Národní revoluce říjnová znamenala
nejen politické, ale i kulturní osvobození
našeho národa. Skutečnost tato jest nesmírně
důležitá zvláště pro ženy.
Výchova a vzdělání žen za starého
režimu bylo přímo znemožňováno,
tak že do r. 1918 neměli jsme v zemích našich
ani jediné ženské střední či
odborné školy státem zřízené
nebo vydržované. Občanské svobody,
ženám v republice ochotně přiznané,
vyžadují však náležité průpravy
výchovné a vzdělanostní. Reorganisace,
dobudování, specialisování
a zestátnění ženského školství
všech typů stává se za těchto
okolností naléhavou národní i státní
nezbytností.
Ženská a samosprávná svépomoc
vykonaly také v otázce odborného ženského
školství úctyhodný kus práce.
R. 1884 založila R. Tyršová za patronátu
města Prahy první dívčí průmyslovou
školu. Od dob těch vzrostlo školství toto
takto:
V Čechách máme ženských
českých průmyslových škol dvacet,
hospodyňských osm, pro vyšší hospodářská
povolání jednu, vedle pěti německých
škol průmyslových a šesti hospodyňských.
Na Moravě jest českých průmyslových
škol ženských dvanáct, hospodyňských
šest, německých: prům. tři a
hospod. pět.
Ve Slezsku česká průmyslová
jedna, hospodyňské dvě, německá
jedna průmyslová.
Na Slovensku není dosud zřízena ani
jediná odborná ženská škola.
V celku máme tedy 50 českých odborných
škol ženských v území našem,
s velikým napětím vydržovaných
jednotlivci, spolky a samosprávou.
Mužské školy průmyslové a řemeslnické
jsou typem naprosto samostatným ve státní
režii, mají své vlastní budovy,
bohatý inventář pomůckový,
sbírky, moderní stroje a nářadí,
prakticky zařízené a vedené dílny,
knihovny atd. Mají dále své vlastní
sbory učitelské, právně i hmotně
zabezpečené.
Ženské školy odborné naproti tomu
jsou odkázány na veřejnou dobročinnost,
zakládány náhodně, nepřizpůsobeny
duchu a požadavkům nové doby, bez vlastních
budov téměř, s pomůckami nedostatečnými,
většinou bez moderních dílen. Učitelstvo
mají vlastní jen z nepatrné části,
právně i hmotně velmi málo zabezpečené.
(Jako doklad uvádíme: Plzeň, metropole průmyslu
a obchodu, nemá dosud ženské průmyslové
školy, v Novém Bydžově se ženská
průmyslová škola zavírá pro nedostatek
místností, v Praze našly prům. školy
útulek v místnostech obecných škol.
Tamtéž v pracovně jest pro 19 žákyň
šití šatů a prádla jeden šicí
stroj). Osnovy jsou většinou zastaralé
neodpovídající moderní technice v
průmyslu či zemědělství, ani
životu praktickému. Z dnešních průmyslových
ženských škol odchází ženský
dorost většinou do pisáren a obchodů
- jen nepatrné procento do živností a průmyslu.
Mnohé se provdávají, aniž na školách
těch získaly pro domácnost a mateřství
potřebné průpravy. Podle dosavadních
osnov vyučuje se převážně směrem,
kterým se absolventky v praksi neubírají.
Jest tu tedy značná ztráta času pro
žactvo a pocit marné mnohdy práce v učitelstvu.
Platy učitelstva, od kterého se vyžaduje
předběžného pětiletého
vzdělání a prakse, u mnohých i
středoškolského vzdělání,
jsou ubohé. Na 9 průmyslových ženských
školách má učitelstvo plat pod 5 kor.
denně, a to pouze učitelé definitivní
a odborní. Učitelky zatímní a asistentky
mají také platy K 3.44, K 2.15, ano i K 1.66 denně
bez zaopatření. Na některých školách
svěřují se asistentkám samostatné
třídy, ale s platem asistentským. Z 36 ženských
průmyslových škol, jen 10 ústavů
zaměstnává také učitelky
definitivní. Ředitelka jedné z těchto
škol má zařízení denní
i večerní odborné školy a 21 hodin literního
vyučování se všemi přídavky
K 6.69 denně. Mimo to vyučuje 26 hodin týdně
úplně zadarmo, protože školní
příjmy na placení nestačí,
jak suše udává výroční
zpráva.
Neutěšené a neudržitelné poměry
odborného školství ženského nutí
podatele tohoto návrhu, aby žádali za tuto
reorganisaci, rozvoj a zabezpečení.
Ženské odborné školy buďtež
rozděleny na dva samostatné typy:
1. Na čistě odborné, živnostensko-průmyslové
školy, jako pro šití šatů,
prádla, modistství, vyšívání,
umělecký drobný průmysl atd.
2. Na školy pro hospodyňská povolání
(zkráceně "rodinné školy"),
které vedle manuálního výcviku poskytly
by žačkám všeobecného vzdělání
a správné přípravy pro práce
v domácnostech, výchovu a péči o děti,
atd.
V odborné živnostensko-průmyslové škole
musí býti vychován řádný,
uvědomělý, pilný ženský
dorost, který by nabyl ve škole nejen řemeslné
zdatnosti a zručnosti, ale byl schopen i samostatné
tvořivosti a podnikavosti.
Navrhujeme pro odborné školy ženské
zatím tato oddělení:
a) pro šití šatů,
b) pro šití prádla,
c) pro modistství,
d) školu vyšívačskou,
e) školu pro drobný umělecký průmysl.
Škola pro šití šatů, vyšívačská
a pro uměl. průmysl budiž tříletá,
pro modistství a šití prádla dvouletá.
Na praksi tovaryšskou mohou absolventky vstoupiti do školní
pracovny, upravené jako řádná moderní
dílna, kde rychle, zručně a
úsporně musí se naučiti pracovati
pro zákaznictvo.
Mimo to budiž v Praze zřízena krajkářská
škola vysokého stylu. České krajky
a výšivky svojí krásou a originalitou
mohou při dobré školské výchově
a při rozumné obchodní politice směle
konkurovati v celém kulturním světě.
Při odborných ženských školách
ve všech větších městech mohou
býti zřizovány jednoroční
kursy pro kadeřnictví, knihařství,
košikářství a j. obory,
v nichž značné procento žen našlo
své povolání.
Školy pro hospodyňská povolání
buďtež taktéž tříleté.
Značné procento žen z těchto škol
by se provdalo. Vzdělání jim poskytnuté
nesmí býti pokládáno za bezúčelné
a náklad na ně vynaložený za ztracený.
Vždyť jest to zahanbující zjev, že
pro vzdělání a výchovu dívek,
budoucích hospodyň a matek doposud národ
náš nic nepodnikl. A přece jest to stav
nejpočetnější a jistě i nejdůležitější
v celé lidské společnosti.
Které absolventky nevěnují se vedení
vlastní domácnosti, mohou dosíci vzhledem
k svému vzdělání slušných
míst jako vychovatelky, representantky domácnosti,
opatrovnice v dětských útulcích, sociální
sestry v chystaných domovinách a j.
Při rodinných školách musí se
všude zřizovati večerní kursy pro
služky, chůvy, kuchařky, tovární
dělnice, ženský personál obchodní
a pisárenský atd., kde by se frekventantky naučily
základům řádné životosprávy,
zdravovědy, hospodaření a péče,
nutné v domácnostech a rodinách. Z návrhu
osnov rodinných škol vyjímáme ukázkou:
Nauka o vedení domácnosti, vaření,
potravinářské chemie, nauka o látkách,
šití a správky šatů a prádla
mužského, ženského i dětského,
modistství, tělo- a zdravověda, hygiena kojence
a dítěte, vychovatelství, občanská
nauka, kulturní dějiny, počty a j. Hlavním
úkolem škol těchto jest správnou výchovou
ženy jako hospodyně a matky působiti na zvýšení
zdraví, mravnosti a hospodárnosti národa.
Již po mnoho měsíců schází
se učitelstvo ženských škol, pracující
za součinnosti kruhů poslaneckých, hlavně
ženských, na reformních návrzích
a osnovách pro tyto školy. Píle a láska,
s jakou se na poradách těchto pracovalo venku i
na obou pražských průmyslových školách
ženských, jest bezpříkladná.
Svolati velkou odbornou anketu jest nezbytno, než
z návrhů a osnov zvolí se ty, které
budou zárukou zdárného rozvoje školství
odborného, na němž závislé jest
vzdělání a existence tisíců
českých dívek z drobných a středních
vrstev městských i venkovských.
Otázka odborného ženského vzdělání
jest životní otázkou ženského dorostu
a nesmí býti nadále ponechána náhodě
či nezaručené dobročinnosti, a navrhujeme
proto v zásadě:
1. Ženské odborné školství budiž
v nejbližší době postátněno.
2. O nutné reorganisaci škol těch a všech
otázkách s tím souvisících
nechť jest svolána počátkem září
tohoto roku velká odborná anketa ministerstvem
školství a národní osvěty.
3. Školství ženské odborné budiž
nejen reorganisováno, novým duchem naplněno
a novými osnovami vybaveno, ale také dobudováno
hlavně ve speciálních oborech a síť
jeho doplněna v městech a krajích, dosud
zanedbávaných, hlavně ve Slezsku a na
Slovensku.
4. Nesnesitelné hmotné a právní poměry
učitelstva ženských odborných škol
buďtež ihned upraveny převzetím učitelstva
toho do služeb státních a přizpůsobeny
právnímu a hmotnému postavení učitelstva
odborných státních škol mužských.
5. Učitelstvo ženských odborných škol
s povděkem uvítá snahy vlády,
aby vzdělání jeho bylo prohloubeno a
duchu doby přizpůsobeno.
6. Na opatření pomůcek, sbírek, knihoven
a zařízení moderních dílen
budiž zařaděna do rozpočtu dostatečná
částka, jakož i pamatováno na stavby
vlastních budov školních.
7. Ženskému školství budiž věnována
zvýšená péče vzhledem k dosavadnímu
zanedbávání a pro všechny typy ženských
škol nechť ustanoví se při ministerstvu
školství odborné referáty, vedené
odbornicemi.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
přikázán byl kulturnímu výboru,
který jej projedná.