
Při dobrovolném rozvodu výroku toho není.
Soud má však podle §u 16. vyšetřiti
věc, má zjistiti šetřením, že
je tu nepřekonatelný odpor a tedy bude mu snadno
již vyšetřiti, kdo má vinu na rozvodu
a nyní na rozluce, a to i v usnesení vysloviti.
Doporučuje se tudíž i zde doplniti zákonné
ustanovení.
Vedle překážek manželství samých
může prominut býti podle zákona i pouhý
průkaz (proukázání listin) může
dosud z. obč., § 113. zák. čl. XXXI.
z r. 1894 pak od cizinců také průkazu, že
proti jejich sňatku není překážek
podle zákona jejich domovského státu. Prominouti
tento průkaz (proukázaní listin) může
dosud ministr spravedlnosti. Průkaz oněmi listinami
může prominouti (§ 1. nař. z 1. července
1868, č. 80 ř. z. a zák. ze 4. července
1872, č. 111 ř. z.) politická zemská
správa, je-li však věc naléhavá
(při nebezpečenství smrti) i politický
okresní úřad. Bylo-li nyní výslovně
v zákoně stanoveno, že manželské
překážky promijí zemský politický
úřad, jest vhodno pojmouti do zákona podobné
ustanovení též o listinách. Proto navrhuje
se doplniti § 26.
Ačkoliv § 26. zákona uvádí, že
překážky promíjí »politický
úřad druhé stolice (župan)«, z
čehož jasno, hledí-li se zejména k §§ům
7. a 9., že bylo tu pomýšleno na Slovensko, neuvedl
patrně omylem § 30., že onen § 26 platí
i pro Slovensko. Jest třeba v tom směru paragraf
ten doplniti.
Po formální stránce se navrhuje, aby
osnova byla přikázána právnímu
výboru, aby o ní podal do pěti dnů
zprávu.