Finanční výbor pokládá výbušné
látky za věcně i finančně vhodný
předmět státního monopolu a proto
s návrhem osnovy zásadně souhlasí.
Text osnovy byl finančním výborem
značně změněn, při čemž
nešlo tak o věcné změny, jako o širší
a jasnější stilisaci.
Podrobné stanovení pojmu výbušných
látek jako předmětu monopolu ponechává
se nařízení.
Podle vládního návrhu bude monopol výbušných
látek monopolem finančním, avšak finanční
výbor v § 4. zvláště kladl důraz
na zájem Národní obrany na tomto monopolu.
Nařízením se ustanoví, kdy tento zákon
nabude účinnosti. Týmž dnem pozbudou
také platnosti všechna dosavadní povolení
k živnostenské výrobě předmětů
monopolu výbušných látek i dosavadní
ustanovení o výrobě jejich a obchodu s nimi.
Finanční správa musí v dorozumění
s ostatními zúčastněnými ministerstvy,
především s ministerstvem Národní
obrany učinit opatření, aby výroba
výbušných látek byla od té doby
organisována nejracionálněji a nejsprávněji
pro bezpečnost republiky.
V § 2. předloženého návrhu zákona
zmocňuje se ministr financí, aby určitá
práva podle tohoto zákona, příslušející
jemu, přenesl dočasně na osoby jiné
za podmínek, stanovených prováděcími
nařízeními. Tím se dává
vládě volnost, zvoliti takovou formu monopolu, která
by za daných okolností jak finančním,
tak také hospodářským a vojenským
nájmům nejlépe vyhovovala.
Podle odůvodnění osnovy představovala
si finanční správa provedení monopolu
tak, že by zřídila zvláštní
smíšenou společnost s kapitálem větší
části státním a menší
částí soukromým, kterou
by pověřila zřízením podniků
na výrobu předmětů tohoto monopolu,
i prodejem jejich.
Finanční výbor s tímto projektem nesouhlasí.
Po jeho názoru bylo by snad nejvhodnější,
aby výroba předmětů monopolu výbušných
látek byla soustředěna v podnicích
státních. Uznává však, že
za daných okolností bylo by to spojeno se značným
risikem, velkými investicemi a jinými obtížemi
výrobní a obchodní povahy.
Z těchto důvodů doporučuje finanční
výbor, aby státní správa, pokud jí
nebude možno, nebo pokud neuzná potřeby soustřediti
výrobu předmětů tohoto monopolu do
státních podniků, ponechala ji soukromému
podnikání a vyhradila si ovšem na ni vliv a
kontrolu v každém směru tak, aby vojenské
i hospodářské zájmy státu byly
úplně zabezpečeny. Toto provádění
monopolu výbušných látek mělo
by tedy ráz obchodního monopolu, spojeného
s regulací a kontrolou výroby.
Projekt smíšené společnosti je dosud
nevyzkoušeny způsob podnikání a finanční
výbor nemůže jej doporučiti proto, že
tu jde o velmi závažné zájmy veřejné,
které by mohly byt nezdarem podnikatelské formy
ohroženy. Teoreticky soudí také finanční
výbor, že systém smíšené
společnosti spojuje v sobě jenom nevýhody
státního i soukromého podnikání,
aniž přináší naproti tomu nějakou
podstatnou výhodu proti jedné nebo druhé
z těchto forem. Účast soukromého kapitálu
na podniku, převážně státním
a řízeném především podle
zájmu státu, nemá jiného významu,
nežli zesilování kapitálu podniku a
v žádném směru nepřináší
s sebou iniciativu podnikatelskou, která by se právě
od něho očekávala. Z těchto důvodů
navrhuje finanční výbor:
1. aby byla přijata osnova zákona:
Podle usnesení Národního shromáždění
nařizuje se:
Předmětem monopolu výbušných
látek jsou látky, které budou za ně
nařízením prohlášeny.
Právo výbušné látky vyráběti,
uváděti je v obchod a spotřebu přísluší
výhradně státu.
Ministr financí se zmocňuje, aby určitá
práva, příslušející jemu
podle tohoto zákona, dočasně přenesl
na osoby jiné (ať fysické či právnické)
za podmínek stanovených prováděcím
nařízením.
Správa monopolu výbušných látek
náleží ministerstvu financí.
Všeobecná ustanovení pro státní
monopoly platí také pro tento monopol.
Výrobu těchto látek, jakož i obchod
jimi a používání jejich upraví
ministerstvo financí ve shodě s ministerstvem Národní
obrany a ostatními zúčastněnými
ministerstvy zvláštním nařízením;
spotřební dávku a licenční
poplatek (§§ 442. a 443. c. a m. ř.) ustanoví
ministerstvo financí rovněž nařízením.
Přestupky tohoto zákona a jeho prováděcích
ustanovení podléhají trestnímu zákonu
o důchodkových přestupcích; pokud
je tento zákon nestihá, budou trestány peněžitými
pokutami do 20.000 K, nebo vězením do 2 let.
Předměty monopolu výbušných látek,
které byly proti tomuto zákonu vyrobeny, nebo v
obchod, anebo spotřebu uvedeny, propadají státu.
Den, kdy tento zákon nabude účinnosti, ustanoví
se nařízením. Tímto dnem pozbývají
platnosti dosavadní povolení k živnostenské
výrobě předmětů tohoto monopolu,
jakož i dosavadní ustanovení o jich výrobě
a obchodu jimi.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru financí.
Finanční výbor nesouhlasí s tím,
aby výroba předmětů výbušných
látek byla svěřena projektované smíšené
společnosti státního a soukromého
kapitálu a navrhuje, aby tato výroba, pokud stát
neuzná potřeby, převésti ji do výlučně
státních podniků, byla ponechána soukromému
podnikání za potřebné regulace a bezpeční
kontroly státní.