Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1280.

Vládní návrh

zákona

Ze dne ............... 1919,

jímž se zřizují trestní sborové soudy I. stolice.

Z usnesení Národního shromáždění se nařizuje:

§ 1.

Kde rozsah trestního soudnictví to odůvodňuje, může vláda nařízením zříditi pro toto soudnictví samostatný sborový soud I. stolice.

Tyto soudy slují krajský (zemský) soud trestní; soudy sborové I. stolice, vykonávající jen soudnictví civilní, slují krajský (zemský) soud civilní.

§ 2.

Pro krajský (zemský) soud trestní platí veškerá ustanovení, vydaná o sborových soudech I. stolice; úprava společných věcí sborových soudů podle § 1. rozdělených stane se nařízením.

§ 3.

Rozdělení podle § I. má pro soudce soudů těchto účinky změny organisace soudní.

§ 4.

Zákon tento jest účinný svým prohlášením; provede jej ministerstvo spravedlnosti.

Důvodová zpráva.

Podle článku 2. stát. základ. zákona z 21. prosince 1867, čís. 144 ř. z. určují zákony organisaci a příslušnost soudní. Zákon o organisaci soudní z 27. listopadu 1896, č. 217 ř. z. v § 48. zachoval v platnosti nařízení ministerstva z 19. ledna 1853, č. 10 ř. z., podle něhož zřízeny býti mohou vedle sborových soudů I. stolice, vykonávajících veškeré soudnictví, jako soudy kausální soudy obchodní (§ 8.). Tím zůstalo zásadně spojeno soudnictví civilní a trestní.

U soudů v hlavních zemských městech již před tím stoupla činnost sborových soudů I. stolice tou měrou, že nestačilo jen rozděliti agendu na oddělení, nýbrž že oddělení tato pro jejich početnost bylo umístiti v různých budovách. Tím položen základ pro vývoj samostatných soudů trestních. Již § I. nařízení z 29. listopadu 1873, čís. 152 ř. z. ustanovuje, že správci samostatných oddělení trestních přísluší práva trestním řádem vyhrazená presidentu a, ač § 30. zák. o org. soudů ustanovuje, aby pro jednotný soud sborový I. stolice byl ustanoven jediný president, nařízení bývalého ministerstva spravedlnosti z 5. května 1897, č. 14 věst. systemisovalo pro zemský soud ve Vídni dvě místa presidentská.

Je přirozené, že obdobným způsobem domáhali se u jiných zemských soudů správcové trestních oddělení stále větší samostatnosti, a výsledky této snahy, vesměs jsouce úměrný rozsahu agendy, učinily nutný,, že bývalé ministerstvo spravedlnosti nařízeními ze 17. května 1905, č. 10 věst. normovalo skutečné poměry, a ve snaze po systému, zavedlo poměry tehdejší u zemského soudu ve Vídni téměř pro všechny ostatní zemské soudy.

Podle nařízení tohoto vykonával správce odděleni trestního nejen práva v oboru řádu trestního samostatně, nýbrž i v oboru správy povšechné v trvalém zastoupení presidentově, a z moci tohoto zbylo jen přidělovati personál, předkládati jmenovací návrhy, předsednictví v personálních senátech, společných poradách dozor nad okresními soudy (mimo přestupkový); vyřizovati osobní věci nesvěřené výslovně správci oddělení trestního.

Avšak téměř zároveň výnosem ze 17. června 1905, č. 10.465 vyhradilo si bývalé ministerstvo spravedlnosti, že samo bude rozhodovat o trvalém přidělování, a svěřilo přidělování kancel. personálu a přechodně všech úředníků presidiu vrchního zemského soudu. Přes to trvaly obtíže, plynoucí z neúplné samostatnosti trestních soudů zemských, i na dále a vedly na příklad tak daleko, že, když u zemského soudu ve Vídni presidentem trestního oddělení stal se soudce služebně starší presidenta druhého, musel poměr obou upraven býti soukromou dohodou obou presidentův a bývalé ministerstvo spravedlnosti výnosem z 26. listopadu 1910, ujednání, které uzavřeli presidenti o úpravě dotud společných věcí, schválilo. Takováto úprava, takřka na výpověď, k níž příčina by se mohla každé chvíle též u nás naskytnouti, by u nás zajisté neuspokojila.

Ze všeho toho jde na jevo, že polovičatá opatření dosavadní nemají býti na dále zachována a že nutno rozluku velkých soudů trestních provésti dokonale a úplně, a to formou zákonnou tak, aby bylo ministerstvo spravedlnosti oprávněno tam, kde trestní agenda dosáhla značné výše, zříditi samostatný sborový soud I. stolice pro soudnictví trestní.

Důvodem dřívější státní správy, že nechtěla se k tomuto kroku odhodlati, bylo, že 3

chtěla si zachovati možnost, aby mohla soudce, pro jednotný sborový soud ustanovené, nejen podle potřeby svojí přidělovati, nýbrž i odvolávati; důvodem dnešní správy, rozdělení navrhující, jest, aby uplatněna byla zásada nepřeložitelnosti soudcovské, která dosavadní úpravou jest ohrožena, a na jejíž zajištění neobyčejně záleží v zájmu neodvislého konání soudnictví.

Nový tento kausální sborový soud I. stolice má býti nadán všemi atributy samostatného sborového soudu. Ježto zbudou společné otázky, týkající se vesměs správy, je vhodné upraviti je nařízením. Ustanovení § 3. jest nutné, aby soudcovským personálem rozděleného soudu mohlo byli disponováno.

Ve formálním směru navrhuji, aby osnova byla přikázána právnímu výboru s určením 8 denní lhůty.

V Praze dne 28. června 1919.

Ministr spravedlnosti:
Dr. Soukup, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP