Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1284.

Zpráva

finančního výboru o vládním návrhu zákon a (č. tisku 968),

jímž se zavádí monopol výbušných látek.

Finanční výbor pokládá výbušné látky za věcně i finančně vhodný předmět státního monopolu a proto s návrhem osnovy zásadně souhlasí.

Text osnovy byl finančním výborem značně změněn, při čemž nešlo tak o věcné změny, jako o širší a jasnější stilisaci.

Podrobné stanovení pojmu výbušných látek jako předmětu monopolu ponechává se nařízení.

Podle vládního návrhu bude monopol výbušných látek monopolem finančním, avšak finanční výbor v § 4. zvláště kladl důraz na zájem Národní obrany na tomto monopolu.

Nařízením se ustanoví, kdy tento zákon nabude účinnosti. Týmž dnem pozbudou také platnosti všechna dosavadní povolení k živnostenské výrobě předmětů monopolu výbušných látek i dosavadní ustanovení o výrobě jejich a obchodu s nimi. Finanční správa musí v dorozumění s ostatními zúčastněnými ministerstvy, především s ministerstvem Národní obrany učinit opatření, aby výroba výbušných látek byla od té doby organisována nejracionálněji a nejsprávněji pro bezpečnost republiky.

V § 2. předloženého návrhu zákona zmocňuje se ministr financí, aby určitá práva podle tohoto zákona, příslušející jemu, přenesl dočasně na osoby jiné za podmínek, stanovených prováděcími nařízeními. Tím se dává vládě volnost, zvoliti takovou formu monopolu, která by za daných okolností jak finančním, tak také hospodářským a vojenským nájmům nejlépe vyhovovala.

Podle odůvodnění osnovy představovala si finanční správa provedení monopolu tak, že by zřídila zvláštní smíšenou společnost s kapitálem větší části státním a menší částí soukromým, kterou by pověřila zřízením podniků na výrobu předmětů tohoto monopolu, i prodejem jejich.

Finanční výbor s tímto projektem nesouhlasí. Po jeho názoru bylo by snad nejvhodnější, aby výroba předmětů monopolu výbušných látek byla soustředěna v podnicích státních. Uznává však, že za daných okolností bylo by to spojeno se značným risikem, velkými investicemi a jinými obtížemi výrobní a obchodní povahy.

Z těchto důvodů doporučuje finanční výbor, aby státní správa, pokud jí nebude možno, nebo pokud neuzná potřeby soustřediti výrobu předmětů tohoto monopolu do státních podniků, ponechala ji soukromému podnikání a vyhradila si ovšem na ni vliv a kontrolu v každém směru tak, aby vojenské i hospodářské zájmy státu byly úplně zabezpečeny. Toto provádění monopolu výbušných látek mělo by tedy ráz obchodního monopolu, spojeného s regulací a kontrolou výroby.

Projekt smíšené společnosti je dosud nevyzkoušeny způsob podnikání a finanční výbor nemůže jej doporučiti proto, že tu jde o velmi závažné zájmy veřejné, které by mohly byt nezdarem podnikatelské formy ohroženy. Teoreticky soudí také finanční výbor, že systém smíšené společnosti spojuje v sobě jenom nevýhody státního i soukromého podnikání, aniž přináší naproti tomu nějakou podstatnou výhodu proti jedné nebo druhé z těchto forem. Účast soukromého kapitálu na podniku, převážně státním a řízeném především podle zájmu státu, nemá jiného významu, nežli zesilování kapitálu podniku a v žádném směru nepřináší s sebou iniciativu podnikatelskou, která by se právě od něho očekávala. Z těchto důvodů navrhuje finanční výbor:

1. aby byla přijata osnova zákona:

Zákon

ze dne .................. 1919

jímž se zavádí monopol výbušných látek.

Podle usnesení Národního shromáždění nařizuje se:

§ 1.

Předmětem monopolu výbušných látek jsou látky, které budou za ně nařízením prohlášeny.

§. 22.

Právo výbušné látky vyráběti, uváděti je v obchod a spotřebu přísluší výhradně státu.

Ministr financí se zmocňuje, aby určitá práva, příslušející jemu podle tohoto zákona, dočasně přenesl na osoby jiné (ať fysické či právnické) za podmínek stanovených prováděcím nařízením.

§ 3.

Správa monopolu výbušných látek náleží ministerstvu financí.

§ 4.

Všeobecná ustanovení pro státní monopoly platí také pro tento monopol.

Výrobu těchto látek, jakož i obchod jimi a používání jejich upraví ministerstvo financí ve shodě s ministerstvem Národní obrany a ostatními zúčastněnými ministerstvy zvláštním nařízením; spotřební dávku a licenční poplatek (§§ 442. a 443. c. a m. ř.) ustanoví ministerstvo financí rovněž nařízením.

§ 5.

Přestupky tohoto zákona a jeho prováděcích ustanovení podléhají trestnímu zákonu o důchodkových přestupcích; pokud je tento zákon nestihá, budou trestány peněžitými pokutami do 20.000 K, nebo vězením do 2 let.

Předměty monopolu výbušných látek, které byly proti tomuto zákonu vyrobeny, nebo v obchod, anebo spotřebu uvedeny, propadají státu.

§ 6.

Den, kdy tento zákon nabude účinnosti, ustanoví se nařízením. Tímto dnem pozbývají platnosti dosavadní povolení k živnostenské výrobě předmětů tohoto monopolu, jakož i dosavadní ustanovení o jich výrobě a obchodu jimi.

§ 7.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministru financí.

2. Resoluce:

Finanční výbor nesouhlasí s tím, aby výroba předmětů výbušných látek byla svěřena projektované smíšené společnosti státního a soukromého kapitálu a navrhuje, aby tato výroba, pokud stát neuzná potřeby, převésti ji do výlučně státních podniků, byla ponechána soukromému podnikání za potřebné regulace a bezpeční kontroly státní.

V Praze dne 1. července 1919.

Předseda:
Referent:
Dr. Horáček, v. r.
Dr Heidler, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP