Poslanec Josef Šamalík podal v Národním
shromáždění návrh čís.
tisk. 1004, aby uvolněna byla zemědělská
výroba a sklizeň. Zároveň podáno
bylo Národnímu shromáždění
mnoho peticí, které domáhají se rovněž,
aby byl zrušen státní režim v oboru obilního
hospodářství, obchodu s dobytkem atd., jakož
i aby byly zrušeny příslušné ústředny.
V návrhu posl. Josefa Šamalíka žádá
se v podstatě toto:
1. aby vláda učinila neprodleně opatření,
směřující k uvolnění
zemědělské výroby, uvolnění
obchodu se všemi zemědělskými výrobky
a životními potřebami, a to tím způsobem,
že:
a) zabezpečí dostatečný přívoz
potravin, zejména obilí, mouky, masa a tuků
ze zahraničních a zámořských
států pro celý nový hospodářský
rok;
b) součinností a podporou umožní družstevně
organisovaný prodej a nákup polních plodin,
aby tak přecházely zemědělské
výrobky přímo od výrobců -
do rukou spotřebitelů.
2. Pokud by nebylo možno návrh první v celém
rozsahu provésti, vyzývá se vláda,
aby předložila Národnímu shromáždění
osnovu zákona o spotřebě plodin z nové
sklizně v ten způsob, aby stanoven byl pevný
kontingent obilí, které zabaveno býti má
pro veřejné zásobení obyvatelstva;
zbytek byl by pak uvolněn a mohl by být upotřeben
volně pro domácnost a hospodářství.
K účelu tomu budiž zabavena pouze pšenice
a žito, ostatní obilí mělo býti
volné. Kontingent má býti stanoven podle
odhadu sklizně, poměrů rodinných a
hospodářských a podle potřeby veřejného
zásobování. Nejmenší producenti
mají od odvádění kontingentu být
osvobozeni. Mletí, šrotování a zkrmování
obilí nemá podléhati kontrole úřední.
Ceny plodin a mlecích výrobků mají
býti stanoveny zákonem. Oves, brambory, řepa
a veškerá krmiva buďtež uvolněny.
O návrhu tomto podává zásobovací
výbor tuto zprávu:
Dosavadní režim státní, který
způsoben byl válkou jako nutné zlo se zřetelem
na zájmy konsumu, byl a jest dosud předmětem
trvalých steskův a odporu zemědělských
kruhův a nedovedl získati si ani obliby v kruzích
konsumentských.
Důvody toho jsou:
1. Pokud běží o zemědělské
kruhy: Nucenost dodávek a vysoký kontingent zemědělcům
ukládaný, nedostatečnost spotřební
dávky, zemědělcům, anebo samozásobitelům
přiznané, zasahování rekvisicemi do
skutečné vlastní potřeby zemědělců
a obmezení potřeby pro hospodářství
(osivo a krmení), oktrojování cen, nedosahujících
často nákladů výrobních, jakož
i příkrost u provádění nařízení
výkupních a kontroly samozásobitelského
mletí atd.
2. Pokud běží o konsum, padá tu na váhu
nedostatečnost, často i nepravidelnost dávky
spotřební, neuspokojivá jakost, obtíže
a komplikované formality při odběru nejnutnějších
potravin, jako je chléb.
Důsledky tohoto režimu objevily se v jeho obcházení,
které způsobilo druhý, pokoutní zásobovací
režim, na jedné straně hlad u těch,
kteří režimu tomu se musili podrobiti pro nedostatek
prostředků k pokoutnímu zásobování,
plýtvání zbožím na straně
druhé při těch, kteří se zásobovali
cestami obojími, oficiální i pokoutní.
V cenové politice důsledkem jsou sice relativně
nízké ceny v poměru k válečné
tísni a k cizině, za to však nedostatek zboží
při těchto cenách a tím vyšší
ceny pokoutní.
Celkovým důsledkem byla pak neobyčejná
nejistota zásobování, demoralisace cenová
a nedostatek úhrady pro nejnutnější
spotřeby při velmi špatné jakosti.
Tak převzala republika zásobovací režim,
a třeba se snažila odstraniti některé
závady tohoto režimu, přece částečně
lpí ještě tyto vady na dosavadním zásobování.
Jedno jest jisto: Že uvedené závady nesouvisí
se státním obilním režimem samým,
nýbrž že jsou důsledkem jednak nedostatku
zboží a umělého škrcení
spotřeby, jednak z části též
nevhodné politiky cenové, stlačující
ceny na úkor obchodu oficiálního a na prospěch
obchodu pokoutního.
Během zásobovacího období 1918/19
odpadlo nebezpečí vývozu obilnin na škodu
domácího konsumu do zemí jiných (mimo
obvod našeho státu), jak nebezpečí toto
hrozilo nám za doby válečné, hospodaření
s obilím dáno bylo do rukou orgánů
vlastního státu a otevřena možnost dovozu
z ciziny.
Dosud však jest otázkou, zdali bude dosti obilí
k tomu účelu, aby obchod mohl být uvolněn
a jaké by byly výsledky tohoto uvolnění.
Pro období 1918/19 vykoupeno bylo:
v Čechách | 37.362 | ||
na Moravě | 13.039 | ||
ve Slezsku | 2.863 | ||
53.264 |
Dále bylo přivezeno
z ciziny celkem | 19.645 | ||
úhrnem | 72.909 |
Z toho spotřebováno:
v Čechách | 51.600 | ||
na Moravě | 15.100 | ||
ve Slezsku | 3.400 | ||
celkem spotřebováno bylo nesamozásobiteli | 70.100 |
Při tom činily dávky spotřební
původně 200 a 300 g denně, pak 300 a 450
g denně, později 278 a 400 g a musily býti
sníženy opětně na 200 a 300 g denně.
Pro příští období jeví
se však nezbytně nutným, aby plán zásobovací
postaven byl na jiný základ. - Obyvatelstvo žádá
bezpodmínečně, aby byla zvýšena
dávka a zlepšena jakost chleba a mlýnských
výrobků.
Projektuje se zvýšiti dávku spotřební
na 12 kg, dále má být upraveno vymílání,
které činí nyní: u pšenice 90%,
žita 85% a ječmene 80%, na:
85% | pšenice, | |
85% | žita a | |
80% | ječmene. |
Při této dávce jeví se obraz spotřeby
asi takto:
Pro Slovensko nelze v této chvíli uvésti
přesné číslice, lze však míti
za to, že Slovensko v nejhorším případě
bude soběstačné, nebo že poskytne mírného
přebytku pro země ostatní.
Stav zásobování v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku jevil by se pak takto:
spotřeba | 118.000 | ||
úhrada | 66.000 | ||
nutný přívoz | 52.000 |
Jako nejvýhodnější postup doporučovalo
by se spotřebovati domácí obilí pro
účely výroby chlebové, kdežto
úhrada mouky vařivé opatřila by se
přívozem z ciziny.
Z toho plyne, že naše soběstačnost v oboru
zásobování není prozatím pro
období 1919/20 ještě plně zaručena
a že tedy odkázáni jsme ještě dále
na přívoz, který má své jisté
hranice jednak v kapacitě dopravních prostředků,
jednak také ve zřeteli na valutní a finanční
poměry státu.
Úkolem státního hospodaření
s obilím, pokud by mělo býti za těchto
poměrů zachováno, nebylo by ovšem, stlačovati
nemírně dávku spotřební, nýbrž:
1. Dávku tuto přiměřeně stanoviti
a sjednotiti jakost zboží (vymýlání,
poměr chleba k mouce vařivé atd.),
2. distribuovati místně a časově obilí
a mlýnské výrobky z domácí
úrody a dovezené z ciziny,
3. sjednotiti ve spotřebě ceny domácích
a přivezených výrobků.
Vyskytuje se požadavek, aby byl uvolněn obchod s obilím
a mlýnskými výrobky, a to hned pro nejbližší
žňové období, při čemž
by ceny byly stanoveny státem jako ceny maximální.
Tento projekt mohl by býti uplatněn pro nejbližší
dobu od žní 1919, kdyby stát měl nejen
naprostou bezpečnost trvalých a dostatečných
dovozů, nýbrž také měl v rukou
již napřed dostatečné zásoby,
aby mohl doplniti přechodný nedostatek v těch
částech říše, kde by se dočasně
nedostatek takový při režimu volného
obchodu objevil. Je také pochybno, zda-li při režimu
volného obchodu lze zajistiti dodržení maximálních
cen. Zkušenosti z dřívější
doby tuto pochybnost potvrzují. Volný obchod
předpokládá volnou tvorbu cen,
t. j. její tvoření podle zákona nabídky
a poptávky. Obchod vázaný cenami maximálními
nebude míti nikdy té pružnosti, aby zajištěno
bylo řádné zásobování
všech částí říše
a v každém čase.
S různých stran doporučuje se t. zv. systém
Sedlmayerův, dle kterého by stát hospodařil
sám s částí sklizně, kdežto
druhá část by byla uvolněna. Dle tohoto
systému by byly rozepsány mírné kontingenty,
zbytek by byl volný.
Systém tento byl již dříve (za let minulých)
předmětem velmi podrobných diskusí
se strany theoretikův i praktiků, a většina
kloní se k tomu názoru, že dva systémy
- jeden donucovací, druhý volný - nemohou
snadno ve státě vedle sebe obstáti. Není
také pochopitelno, proč by stát, když
by již udržoval státní režim, měl
zůstati na poloviční cestě, a jaký
účel by měl míti vedlejší
režim volný.
Při tom padá tu na váhu však také
to, že stát musí ještě v nejbližší
době přivážeti dražší
mlýnské výrobky cizí, tak že
by stát musil hospodařiti s těmito dražšími
výrobky, kdežto obchod měl by k disposici levnější
zboží domácí, které by pak nebylo
podrobeno přísnému režimu cenovému.
