Výbor navrhuje tuto osnovu zákona:
Usnesením Národního shromáždění
se nařizuje:
Nemovitosti, jež jsou obecním (měšťanským)
statkem podle ustanovení obecních zřízení,
prohlašují se za kmenové obecní (osadní)
jmění.
Práva podílníkův, užívati
nemovitostí obecního statku, zanikají bez
náhrady, pokud v §u 3. a 4. není jinak nařízeno.
Zároveň zanikají veškeré povinnosti,
jež postihují podílníky jako úplata
za užívání obecního statku, vyjímajíc
ty, které připadají na poslední dvě
léta ode dne 1. září 1919 zpět
počítajíc. Povinnosti ty nutno splniti v
obvyklém způsobu a rozsahu nejdéle do konce
roku 1919.
Obec je povinna podílníku, který sám
užívá určité nemovitosti obecního
statku, jako rolí, luk neb rašelinišť, propachtovati
tuto nemovitost na dobu 9 let, počínajíc
dnem 1. října 1919, jestliže podílník
nejdéle do 15. září 1919 oznámí
obci, že činí nárok na pacht nemovitosti
té od obce za pachtovné, v zákoně
stanovené, a že ponese ze svého veškeré
daně a veřejné dávky, na nemovitost
tu připadající.
Podílník může hlásiti se o pacht
i na kratší dobu.
Podílníkům, kteří jsou vlastníky
více než 8 hektarů orné půdy
a luk, nárok na pacht nepřísluší.
Na přebytky menší 1 hektaru se nehledí.
Sklizeň z roku 1919 náleží dosavadním
užívatelům.
Roční pachtovné za 1 ha činí:
1. při rolích: | |
jsou-li zařaděna do I. až III. třídy bonitní | 150.-; |
jsou-li zařaděna do IV. a vyšší třídy bonitní | 90.-; |
2. při lukách: | |
jsou-li zařaděny do I. až III. třídy bonitní | 225.-; |
jsou-li zařaděny do IV. a vyšší třídy bonitní | 150.-; |
3. při rašeliništích | 150.-. |
Po třech letech snižuje se pachtovné o jednu
třetinu. Pro plošnou výměru nemovitostí
jsou při stanovení výše pachtovného
směrodatny údaje evidence katastru daně pozemkové.
Pachtované pozemky není dovoleno dáti v podpacht
odděleně od vlastní usedlosti pachtýřovy.
Překročení tohoto zákazu má
v zápětí zrušení pachtu.
Kde podle platného obyčeje náleželo
společně všem anebo některým
majetníkům dobytka v obci pásti na lukách
po sklizni sena neb otavy, zůstává tato zvyklost
pro dobu pachtu nedotčena.
Podílníkům, kteří dosud mají
nárok na braní stavebního nebo palivového
dříví z pasek lesa obecního statku,
přísluší po dobu 6 let počínaje
dnem 1. ledna 1920 polovice peněžitého výtěžku
tohoto lesa, po odečtení veřejných
dávek a potřebných nákladů
na řádné hospodaření, udržování
a správu lesa, v dotčeném roce skutečně
učiněných. Polovice ta rozdělí
se mezí podílníky podle poměru, v
jakém bylo naposled mezi ně rozdělováno
stavební nebo palivové dříví
z pasek obecního statku lesního.
Peníz, připadající na jednoho podílníka,
nesmí přesahovati 2000 K ročně. Peníz
převyšující tuto částku,
plyne do pokladny obecní.
Dohodne-li se obec aspoň se dvěma třetinami
podílníkův o odbytném za nároky,
v předcházejících odstavcích
uvedené, podle posudku odborného lesního
znalce, a schválí-li toto ujednání
dohlédací úřad, jsou povinni též
ostatní podílníci přijmouti odbytné
stanovené podle stejných zásad.
Práva užívací nebo požívací,
podle ustanovení obecních zřízení
na nemovitostech obecního statku v pozemkových knihách
zapsaná, buďtež na návrh obce nebo dohlédacího
úřadu v pozemkové knize vymazána.
Převody nemovitostí obecního statku do vlastnictví
podílníků, které byly vykonány
podle smluv a právních jednání, uzavřených
po 1. srpnu 1914, prohlásí knihovní soud
na návrh obce nebo dozorčího úřadu
v řízení nesporném za bezúčinné,
nehledíc na to, zda nemovitosti ty jsou v držení
původního nabyvatele, nebo jiných osob. Návrh
jest učiniti nejdéle do konce roku 1920.
Byl-li nárok soudem uznán, jest obec povinna do
tří měsícův ode dne, kdy usnesení
nabylo právní moci, složiti u soudu pro nynějšího
vlastníka kupní cenu, kterou za dotčenou
část obecního statku skutečně
obdržela. Tato náhrada vstupuje co do práv
a závazků vzniklých po 1. srpnu 1914 na dotčených
pozemcích na jejich místo.
Svolí-li oprávnění, vydá soud
složenou náhradu vlastníkovi, jinak rozvrhne
ji podle zásad stanovených v řízení
exekučním pro rozvrh nejvyššího
podání za nemovitosti.
Jakmile náhrada bude složena, vloží soud
právo vlastnické obci a vymaže závady
vzniklé po 1. srpnu 1914 z moci úřední.
Stal-li se převod nemovitostí obecního statku
do vlastnictví podílníků podle rozsudků,
vydaných po 1. srpnu 1914, pro zmeškání
neb uznání, budiž na žalobu obce obnoveno
řízení, aniž je potřebí
podmínek § 530. č. ř. s. Tuto žalobu
podati jest nejdéle do konce roku 1920. Bude-li v tomto
řízení původní žaloba
zamítnuta, obnoví soud z moci úřední
stav, jaký byl v době sporného převodu,
i proti těm, kdo později nabyli knihovních
práv.
Pokud se v zákoně mluví o podílnících,
rozumějí se tím osoby, jež jsou podle
ustanovení obecních zřízení
oprávněny užívat obecního statku,
ať společně nebo jednotlivě co do určitých
částí.
Obec prodává každoročně užitky
obecních lesů veřejnou dražbou především
pro spotřebu svých obyvatelů.
Obec může dovoliti sbírati chrastí v
obecních lesích podle zvláštního
řádu, který vydá.
O užívání obecních pastvin vydá
obec se schválením nadřízeného
samosprávného úřadu zvláštní
pastevní řád, kterým umožněno
budiž všem obyvatelům obce pásti dobytek
a husy na obecních pastvinách.
Přeměna obecních pastvin na jinou kulturu
jest dovolena jen, schválí-li to nadřízený
úřad samosprávný.
Role a luka obecní buďtež pronajímána
především uchazečům nemajetným
a těm, kteří toho z důvodů
hospodářských potřebují.
Ustanovení tohoto zákona o obcích platí
také o osadách. Zákon nevztahuje se na Slovensko.
Zákon tento působí ode dne, kdy byl vyhlášen.
Provésti jej ukládá se ministrům vnitra,
spravedlnosti a zemědělství.
Vláda na četné návrhy z kruhů
poslaneckých a odvolávajíc se jmenovitě
na návrh poslance Píka na změnu ustanovení
obecního zřízení pokud se týkají
užívání obecního statku (tisk
165) předložila Národnímu shromáždění
vládní návrh o úpravě poměrů
obecního statku. Obecním statkem rozumějí
se takové nemovitosti, které jsou sice ve vlastnictví
obce, na nichž však podle dosud platných pravidel
obecních zřízení vyhrazeno jest určité
třídě občanů zvláštní
požívací právo rázu veřejnoprávního.
Obecní statek jest zbytek staré původní
organisace agrární a sloužil k užívání
obecnému. Jednostranné užívání
obecního statku určitou třídou v obci
jest tedy za dnešních poměrů neudržitelnou
výsadou, nehledě k tomu, že v obcích
vznikají četné spory, jimiž zatěžována
jest zbytečně agenda samosprávná a
vyvolávány jsou mnohdy velmi nákladné
spory soudní. Při posuzování otázky
obecního statku padá na váhu též
národohospodářský zájem obcí,
neboť braním užitků z obecního
statku, zejména z lesů, uniká obcím
značný příjem, kterého může
být užito pro úkoly humánní a
obecně prospěšné.
Právní poměry obecního statku došly
nedostatečné úpravy zákonné
teprve v obecních zřízeních z r. 1864.
Úprava zabezpečovala rustikalistům a starousedlým
užívati obecního statku a velmi nedostatečně
chránila zájmů obce. Změnou poměrů
v obcích, vznikem nových stavů a tříd
komplikovány poměry a spory o obecní statek
se přiostřovaly. Novousedlí obyvatelé
právem namítali, že jisté třídě
vyhraženy jsou výsady a ostatní přes
svoji poplatnost a příslušnost v obci, užívacích
práv nemají. Také obce byly nespokojeny.
Všeobecný odpor proti výsadě užívati
obecního statku, posilován byl dále tím,
že na rustikalisty vznesené povinnosti za užívání
obecního statku přenášeny byly na bedra
obcí. Neméně působila ke zostření
protiv okolnost, že rustikalisté překročovali
zákon, zneužívali svých práv,
nekonali povinností, převáděli různými
manipulacemi obecní statek do svého knihovního
vlastnictví nebo brali více na užitcích,
než zákon dovoloval. Tyto okolnosti uznal již
zemský výbor v Čechách, jehož
šetřením závady ty byly prokázány,
což bylo důvodem k podání návrhu
zákona o úpravě poměrův obecního
statku, k jehož projednání však nedošlo.
Otázka obecního statku jest tudíž jednou
z nejdůležitějších otázek
národohospodářských a právních.
Obecní statek podle zjištění zemského
výboru pouze v Čechách zahrnoval v r. 1888
as 30 procent půdy (lesy, pozemky, rašeliniště,
rybníky, lomy a j.) a 20 procent čistého
výnosu obecního majetku. Užitky, které
brali rustikalisté od r. 1864 odhadují se až
do dnešní doby na 150 milionů korun.
Na anketě v březnu 1919 z podnětu ministerstva
vnitra konané v Praze vyslovena bylá jednomyslně
zásada, aby obecní tatek byl zařaděn
v kmenové jmění obecní a užitky
z nemovitostí obecního statku plynuly do obecní
pokladny. Tentýž požadavek zastupuje majorita
občanstva v obcích, organisace domkářů
a malorolníkův a byl tlumočen několika
sty petic, které došly Národního shromáždění.
To jest také základní zásada, kterou
v osnově zákona uplatňuje ústavní
výbor, pozměniv v podstatě vládní
návrh zákona.
Návrh zákona (§ 1) řeší
úpravu obecního statku způsobem radikálním.
Dosavadní ustanovení obecních zřízení,
jednající o poměrech obecního statku,
mají nadále pozbýti platnosti. Vládní
návrh vylučoval úpravu obecního statku
v obcích nad 1500 obyvatelů, čímž
by nejeden případ obecního statku městského,
ale i ve větších obcích venkovských
statek obecní a tím i užívání
jeho zůstalo v platnosti. Mají-li býti rušena
privilegia v menších obcích, nemohou býti
zachována ve větších a také ne
v městech.
Ač vládní návrh měl účel,
aby obcím zachován byl obecní majetek pozemkový,
přec podle §ů 2. a 4. vyňaty ze zkomunalisování
reality lesní. Podle statistiky zemského výboru
českého z roku 1888 čítaly lesy tvořící
obecní statek. 106.1 l 7 jiter. U porovnání
s úhrnnou výměrou obecního statku
(189.929 jiter) jest to téměř 56%.
Že skutečně jde při vládní
osnově o ztrátu, lépe řečeno
expropriaci, více nežli polovice obecního majetku,
jenž dnes tvoří obecní statek, plyne
z ustanovení §u 4 posledního odstavce, jímž
podílníci pod ztrátou nároku na jakoukoli
náhradu zrušených práv užívacích
doháněni jsou k výkupu obecních lesů,
a to za cenu dokonce velmi lákavou. Jest jisto, že
tuto příležitost nedal by si ujíti z
uživatelů ani jediný.
Zásadu výkupu lesů podílníků
přijala vláda do svého návrhu přes
jednomyslný odpor ankety, ač ve zprávě
béře prý na přání ankety
přiměřený zřetel.
Vláda dává na úvahu, »že
náklady, které dosavadní uživatelé
na vypěstování lesních kultur vynaložili,
převyšují velmi značně hodnotu
půdy, na níž lesní kultury byly dosavadními
užívateli vypěstovány«. I tato
námitka není plně rozhodující,
neboť § 77. obec. zříz. náklad
na kulturu ukládá především obci,
aby jej hradila z požitků plynoucích z obecního
statku do pokladny obecní. Možno říci
tudíž, ze ve většině případů
náklad ten nesla obec a nikoli starousedlí, alespoň
ne výhradně.
Ještě jeden povážlivý důsledek
mohl by míti § 4. Jsou případy, že
obecní statek byl a je značně rozsáhlý,
že vsak počet oprávněných uživatelů
z různých důvodů (parcelací
usedlostí a pod.) zredukován byl na dva, tři
oprávněné subjekty. Tito lidé brali
z obecního lesa právem pouze to, čeho potřebovali
pro potřebu domu a statku, tedy zhusta pouze nepatrný
zlomek celkového výtěžku lesního.
A nyní by měli právo vykoupiti se značnou
slevou celý komplex lesní a obci měla by
se do stati místo cenné reality a jejího
výtěžku suma znehodnocených peněz,
nesoucích v budoucnosti pouze úrok výše
dnes neznámé.
Ústavní výbor zamítl návrhy
vládní osnovy o výkupu lesů podílníky
a většinou hlasů rozhodl, že dosavadním
uživatelům má býti poskytnuta jako odbytné
pouze polovice peněžitého výtěžku
z prodeje dříví z oněch částí
lesů, které dříve tvořily obecní
statek. Po šesti letech ode dne 1. ledna 1920 celý
výnos lesův obecního statku plyne do obecní
pokladny. Většina členův ústavního
výboru schválila, že za určitých
podmínek může odbytné za 6 let býti
vyplaceno najednou. Úhrnná suma nesmí však
přesahovati u jednoho podílníka za 6 let
12.000 korun. Tento případ nejvyšší
ceny jest míněn pro ony obce, kde jest velká
výměra lesů obecního statku.
Jiné nemovitosti obecního statku, totiž: role,
luka a rašeliniště, měly býti podle
vládního návrhu po dobu 12 let ponechány
ve výhodném pachtu dosavadních uživatelů
(§ 3). Tedy i tato půda odňata jest, alespoň
pro drahnou dobu oněm správním, hospodářským
a sociálním disposicím obce, jejichž
důležitost vytkla zpráva zemského výboru
z r. 1888 i uznala vláda podle své motivové
zprávy. Zbývá tudíž jako substrát,
na němž zásada vlády byla důsledně
provedena, pouze obecní statek, jejž tvoří
lomy, rybníky, hliniště, pískovny, budovy
a pastviny, to jest úhrnem pouze v Čechách
67.666 jiter, čili 35% veškerého obecního
statku. K tomu však ještě nutno poznamenati,
že budovy (kovárny a pastoušky), jichž užíváno
bylo nepřímo, jsou již od roku 1864 obecním
jměním a nikoliv obecním statkem, a že
ostatní tu vyjmenované pozemky povahou svou nehodí
se k tomu, aby konaly ony funkce hospodářské
a sociální, v nichž spočívá
důležitost obecního jmění (vliv
na prospěšné upravení hospodářské
v území obecním, propachtování
mezi chudší lid a zmírnění břemene
chudinského).
Otázku, zda dosavadním uživatelům obecního
statku má se dostati náhrady za ztrátu požívacích
práv, vláda řeší co do jednotlivých
druhův ob. statku způsobem různým,
zásadně mají podle §u 2. návrhu
zákona užívací práva dosavadních
uživatelův obecního statku zaniknouti bez náhrady
se strany obce. Z této zásady dovoluje výjimku
§ 3. u rolí, luk a rašelinišť a §
4. u lesů. Uvážíme-li, že v Čechách,
jak výše uvedeno, lesy činí 56% veškerého
obecního statku, role a louky téměř
9%, čili že celkem 65% obecního statku tvoří
půda, která má býti vyvazena za náhradu,
jest patrno, ze i zde vláda činí výjimku
zásadou a ze zásady dělá pouhou výjimku.
Že není vhodno petrifikovati pachtovné dnes
za naprosté neznalosti, co bude, až nastanou normální
poměry, hned na dvanáct let, že pachtovné
to jest tak nízké, že sleva, poskytovaná
po 12 let, znamená vlastně úplnou amortisaci
užívacích práv, a v četných
případech i více nežli to, že konečně
jednotná cena 1000 K za 1 ha lesa, bez rozdílu,
v jaké jest krajině a jaké jest kvality tento
les, není spravedlivá, o tom netřeba šířiti
slov.
Proto ústavní výbor změnil vládní
návrh a z důvodů národohospodářských
uznal právo na pacht a to pouze závazně na
dobu prvých 9 let, s výjimkou, že pachtovati
mohou pouze ti podílníci, kteří nemají
více než 8 ha vlastních pozemků. Pro
první 3 léta pachtovné zvýšeno
o 1 třetinu.
Vláda dospěla k názoru že se nedoporučuje
ustanovení, že mají býti z pozemkových
knih vymazány zápisy, podle nichž pozemky,
jež tvořily kdysi obecní statek, jsou zapsány
do soukromého vlastnictví uživatelů,
nesprávným postupem pří zakládání
knih a podobně. V důvodech praví, že
vlastníci ti jsou v nejčastějších
případech chráněni jednak zásadou
důvěry v knihy veřejné, jednak vydržením,
že tedy i právo vlastnické jest zákonem
chráněným nabytým právem. Tento
důvod platí arci pro soudce, nikoli však pro
zákonodárce. Zápisy ty dostaly se do knih
per nefas a zákon nemusí se pozastavovati a také
se nepozastavuje před takovým nabytým právem,
které není chráněno zřeteli
vyšší ekvity. (Srovnej na př. vyvazení
břemen, vyvlastnění velkostatků, zrušení
práv úřednictva olomouckého ze služební
pragmatiky a pod.)
Ústavní výbor proto rozhodl, aby převody
nemovitostí po 1. srpnu 1914 byly zrušeny a nemovitosti
vráceny do vlastnictví obcí, i když
jsou v držení těch, kdož později
nabyli vlastnického práva.
Ústavní výbor ustanovil (§ 9.) pro prodej
užitků obecních lesů veřejnou
dražbu. Aby proti potřebným a nemajetným
obyvatelům obce nebylo zneužito předražování,
vytčena v zákoně pro kupovatele míra
možné koupě podle spotřeby. Budou tedy
z dražby vyloučeni ti, kdož již koupili
dříví podle nutné spotřeby
vlastní a chtěli by kupovati dále pro účel
spekulace a dalšího odprodání z volné
ruky. Prodej má býti umožněn především
místním obyvatelům obce a, kdyby nebylo kupujících,
může obec prodat i kupovatelům přespolním.
Sbírání chrastí dovoluje zákon
za nutné ochrany lesů podle ustanovení lesního
řádu, který vytkne dobu sbírání
a snad i tresty za poškozování lesa.
Obec má právo odprodávati pařezy,
souše a úlomky, neb usnesením svým rozhodnouti,
jak s malými užitky naložiti. Je dovoleno, aby
obec dala je svým chudým a nejpotřebnějším.
Společné užívání pastvin
se zachovává a obec může měniti
pastviny i v jiné kultury. Ústavní výbor
vytkl v § 9. zásadu, aby role a luka byla pronajímána
především nemajetným, což odpovídá
pocitu sociální spravedlnosti.
Slovensko bylo vyňato z platnosti zákona, ježto
obecní statek se tam nevyskytuje.
Změniv v podstatě vládní zákon,
doporučuje ústavní výbor vlastní
svůj návrh, jímž definitivně,
k dobru obcí a v zájmu odstranění
sporů mezi obyvatelstvem, přispěje takto
vypracovaný zákon.