Na dotaz ze dne 21. května 1919 ve věci obsazování
úřednických míst v ústředních
úřadech kladu si za čest odpověděti
toto:
Na obsazování míst v ústředních
úřadech veřejných souběhem
nebylo lze při zřizování těchto
úřadů pomýšleti. Po převratu
musily býti ústřední úřady
vybudovány co nejrychleji a musila tudíž býti
veškerá péče věnována
tomu, aby provedení prací s tím spojených,
jejichž obtížnost za jisté nemožno
podceňovati, byla svěřena úředníkům,
jejichž schopnosti a zkušenosti byly zárukou,
že tomuto úkolu čestně dostojí.
Část úředníků, kteří
byli těmito pracemi pověřeni, byla svého
času povolána Národním výborem
československým. Jakmile byly první přípravné
práce skončeny, místnosti, zařízení
a potřebné pomůcky úřední,
o něž byl všude veliký nedostatek zajištěny,
musili býti vzhledem na neobyčejně rychle
stoupající agendu povoláváni úředníci
noví, v dotčených oborech zapracovaní.
Jest samozřejmo, že, neměla-li se výkonnost
nových úřadů hned v počátcích
podlomiti, nestrpělo povolání sil odkladu.
Než by byly podle konkursu došly žádosti
a než by bylo bývalo o došlých žádostech
po uplynutí konkursní lhůty provedeno potřebné
šetření, byla by uplynula při nejmenším
doba několika neděl, která by byla stačila
k tomu, aby činnost ústředních úřadů,
na jejichž pomalé úřadování
bylo si beztak z počátku stěžováno,
byla úplně rozvrácena. Většina
míst obsazena již přede dnem 27. února
1919, kdy v dotazu uvedená resoluce byla usnesena.
Pozdější obsazování míst
u ministerstev dálo se značnou měrou z úřednictva
správy politické. Zejména do ministerstva
vnitra byli až na nepatrné výjimky v této
době povoláni pouze úředníci
političtí. Nejsem toho mínění,
že obsazování míst na základě
konkursu bylo by v zájmu služby. Nehledíc k
tomu, že došly jednotlivých ministerstev spousty
žádostí uchazečů, z nichž
bylo možno způsobilé žadatele vybírati,
není nikterak zajištěno, že by právě
nejlepší úředníci účastnili
se konkursu, a poukazuji naopak na to, že mnozí úředníci,
jejichž povolání do ministerstva bylo pro jejich
výtečnou kvalifikaci zamýšleno, zdráhali
se povolání to přijmouti.
V zájmu celostátním jest zejména za
nynějších poměrů především
nutno, aby obzvláště úřady I.
stolice co možná bezvadně fungovaly. Proto,
i kdyby rozepsán byl konkurs, nemohlo by se hleděti
mnohdy na jednotlivé žadatele i při nejlepší
kvalifikaci, protože nyní, kdy při krajním
nedostatku personálu jen s největším
napjetím sil jest možno zdolati agendu, jež kvalitativně
i kvantitativně úžasně vzrostla, jsou
na svém dosavadním místě u I. stolice
nepostrádatelní.
Ostatně má každý úředník,
i když není rozepsán konkurs, na vůli
žádati za přijetí do ústředního
úřadu. Žádosti takové také
skutečně docházejí a jest i v těchto
případech, srovnáním s kvalifikací
úředníků, kteří nekompetují,
pro případné povolání však
přicházejí v úvahu, možno posouditi,
je-li žádost hodna zřetele.
Že bylo mou zásadou, dbáti především
toho, aby byla kvalifikace úředníkova směrodatná
pro jeho povolání, toho důkazem je, že
úředníci političtí do ministerstva
vnitra povolaní mají, pokud podléhali kvalifikaci,
vesměs kvalifikaci výtečnou neb velmi dobrou.
2. K dotazu, proč nejsou všechna jmenování
a povýšení v ústředních
úřadech pravidelně uveřejňována
v denních listech, dovoluji si podotknouti, že bývalo
sice rakouským zvykem uveřejňovati jmenování
v úředních listech, avšak není
ustanovení, kterým by to bylo nařízeno.
Statusy úředníků ministerských
uveřejňovány jsou soukromými podniky,
jež vyžádaly si oficiální data.
3. Že by byli zvláště vyznamenáváni
čeští úředníci, kteří
se proti národu těžce provinili, není
mně známo. Stran úředníků,
kteří byli činni při "revisi"
školních knih, nařízené bývalým
místodržitelem Coudenhovem, poukazuji na to, že
tato věc byla vyšetřována školským
výborem Národního shromáždění.
Pro jejich postup při revisi byly vydány normy,
jež místodržitel sám stanovil a nad jejichž
prováděním osobně bděl. Školní
knihy řečenými úředníky
prohlédnuté, byly Coudenhovem znovu pročítány
a bylo referentům prudce vytýkáno, že
nepostupují podle jeho přání.
Konaným šetřením bylo zjištěno,
že úředníci dotčení, nemohouce
se rozkazům místodržitele přímo
vzepříti, akci revise protahovali a podle možnosti
mařili, tak že již od počátku roku
1917 žádná komise, pro tuto revisi stanovená,
přes naléhání místodržitelovo
se nesešla.
Tímto způsobem zdařilo se těmto úředníkům
proti vůli a opětovaným rozkazům místodržitelovým
zachovati větší část knih v původním
znění.
Používám této příležitosti,
abych tímto vysvětlením tvrzení dotazu,
týkající se činnosti úředníků
v řečené akci revisní činných,
uvedl na míru skutečnostem odpovídající.
4. V dotazu jmenovaný úředník překládá
sbírku zákonů a nařízení
do němčiny.
Zákonného důvodu pro zahájení
disciplinárního řízení s ním
nebylo. Ev. pensionování bylo by trvalým
zatížením státu, jež by při
mladém věku jmenovaného úředníka
a vysoké třídě hodnostní, do
které byl rakouskou vládou zařaděn,
dvojnásob padalo na váhu.
5. Úřednické statusy jsou vnitřní
úřední pomůckou a nebylo jejich oficiální
uveřejňování ústředními
úřady nikdy obvyklé. Status úřednictva
ústředních úřadů v Praze
byl, jak již dříve řečeno, dán
k použití několika soukromým podnikům,
mimo jiné pro dodatek k "Chytilovu adresáři",
jež míní jej uveřejniti.
Kvalifikace oznamuje se podle služební pragmatiky
úředníku, jehož se týče,
a má se díti vyrozumění o kvalifikaci,
jakož i úřední styk ve všech věcech
kvalifikačních podle prováděcích
nařízení k služební pragmatice
přísně důvěrným způsobem.
Oznamovati kvalifikaci veřejnosti nebylo by zajisté
především úředníkům
vítáno.