Dětská účast na výrobě
všeho druhu je již dávno předmětem
pozornosti národních hospodářů,
v našem století pak se jí obírají
velmi pilně také učitelé. Touha po
zisku zaměstnavatelském užívá
dětí k práci s oblibou a nemilosrdně
vyčerpává jejich síly. Podrobná
data o práci českých dětí jsou
uvedena v knížce Fr. Housera, »Výdělečná
práce školních dětí«, jež
zabírá obvod Velké Prahy, a v publikaci vídeňského
ministerstva obchodu, »Erhebung über die Kinderarbeit
in Österreich im Jahre 1908«, vztahující
se na všechny země bývalého Rakouska.
Vídeňské šetření vybralo
z různých krajů desetinu všech žáků.
Z těch pracovalo v Čechách 30.4%, na Moravě
40.9%, ve Slezsku 52.1%. Z pracujících dětí
v našich zemích bylo nejvíce 11-12 letých.
Zjistil jsem, že v Praze a v okolních obcích
začínají děti pracovat velmi záhy,
mnohé ve věku předškolním.
Děti jsou zaměstnány ve všech oborech
pracovních, a 44% jich pracuje ve dvou i několika
zaměstnáních. Počítá-li
se každé dítě v každém oboru
pracovním, v němž je činno, tedy pracuje
v zemědělství 62.4%,
v domácnosti 56.9%,
v průmyslu, v řemeslech a práci domácké
22.8%,
v ostatních zaměstnáních 8% dětí.
Kolik pracovních hodin se denně dětem ukládá,
záleží na čase, jejž musí
věnovati vyučování, a na roční
době. Velká většina žactva požívá
celodenního vyučování. Z dětí,
do něho docházejících, má vedle
hodin vyučovacích přes 6 hodin práce
v zimě 6.5%, v letě 17.8%. Jsou zaměstnány
před dopoledním vyučováním,
v polední přestávce i po odpoledním
vyučování. Mnohem déle pracují
děti, které mají v 7. a 8. školním
roce úlevu ve školní docházce; z těch
má v létě přes 6 hodin denní
práce 77.2%.
Dětem se ukládají pravidelné úkoly
pracovní nehledě na jejich zdraví a síly.
Podle zpráv učitelských je zaměstnáno
ve Velké Praze 13% dětí silných, 55%
dětí normálně vyvinutých a
32% dětí slabých. Nepřiměřená
práce ohrožuje jejich tělesný vývoj;
z dětí silných u každého pátého,
z normálně vyvinutých u každého
čtvrtého a z dětí slabých víc
než u poloviny.
Děti zaměstnané pravidelnými pracemi
zanedbávají mnohem častěji školu
než jejich spolužáci. To je jedna příčina,
že ve škole neprospívají, druhá
spočívá v tom, že i když do školy
přijdou, unavené tělo a ochablá pozornost
námahou práce zmenšují jejich chápavost.
Nestačí na úkoly jednotlivých tříd
a musí je opakovat. Pracující žáci
pražští vystupují ze školy po osmileté
docházce nejčastěji z 5. třídy.
Vedle opožďování rozumového trpí
pracující děti také škodami mravními.
Úřední šetření uvádí,
že 55.6% školních správ referovalo o škodlivých
účincích práce na mravnost. Byly shledány
zvláště u dětí pracujících
u cizích zaměstnavatelů; jsou hrubé,
zvykly na pastvách zahálce, projevují sklon
k pití a fintivosti, toulají se v noci. Pramenem
těch mravních vad bývá pobyt ve společnosti
lidí, kteří stojí morálně
nízko. Těžce trpí děti ve službě,
jež spávají s dospělou čeledí
v týchž místnostech a někdy v téže
posteli.
Čtyři pětiny dětí pracuje u
svých rodičů a příbuzných,
pětina je jich zaměstnána u lidí cizích.
Rodiče usnadňují dětem práci,
třeba by zmenšovali prospěch, který
z ní mají, z lásky k nim, pracovní
poměr mezi cizím zaměstnavatelem a dítětem
určuje však jen výnos práce, a proto
se při něm děti nutí k největší
možné výkonnosti.
Práce konaná na výdělek má
velmi málo společného s prací, kterou
by rádi zavedli pedagogové do škol, a jež
je znamenitým činitelem výchovným.
Škola rozvíjí jednostranně jen ducha
dětského a při tom nedbá tělesné
výchovy svého žactva. Žáci by měli
provádět nejrozmanitější práce
tělesné na poli, v zahradách a ve školních
dílnách. Pracovali by podle určitého
plánu, aby bylo tělo zaměstnáno všestranně.
Prospívali by svému tělu a obohacovali by
svého ducha. Jiný zisk, jejž by tělesná
práce ve škole přinesla, by byl ten, že
by se v mládeži vzbuzovala láska k ní
a úcta. Vnesla by také mezi žáky, kteří
by při ní byli odkázáni na pomoc ostatních
druhů, ducha vzájemnosti. Výdělečná
práce nerozpoutává však dětských
sil, nýbrž je ničí, neobohacuje dětského
života, ale ochuzuje jej.
Příčiny dětské práce
jsou rozmanité, ale všechny lze uvést na nedostatek
rodinných příjmů. Pražské
šetření zjistilo, že 94% pracujících
dětí nutí k práci materiální
nedostatek v rodině. Ten nedostatek je následek
nízké mzdy rodičů, jejich nezpůsobilosti
k práci a nezaměstnanosti. Dětské
mzdy bývají nízké, ale i ty tvořívají
podstatnou část rodinných příjmů.
Při zákazu dětské práce bude
třeba rodiny za ně odškodniti. To by bylo možná
školou tak zařízenou, že by neukládala
rodičům žáků žádných
výdajů, jako je školní plat a povinnost,
aby kupovali svým dětem knihy a školní
potřeby. Obce by měly převzít od chudých
rodičů také starost o tělesné
dobro žactva.
Zhoubným vlivům tělesné námahy
dětské čelilo rakouské zákonodárství
jen skrovnými a nedostatečnými opatřeními.
Obsahuje je živnostenský řád a ustanovují:
Dětí před dokonaným 14. rokem nesmí
se užívati ku pravidelnému zaměstnání
v živnostenských podnicích po továrničku
provozovaných, dětí před dokonaným
12. rokem nesmí se užívat v žádném
pravidelném zaměstnání ani v živnostech
ostatních. Mladiství pomocníci pracovní
mezi 12. a 14. rokem mohou být zaměstnáni
v netovárenských živnostech, pokud jejich práce
není na újmu zdraví a nepřekáží
splnit zákonnou povinnost školní; nesmí
také přesahovat 8 hodin denně.
Rozhodný krok k osvobození dětí od
tělesné práce udělal zákon
o osmihodinné době pracovní usnesený
Národním shromážděním
ze dne 19. prosince 1918; jeho § 10. zakazuje zaměstnávat
námezdně děti, dokud nedokončily povinné
návštěvy školní a nedosáhly
věku 14 let, v podnicích živnostenskému
řádu podrobených nebo po živnostensku
provozovaných, dále v podnicích hornických
a v podnicích zemědělských a lesních.
Předložený návrh zákona upravuje
dětskou práci, která se koná ve jmenovaných
podnicích beze mzdy. Ale ani práci beze mzdy nesmějí
děti konati v těch podnicích všech;
§ 7. vyjmenovává řadu zakázaných
provozoven a zaměstnání. Potom upravuje návrh
dětskou práci v oborech ostatních, a tu nezáleží
na tom, dostávají-li děti za ni mzdu či
nikoli. Ty obory lze seskupiti zejména v práce v
domácnosti, v práce domácké, v donášení,
posluhu a poslíčkování.
Sociálně-politický výbor projednal
vládní návrh zákona ve třech
schůzích a usnesl se na několika jeho změnách.
Za vlastní děti mají býti považovány
ony, které žijí ve společné domácnosti
se zaměstnavatelem a jsou s ním do třetího
stupně spřízněny nebo sešvakřeny,
nebo byly jím přijaty za vlastní nebo za
schovance, nebo jsou jeho poručenci.
Ve dnech školního vyučování nesmí
být užíváno dětí déle
dvou hodin. Při zemědělství a domácnosti
buď dětem za doby noční poskytnuto nepřetržitého
klidu 10 hodin po celý rok, při čemž
za dobu nočního klidu platí hodiny mezi 8.
hodinou večerní a 6. hodinou ranní.
Každý den neodkladné práce povahy přechodné,
která vyžaduje odchylky od pravidel o době
pracovní a o klidu nedělním a svátečním,
týká-li se cizích dětí, třeba
oznámit obecnímu úřadu.
Obecní úřad vede seznam pracujících
dětí cizích.
Kdo opětovně byl potrestán za přestupky
pravidel tohoto zákona, tomu jest užívání
cizích dětí vůbec zakázati.
Předkládaje tuto zprávu, navrhuje sociálně-politický
výbor: Slavné Národní shromáždění,
račiž schváliti připojenou osnovu zákonnou
výborem podle vládního návrhu upravenou.
Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Užívati ku práci dětí, totiž
hochů a dívek před dokonaným 14. rokem,
nebo je jinak zaměstnávati, jest dovoleno, pokud
jiná zákonná ustanovení neobsahují
omezení dalekosáhlejšího, jediné
podle ustanovení tohoto zákona.
Prací dětí podle tohoto zákona jest
užívání dětí k jakýmkoli
pracím buď za plat anebo pravidelně, byť
i bez zvláštní odměny.
Prací dětí není zaměstnávání
dětí jen za účelem vyučovacím
anebo výchovným; rovněž ne užívání
dětí k ojedinělým úkonům,
ani ne zaměstnávání vlastních
dětí (§ 3.) lehkými, byť i pravidelnými
krátkodobými úkony v domácnosti.
Vlastní děti podle tohoto zákona jsou děti,
které žijí ve společné domácnosti
se zaměstnavatelem a jsou s ním do třetího
stupně spřízněny nebo sešvakřeny,
nebo byly jím přijaty za vlastní nebo za
schovance, nebo jsou jeho poručenci. Všechny ostatní
jsou děti cizí.
Užívati dětí ku práci nebo jinak
je zaměstnávati dovoleno jest jen potud, pokud tím
děti nejsou poškozovány na zdraví a
ohrožovány v tělesném a duševním
vývoji nebo v mravnosti a pokud to nepřekáží
jejich povinnosti školní docházky.
Užívati ku práci dětí před
dokonaným 12. rokem jest zakázáno. Pouze
při zemědělství a v domácnosti
může býti užíváno dětí
již po dokonaném 10. roce k pracím lehkým.
Ve dnech školního vyučování nesmí
býti užíváno dětí ku práci
déle dvou hodin; užívati jich ku práci
před vyučováním dopoledním
a dvě hodiny právě před vyučováním
odpoledním jest zakázáno. Při zemědělství
a v domácnosti omezuje se zákaz všeobecně
na dvě hodiny přímo před vyučováním.
Po vyučování buď poskytnut hodinový
odpočinek.
Ve dnech školní prázdně práce
dětí nesmí trvati déle čtyř,
při zemědělství a v domácnosti
déle šesti hodin.
Užívati dětí ku práci v neděli
a o svátcích, pro náboženské
vyznání dítěte nařízených,
jest zakázáno.
Při zemědělství a domácnosti
buď dětem za doby noční poskytnut nepřetržitý
klid 10 hodin. Za dobu nočního klidu platí
hodiny mezi 8. hodinou večerní a 6. hodinou ranní;
politické správy zemské mohou určiti
výjimkou z tohoto pravidla, jiné jeho hranice, aniž
zkrátí zákonem stanovené výměry
nepřetržitého nočního klidu.
V ostatních oborech práce dětí jest
zakázáno užívati dětí
mezi 8. hodinou večerní a 7. hodinou ranní.
Pro neodkladné práce povahy přechodné,
které musí býti konány z důvodů
veřejných nebo z naléhavé potřeby
(při zemědělství zejména k
zajištění ohrožené úrody)
lze od ustanovení o omezení pracovní doby
a o klidu nedělním a svátečním
(§ 5.) učiniti odchylku.
Každý den takové odchylky, týká-li
se dětí cizích, třeba oznámiti
obecnímu úřadu, který to zaznamená
v seznamu pracujících dětí.
Při zemědělství a v domácnosti
je dovoleno užívati dětí v neděli
a o nařízených svátcích ku
pracím neodkladným také pravidelně.
V provozovnách uvedených v připojeném
seznamu není vůbec dovoleno užívati
dětí ku práci nebo je jinak zaměstnávati;
k zaměstnáním tam uvedeným nesmí
býti dětí užíváno. Ministr
sociální péče může seznam
ten doplniti a naříditi jiná dalekosáhlejší
omezení práce a jinakého zaměstnávání
dětí.
Při provozování živnosti hostinské
a výčepnické nesmí býti užíváno
dětí k nalévání nápojů
a k obsluze hostů.
Užívati dětí ku práci nebo jinak
je zaměstnávati při veřejných
představeních a produkcích jest zakázáno.
Okresní úřad školní může
pro zvláštní zájem vyučovací,
výchovný, umělecký nebo vědecký
v jednotlivých případech, vyslechna správu
školní, povoliti výjimku a též
prominou ti šetření zákazu §u 5.
Pro místnosti, ve kterých se užívá
dětí ku práci domácké, platí
předpisy §u 74. živnostenského řádu.
Pokud záleží odměna za práci
cizích dětí (§ 3.) ve mzdě peněžité,
možno na její účet poskytovati pouze
byt, šatstvo, potraviny a školní potřeby;
cena při tom čítaná nesmí převyšovati
ceny, za niž to bylo opatřeno.
Podávati dětem lihové nápoje místo
platu za jejich práci výdělečnou,
jest zakázáno. Lihové nápoje a tabák
nesmějí býti vůbec podávány
za práce nebo z podnětu práce.
Příspěvky z prostředků veřejných
poskytované nuzným osobám za to, že
se vzdají práce svých dětí,
nejsou podporou chudinskou.
Kdo užívá ku práci dětí
cizích, ohlas to neprodleně obecnímu úřadu
svého bydliště a oznam způsob podniku
a užití dětí, jakož i jejich pracovní
místnosti. Obecní úřad veď o
tom záznamy.
Zaměstnavatel má vésti správný
seznam k práci užívaných dětí,
aby v něj povolané dozorčí orgány
kdykoli mohly nahlédnouti.
Kdo chce užíti ku práci dětí
cizích, má požádati obecní úřad
předem o zvláštní pracovní lístek
pro každé dítě; pro děti již
zaměstnané v den, kdy tento zákon nabude
účinnosti, nutno opatřiti pracovní
lístek do tří dnů. Pracovní
lístek vydávají obecní úřady
místa pobytu dítěte - po slyšení
jeho zákonného zástupce a příslušné
správy školní - zdarma a bez kolku.
Jednotlivý pracovní lístek vydává
se nejdéle na rok; trvá-li pracovní poměr
déle, musí býti do roka požádáno
za jeho obnovení.
Má-li obecní úřad nebo jím
slyšená správa školní pochybnosti
o tělesné nebo duševní způsobilosti
dítěte k té které prácí,
buď na útraty zaměstnavatele nařízena
prohlídka úředním lékařem.
Vydání lístku má býti odepřeno,
je-li práce podle dobrého zdání lékaře
nebo správy školní pro mravnost, tělesný
nebo duševní vývoj dítěte škodliva,
nebo je-li obava takového nebezpečí vzhledem
na osobu zaměstnavatelovu. Stížnosti do odpírání
lístku mohou býti podávány do 14 dnů
politickému úřadu, který jest nadřízen
úřadu obecnímu a který rozhoduje s
konečnou platností.
Zaměstnavatel musí pracovní lístek
po dobu pracovního poměru uschovati a na požádání
jej ukázati povolaným dozorčím orgánům
(§ 13.). Pomine-li pracovní poměr, nebo překročí-li
zaměstnané dítě věk dětský,
budiž lístek vydán jeho zákonnému
zástupci neb uložen u obecního úřadu.
Podrobnější ustanovení o formě
a obsahu pracovních lístků vydá ministr
sociální péče.
Politické správy prvé instance bdí
nad tím, aby ustanovení tohoto zákona byla
zachovávána. Mimo to budou k dozoru na práci
dětí ustanoveny zvláštní dozorčí
orgány, jimž náleží především
dozírati na ony podniky, v nichž se užívá
dětí ku práci. Také mohou zemské
politické správy zříditi pro obce
neb okresy zvláštní komise pro dozor na prácí
dětí k podávání dobrých
zdání a návrhů (§ 18).
K podpoře politických správ, jakož i
orgánů dozorčích buďte přibrány
organisace pro ochranu dětí a péči
o mládež. Zevrubnější ustanovení
vydá ministr sociální péče.
Obecní úřady, správy škol a poručenské
rady, jakož i živnostenští inspektoři
jsou povinní, podporovati v rámci oboru své
působnosti všechny dozorčí orgány
ochrany mládeže při provádění
jejich úkolů.
Učitelé veřejných a soukromých
škol, lékaři, orgány duchovní
správy a veřejné a soukromé péče
o mládež, funkcionáři všech spolků
a jiných korporací, do jichž oboru působnosti
náleží věci péče o mládež
v nejširším smyslu slova, jsou zvláště
povoláni, aby oznamovali pozorovaná jimi porušení
pravidel tohoto zákona příslušným
úřadům a orgánům; na požádání
politických správ jsou povinni podávati zprávy
o práci dětí vůbec a o zvláštních
případech užívání dětí
ku práci.
Doví-li se politická správa o nepřístojnostech,
má jim vhodným způsobem učiniti přítrž.
Může odejmouti lístek pracovní, užívání
dítěte k práci zakázati nebo pro ně
stanoviti zvláštní podmínky, podle potřeby
zahájiti trestní řízení.
Přestupky pravidel tohoto zákona trestají,
nepodléhají-li podle jiných zákonů
trestu přísnějšímu, politické
správy pokutami do 1000 K nebo vězením do
tří měsíců, protizákonné
užívání vlastních dětí
důtkou, za okolností přitěžujících
pokutou do 300 K nebo vězením do 14 dnů.
Kdo jiného ku přestoupení tohoto zákona
navádí, nebo při tom spolupůsobí,
toho stíhají stejné tresty jako pachatele.
Náhradní trest za nedobytnou pokutu nesmí
převyšovati nejvyšší výměry
při tom stanoveného trestu na svobodě.
Politická správa může tomu, kdo trestu
propadl, zakázati užívání cizích
dětí na určitou dobu nebo na vždy. Kdo
opětovně byl potrestán, tomu jest užívání
cizích dětí vůbec zakázati.
Politická správa může toto užívání
zakázati také osobám, které byly trestány
soudem pro trestní činy proti mravnosti nebo pro
poškozování neb ohrožování
osob nedospělých anebo mladistvých, nebo
úřadem živnostenským za protizákonné
užívání dětí k práci
nebo za protizákonné s nimi nakládání.
Přestupky takového zákazu trestají
se stejně jako přestupky zápovědí
v tomto zákoně obsažených.
O každém potrestání pro přestoupení
tohoto zákona buď zpraven poručenský
úřad ohroženého dítěte.
Pokuty podle tohoto zákona uložené buďte
přikázány obci pobytu odsouzencova a buď
jich užito na účely veřejné péče
o mládež.
Stíhání pro přestoupení tohoto
zákona má odpadnouti bezpodmínečně,
nebylo-li proti vinníkovi do šesti měsíců
po činu zahájeno vyšetřování,
neb uplynulo-li od posledního jednání vyšetřovacího
šest měsíců.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby k zajištění použití pravidel
tohoto zákona v cizině činil úmluvy
s jinými státy.
Zákon nabývá účinnosti tři
měsíce po svém prohlášení.
Pro prvý rok jeho působnosti zmocňují
se politické správy zemské, aby, pokud tomu
neodporují jiná ustanovení, povolovaly úlevy
v zachovávání zákona, které
jsou odůvodněny nutkavými okolnostmi. Mimo
to mohou politické správy I. stolice v případech
hodných zvláštní pozornosti po slyšení
místní školní rady, nebo komise, utvořené
podle §u 13., odst. 1., povolovati pro zemědělství
a domácnosti výjimky z ustanovení §
4., odst. 2. a §u 5., odst. 2., šetříce
ustanovení §u 4., odst. 1.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby zákon tento provedl, dohodna se se zúčastněnými
ministry.
provozoven a zaměstnání podle §u 7.
zákona o práci dětí zakázaných.
Výčepy a drobné prodeje pálených
lihových nápojů, palírny, pivní,
vinné a pod. sklepy a pivovary.
Výrobny zboží břidlicového, břidlicových
psacích tabulek a kamínků, vyjímajíc
provozovny, v nichž se pouze barví, malují
a polepují, jakož i balí psací kamínky
a barví, linkují a rámečky opatřují
břidlicové tabulky.
Kamenné lomy a doly.
Dílny pro práce kamenické, pro tesání,
vrtání, broušení a leštění
kamenů.
Cihelny, pracoviště dlaždičův a
tesařů.
Vápenice a sádrárny.
Dílny pro výrobu a malování hrnců,
kachlí a dlaždic.
Dílny, v nichž se fouká, leptá, brousí,
maluje nebo zakaluje sklo, vyjímajíc dílny,
kde se sklo vyfukuje jen před lampou.
Dílny pro pokládání zrcadel.
Provozovny, v nichž se předměty polévají,
galvanicky zlatí, stříbří,
niklují a podobným kovovým povlakem opatřují,
nebo v nichž se předměty galvanoplasticky vyrábějí.
Provozovny, v nichž se malují olověné
a cínové hračky, lije olovo, zinek, cín,
měď, mosaz a jiné kovy.
Dílny pasířův a výrobců
zboží bronzového.
Závody, v nichž se zpracuje olovo, měď,
zinek anebo slitiny těchto kovů, nebo kde se jmenovaných
kovův a slitin užívá.
Brusírny nebo leštírny kovů, dílny
pilníkářské, zbrojířské
a pracovny, v nichž se navazují olůvka.
Dílny, v nichž se váží třásně.
Závody, v nichž se užívá rtuti.
Provozovny, v nichž se vyrábí nebo zpracuje
olovo, nebo sloučeniny jeho, nebo kde se těchto
látek užívá.
Závody na výrobu látek výbušných,
těles ohňostrojných, zápalek a jiných
zapalovadel.
Dílny, v nichž se vyrábí zboží
celuloidové.
Dílny průmyslu chemického.
Pohodnice.
Dílny průmyslu chemického chemickými
činidly, jakož i barvírny.
Místnosti pro třídění hadrů,
nasolování, přípravu koží
a jirchárny.
Výrobny zboží gumového, gutaperčového
a kaučukového.
Přádelny žíní, střihárny
zaječí srsti a jiné dílny, v nichž
se zpracuje srst.
Dílny na přípravu srsti a štětin,
na výrobu kartáčů a štětců.
Dílny na zpracování perleti.
Provozovny pekařův a řezníků.
Čistírny peří.
Chemické prádelny.
Dílny malířů, malířů
pokojů, natěračův a lakýrníků.
Provozovny povozníků.
Dílny soustružnické.
Mlýny.
Provozovny kominické.
Obsluha hnacích strojů, jakož i všech
motory poháněných pracovních strojů,
transmisí a zdviží.
Obsluha strojů ručně poháněných,
vyjímajíc obyčejná ruční
snovadla, soukačky, navijadla a opřádací
stroje na výrobu umělých květin a
ovoce z vaty.
Zaměstnání při žentourech a podobných
nebezpečných hnacích strojích a zařízeních.
Zaměstnání u řezaček slámy
a píce.
Zaměstnání při pracích stavebních
a zemních.
Obsluha přístrojů, v nichž jsou tekutiny,
páry nebo plyny pod tlakem.
Práce při pecích a ohni.
Práce, při nichž se vyvíjí prach
a plyn.
Sbírání nebo třídění
hadrů.
Míchání nebo tření barev.
Práce ve sklepích vinných, pivních
a pod.
Stavění kuželek.
Tlučení kamení.
Zdvihání, nošení těžkých
břemen a pohybování jimi.
Kácení a štípání dřeva.
Mlácení.
Kosení.
Pomocné služby při honech na zvěř.