Vedle toho má stát zájem na stálém
přehledu o zásobách a o způsobu jejich
distribucí. Takový zájem nemá však
volný obchod, který veden jest ne zásobovacím
interesem. nýbrž zájmem po výtěžku.
V každém případě musí
stát pro nejbližší dobu po žních
vyvarovati se každého experimentu a mohl by riskovati
takový pokus jenom tehdy, kdyby měl dostatečné
zásoby pohotově, aby v případě
dočasného selhání volného obchodu
použíti mohl zásob těch k nápravě
situace zásobovací. Zájmy, které jednotlivé
skupiny obyvatelstva, a to jednak spotřeba a zemědělství
mají na příštím režimu,
jsou v podstatě tyto:
1. Zájem spotřeby žádá zajistiti
dostatečné kvantum, uspokojivou jakost a přiměřenou
cenu. Zájem spotřeby neohlíží
se na to kdo dodává zboží, zda-li stát
či soukromý obchod, jenom když tyto nároky
jsou uspokojeny.
2. Zemědělství klade váhu na odstranění
donucovacího systému při dodávkách,
na stanovení ceny, která odpovídá
skutečným nákladům výrobním
a na neobmezenou úhradu vlastní spotřeby
osobní i hospodářské.
Zájem na přiměřeném zhodnocení
zemědělských plodin a zájem konsumu
na přiměřené ceně výrobků
vyžaduje pak společně, aby režim zásobovací
zbaven byl zbytečných a nepřiměřených
nákladů režijních, které způsobuje
dnešní donucovací rekvisiční
systém. Jakmile však dle stavu sklizně a
zásob objeví se možnost vyhověti těmto
požadavkům bez každého donucování,
je stejně v zájmu té či oné
skupiny, aby bez dalších průtahů
od systému donucovacího bylo upuštěno,
a zbyl by pak pouze zájem na stejnoměrném
zajištění dávky, na zajištění
správné distribuce místní i časové,
jakož i na regulaci cen, dokavad tato regulace nebude dána
tvořením ceny světové.
Pokud však ještě rekvisiční systém
pro nejbližší dobu potrvá, požaduje
se právem naléhavě zemědělskými
kruhy, aby zemědělci po odvedení stanoveného
kontingentu, jak o tom bylo při jednání o
otázce této zástupcem vlády dáno
ujištění, byli dalších rekvisicí
sproštěni, pokud to stav zásobování
v období příštím dovolí.
Proto usnesl se zásobovací výbor na této
resoluci, již doporučuje přijmouti:
Vláda se vyzývá:
1. Aby učinila veškerá opatření,
zejména též zajištěním dostatečných
zásob z ciziny, by státní režim zásobovací
pokud možno nejdříve mohl býti likvidován,
buď co buď však aby byl udržen jen po tu dobu,
pokud se jeví nezbytně nutným v zájmu
zásobení obyvatelstva.
2. Pokud státní režim obilní bude udržen,
budiž účelem jeho, zajistiti obyvatelstvu přiměřené
a dostatečné dávky chleba a mlýnských
výrobkův uspokojivé jakosti, zabezpečiti
místní a časovou regulaci distribuce a zabrániti
pokoutnímu obchodu a lichvě obilními výrobky.
Avšak nebudiž účelem režimu tohoto
snižovati uměle dávky spotřební
jak u samozásobitelů, tak u nesamozásobitelů,
zkracovati nepřiměřeně zužitkování
obilí a odpadků mlýnských k účelům
krmným a průmyslovým.
Naprosto buďtež nejmenší zemědělci
od povinných dodávek obilí, tuků a
pod. látek osvobozeni.
3. Krmiva buďtež pro nejbližší období
zásobovací plně uvolněna.
4. Cena obilí budiž stanovena podle přesné
odborné kalkulace nákladů výrobních
tak, aby tyto výrobní náklady nalezly plnou
úhradu v této ceně.
5. Bude-li možno uvolniti donucovací režim státní,
nechť vláda nadále za spolupůsobení
samosprávy a jiných veřejných orgánů
bdí nad zásobováním širokých
vrstev obyvatelstva v tom směru, aby bráněno
bylo lichvě potravinami a nutnými životními
potřebami, aby zajištěny byly dostatečné
zásoby potravin a bezvadná jejich distribuce v různých
částech říše, jakož i aby
zabezpečeno bylo pro nemajetné vrstvy náležité
zásobování chlebem uspokojivé, zdravotním
poměrům odpovídající jakosti
se zřetelem na plné využitkování
výživné hodnoty při výrobě
chleba. Proto budiž za spolupůsobení družstev
výrobců zemědělských a družstev
spotřebitelů vybudována též náležitá
organisace pro zásobování obyvatelstva výrobky
obilními, zejména chlebem.
6. Péči o zvelebení stavu našeho, válkou
těžce poškozeného, obilnictví zejména
se zřetelem na zajištění výživné
hodnoty obilí a jeho způsobilosti pro výrobu
chleba budiž věnována obzvláštní
pozornost.