Vláda podala Národnímu shromáždění
tiskem č. 1206 návrh zákona o povinném
očkování proti neštovicím, sociálně
politický výbor ustanovil ve schůzi 24. června
zpravodajem prof. dra Ladislava Syllabu, vyslechl ve schůzi
1. července jeho zprávu, probral v podrobné
debatě jednotlivé paragrafy navrhovaného
zákona, přijal některé formální
opravy a usnesl se jednomyslně předložiti vládní
návrh s řečenými změnami formálními
Národnímu shromáždění,
aby jej schválilo.
Ochrana proti neštovicím - očkováním
byla řešena v jednotlivých zemích zákonnými
ustanoveními již od počátku devatenáctého
věku. V Německu, v Uhrách, ve Francii, v
Portugalsku, v Lucemburku, v Italii, v Japonsku a v Argentině
bylo zákonem zavedeno jako povinné jak očkování
(vakcinace), tak přeočkování (revakcinace),
ba ve Francii a v Portugalsku bylo dokonce zavedeno přeočkování
dvojí, oddělené od sebe několikaletým
intervalem. V Anglii jest sice zavedeno povinné očkování
dětí, ale jest zákonem připuštěna
"consciencious objection", námitka svědomí,
t. j. rodiče, kteří do konce čtvrtého
měsíce života svého dítka prohlásí,
že věří v možné poškození
jeho zdraví očkováním, nejsou trestní,
nedají-li dítě očkovati.
V královstvích a zemích, zastoupených
na říšské radě, správa
státní sice podporovala ze všech sil očkování,
za války bylo zavedeno i povinné očkování
ve vojsku, ale v civilním obyvatelstvu očkování
povinné nebylo. Stát se jen administrativní
cestou staral, aby každý po svém narození
mohl býti očkován a přeočkován
jako školní dítě, jako žák
středních a vysokých škol, jako učeník,
jako dělník, jako člen nemocenské
pokladny, jako železniční zřízenec
atd. Tato péče však nepostačila. Není-li
očkování zákonně všeobecně
platno, mohou jeho protivníci na př. ze spolků
pro přírodní léčení
udržovati stále odpor proti očkování.
Příklad, který vládní předloha
uvádí z některých okresů severních
Čech, jest v té věci poučný.
V těchto okresech (Broumov, Děčín,
Falknov, Frýdlant, Jablonec, Kraslice, Liberec, Loket,
Něm. Jablonné, Nýdek, Rumburk, Semily, Šluknov,
Ústí n. L., Warnsdorf, Liberec město atd.)
byl v letech 1915 až 1916 počet neočkovaných
asi stejně veliký, ba i větší,
než počet očkovaných. Právě
v těchto okresech za epidemie roku 1915-18 onemocnělo
neštovicemi tolik lidí, že jejich procento z
celkového poctu nemocných neštovicemi v celých
Čechách bylo mnohem větší, než
by příslušelo na procento, kterým jest
vyjádřen počet obyvatelů řečených
okresů v poměru k veškerému obyvatelstvu
celých Čech.
Tato zkušenost jest novou oporou pro důležitost
zákonného ustanovení o povinném očkování,
řadíc se ke zkušenostem dřívějším.
Vedle známých a vládní předlohou
citovaných zkušeností z francouzské
a německé armády roku 1870-71, jakož
i vedle citované rovněž statistiky pruské
o úmrtnosti neštovicemi v civilním obyvatelstvu
v Prusku před povinným očkováním
roku 1874 a po něm, možno uvésti srovnání
úmrtnosti neštovicemi v Německu a v Anglii,
ve kteréžto zemi původní zákon
povinného očkování byl, jak liž
svrchu řečeno, později omezen,,námitkou
svědomí". Při celkovém počtu
obyvatelů v Německu 56,367.178 a v Anglii 32,526.075
(sčítání roku 1900, resp. 1901) umřelo
neštovicemi roku:
1892 | 1893 | 1894 | 1895 | 1896 | 1897 | 1898 | 1899 | 1900 | 1901 | 1902 | 1892-1902 |
108 | 157 | 88 | 27 | 10 | 5 | 15 | 28 | 49 | 56 | 151 | 607 |
431 | 1457 | 820 | 223 | 541 | 25 | 253 | 174 | 85 | 242 | 2461 | 6761 |
Anglický autor, uváděje tato čísla,
podotýká, že ukazují, jakou cenu jeho
vlast platí za svou pošetilost, zanedbávati
revakcinace.
Klinickou zkušenost, že vakcinace chrání
po nějakou řadu let proti neštoviční
infekci, lze potvrditi ostatně také pokusem: učiniliť
Hlava a Honl u opic a telat toto poznání: očkovali
zvíře napřed látkou kravskou, vyvinuly
se chráničky, potom očkovali totéž
zvíře neštovičnými produkty (strupy)
bez následků. Variola se neobjevila.
Ale než má býti rozhodnuto, navrhnouti v našem
státě povinné očkování
proti neštovicím, třeba oceniti námitky,
které se proti němu činívají.
Uvádívá se, že se očkováním
mohou přenésti na očkovance těžké,
ba smrtelné nemoci, jako na př. růže,
otrava krve, tetanus, syfilis, a že mohou býti očkováním
způsobeny rozmanité komplikace zánětlivé,
na př. zhnisání mízních žláz
v podpaží, furunkulosa atd.
Jak se tyto námitky jeví ve světle střízlivého
posuzování? Královská komise o očkování
v Anglii ukázala, že roční úmrtnost
dětí v této zemi zavedením vakcinace
nestoupla. Na 1000 novorozených dětí
bylo v prvém roce dětském průměrně
ročně úmrtí:
1838-1842 | 152, | |
1847-1850 | 154, | |
1851-1860 | 154, | |
1861-1870 | 154, | |
1871-1880 | 149, | |
1881-1890 | 142, | |
1891-1900 | 154, | |
1901-1904 | 140. |
Z úředních zpráv anglických
vysvítá také, že počet smrtí,
přisuzovaných vakcinaci, za období:
Za devět let v období 1881-1889 bylo vykonáno
v Anglii vakcinací 6,739.902, tedy jedno úmrtí
přišlo na 14.159 vakcinací; za čtyři
léta období 1900-1903 bylo vykonáno vakcinací
2,719.664, i přišlo jedno úmrtí na 30.218
vakcinaci.
Výkon očkovací jest tedy spojen s určitým
risikem. Ale risiko, jak praví anglický autor, jest
"in all human affairs". Na příklad procento
úmrtí při narkose chloroformové jest
mnohem větší (v Anglii jedna smrt na 2000 narkos
chloroformových), ba jest větší i při
nevinné poměrně narkose éterové
(jedna smrt na 20.000 narkos). Odpůrci očkování
hledají sílu v tom, že na každý
případ, kde očkovanci vznikla škoda
nebo smrt, kladou důraz, nedbajíce zisku, který
plyne z očkováni pro celek. Jest však správnější,
hleděti k celku a k velikým statistikám,
dokazujícím pokles úmrtnosti neštovicemi
v jednotlivých státech při povinném
očkování, a pátrati, jak a pokud by
možno bylo, nebezpečí, plynoucí z vakcinace,
předejíti neb omeziti.
Přenesení příjice, které se
za celé století devatenácté přihodilo
asi v 50 sériích očkovacích, lze se
vyhnouti tím, že se neužívá lymfy
humanisované, nýbrž toliko lymfy kravské.
Jeť, jak se podobá, nemožno aby příjice
byla přenesena lymfou vzatou z krávy, třeba
kráva byla očkována ze syfilitického
dítěte: podle pokusů Kochových se
totiž syfilitický jed ničí, prochází-li
zvířetem.
Nebezpečí růže, zhnisání
žláz mízních, otravy krve atd. lze zameziti
řádnou výrobou lymfy, řádným
způsobem jejího uchovávání,
naprostou chirurgickou čistotou při výkonu
očkovacím a pečlivou pozorností, která
se věnuje očkovanci vůbec a jeho chráničkám
zvláště.
Ostatně děti slabé a špatně živené,
u nichž by očkováním proti neštovicím
mohl býti jejich zdravotní stav poškozen, mohou
býti podle § 9. odst. b) předlohy zákona
sproštěny povinnosti očkovací až
do té doby, kdy se jejich stav zlepší.
Pro střízlivého posuzovatele, jenž váží
na jedné straně dobrodiní, na druhé
straně nehody, které z očkování
plynou, není váhání. Škoda celková
není v nijakém poměru k dobrodiní
celkovému. Stejně narkosa přes úmrtí,
která se při ní tu a tam vyskytují,
jest s celkového hlediska dobrotivého, podobně
jako jest - budiž dovoleno toto vzdálené srovnání
- dobrodiním parní nebo elektrický pohon
při dopravě, třeba byl příčinou
i úrazů a neštěstí.
Nelze tedy jinak, než následovati příkladu
Německa, Francie, Uher, Italie, Portugalska, Lucemburku,
Japonska a Argentiny a v našem státě zavésti
očkování povinné. V oblasti naší
republiky zákon tento jest právě teď
potřebný, ježto jsou v ní roztroušena
epidemická hnízda neštoviční
a nebezpečí nákazy jest větší
než jindy. Nad to na Slovensku dřívější
zákony uherské zavedly očkování
povinné, i jest tedy třeba různost ustanovení
o očkování pro Čechy, Moravu a Slezsko
na straně jedné a pro Slovensko na straně
druhé zákonně urovnati.
V podrobnostech sociálně politický výbor
navrhuje u vládní předlohy zákona
tyto formální změny:
v § 6. na řádce páté místo
slova,,věc" budiž slovo,,věk";
v § 9. v posledním odstavci místo označení
"pod č. I. tohoto §" budiž "pod
a) § 9.";
v § 10. v posledním odstavci konečná
slova,,o nemožnosti dostaviti se na určené
shromaždiště očkovací" buďtež
škrtnuta;
v § 15. v prvém odstavci v druhé řádce
místo slova "opomenuti" budiž slovo "opominutí";
v § 24. v poslední řádce místo
slov "se zúčastněnými ministry"
buďtež slova "s účastněnými
ministry".
Sociálně politický výbor navrhuje:
Slavné Národní shromáždění,
račiž přiložené osnově zákona
ve znění přijatém ve výboru
uděliti ústavní souhlas.
Říditi očkování proti neštovicím
přísluší správě státní.
Očkování smějí prováděti
jen lékaři, oprávnění provozovati
lékařskou praksi v území platnosti
tohoto zákona.
očkování (odd. lI. až IV. zák.)
nařizují státní úřady
zdravotní. Jest rozeznávat očkování
a přeočkování dětí a
očkovaná z nutnosti.
Očkováním proti neštovicím jest
povinno dítko v kalendářním roce,
ve kterém dovrší první rok života.
Prvním a druhým přeočkováním
jest povinno dítko v kalendářních
letech, kdy dovrší 7. a 14. rok života.
K povinnosti této náleží též
účastniti se přehlídky výsledku
očkování a třeba-li, podrobiti se
novému očkování.
Kdyby bylo nutno provésti při této prohlídce
opětné očkování, očkující
lékař ustanoví, kdy se má dítě
dostaviti k opětné přehlídce nebo
k očkování.
Nebyla-li povinnost očkovací splněna v určeném
věku z omluvných důvodů, vytčených
dále v § 9., nastává znova v příštím
roce nebo v dalších letech, až by byla splněna,
leda že snad trvají důvody omluvné (§
9), jež dlužno prokázati nařízeným
způsobem před každým povinným
očkováním.
Rodiče, nebo jejich zástupci, poručníci,
jakož i všichni, jimž je svěřena
péče o děti (správcové škol,
učitelé, majitelé pensionátů,
správci ústavů atd.) jsou odpovědni
za splnění této povinnosti.
V územích, která jsou nákazou z neštovic
ohrožena, nebo kde se neštovice vyskytnou, budiž
státními úřady zdravotními
zavedena povinnost, aby se obyvatelé podrobili bez ohledu
na věk očkování z nutnosti, jakož
i přehlídce výsledku očkování,
a třeba-li, novému očkování.
Povinnost tato nastává pro všechny stálé
a dočasné obyvatele určitého území,
jakmile úřady, jimž jest svěřena
veřejná správa zdravotní, prohlásí
území toto za ohrožené, nebo zamořené
a vybídnou obyvatelstvo veřejnou vyhláškou
k účasti na očkování z nutnosti.
V odůvodněných případech může
býti tato povinnost uložena jen určitým
vrstvám obyvatelstva příslušného
území, které se zřetelem k způsobu
života, k poměrům bytovým, neb jinakým
okolnostem jsou více vydány v nebezpečí
nákazy neštoviční.
Jde-li o osoby, nad nimiž dohled, nebo péče
přísluší podle zvláštních
zákonů, neb opatření osobám
jiným, jest povinností těchto osob, postarati
se o to, aby osoby jim svěřené vyhověly
povinnosti očkování z nutnosti.
Osoby, jež svým zaměstnáním jsou
zvláště, vydány nebezpečí
nákazy neštoviční, jsou povinny podrobiti
se očkování nebo přeočkování
dříve než nastoupnou své zaměstnání.
Zaměstnání tato budou vytčena nařízením.
Povinnosti očkovací, uvedené v předchozích
ustanoveních (odd. II. a III.), jsou sproštěni:
a) Kdo se vykáží platným lékařským
vysvědčením, že byli nejdéle
5 let před tím s úspěchem očkováni
nebo přeočkováni, nebo že v téže
době přestáli pravé neštovice.
Tím není zrušena ani změněna
povinnost podrobiti se očkování v dalších
letech podle ustanovení § 4.
b) Ti, u nichž lékař, obstarávající
veřejné očkování, shledal,
že by očkováním proti neštovicím
mohl býti jejich zdravotní stav ohrožen.
c) Kdo se vykáži u obecního úřadu
neb lékaře, který provádí veřejné
očkování, stvrzením lékaře,
ustanoveného ve veřejné zdravotní
službě, že jest očkování
u nich nemožno, nemá-li být jejich zdraví
ohroženo.
Pro osoby uvedené v § 8. platí toliko omluvný
důvod uvedený pod a) §u 9.
Kdo se nemůže pro svůj zdravotní stav
dostaviti k veřejnému očkování,
ale jest povinen a schopen podrobiti se očkování
a pro koho neplatí omluva ve smyslu § 9. zák.,
může býti očkován v místě,
kde se zdržuje, neb i ve svém bytě.
Každý jest povinen pustiti lékaře, provádějícího
veřejné očkování, i ty, již
mu pomáhají neb vedou zápisy, do domu nebo
do bytu.
Nemožnost dostaviti se k očkování (odst.
1, § 10.) musí býti prokázána
vysvědčením lékařským
neb aspoň závazným prohlášením
obecního starosty nebo jeho zástupce.
Kdo se nedostaví, ač povinen, k očkováni
nebo přehlídce bez řádné omluvy
anebo se nepostará o to, aby se osoby (dítky) jeho
péči a dohledu svěřené k očkování
dostavily nebo byly předvedeny neb řádně
byly omluveny, budiž zvláště vybídnut,
aby tak učinil do určité doby, anebo se vykázal
řádnými omluvnými důvody; jinak
bude proti němu zakročeno prostředky donucovacími
(§ 15 ).
Uživatelé bytů jsou povinni dodati majetníku
domu neb jeho zástupci na vybídnutí seznam
veškerých obyvatel bytů stálých
i dočasných, nebo jednotlivých členů
domácnosti, již mají býti očkováni
(§§ 4. a 7. zák.).
Majetníci domů nebo jejich zástupci jsou
povinni, na vyzvání obecního úřadu
před ložit úplné seznamy osob, povinných
očkováním.
Povinnost úřadů, vedoucích matriky
narozených, předkládati potřebné
výkazy se tím nemění. Podrobná
ustanovení budou vydána nařízením.
Ustanovení zákona z 30. dubna 1870, č. 68
ř. z., o organisaci veřejného zdravotnictví
a zákona z 14. března 191 3, č. 67 ř.
z. o zamezování a potlačování
nemocí sdělných se tímto zákonem
nemění.
