Poslanec Udržal a druhové měli návrhem
svým na prvém místě snahu upraviti
zatímně existenční poměry učitelů
česko-slovenských legionářů,
zajatcův invalidů, vojínů vůbec
a jejich rodin pokud byli vojenskou službou zkráceni.
Jakkoliv návrh posl. Udržala byl podán již
v polovici listopadu 1918 a přes to, že školský
výbor, jemuž byl přikázán, již
v prosinci se usnesl na návrhu zákona věci
se týkajícího, nemohl býti návrh
tento Národnímu shromáždění
až posud předložen, poněvadž ministerstvo
financí proti němu podalo námitky. Z té
příčiny projednal jej subkomitét školského
výboru znovu a školský výbor návrh
předložil s některými subkomitétem
doporučenými změnami dne 2. dubna 1919 ministerstvu
školství, aby po přání vlády
zjednalo o něm se vším možným urychlením
dobré zdání ministerstva financí,
zemských školních rad a zemských
výborů a podalo školskému výboru
o tom zprávu s případnými návrhy.
Motivy návrhu zákona jsou tyto:
1. Orgánové rakouské vlády nařídili,
aby učitelé, jichž příslušenství
k česko-slovenským legiím bylo sebemenšími
domněnkami naznačeno, byli hned sesazeni, a zastavili
jím výplatu služného. Materiál
k tomu byl zjednáván při censurování
dopisův a z výpovědí vracejících
se zajatců. Podobně bylo nakládáno
se zajatci, kteří nějakým způsobem
projevili mínění, jež bylo shledáno
politicky závadným. Rodinám takto postižených
učitelů bylo vyplaceno pouhé skrovné
výživné bez drahotních přídavků.
V jednom případě bylo i toto výživné
zadrženo.
2. Školní úřady vyměřily
rodinám padlých učitelů od prvního
dne měsíce následujícího, po
smrti vojína, pensijní požitky přesně
podle zákonitých ustanovení. Poněvadž
ponejvíce padli učitelé mladí s malým
počtem služebních let, jsou požitky vyměřené
pozůstalým a příspěvky vychovávací
pro děti velmi nízké. Pohybují se
mezi 50 až 100 K měsíčně. A z
toho se ještě odpočítává
podíl na pensi, kterou jim měl podle příslušných
zákonů vypláceti stát, čímž
se příjem těchto nešťastných
rodin ovšem zase snížil, neboť stát
v přemnohých případech ještě
výplaty pensijních požitků nevyřídil.
Rodinám padlých učitelů byly pensijní
požitky vyměřovány od doby, kdy učitel
zemřel, avšak zpráva o smrti došla o několik
měsíců později. Rozdíl mezi
těmito pensijním požitky a vyplaceným
již plným služným byl v některých
případech prominut, avšak v četných
případech byl z požitků zaopatřovacích
srážen, tak že rodiny po padlých učitelích
byly celé měsíce bez jediného haléře
příjmů.
Podobně bylo naloženo s rodinami učitelů
nezvěstných, s tím rozdílem,
že plné služné bylo rodině vypláceno
po dobu 3 měsícův a rodinám zajatců
v Rusku po dobu 6 měsíců nezvěstnosti
zajatcovy. Po té době bylo vyměřeno
výživné ve výši zaopatřovacích
požitků. Pensijní a zaopatřovací
požitky rodin padlých a nezvěstných
učitelů nedosahují daleko výše
vyživovacích příspěvků
státních, poskytovaných rodinám vojínů,
ani výše podpor válečných uprchlíků,
takže rodiny ty strádají neskonale bídou.
3. Někteří učitelé invalidi
jsou naprosto neschopni vykonávati učitelský
úřad. Jsou to po většině učitelé
mladší. Kdyby byli pensionováni, žili
by do smrti v trvalé bídě, neboť jejich
pensijní požitky byly by nepatrné a nestačily
by uhájiti prostého života. Školský
výbor s jistotou očekává, že
pensijní požitky těchto učitelů
bude lze tak upraviti, aby stačily k výživě
pensistův invalidův a jejich rodin. Poněvadž
však nelze tou dobou otázky té konečně
řešiti jest nutno učiniti s urychlením
zatímní opatření, aby učitelé
invalidi měli životní existenci zajištěnu.
4. Mnozí abiturienti učitelských ústavů
byli povoláni na vojnu, aniž dosáhli místa
služebního; tím netoliko nenabyli ani žádného
služebního příjmu, ale byli by zkráceni
ve služebním postupu a odnášeli by nezaviněné
následky po všecku dobu svého působení,
což jest třeba předejíti.
