Školská správa od nastoupeni svého úřadu
usiluje o to, aby uprázdněná místa
na Slovensku byla co nejrychleji obsazena. Akce její zadržována
jest jednak tím, že o místech uprázdněných
není dost rychle uvědomována a jednak platností
nařízení, o nichž se zmiňuje
dotaz členů Národního shromáždění
pana Dra Kmeťka, Siváka a spol.
Tato nařízení jsou dvě. Nařízení
býv. uherského král. ministra náboženství
a osvěty č. 6233 ai 1914 § I. týká
se výhradně zajištění a reservování
služebních požitků narukovavších
učitelů státních a nařízení
téhož ministerstva č. 120.000 ai 1917, §
2., kterým se zajišťují pro případ
mobilisace služební požitky učitelů
škol obecních a církevních. Poněvadž
však v nákladech těchto vydržovatelů
škol jest stát účastněn 80-90
%, spadá tíže nákladu i v tomto případě
na jeho bedra.
Bylo by velmi snadno novým nařízením
tato dvě stará nařízení zrušiti
a jistě by se vyhovělo dobré tendenci podnětu
pp. Dra Kmeťka a spol., že by se školy rychle obsadily
učitelstvem a že by mnohde nastoupili místo
uprchlých učitelů maďarův učitelé,
kteří jsou proniknuti loyalitou k republice československé.
Ale nařízení toto mohlo by míti tu
špatnou stránku, že by způsobilo bolestnou
křivdu oněm vlasteneckým učitelům,
kteří nemohli se vrátiti proto, že hrdinně
bojují v československých legiích
na Sibiři, nebo jsou v zajetí italském a
po návratu snad již brzkém - našli by
svá místa jinak obsazena. Úřední
zprávy prozrazují, že takováto uprázdněná
místa jsou i v okresích čistě slovenských
i zesilují jen moje obavy.
V inspektorátu trstěnském jest neobsazených
míst 28, liptovsko-mikulášském 26, novobytčském
48, trenčanském 17 atd. Tedy vesměs čísla
velmi značná. I možno rozřešiti
tuto otázku v souboru úplných školských
reforem na Slovensku, jejichž uskutečňování
není nás již příliš vzdáleno.
Prozatím možno postupovati individuálně
a tam, kde běží o odchod vysloveného
Maďaróna, místo po sběhu obsaditi učitelem
,jenž vykoná slib věrnosti československé
republice. Ne přeji si, aby v příštím
školním roce kdekoli na Slovensku byla neobsazená
učitelská stanice, i činím v té
věci mezi českým a moravským učitelstvem
nejúčinnější opatření
o výpomoc. Užiji v brzké době i plné
moci, které mi poskytuje čl. I., al. 2. zákona
ze dne 23. května 1919, č. 274. aby se výhody
tohoto zákona rozšířily na Slovensko,
a odpadly stížnosti, v dotaze uvedené a jistě
oprávněné, o nedostatečném
platu učitelstva substitučního.
Neslibuji-li hned, že zruším tato nařízení
býv. uherské vlády, činím tak
z důvodu, abych neukřivdil později vrátivším
se učitelům legionářům, usiluji
však zároveň o to, aby všecky stanice
učitelské byly od září osazeny
učitelstvem a vyslal jsem za tou příčinou
do všech inspektorátů 25 zkušených
pedagogův, aby nejdéle do 1. srpna při pravili
mi podrobné statistické údaje a návrhy.