Dne 26. dubna 1919 předložilo ministerstvo vnitra
Národnímu shromáždění
návrh zákona, jímž se zakazuje káceti
dříví v obecních lesích a některých
soukromých lesích, tisk 894. Podnětem k návrhu
tomuto byly jednak podané návrhy a dotazy v Národním
shromáždění a jednak výsledek
ankety, kterou ministerstvo vnitra svolalo, aby vyslechlo názory
a návrhy o úpravě poměrův obecního
statku. Také zemský správní výbor
ve své odpovědi na resoluci, usnesenou v Národním
shromáždění dne 3. dubna 1919, podle
zprávy zemědělského výboru
(tisk 553) doporučil opatření, jímž
by bylo zakázáno nad míru káceti dříví
v lesích obecních a obecního statku a upozornil
na naléhavou nutnost úpravy obecního statku.
Vláda předložila, uznavší potřebu
úpravy poměrův obecního statku i zákazu
káceti nadprůměrné množství
dříví v obecních lesích i v
lesích obecního statku, návrh zákona,
jímž upravují se poměry obecního
statku a návrh zákona, jímž zakazuje
se káceti dříví v obecních
lesích.
Vzhledem k tomu, že vládní návrh zákona
o statku obecním byl v ustanoveních, týkajících
se obecního statku lesního, podstatně změněn,
bylo nutno i návrh zákona o zákazu káceti
dříví změniti a uvésti do souladu
se zákonem o statku obecním. Podle vládního
návrhu měl zákaz káceti dříví
platiti pro lesy obecní a některé lesy soukromé.
Těmito některými soukromými lesy byly
míněny ty části obecního statku
lesního, které podílníci mohli si
podle vládní osnovy zákona o statku obecním
vykoupiti a převésti do soukromého svého
vlastnictví. Poněvadž ústavní
výbor neuznal této navrhované možnosti
přeměn y části obecního statku
v majetek soukromý a usnesl se na znění zákona
o úpravě obecního statku, kterým veškerý
statek obecní stává se obecním nebo
osadním jměním kmenovým, nemůže
zákon, jímž zakazuje se káceti dříví
v obecních lesích, vztahovati se také na
některé lesy soukromé.
Úprava kacení dříví v lesích
soukromých náleží do pravomoci úřadů
podle platných zákonův o hospodářství
lesním a jest jen potřebí přísně
prováděti tyto zákony a zrušiti všechna
nařízení bývalých úřadů
rakouských, které přímo vybízely
majetníky lesův, aby káceli více,
než řádné lesní hospodářství
připouští.
Podle platných zákonů náleží
samosprávným úřadům dozor na
obecní kmenové jmění a jeho užívání
a měly by proto tyto úřady pověřeny
býti pravomocí, stanovenou v osnově zákona
tohoto pro nadřízené úřady
politické. Jestliže ústavní výbor
přes to doporučuje tuto změnu kompetence,
činí tak jednak proto, že platnost zákona
vymezena jest na dobu poměrně krátkou - jednoho
roku - a jednak proto, že není v celé oblasti
republiky stejné úpravy samosprávných
úřadův a působilo by příliš
mnoho obtíží a vyžadovalo by příliš
mnoho času, kdyby ústřední úřady
zemské jako přímo nadřízené
úřady samosprávné prováděly
ustanovení tohoto zákona.
Ústavní výbor usnesl se doporučiti
Národnímu shromáždění
zákon, jímž se zakazuje káceti dříví
v obecních lesích, v tomto znění:
§ 1.
Zakazuje se káceti dříví v lesích,
jež v den, kdy tento zákon nabude účinnosti,
jsou kmenovým jměním obcí neb osad,
jakož i v lesích, jež podle zákona ze
dne........ 1919 čís. sb. zák. a nařízení
o úpravě poměrů obecního statku
stávají se kmenovým obecním, aneb
osadním jměním.
Pokud toho nezbytně vyžadují zvláštní
poměry v obci, zejména nutnost zásobiti obyvatelstvo
dřívím, mohou nadřízené
politické úřady k žádosti obce
svoliti k tomu, aby se kácelo dříví
v rozsahu, jejž tyto úřady určí.
Přestupky tohoto zákona trestají politické
úřady vězením do 3 měsíců
a vedle toho peněžitou pokutou do 30.000 K.
Zákon tento působí ode dne, kdy byl vyhlášen,
a účinnost jeho končí se dnem 30.
června 1920.
Provésti tento zákon ukládá se ministrovi
vnitra a ministrovi zemědělství.