Výbor navrhuje přijmouti tuto osnovu zákona:
1. Civilní státní úředníci,
kteří byli 1. listopadu 1918 v aktivní službě,
postupují za každý kalendářní
rok 1914 až 1918, v němž byli aspoň po
6 měsíců v aktivní státní
službě civilní, nebo za této služby
konali aktivní vojenskou službu a jsou-li podrobeni
ročnímu kvalifikování, vykazují
po případě v rekvalifikaci - kvalifikaci
aspoň dobrou, vždy o půl roku dříve
do vyšších služebních požitků,
než měli 1. listopadu 1918. Postup ten vztahuje se
na postup do vyššího stupně platového,
na postup časový i pro dosažení starobního
služebního přídavku.
2. Tato půlletí připočítávají
se též k celkové služební době
pro vyměření pensijních požitků,
ač-li nepřísluší již nárok
na započtení celého roku z důvodu
služby vojenské. Po rozumu § 51. odst. 5. a §
80. odst. 2. služ. pragmatiky se válečná
půlletí nečítají.
3. Jsou-li úředníci v nejvyšším
stupni platovém a postup časový nemá
již místa, poskytuje se jim po uplynuti postupové
lhůty (3 nebo 4 roků), stanovené v §
50. odst. 2. služební pragmatiky, do níž
se započítávají válečná
půlletí, osobního, do pense započítatelného
přídavku. Přídavek ten rovná
se rozdílu mezi tímto nejvyšším
stupněm platovým a druhým stupněm
třídy nejblíže vyšší,
v VI. hodnostní třídě rozdílu
mezi nejvyšším platovým stupněm
a mezi nejnižším stupněm V. hodnostní
třídy. Tohoto přídavku poskytuje se
jim tak dlouho, pokud není vyrovnán požitky
třídy vyšší.
Ona část půlletí, jež při
prvém postupu podle § 1. tohoto zákona provedeném
nebyla spotřebována, bude započítávána
při dalším postupu do vyšších
platových stupňův a do platů vyšší
třídy.
Úředníkům, kteří po
1. listopadu 1918 dosáhli jmenováním požitků
vyšší hodnostní třídy, započítá
se ona část stejné doby, jako byla podle
§ 1. započtena, která od 1. listopadu 1918
ještě neuplynula, do dalšího postupu v
této hodnostní třídě. Toto
započítávání nemá místa
u těch úředníků, kteří
od 1. listopadu 1918 byli povýšeni o dvě hodnostní
třídy. Omezení tato neplatí pro úředníky
podle zákona o oficiantech zařaděné.
Zaměstnancům, kteří nejblíže
příští stupnice platu dosáhnouti
mohou po čekací lhůtě pěti
nebo čtyř roků, platí při odchodu
na odpočinek za základ pro příznivější
započítávání válečných
let služebních (§ 1. odst. 1.) u úředníků
4 roky a u služebníků a podúředníků
3 roky - nebo díl z takto snížené doby
čekací připadající na skutečně
odslouženou dobu a výhodu tohoto zákona.
Státní úředníci, kteří
při použití ustanovení § 1. odst.
1. nemohou do vyšších služebních
požitků jen proto postoupiti, že již dosáhli,
nebo dojdou 60 roků věku svého a 35 let služebních,
nabývají osobního, do pense započítatelného
přídavku. Přídavek ten vyměřuje
se rozdílem mezi požitky, jež úředníci
ti skutečně berou, a požitky, na něž
by měli při postupu časovém i při
postupu do vyšších stupňů platových
nárok, kdyby v době nápadu nebyli ještě
dosáhli 60 roků věku a 35. roku služebního.
Ustanovení v §§ 1 - 3 vztahuje se i na civilní
úředníky státní, kteří
sice byli v státní službě ustanoveni
po 1. listopadu 1918, ale přestoupili do ní z jiné
služby veřejné, nebo služby jí
na roveň postavené, pokud léta válečná
nebyla již v jejich dřívějším
služebním poměru stejnou měrou, nebo
vyšší připočtena.
Ustanovení §§ 1 - 4 platí obdobně
i pro státní osoby učitelské. Stejně
tak platí pro praktikanty (elévy) a pro právní
praktikanty a auskultanty v přípravné službě
soudcovské. Válečná půlletí
po rozumu § 1. započtou se až po jmenování
úředníky (soudci).
Stejně tak platí pro praktikanty (elévy),
pro právní praktikanty, auskultanty v přípravné
službě soudcovské, a pro kandidáty středoškolské
služby učitelské konající povinný
rok služební.
Ustanovení §§ 1 - 4 platí dále
obdobně i pro aktivní státní zaměstnance
(sluhy a podúředníky), kteří
náleží do kategorie sluhů státních,
pokud jde o jejich postup do vyšších stupňů
platových (§ 1. zákona ze dne 25. ledna 1914,
č. 16 ř. z.).
Ustanovení tato platí obdobně i pro všechny
ostatní civilní státní zřízence,
počítajíc i veškeré zaměstnance
ve státních závodech i podnicích a
fondech státem spravovaných.
Příznivější postupové,
povyšovací a jmenovací podmínky, jakož
i jiné sem náležející výhody
těchto zaměstnanců musí zůstati
zachovány.
Civilním státním zaměstnancům,
počítajíc k tomu i státní učitelské
osoby, zaměstnance ve státních závodech
a podnicích i fondech státem spravovaných,
kteří za války aktivně sloužili,
ale byli před účinností tohoto zákona
dáni na trvalý odpočinek, nebo jejich pozůstalým,
přepočte se dodatečně základna
pensijní, či provisijní (darů z milosti)
a vpočtou se započítatelná válečná
půlletí do celkové doby služební
podle §§ 1 - 3.
Osobám ve službě jsoucím, které
nemají plného výslužného, poskytuje
se, byly-li za války v civilní státní
službě opět zaměstnány, přídavku
k výslužnému. Přídavek tento
se vyměří tak, že se doba strávená
v tomto zaměstnání a válečná
půlletí při vyměřování
výslužného připočítávají.
Zisk takto vzešlý platí i pro pozůstalé
po takových osobách.
Výhody podle tohoto zákona nabývají
platnosti dnem 1. října 1918 a poskytuje se jich
na přihlášku bez uhrazování příp.
statutárních příspěvků;
doplatků z tohoto zákona za dobu před 1.
říjnem 1918 se neposkytuje. Ústředním
úřadům jest vyhrazeno vyloučiti ze
započtení válečných let osoby,
o nichž bude vhodným způsobem prokázáno,
že nebyly válkou vůbec poškozeny.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provésti zákon ukládá se všem
zúčastněným ministrům.
Z důvodů naznačených ve vládní
osnově tisk 1167 sluší uvésti toto:
I. Podle § 10. a 78. zákona ze dne 27. prosince 1875,
čís. 158 ř. z. o vojenském opatření
osob c. k. vojska, c. k. válečného loďstva
a zemské obrany sluší při vyměřování
pense za každé, v jakékoli službě
ztrávené, polní tažení připočísti
ke služební době jeden rok (t. zv. rok válečný),
nehledíc k tomu, zda polní tažení bylo
prožito od počátku až do konce, nebo jenom
částečně.
Dvě nebo několik tažení, v témže
solárním roce ztrávených, rozmnožují
služební dobu pouze o rok.
Které epochy sluší pokládati za polní
tažení, resp. za válečná léta,
jakož i pokud tuto výhodu lze rozšířiti
na jednotlivé části vojska a námořnictva,
bude nařízeno případ od případu
nejvyšším armádním rozkazem. "Podle
§ 11. a 78. téhož zákona sluší
osobám c. k. vojska a c. k. námořnictva,
jež upadly do zajetí započítati při
vyměřování pense jen ten rok jako
válečný, ve kterém zajetí to
se stalo. Dále trvající zajetí pokládá
se za jednoduchou dobu služební."