Ministerstvo školství a národní osvěty,
zemské rady školní z Čech, Moravy a
Slezska vyslovily s návrhem bezpodmínečný
souhlas Zemské výbory zaujaly k jednotlivým
paragrafům stanovisko a tolikéž ministerstvo
financí. I zemské výbory souhlasily v
podstatě s návrhem, jenom žádaly, aby
úhradu zvýšeného nákladu převzal
stát. Ministerstvo financí zastává
názor, že zákon, jenž by měl býti
vydán pro učitelstvo, nesmí stanoviti zvláštní
výsady pro příslušníky stavu
učitelského, nýbrž že musí
býti přísně dbáno toho, aby
úprava poměrů učitelů-vojínů
odpovídala úpravě těchže poměrů
státních zaměstnanců.
Subkomitét zvolený, aby projednal tuto otázku,
vzal uvedená dobrá zdání v bedlivou
úvahu a při tom i petici učitelův
invalidů. Referent petici vřele doporučil
a navrhl, aby předloha byla v intencích tužeb
učitelů invalidů doplněna a aby se
při konečné stylisaci hledělo na zákon
o upravení služebních příjmů
učitelstva, který vstoupil dnem 23. května
1919 v platnost a byl ve sbírce zákonů a
nařízení republiky československé
pod číslem 274 vyhlášen. Doporučil
dále některé změny, kterými
se vyvarovati má některým pochybnostem,
obsaženým v dobrých zdáních
zemských výborů, a kterými se
také vychází vstříc stanovisku
ministerstva financí ježto se stanovisko nepříčí
intencím školského výboru, ale naopak
vřele doporučuje ustanovení, týkající
se legionářů.
Zástupce ministerstva financí min. rada Kalus
projevil s přednesenými návrhy souhlas
a subkomitét je přijal i s resolucí referentem
tolikéž navrženou za své.
Kulturní výbor návrh zákona a resoluci
projednal a schválil ve schůzi dne 15. července
a usnesl se jednomyslně, aby přiložený
návrh zákona i s resolucí byl Národnímu
shromáždění předložen, aby
byly přijaty.
V Praze 15. července 1919.
Učitelům, kteří se stali službou
ve válce nezpůsobilými ke službě
školní, náleží podle zákona
ze dne 23. května 1919, č. 274 sb. z. a n., všecky
výhody, které byly, nebo budou přiznány
státním úředníkům v
souřadném služebním postavení.
Totéž platí o manželkách a dětech
učitelů veřejných škol obecných
a měšťanských, kteří ve
válce padli nebo jinak ve spojitosti s vojenskou službou
zemřeli nebo se stali nezvěstnými.
Při tom jest vzíti za základ pro připočítávání
válečných let a pro vyměření
pensijních a zaopatřovacích požitků
služební dobu a služební hodnost učitele
podle uvedeného zákona ze dne 23. května
1919, č. 274.
Učitelé, příslušníci československé
armády (legionáři a vojíni z doby
po 28. říjnu 1918), kteří se válkou
stali neschopnými vykonávati své učitelské
povolání, nebuďtež až do trvalého
upravení jejich poměrů dáváni
na odpočinek, nýbrž buď jim udělena
dovolená s plnými služebními platy a
přídavky, ačli nemají podle §
1. nároku na větší výhodu.
Rodinám padlých, nebo nezvěstných
učitelů legionářův a vojínů
československé armády z doby po 28. říjnu,
buďte doplaceny a dále vypláceny všecky
služební příjmy a přídavky
tak, jako kdyby učitelé ti byli na živu a ve
službě školní, a to po dobu, než
budou zaopatřovací požitky po padlých
a nezvěstných učitelích těch
zákonem trvale upraveny. Avšak i toto ustanovení
platí s výhradou, nemají-li rodiny ty podle
§ 1. nároku na větší výhody.
Učitelé, příslušníci československé
armády (legionáři a vojíni z doby
po 28. říjnu 1918) a váleční
zajatci, kteří byli zbavení školní
služby, buďtež opětně ustanoveni
na bývalé, nebo alespoň stejnými požitky
nadané místo, budiž jim se zpětnou platností
vyplaceno služné se všemi přídavky,
a celá doba od zproštění školní
služby započítána do služebního
postupu. Těm, kteří byli zbaveni pouze služebních
příjmů, budiž vyměřen
náležitý plat se všemi přídavky
ode dne zastavení příjmů. Ženatým,
jejichž rodinám bylo vypláceno místo
služného pouze výživné budiž
toto výživné doplněno ode dne zastavení
služného na plné služební příjmy
se všemi přídavky.
V těch zemích, kde učitelům vojínům,
pokud náleželi k mužstvu, nebyly v době
jejich vojenské služby vypláceny plné
služební příjmy, buďtež nevyplacené
rozdíly nahrazeny.
Učitelům, kteří byli povoláni
k vojenské službě jako učitelé
výpomocní, buď doba ve službě vojenské
ztrávená započítána do služebního
postupu podle §§ 15. 16., 17., 37. a 38. zákona
ze dne 23. května 1919. č. 274 sb. z. a n. Ušlé
služební příjmy buďtež jim
za tu dobu až do nového ustanovení nahrazeny
a to nehledě na to, zdali jim byla místa reservována
nebo byli-li služby zproštěni.
Odchovancům učitelských ústavů
a výpomocným učitelům, kteří
vykonali zkoušku dospělosti, ale nemohli pro vykonávání
vojenské povinnosti zkoušku způsobilosti do
dvou let vykonati, buď na vysvědčení
způsobilosti připojena doložka osvědčující,
že vysvědčení to má po stránce
právní takovou platnost, jako kdyby bylo vydáno
v nejbližším zkušebním období
po uplynutí dvou let od zkoušky dospělosti.
Tato výhoda se však přiznává
jen těm, kteří vykonají zkoušku
způsobilosti nejdéle do dvou let po propuštění
z vojenské služby. Ministr vyučování
může v případech hodných pozoru
tuto lhůtu prodloužiti. Těmto učitelům
započítají se všechna léta vojenské
služby i dosavadní školské prakse do služebního
postupu podle zákona ze dne 23. května 1919, č.
274 sb. z. a n., tak, jako kdyby byli nastoupili službu prvého
dne měsíce, následujícího po
složení zkoušky dospělosti.
Náklad na vydání, spojená s provedením
tohoto zákona, hraditi budou až do konečné
úpravy posavadních poměrů nynější
vydržovatelé školství.
Ministru školství a národní osvěty
se zúčastněnými ministry se ukládá,
aby zákon provedl.
Zákon tento platí ode dne vyhlášení
se zpětnou působností na den 25. července
1914.
1. Vláda se zmocňuje, aby pro urychlené provedení
zákona o zatímním upravení služebních
platův a právních poměrů učitelů
legionářů, vojínův a jejich
rodin poskytla zemím potřebné zálohy.
2. Ministerstvu školství a národní osvěty
se ukládá, by nařízení ministerstva
financí z 20. června 1917, z. ř. č.
265, o výhodách státních úředníků
z podnětu jejich vojenské služby ve válce,
týkajících se jejich odpočinkových
a zaopatřovacích požitků, upravilo podle
článku II. zákona ze dne 23. května
1919, čís. 274 sb. z. a n., i pro učitelstvo
škol obecných a občanských.
3. Národní shromáždění
zmocňuje vládu, aby učitelům, kteří
náleží k mužstvu československého
národního vojska (legionářům)
a kteří pro vojenskou službu nemohli dosíci
učitelského místa, dalo v náhradu
ušlých příjmů mimořádný
peněžitý příspěvek rovnající
se těm příjmům, kterých mohli
nabýti při pravidelném služebním
postupu.
4. Ministerstvu školství a národní osvěty
se ukládá, naříditi školním
úřadům, aby učitelům legionářům,
kteří se poprvé ucházejí o
uprázdněné místo učitelské,
byla při stejné započítatelné
službě dána přednost. Okresní
školní úřady oznámí ministerstvu
školství a národní osvěty 1.
každého měsíce seznam uprázdněných
výpomocných, definitivních i zatímních
míst v okrese, aby mohlo učiniti náležité
disposice.
5. Ministerstvo školství a národní osvěty,
ministerstvo sociální péče, zemské
a okresní rady školní věnujte co nejhumánnější
pozornost potřebám učitelův invalidův
a učitelům, kteří ve válce
utrpěli na svém zdraví újmy. Pokud
se týče léčení chorob (lékařské
pomoci, hrazení útrap, spojených s tím),
buďtež učitelům legionářům,
vojínům česko-slovenského státu,
a učitelům vojínům vůbec, přiznány
všecky výhody, jichž jest nebo bude účastno
státní úřednictvo.
Toto pravidlo měj všeobecnou platnost, i pokud se
týče všelikých jiných výhod
státního úřednictva.
6. Učitelé, kteří nemohou nebo nebudou
moci vyučovati pro chorobu, kterou jim válka způsobila,
buďte podle možnosti za městnáni ve službách
státních tak, aby, pokud lze, nebyli hmotně
poškozeni.