Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1357.

Zpráva

kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1233), aby byly zřízeny obecní knihovny.

Potřeba, zřizovati obecní knihovny jest i u nás dávno pociťována a uznávána. Co ve věci té dosud učiněno bylo, daleko nepostačuje. Málo je dosud obcí, které by se o zřízení knihoven a čítáren byly postaraly, péči o to vyvíjely hlavně spolky, jejichž činnost zasluhuje plného uznání. Též okresy některé a obětaví jednotlivci, kteří si uvědomili, že veřejné knihovny jsou nejdůležitějším a nejlepším prostředkem ke vzdělání lidu, značné sumy vynaložili na zařízení všeobecně přístupných knihoven.

V důvodové zprávě k vládnímu návrhu se uvádí, že roku 1910 bylo v Čechách 4451 lidových knihoven, z těch 3885 českých. Kromě těchto knihoven bylo 2139 knihoven spolkových, přístupných pouze členům spolků.

V některých okresích byly knihovny až v 90% obcí, v jiných ani v 10%.

Na Moravě byly poměry ještě méně utěšené, Slovensko pak je na tom ovšem daleko hůře než Morava. Kde knihovny zřízeny jsou, jest jich též dobře užíváno. V jediném roce 1910 bylo podle statistiky půjčeno 2,678.000 svazků českých knih. Že by se při řádné správě, zavedené při všech knihovnách, ten počet několikráte znásobil, jest nepochybno. Náklad na zřízení a udržování knihoven hradily svými příspěvky téměř z polovice obce, zbytek zaplacen byl z příspěvků spolků, peněžních ústavů, z poplatků za používání, a z vlastního jmění. Příspěvky obcí daleko neodpovídaly potřebě, polovice všech obcí poskytla příspěvku málo většího než 20 K, a jen v 18 případech obec věnovala více než 1000 K.

Vláda poukazuje na knihovnictví v jiných kulturních státech, zejména v Anglii, Americe, Dánsku, Norsku, Švédsku, Finsku, Francii, Švýcarsku a jinde, kde poměry jeví se daleko příznivějšími než u nás. Není pochybnosti o tom, že zákon vládou navržený setká se v ohromné většině našich obcí se vřelými sympatiemi. Vždyť nejde tu o veliké zatížení poplatnictva a vláda jistě umožní těm obcím, které by byly neobyčejnou měrou zatíženy, aby v této tak eminentně důležité věci povinnosti své mohly dostáti. Nové poměry v novém našem státě žádají, aby veřejné knihovny byly zřízeny a vydržovány bez výjimky ve všech obcích naší republiky.

Vládou navržený zákon obsahuje 12 paragrafů, v nichž přesně vymezeno jest, jak se mají veřejné knihovny zřizovati a spravovati a jak má býti hrazen náklad s tím spojený. Bližší ještě určení vydáno bude ve zvláštních prováděcích nařízeních.

Výbor kulturní doporučuje Národnímu shromáždění, aby navržené osnově zákona, jak je připojena, dostalo se ústavního schválení.

V Praze 15. července 1919.

Předseda:
Zpravodaj:
Dr. O. Srdínko v. r.
Max. Pilát v. r.

Zákon

ze dne............................................. 1919

o veřejných knihovnách obecních.

Z usnesení Národního shromáždění se nařizuje:

§ 1.

Na doplnění a prohloubení vzdělanosti všech vrstev obyvatelstva zřizovány buďte politickými obcemi veřejné knihovny s četbou vzdělávací naučnou i zábavnou, která má skutečnou vnitřní hodnotu.

§ 2.

V politických obcích s národnostními menšinami budiž zřízena i pro menšinu knihovna zvláštní, nebo zvláštní oddělení knihovny všeobecné, když tyto menšiny vykazují aspoň 400 osob podle posledního sčítání lidu, pokud se týče, když v obcích těch je veřejná menšinová škola. Pro menšiny, nevyhovující těmto podmínkám, ale dosahující aspoň 10% všeho obyvatelstva, budiž zřízena vždy pro několik obcí knihovna společná, s poměrným příspěvkem každé zúčastněné obce. Bližší určí prováděcí nařízení. Nezřídí-li obec menšinovou knihovnu podle ustanovení tohoto zákona a prováděcího nařízení, jež k němu bude vydáno, může takovou knihovnu zříditi ministerstvo školství a národní osvěty samo na útraty obce.

§ 3.

Úplně vybudovaná knihovna skládá se z půjčovny knih, čítárny časopisů a knihovny příruční.

§ 4.

Nařízením bude stanoven minimální program, který v obcích, kde jest aspoň obecná škola, má býti proveden nejdéle do jednoho roku, pokud však takováto obec nedosahuje počtu 400 obyvatelů do dvou let od doby, kdy tento zákon vejde v platnost. Stejně bude stanovena lhůta, do které jest provésti minimální program v ostatních obcích.

§ 5.

Náklad na zřízení a udržování veřejné knihovny hradí politická obec jako řádné vydání obecní. Roční částka, jakou obec má věnovati tomuto účelu, bude určena nařízením. Při tom však jest zachovati zásadu, že náklad jest určován počtem obyvatelstva (příslušníků národnostní menšiny) a to ročně 30 h až 1 K za každého obyvatele (příslušníka národnostní menšiny).

§ 6.

Působí-li v obci, ve které má býti zřízena obecní veřejná knihovna, již nějaká knihovna, vyhovující ustanovení § 1., může tato knihovna buďto

a) převzata být obcí, nebo

b) zůstati dosavadnímu vlastníkovi, jemuž se dostane každého roku od obce subvence ve výši závazného obecního nákladu knihovního. Prováděcí nařízení ustanoví, jak bude tato subvence rozvržena na výlohy správní a na zakoupení nových knih, a upraví otázku vlastnictví, nově zakoupených knih i jiného inventáře. V obou případech jest pak taková knihovna podrobena ustanovením tohoto zákona, zejména též co do správy.

§ 7.

Knihovnu řídí knihovní rada 4 - 8 členná, jak blíže určí nařízení; polovinu členů ustanovuje obecní zastupitelstvo z voličův obecních; k nim přistupuje jednatel místní komise osvětové a zbytek přiberou tito členové kooptací z pravidelných vypůjčovatelů posledního období. Pokud veřejná knihovna v místě dosud nepůsobila a nebylo tudíž vypůjčovatelů, dlužno kooptované členy vybrati z místních osvětových pracovníků. Funkce členů knihovní rady jsou neplacené a trvají dva roky. Odpadne-li některý z členů knihovní rady, budiž na zbytek funkčního období ustanoven člen nový stejným způsobem, jakým došlo k členství uprázdněnému. Pro knihovnu menšinovou (i je-li pouhým oddělením knihovny všeobecné), jest zříditi zvláštní radu knihovní, jejíž všichni členové musí býti příslušníky národnostní menšiny, pro niž knihovna se zřizuje.

§ 8.

Práva a povinnosti knihovní rady, která se schází aspoň jednou za čtvrt roku, jsou:

a) aby jmenovala knihovníka a síly výpomocné a postarala se, aby jim vydržovatel knihovny poukázal odměnu, nebo plat podle § 9.,

b) aby vedla finanční správu knihovny,

c) aby rozhodovala po návrhu knihovníkově o nákupu nových knih a vyřadění nevhodných,

d) aby ustanovila Pravidla pro půjčování knih i používání čítárny a hájila zájmy knihovny vůči vydržovateli i ostatní veřejnosti,

e) aby o své činnosti podávala ročně písemnou zprávu obecnímu zastupitelstvu.

Obecní zastupitelstvo je zavázáno, aby o umístění knihovny, zejména též o stavbě zvláštní budovy, dohodlo se předem s knihovní radou. Jestliže se shody nedocílí, rozhodne ministerstvo školství a národní osvěty.

§ 9.

Agendou knihovny pověří se zvláštní knihovník, který má v knihovní radě hlas poradní. V obcích, jež mají více než 10.000 obyvatelů, buď plat jich vyměřen tak, aby knihovník mohl se věnovati cele jen tomuto povolání, v ostatních obcích buď stanovena odměna dohodou.

§ 10.

Několik obcí může zříditi společnou knihovnu speciálního rázu v místě, o němž se dohodly. To však je nezbavuje závazků vůči knihovnám místním.

§ 11.

Dozor nad řádnou působností všech veřejných knihoven náleží ministerstvu školství a národní osvěty, které zřídí potřebné knihovní instruktory a rozhoduje s konečnou platností o všech sporných otázkách veřejných knihoven. Zejména může ministerstvo, neb úřad, jím k tomu zmocněný, shledá-li toho potřebu rozpustiti knihovní radu, zříditi zatímní orgán náhradní, zbaviti členství jednotlivé členy knihovní rady a jmenovati nové její členy. Stejně může býti odstraněn i knihovník, jehož činnost by nevyhovovala účelu tohoto zákona.

§ 12.

Provedením tohoto zákona, pověřuje se ministerstvo školství a národní osvěty a ministerstvo vnitra.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP