Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1259.

Zpráva

dopravního výboru

o vládním návrhu zákona (tisk čís. 1055) co do vstupu československého státu v záruční (garanční) poměr u místních drah, garantovaných státem.

Bývalý stát rakousky poskytl 17 místním drahám položeným v území československé republiky záruky ročního čistého výtěžku, jenž rovná se potřebě na zúrokování a umoření části zařizovacího kapitálu oněch drah opatřeného výpůjčkou, a to tak, že státní správa doplniti má garantovanou částku, nestačí-li k jejímu uhrazení roční čistý výtěžek dráhy.

Zařizovací kapitál oněch 17 místních drah činí 100,759.400 K, částka tohoto kapitálu, za nějž se stát zaručil, činí 76,619.400 K, zálohy garanční, státem poskytnuté, činily za rok 1917 2,148.949 K 39 h a jsou na rok 1919 rozpočteny sumou 2,330.780 K.

Pro tyto místní dráhy, jež byly v průvozu rakouských a nyní jsou v průvozu československých státních drah, zřízeny jsou akciové společnosti, jejichž sídlo podle stanov jest vesměs ve Vídni. Agendy společností těchto obstarává podle zvláštních smluv vídeňská společnost "K. k. priv. österr. Kreditinstitut für Verkehrsunternehmungen und öffentliche Arbeiten", za roční paušální odměny.

Aby poměry týkající se shora řečených drah byly uvedeny v soulad se státní svrchovaností republiky československé, podala vláda předlohu (bez data, tisk čís. 1055), která byla výboru železničnímu přikázána dne 6. června 1919, referentovi přidělena dne 12. června 1919 a ihned na to v první schůzi výboru dopravního, jenž po zrušení železničního výboru mezitím byl zřízen, projednána dne 27. června 1919.

Vláda, majíc za to, že jest nutno, aby stát československý převzal závazky garanční bývalého státu rakouského za místní dráhy našeho území a aby zrušen byl neudržitelný poměr k uvedené vídeňské bance, předkládá návrh zákona, jenž prohlašuje, že československý stát vstupuje dnem 28. října 1918 v řečený garanční poměr, a jenž ukládá řečeným společnostem, aby do čtyř měsíců přeložily své sídlo do Prahy, aby za členy správních rad zvolily toliko příslušníky státu československého, kteří bydlí v jeho obvodu, aby vedení správy společnosti přenesly na československé ministerstvo železnic a aby provedly zápis do obchodního rejstříku u obchodního soudu v Praze.

Nevyhoví-li některá společnost do stanovené lhůty těmto nařízením, zastaví se jí výplata garančních záloh a zavede se vnucená správa podniku. Poněvadž ku přenesení sídla společnosti do Prahy třeba jest změny stanov, jež vyžaduje schválení státní správy rakouské, stanoví § 3. vládní osnovy, že nedostatek tohoto schválení není překážkou pro platnost takovéto změny stanov.

Podle názoru výboru železničního třeba jest zaujmouti stanovisko k řečenému poměru garančnímu a sluší prohlásiti, že stát československý přejímá garancii za místní dráhy, ležící v jeho území, pokud opatřeny byly garancií státu rakouského. Toto řešení jest nejen nejjednodušší, nýbrž také se stanoviska finančního nejvýhodnější, poněvadž by při setrvání na posavadním poměru garančním, byť i přechodném, kvota připadající na stát československý byla dojista vyšší, než garanční náklad na dráhy, ležící v našem území.

Také přesídlení společností do Prahy a přenesení agend jejich na naše ministerstvo železniční pokládá výbor železniční za samozřejmé opatření, které podle jeho názoru mělo býti provedeno přímo zákonem, aby nebylo již potřebí svolávati k tomu konci schůze správních výborův a valné hromady společností do Vídně. Vláda však, nehodlajíc zákonem zasahovati v smlouvy společenské, ukládá společnostem, aby samy provedly příslušnou změnu stanov a vypověděly smlouvy o vedení správy společnosti; teprve kdyby nebylo vyhověno těmto nařízením, nastupuje podle osnovy vládní zasáhnutí zákona v smluvní poměry (§ 3. odst. 2. a § 4.).

Výbor železniční, maje za to, že i takto lze dojíti k cíli, byť i na cestě neschůdnější, přijal osnovu vládní beze změny a navrhuje:

Slavné Národní shromáždění, račiž schváliti připojenou osnovu zákona.

Zákon

ze dne ............................. 1919

o vstupu československého státu v záruční (garanční) poměr u místních drah garantovaných státem.

Podle usnesení Národního shromáždění se nařizuje:

§ 1.

Československý stát vstupuje dnem 28. října 1918 za podmínek v § 2. a 3. udaných v záruční (garanční) poměr u těchto drah dle jejich koncesních listin:

1. Jindřichův Hradec-Nová Bystřice,

2. Kostelec-Telč-Slavonice,

3. Benešov-Vlašim-Dolní Kralovice,

4. Jičín-Rovensko-Turnov,

5. Rakovník-Louny,

6. Karlovy Vary-Johanngeorgenstadt,

7. Sdružené pošumavské místní dráhy,

8. Vodňany-Týn n. Vl.,

9. Mariánské Lázně-Karlovy Vary,

10. Schönwehr-Loket,

11. Domažlice-Tachov,

12. Svitava-Polička,

13. Vsetín-Velké Karlovice,

14. Německý Brod-Žďár-Tišnov,

15. Moravské Budějovice-Jemnice,

16. Německý Brod-Humpolec.

17. Chlumec-Králové Městec.

§ 2.

Společnostem těchto drah se ukládá:

a) aby přeložily své sídlo z Vídně do Prahy,

b) aby za členy správy (správních rad) zvolily toliko příslušníky státu československého, kteří bydlí v jeho obvodu,

c) aby vedení správy společnosti přenesly na československé ministerstvo železnic, jež se zmocňuje, aby případně vedení správy odevzdalo jinému vhodnému orgánu a

d) aby provedly zápis do obchodního rejstříku u obchodního soudu v Praze.

§ 3.

Ku provedení ustanovení v § 2. a) až d) uvedených určuje se lhůta čtyřměsíční.

Nedostatek schválení změny společenské smlouvy se strany státu, v jehož území bylo dosud sídlo společnosti, není překážkou pro zápis do obchodního rejstříku, který se provede na základě tohoto zákona a usnesení povolaných orgánů společenských.

Společnosti uvedených drah nemusí se domáhati připuštění ku provozování v tuzemsku, jehož podle zákonných ustanovení bylo by zapotřebí, a jsou vůbec sproštěny povinností, jež po zákonu splniti mají podniky cizozemské, aby mohly obchody v tuzemsku provozovati.

§ 4.

Nebude-li do udané lhůty čtyřměsíční nařízením v § 2. uvedeným vyhověno a předložen příslušný výpis z obchodního rejstříku, zastaví se výplata garančních záloh a zavede se vnucená správa podniku.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Provedením jeho pověřuje se ministr železnic po dohodě s ministrem financí, spravedlnosti a vnitra.

Praze dne 27. června 1919.

Předseda:
Zpravodaj:
Frant. Buříval, v. r.
Dr Ludvík Vaněk, v r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP