Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1376.

Dotaz

člena Národního shromáždění Dra Ant. Hajna a soudruhů

na ministra vnitra p. Ant. Švehlu a na ministerského předsedu p. V. Tusara

o statistice volby do obcí.

Ministerstvo vnitra vydalo úřední výsledek voleb do obcí ze dne 15. června jednak podle politických stran a jiných zájmových nebo místních skupin, jednak podle národnosti odevzdaných hlasů.

Rychlost, se kterou ministerstvo bylo sebralo ze všech i nejvzdálenějších koutů tak rozsáhlý materiál, je uznání hodná, za to zpracování i pojetí toho materiálu budí pochybnosti i protesty.

Statistika ministerstva vnitra sice uvádí, kolik voličů volilo, neuvádí však, kolik bylo vůbec oprávněných voličův, tak že sice víme, že přes volební povinnost nešly celé tisíce voličů k volbě, ale kolik tisícův a jistě že desítitisíců jich k volbě nešlo, to vůbec nevíme. A svědomitá a nestranná statistika - zajisté i statistiky bývají stranické - byla by počet nevolivších voličů rozdělila opětně podle obcí českých, smíšených a německých, aby se stalo patrným, na které že straně byly absence při volbách větší.

Statistika ministerstva vnitra neuvádí nám ani počtu obcí, ve kterých byly volby rozepsány. A uvésti i tento počet bylo potřebno a nezbytno proto, že by se pak nebyla mohla vyhnouti údaji počtu obcí, ve kterých se ve skutečnosti vůbec nevolilo, protože politické i jinaké volební skupiny byly se v nich dohodly o společné listině ještě zavčas před 15. červnem a potřeba voleb tedy v těch obcích odpadla vůbec; a vedle počtu obcí měla statistika ministerstva vnitra uvésti ihned počet oprávněných voličův v těch obcích, kde se nevolilo. A ovšem zase by byla bývala statistika nestranná a zvědavá - i statistika musí míti zvědavost - nám řekla, v kolika že českých, v kolika smíšených nebo německých obcích k volbě vůbec nedošlo pro předchozí dohodu. Obce, kde se pro předchozí dohodu stran vůbec nevolilo, jsou svědectvím, že mínění, že volby do obcí 15. června jsou volbami politickými, nebylo všeobecné, naopak že byl slušný počet obcí, kde bylo mínění právě opačné, že totiž volby ty jsou opravdu volbami obecními, t. j. pro obec samu, pro její zájmy a pro její potřeby, a nikoli pro účely politických stran a pro veliké obraty nebo dokonce převraty ve správě celé republiky; tím zajímavější a tím cennější bylo by znáti počet takových obcí, kde se nevolilo.

Jen v poznámce upozorňuje úřední statistika ministerstva vnitra, že scházejí výsledky z obcí, kde byly volby odloženy, a pak z celého Těšínska, kde se volby ještě nekonaly pro mimořádné poměry. Tato poznámka nám říká sice něco, ale statisticky velmi málo. Proč ministerstvo vnitra neuvedlo ihned také počet těch obcí, v nichž byly volby odloženy s počtem oprávněných voličův a opětně také i s označením, běží-li o obce české či smíšené nebo německé? Proč neuvedlo počet obcí i obyvatelstva zahrnovaného pod výraz Těšínsko? Ale my ovšem nadto sami ze sebe a od sebe, i bez výslovného upozornění ministerstva vnitra, víme, že se volby do obcí nekonaly v celém Slovensku; víme dále, že neúčast Slovenska znamená pro statistiku něco kapitálního, a pro politiku, jakmile se statistika činí jej pomůckou, že to znamená ještě více!

Protože se obecní volby neprovedly v celé republice; protože se řada obcí dohodla o obsazení "radnice" dobrovolně bez volby; protože v řadě obcí volby byly odloženy, může býti tím právě statistický volební materiál jen kusý; materiálu takového nelze dosud vědecky zpracovati, a politicky lze ho použíti jen s větším neb menším násilím na skutečném stavu věcí nebo na - slušnosti.

Ale ministerstvo vnitra rozhodlo se "zpracovati" kusý materiál nejen vědecky, nýbrž i politicky.

Rozdělilo počet odevzdaných hlasů podle politických stran. Toto dělítko má své oprávnění jen měrou obmezenou, jen potud, pokud by byly kandidovaly opravdu jen a pouze politické strany, a to právě jako politické strany s úmyslem provésti pomocí těch voleb jakési politické sčítání síly jedné každé strany a s dalším úmyslem vyvoditi z výsledků voleb pak další politické důsledky. Ale naproti tomu jest několik momentů, které přímo nedopouštějí, aby se smělo dělítkem politických stran takto operovati.

1. Již jsme řekli výše, že některé politické strany z důvodů jinakého nazírání na obecní volby jako politické strany v obcích vůbec nekandidovaly; některé strany pak vůbec nekandidovaly ve veliké části obcí zase z důvodů technických. Tento moment padá na váhu obzvláště u národní demokracie, která kandidovala jen v obmezeném počtu obcí, desítitisícům svých příslušníků, rozstříknutých po všech třech zemích, ponechavši volnost odevzdati kandidátku jiné strany nebo vůbec ani nevoliti; počet odevzdaných hlasů výslovně pro tuto stranu neodpovídá tedy skutečné její síle, již budou moci odhaliti teprve volby do sněmu, jež budou konány na jiných základech a jež budou a priori nadevší pochybnost a s naprostou jednomyslností politickými volbami prvého řádu!

2. Dělítko politických stran nemá ve volební statistice oprávnění potud, pokud v ní funguje přihrádka: "Soustředěné české strany ve smíšeném území" (bylo odevzdáno 71.512 hlasův), a příhrádka: "Různé místní skupiny"; tato příhrádka vykazuje dokonce 152.582 odevzdané hlasy. Obě ty příhrádky vydají tudíž 224.094 odevzdané hlasy, t. j. 7·24% všech českých odevzdaných hlasů. Vskutku také již se vyskytly veřejné hlasy, které pro tu kterou stranu reklamují z počtu hlasů těch dvou příhrádek pro sebe podíl a ohrazují se proti takovémuto "úřednímu ochuzování" své strany.

3. Posléze dělítko politických stran nemá ve volební statistice oprávnění potud, pokud v řadě obcí se pro dosaženou předvolební dohodu vůbec nevolilo - kam zařaditi tyto voliče, kteří nevolili? Které straně je připočísti k dobru?

4. Dělítko podle národnosti jest nepřípustno, protože ministerstvo vnitra mělo před sebou, jak již prokázáno, pouze kusý materiál, kusý nikoli jen dík obcím, které nevolily, nýbrž díky celým teritoriím, dokonce teritoriu tak ohromnému, jako je Slovensko. Nedbati však toho a vypočítávati na podkladě kusého materiálu i procenta národních menšin, je politicky neprozřetelné, riskantní, nebezpečné, a mohlo by býti dokonce osudné českému národu, tedy nikoli již pouhým národnostním menšinám, nýbrž národnostní většině, celému národu, jenž byl vytvořil v minulých letech český stát a jenž jej loni zase byl znovu obnovil!

I táží se podepsaní ministra vnitra:

1. Jest hotov ihned doplniti svou statistiku daty v dotaze uvedenými a doplňky ty oznámiti veřejnosti?

2. Jest hotov odevzdati veškeren materiál státnímu úřadu statistickému, aby jej jednak zrevidoval, jednak zpracoval podle pokynů v dotaze uvedených?

3. Či jest hotov vyžádati si na Národním shromáždění, aby byl dosazen zvláštní jeho výbor (komise), který by vše potřebné vykonal na místě státního úřadu statistického, třebas s jeho pomocí?

4. Jaké pohnutky vedly ministerstvo vnitra, že předvedlo nám volební materiál i podle dělítka národnostního a předvedši jej tak bez nejmenší výhrady, předvedlo nabytá percenta jako čísla absolutní pravdy?

5. Míní-li ministerstvo vnitra a s ním celá vláda trvati doopravdy na tom, že politické sčítání lidu, jež se stanoviska věcného i národního jest nezbytnou podmínkou volebního řádu správného a k české většině spravedlivého, jest po obecních volbách již nezbytno a že volební řád a rozdělení okresů volebních mají, mohou či smějí býti opravdu vybudovány na té ubohé náhražce, jakou ve skutečnosti byly obecní volby dne 15. června a jakou jest papírová volební statistika ministerstva?

V Praze 17. července 1919.

Dr. Ant. Hajn,

Dr. Scheiner, Dr. Lukavský, Dr. Šámal, Dr. Jar. Brabec, Dr. Vaněk, Dr. Vr. Černý, Jar. Špaček, Dr. Matoušek, Dr. Mareš, K. St. Sokol, Mattuš, B. Král, Vl. Hatlák, Ing. O. Nekvasil, Nohel, Dr. J. Stránský, V. Rebš, B. Fischer, Viková-Kunětická, Dr. Machar, Dr. Schieszl, Dr. Budínský, V. Votruba.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP