Podle usnesení Národního shromážděni
se nařizuje:
Ke krytí nákladů, spojených se stavbou
budov v Brně, prováděnou jako práce
nouzová, povoluje se městu Brnu státní
subvence až do výše 2,700.000 K.
Práce při jmenovaných nouzových stavbách
budov, prováděných obcí, zadány
buďte, pokud toho třeba, nebo pokud tak dosud učiněno
nebylo, oprávněným živnostníkům
po řádně provedeném veřejném
řízení zadávacím.
Ministru veřejných prací se ukládá,
by tento zákon provedl a ustanovil nařízením
všechny podrobnosti o použití povolené
subvence při provádění oněch
nouzových staveb budov, jakož i o způsobu,
jakým díti se má vyplácení
povolených subvencí.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Po stránce formální budiž návrh
tento přikázán technickému výboru,
aby jej projednal do 48 hodin.
K obcím, kde převratem státním přešla
správa obecní z rukou německých do
rukou českých a kde až do té doby školství
českému nebylo dopřáno ani vývinu
toho, na který mu náležel po zákonu
oprávněný nárok, náleží
beze sporu město Brno.
Mimo cvičnou školu při učitelském
ústavě nebylo před státním
převratem v Brně veřejných měšťanských
škol vůbec; i bývalá soukromá
škola měšťanská, umístěná
v Kounicově paláci, byla zrušena při
vypuknutí války. Německých škol
měšťanských je v Brně 13 a všechny
umístěny jsou ve školních palácích
v každém směru vyhovujících,
se vším komfortem vypravených. Teprve po převratu
zřízeno bylo novou správou v Brně
5 měšťanských škol českých.
Jednou z největších obtíží
bylo umístění těchto nově zřízených
škol; prozatímní ubikace shledány byly
v budovách obecných škol českých,
které však tím byly donuceny zavésti
polodenní vyučování. Těmito
5 měšťanskými školami není
však vyhověno požadavkům českého
školství měšťanského v Brně
a již příštím školním
rokem bude třeba zřizovati další měšťanské
školy, čímž se nynější
ubytovací tíseň opětně ještě
zvýší. Dalším vtěsnáváním
škol měšťanských do budov obecných
škol nelze však na dále pomoci hledati, ježto
všechny školy obecné jsou tak přeplněny,
že mají třídy i trojnásobné,
což z komunikačních, bezpečnostních,
hygienických i pedagogických důvodů
na delší dobu je naprosto nemyslitelné.
Rozestavěná, v době války přerušená
stavba školní budovy v Kounicově ulici byla
původně určena rovněž pro německou
dívčí měšťanskou školu
- leč při nadbytečném počtu
německých měšťanských škol
a dnes již nevyhovujícím provisorním
umístění zřízených již
českých škol měšťanských
na úkor stísněných českých
škol obecných, konečně při naprostém
nedostatku jakýchkoliv ubikací dalších
pro celkový přírůstek ze škol
německých do škol českých v příštím
roce školním - bude jí použito pro účely
českých měšťanských škol.
Německé školství tím ovšem
valné újmy neutrpí, poněvadž
přechodem žactva do škol českých
potřeba místností jeho ještě
se zmenší.
K ilustraci poměrů budiž ještě
poznamenáno, že pro třídy české,
zřízené po převratu v budovách
vlastních bylo nalezeno řádných učeben
pouze 86 a že chybí do potřebného počtu
141 ještě 55 učeben. Při tom nebylo
pomýšleno na očekávaný přírůstek
žactva do českých škol po prázdninách
1919.
V době války rovněž přerušená
novostavba školní budovy v Senefelderově ulici
určena byla již napřed pro české
obecné školy. Jak nezbytno bylo pro české
obecné školy budovu tu postaviti, je jasno z toho,
že již dřívější správa
městská viděla se nucenu na stavbu její
před válkou povoliti pro dobu tehdejší
přiměřený náklad. Silným
přílivem žactva do škol českých
stalo se ukončení této novostavby neodkladným.
Leč dokončení obou jmenovaných novostaveb
nepřinese jen úlevu v umístění
českého školství brněnského.
V Brně provádělo se ještě těsně
před vypuknutím války - tedy v době,
kdy všeobecné poměry finanční
nebyly právě nejpříznivější,
- ročně 64 až 80 staveb pozemních, z
nichž polovic aspoň byly novostavby. Poměry
válečnými byl ruchu stavebnímu vnucen
postupně úplný klid; pouze stavby vojenské
skýtaly živnostnictvu staveb pozemních něco
příležitosti k zaměstnání.
Ale i ty nyní po válce odpadly a na živnosti
staveb pozemních dolehla tíseň nezaměstnanosti.
Kýženou úlevu pro počátek přivodilo
by pokračování v nejnaléhavějších
novostavbách veřejných, jež pro válku
byly zastaveny a nejvhodnějšími objekty k účelu
tomu byly by svrchu řečené novostavby dívčí
měšťanské školy v Kounicově
ulici a chlapecké a dívčí obecné
školy v Senefelderově ulici.
Nynější správa města Brna má
v úmyslu započíti co nejdříve
s dostavbou obou těchto budov školních, leč
nedostává se jí za obtížného
finančního stavu peněz k tomu. Ministerstvo
veřejných prací stojí sice na stanovisku,
že stavby škol obecných a měšťanských
konají se výhradně nákladem obce,
avšak vzhledem na důvody uvedené napřed
navrhuje, aby výjimečně v daném případě
městu Brnu poskytnuto bylo vydatné podpory, a to
bez výslovného určení pro stavbu budov
škol obecných a měšťanských,
aby se z tohoto výjimečného případu
nemohl odvozovati praejudic pro jakékoliv obdobné
další případy. Se zřetelem k
nutnosti stůj co stůj šetřiti financí
státu, nelze však žádanou subvenci vyměřiti
v plné výši a bylo by poskytnouti pouze částky
tří pětin zjištěného nákladu.
Dostavba měšťanské školy v Kounicově
ulici vyžadovati bude nákladu 1,512.000 K, tři
pětiny této částky rovnají
se okrouhle 900.000 K, dostavba chlapecké a dívčí
školy v Senefelderově ulici pak nákladu 3,000.000
K, z nichž tři pětiny rovnají se částce
1,800.000 K.
Mají-li obě školy zavčas dočkati
se svého umístění a má-li povolená
subvence přinésti úlevu v nezaměstnanosti
živností a dělnictva, pro něž,
jak již dříve podotčeno, není
práce při stavbách jiných nežli
pozemních, je nezbytno, projednati návrh v době
nejkratší, neboť stavební období
letošní valně již pokročilo.