Ustanovení toto platí podle § 120. a 124. téhož
zákona i pro zemskou obranu a podle § 8. zákona
ze dne 6. června 1886, č. 90 ř. z. o domobraně
i pro příslušníky domobrany.
Podle cís. nařízení ze dne 9. června
1915, č. 361 ř. z., kterým bylo dovoleno
stanoviti pro nynější válku pří
vyměřování výslužného
pro připočítání válečných
let odchylky od ustanovení § 10. odst. 1. zák.
ze dne 27. prosince 1875 č. 158 ř. z. byla pro připočítávání
válečných let k době služební
nařízením ministerstva zemské obrany
ze dne 10. prosince 1915, čís. 362 ř. z.
v dohodě se zúčastněnými ministerstvy
při vyměřování pense pro nynější
válku vydána tato ustanovení:
Osobám, jimž pro nynější válku
sluší připočísti válečná
léta buď při výměře výslužného
připočten rok jako válečný
rok,
a) sloužily-li za války aspoň tři měsíce
aktivně nebo
b) nehledě na dobu služby, zúčastnily-li
se bojů, neb utrpěly-li poranění před
nepřítelem anebo
c) staly-li se nezpůsobilými ke službě
pro válečné námahy, tudíž
i nakažlivé nemoci.
Osobám však, jež za války aktivně
nesloužily v několika kalendářních
letech, buď při výměře výslužného
za každý kalendářní rok připočten
vždy jeden rok jako válečný rok, sloužily-li
aktivně v každém z těchto kalendářních
rokův
a) aspoň tři měsíce, nebo
b) nehledě na dobu za podmínek v § 1 b) uvedených.
II. Podle § 4. zákona ze dne 22. června 1878,
č. 59 ř. z. o úpravě osobních
služebních poměrů civilních státních
zřízenců, náležejících
k ozbrojené moci, vzhledem k jejich povinnosti k aktivní
službě ve stálém vojsku, v námořnictvu,
zeměbraně a domobraně, jest "válečný
rok podle § 10. zákona ze dne 27. prosince 1875, č.
158 ř. z. započítatelný sice pro veškeru
služební dobu, nikoli však pro quinquenium, jehož
je třeba, aby bylo dosaženo vyšších
požitků v aktivní civilní státní
službě. Zásad, jež o quinqueniu platí,
sluší obdobně užít i pro dosažení
jiných zlepšení požitkových, na
trvání jisté doby závislých,
na př. personálních přídavků".
Tato zásada, že vojenská služba nemá
se do postupu započítati, byla však
odstraněna § 30, a 167. služební pragmatiky.
§ ten odkazuje, pokud jde o otázku, zda úředník
za své aktivní vojenské činnosti v
případě mobilisace nebo svolání
domobrany zůstává v požívání
svých požitků, na zvláštní
zákonná nařízení, podotýká
však výslovně, že doba takovéto
služby čítá se pro postup do požitků
vyšších, tedy i pro postup do vyšších
stupnic platových podle § 50 i pro časový
postup podle § 51. služební pragmatiky. Dosavadní
právní stav je tedy ten, že doba, kterou civilní
státní zřízenci ztrávili ve
vojenské službě
a) započítá se do postupu do požitků
vyšších, to jest z doby pro postup nutné
se nevylučuje.
b) že při vyměřování pense
započítává se jistou zvýšenou
měrou (válečný rok).
III. Poslední dobou domáhali se civilní státní
zřízenci, aby jim doba válečná,
to jest za války ve službě ztrávená,
byla i při postupu do vyšších požitkův
a pokud nekonali vojenské služby, i při vyměřování
pense zlepšeným způsobem započítávána
a odůvodňovali žádost tu tím,
že za války rozmnožené úkoly úřední,
vzrostlá odpovědnost a ovšem i poměry
drahotní mimořádným způsobem
absorbovaly tělesnou i duševní schopnost úřednictva
a že připočtením t. zv. válečných
let zlepší se v četných případech
služební požitky státních zřízenců,
čímž nesnesitelné drahotní poměry
budou aspoň z části vyrovnány.
Státní úřad v německém
Rakousku podle zmocnění německo-rakouské
státní rady nařízením ze dne
28. listopadu 1918, č. 68 státního zákoníka
vyhověl požadavkům tomu a připočítává
ke každému roku, za války ztrávenému,
půl roku; vedle toho nařízením ze
dne 28. listopadu 1918, č. 69 upravil i privilegované
započítání služební doby
za války ztrávené při vyměřování
výslužného. Není pochyby, že
tytéž důvody, jež vedly vládu německo-rakouskou,
aby vydala svrchu uvedená nařízení,
platí stejně i pro zřízenectvo republiky
československé.
I situace těchto úředníkův
a zřízenců jest neutěšená
a nutno užíti všech kroků, aby státním
zaměstnancům byly požitky jejich zvýšeny
a oni tak mohli nesnesitelné drahotě lépe
čeliti. Jedním z takových prostředků
jest právě připočtení t.
zv. válečných let, jež umožňuje,
aby úřednici a zřízenci mohli dříve
do vyšších požitků postoupiti. Provedení
tohoto požadavku ovšem vyžaduje zvláštní
opatrnosti.
IV. Snahou vlády bylo, výhody připočtení
válečných let poskytnouti co nejširšímu
počtu státních zaměstnanců;
padají tu v úvahu úředníci
do hodnostních tříd zařadění,
§ 1., dále státní zřízenci
do kategorie sluhů náležející,
kancelářští oficianti a oficiantky a
pomocníci, dále státní zaměstnanci
v státních závodech a ve fondech, státem
spravovaných, § 5. Ovšem bylo nutno lišiti,
zda jde o zřízence v aktivní službě
či o zaměstnance, kteří byli již
dáni na odpočinek.
A) Pokud jde o zaměstnance, kteří jsou v
aktivní službě státní v čas
účinnosti zákona; připočítávají
se válečná léta měrou velmi
rozsáhlou, totiž i do postupu do stupnic platových
i do postupu časového i pro dosažení
starobního služebního přídavku
i pro vyměření pensijních požitků,
ovšem s obmezeními, podávajícími
se z platného práva, totiž:
a) že připočtení let jest vyloučeno
v případech § 51. odst. 5. a § 80. odst.
2. služební pragmatiky. Pomoc zjednává
tu § 3. osnovy,
b) že připočtení celého válečného
roku do pense z důvodů vojenské služby
není dotčeno.
Vláda nemohla se rozhodnout, aby válečná
léta byla připočítávána
praktikantům, pokud jde o dosažení vyššího
adjuta k povýšení, poněvadž adjutum
praktikantů bylo z titulu války upraveno již
nařízením ze dne 28. února 1919, č.
107 sb. zák. a nař., a poněvadž by se
připočtením válečných
let nepoměrně zkrátila jejich povyšovací
lhůta; bylo však ustanoveno, že se jim válečná
léta započtou, ovšem až po jmenování
úředníky.
Léta válečná započítávají
se nezkráceně, tak že doba, při jednom
postupu nespotřebovaná, připočítává
se při postupech dalších, § 2. Pokud by
ovšem časový postup již místa neměl
a státní úředníci dosáhli
již nejvyšší stupnice platové, možno
ovšem brzkým jmenováním do vyšších
tříd i tu připočtení válečných
let v brzku uskutečniti. Vedle toho byla však výhoda,
se započtením válečných let
spojená, zabezpečena v té formě, že
dotčeným úředníkům poskytuje
se po uplynutí 3 resp. 4leté postupové lhůty
osobního přídavku § 1. odst. 3. započítatelného
do pense.
B) Pokud jde o zřízence pensionované, rozeznávají
se v osnově:
a) zřízenci, kteří za války
ještě po nějakou dobu v civilní službě
státní sloužili a byli před účinností
zákona dáni na trvalý odpočinek. Těm
se přepočte dodatečně základna
pensijní a vpočtou se započítatelná
válečná půlletí do celkové
doby služební, § 6. Tak budou zaměstnanci
ti úplně postaveni na roveň těm, kteří
zůstali v aktivitě až do působnosti
zákona,
b) zřízenci, kteří byli již dříve,
to jest před válkou, pensionováni a za války
opět do služby povoláni. Tu se poskytuje přídavku
k pensi, který se vypočte tak, že za každý
rok služby se připočte půl roku válečného
a suma obou těchto let se připočte ke služební
době, započítatelné do pense. Rozdíl
mezi pensí, skutečně branou, a pensí,
podle tohoto připočtení vypadající,
vyměří se jako přídavek válečný.
Značné obtíže způsobuje otázka,
jakou dobu sluší připočísti jako
tak zvaná léta válečná. Vláda
rozhodla se po zevrubných úvahách pro zásadu,
aby bylo ke každému roku válečnému,
v němž byl zaměstnanec ve službě
státní aspoň půl roku zaměstnán,
připočítáno půl roku; tedy
byli-li zřízenci státní ve službě
civilní 5 let, připočtou se jim 2 1/2
roku jako léta válečná. Bylo sice
projevováno přání, aby byla započítávána
doba delší, zejména za každý rok
války 1 celý rok a bylo na to poukazováno,
že na příklad zemské výbory český
a moravský započítaly svým úředníkům
a zřízencům, pokud byli po celou dobu války
ve službách země, 3 léta a že dále
četné autonomní korporace připočtly
zřízencům svým za každý
rok služby za války celý rok.
Při státní správě jsou však
poměry spletitější a zejména
to byly důvody finanční, jež vládu
nabádaly k značné zdrželivosti. Vláda
je však přesvědčena, že i připočtení
válečného půlletí za každý
rok 1914-1918 znamená pro velmi četné zaměstnance
zejména v třídách nižších
okamžitý postup do požitků vyšších
a tím i také podstatné zlepšení
nynější neutěšené situace
jejich a že tak bude naléhavým přáním
po zlepšení požitkův aspoň částečně
a přece měrou rozsáhlou vyhověno.
Ustanovení § 4. jest odůvodněno tím,
že při organisaci ministerstev byli převzati
mnozí úředníci z jiných veřejných
služeb a že je spravedlivo, umožnit i těmto
úředníkům výhodu připočtení
let, ovšem jen potud, pokud léta válečná
nebyla jim již v jejich dřívějším
služebním poměru stejnou měrou nebo
vyšší připočtena.
V zájmu správného i rychlého provedení
zákona i evidence bylo pak ustanoveno v § 8., že
připočtení let provede se na písemnou
přihlášku zaměstnancovu, aniž je
třeba formální žádosti, podobně
jak to platí při postupu do vyšších
požitků podle § 55. služební pragmatiky.
Dodatkem, že se vyhrazuje ústředním
úřadům právo vyloučiti ze započtení
válečných let osoby, o nichž bude vhodným
způsobem zjištěno, že válkou nebyly
poškozeny, má býti dán výraz
zásadě, aby výhody započtení
nebylo poskytnuto osobám, které za války
se obohacovaly. Vláda ovšem netají se tím,
že vyšetřiti příslušné
okolnosti bude začasté nesnadné a jest ochotna
ustanovení toho použíti jen v případech
skutečně křiklavých, kde obohacení
úředníka bylo naprosto nepochybně
prokázáno.
Posléze sluší co do otázky formální
vzpomenouti, že sice vláda jest názoru, že
úprava mohla by se provésti jako akt milosti i pouhým
nařízením, že však hledíc
k finančním důsledkům úpravy
té se rozhodla nastoupiti cestu zákona a tak umožnit,
aby zákonodárný sbor se mohl otázkou
tou zevrubně i konkretně obírat a k přání
úřednictva v rámci možnosti co nejvíce
přihlížeti.
Jelikož kvalifikace, prováděné většinou
před převratem, nemohou tvořiti základ
pro posuzování hodnosti po převratu vsunuje
státně zříz. výbor do §
1. také platnost rekvalifikace, o kterou může
postižený žádati a která tvoří
pak vlastní podklad pro posuzování hodnosti
účasti na výhodách tohoto zákona.
Bylo nutno také jasněji vysloviti nárok těch,
kdož mimořádným způsobem byli
po převratu účastni na výhodách
vzešlých z jejich přeřadění,
či povýšení. Tyto výhody nemají
míti takového vlivu na výhody, vyplývající
z tohoto zákona, aby poslední byly úplně
vyváženy a nezbylo z nich naprosto nic pro postižené.
Proto byl výborem vsunut odst. 2 k §u 2. Zde zvláště
vyňati jsou z takového obmezení oficianti
přeřadění novým zákonem,
ani jinak by byli zbaveni téměř šmahem
výhod, vyplývajících pro ně
z nového zařadění.
Sníženi postupových lhůt z 5 na 4 a
ze 4 na 3 roky (§ 2 odst. 3), bylo nutno provésti
v zájmu toho, aby se nejstarším, kdož
odcházejí na odpočinek a nových úprav
už se nedočkají, vyšlo co možno vstříc.
V §u 5, odst. 4, bylo nutno jasněji označiti
kategorie zaměstnanců, kteří mají
nárok na výhody vzešlé z tohoto zákona.
V témž paragrafu bylo nutno odstavcem 5. zachovati
příznivější, dosud platné
podmínky, aby snad tyto podmínky nebyly vpočítáním
do výhod tohoto zákona rušeny.
Do §u 7. bylo třeba vzíti ustanovení,
že výhody ze zákona vzešlé platí
také pro pozůstalé po zaměstnancích
a hledí se zde ovšem na statutární díl,
nebo poměr zákonem stanovený pro takové
případy.
Do § 8. bylo nutno vzhledem na zaměstnance, kteří
jsou členy zvláštních starobních
fondů, do nichž platí členské
příspěvky, pojišťovací vsunouti
ustanovení, že výhody zákona nemusí
ani pro ně býti vykupovány dodatečným
hrazením takových příspěvků.
Konečně bylo nutno po názoru výboru
vsunouti do téhož paragrafu ustanovení, podle
kterého z výhod zákona může býti
vyloučen jenom ten, komu prokázáno bylo,
že nebyl válkou vůbec poškozen.
Výbor vyhověl poznámkám, jež
uvedla vláda, zvl. u § 2. odst. 2., tak že
vláda nečinila již námitek proti konečnému
znění zákona.
Státně-zřízenecký výbor
usnesl se dále po projednání dotčených
otázek navrhnouti ke schválení plénu
Národního shromáždění
ještě přiložené dvě resoluce,
z nichž prvá žádá, by se užilo
výhod tohoto zákona i pro ty zaměstnance,
kteří byli do služeb státních
zaznamenáni a vyhověli všem podmínkám
nastoupení služby, tuto službu však nastoupiti
nemohli, jelikož byli povoláni k činné
službě vojenské, a druhá žádá,
aby výhody z tohoto zákona vzešlé přiznány
byly též učitelům škol obecných
a měšťanských na veřejných
školách.
Státně-zřízenecký výbor
Národního shromáždění
československého žádá, aby jednotlivé
resorty služby státní, státních
podnikův a fondů spravovaných státem,
byly zmocněny, aby pro zaměstnance, jimž zabráněno
bylo vojenskou službou ve válce nastoupiti do služby
státní, ač jinak měli plnou kvalifikaci
a učinili zadost podmínkám přijetí
do této služby, po návratu z vojska se pak
ihned ucházeli o službu státní, individuálně
použili zásad uvedených v hořejším
zákoně.
Vláda vydej podle článku II. a § 25
zák. ze dne 23. května 1919, č. 274 prováděcí
ustanovení, kterým se uloží zemím,
aby výhody o započítání služebních
let z tohoto zákona vzešlé byly přiznány
učitelstvu škol obecných a občanských
na veřejných školách.