Podle toho o všech věcech, které se týkají
očkování proti neštovicím, přísluší
rozhodovat úřadům, jimž je svěřena
veřejná správa zdravotní. V nejvyšší
instanci rozhoduje ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy.
Stížnosti (odvolání) podané do
rozhodnutí a opatření, která se stala
podle tohoto zákona nebo prováděcích
nařízení, nemají odkládacího
účinku; výjimka nastává toliko,
jde-li o výkon nálezů trestních (§
15.).
V odůvodněných případech, kdyby
vznikla straně neodčinitelná škoda,
může na stížnost úřad, jenž
vydal rozhodnutí, k žádosti strany povolit
odklad až do rozhodnutí vyšší instance.
Politické okresní úřady mohou vykonati
domovní prohlídky podle ustanovení §§
3. a 5. zák. z 27. října 1862, č.
88 ř. z., jsou-li tyto prohlídky nutné z
důvodů policejně zdravotních.
§ 15. Pokud neplatí všeobecné trestní
zákony, trestají se přestupky a opominutí
tohoto zákona nebo nařízení, podle
něho vydaných, úřady politickými
pokutou od 10 do 100 K, nebo vězením od 24 hodin
do 8 dnů. Jde-li o schválné opětné
oddalování povinnosti očkovací, může
býti vyměřena pokuta až do 200 K, nebo
vězení až do 14 dnů. U osob zřejmě
majetných neb u takových, u nichž podle okolností,
známých úřadu, nemůže
býti peněžitá pokuta pokládána
za dostatečný trest, může býti,
opakuje-li se přestupek, vyměřen ihned trest
vězení, jehož nelze změniti v peněžitou
pokutu.
Pokuty připadnou obcím, v jejichž obvodu byl
trestní čin spáchán, a budiž
jich užito ve prospěch veřejného zdravotnictví.
Ze státního fondu se hradí:
a) náklady na zřizování, udržování
a provozování ústavů pro výrobu
očkovací látky;
b) náklady na veškerá veřejná
očkování a revakcinace; náklady na
lymfu očkovací, její zasílání,
cestovné, diety a odměny očkujícím
lékařům, pokud tyto náklady podle
zvláštních závazků a ustanovení
nenesou fondy zemské. Cestovné, diety a odměny
lékařům očkujícím, pokud
mají býti hrazeny ze státní pokladny,
budou vyměřeny zvláštním nařízením.
Obce mají spolupůsobiti při veřejném
očkování (§ 4. lit. d, zákona
z 30. dubna 1870, č. 68 ř. z.) a mají nésti
náklady na opatření a upravení místností
pro očkování, výlohy personálu
mimo lékaře očkujícího a výlohy
za kancelářské potřeby, nutné
pro obecní evidenci očkovanců.
Výroba očkovací látky jest vyhrazena
ústavům státním, k tomu cíli
zřízeným a schváleným. Dozor
na výrobu mají odborné orgány státní.
Pro veřejné očkování smí
býti použito jen očkovací látky,
vyrobené v ústavech státních.
O obchodu lymfou očkovací budou vydána zvláštní
ustanovení.
Lékaře, provádějící
veřejné očkování ve smyslu
tohoto zákona, jmenují a jejich působnost
vymezují úřady, jimž je svěřena
veřejná správa zdravotní. Tyto úřady
stanoví též počet a místo shromaždišť
očkovacích. Pro lékaře očkující
budou vydány zvláštní instrukce.
Veřejné očkování (§§
4., 7. a 8. zák.) jest bezplatné; lékaři,
kteří je konají, nesmějí od
stran za úkony očkovací ani přijímat
ani požadovati odměny. Přestupky tohoto nařízení
se trestají cestou disciplinární.
Vykonávat opatření podle tohoto zákona
v obvodu vojenské správy přísluší
vojenským úřadům, o tom se mají
dohodnouti vojenské i zdravotní úřady.
Zákon tento nabývá účinnosti
dva měsíce po vyhlášení. Pro
území Slovenska bude počátek jeho
účinnosti vyhlášen zvláštním
nařízením.
Ministru veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy se ukládá, aby tento zákon
provedl ve shodě s účastněnými
ministry.