Kraj brušperský, kraj hospodářsky důležitý
s možností dolování černého
uhlí, jest bohužel komunikačně zanedbán,
ač více než dvě třetiny obyvatelstva
pracují v hutích a dolech ostravsko-karvínského
revíru.
Proto již před 20-25 lety byla vyměřena
dráha z Mor. Ostravy přes Brušperk do Hukvaldů,
dokonce začalo se i s navážkou, leč
k stavbě nedošlo prý pro odpor tehdejšího
rakouského ministerstva války.
Asi před 10 lety vymohl si koncessi p. Dr. Edmund Palkovský,
advokát v Mor. Ostravě, utvořil akciovou
společnost a v roce 1914 dosáhl povolení
k stavbě trati Mor. Ostrava - Brušperk. Na jaře
l914 pak počato se stavbou nádražních
budov. V Hulvákách a v Hrabůvce u Vítkovic
vystavěny byly budovy až po střechu, v Bělé,
v Komelíně a v Brušperku vykopány základy
a navezen potřebný materiál.
Bohužel válka zarazila zcela další stavbu
zejména když odepřen byl bankovní úvěr
dříve již povolený ve výši
3 1/2 mil. K. Ale ani dnes nedošlo k pokračování
v stavebních pracích, protože prý ministerstvo
železnic ve Vídni vzdor všem intervencím
odepírá vydati příslušné
projekty a plány.
Dráha však jest životní otázkou
a existenční nezbytností nejen pro celý
kraj, pro řádné zásobování
Velké Ostravy a pro rychlou dopravu dělnictva na
ostravsko, ale zejména pro rozvoj města Brušperka.
Město čekají veliké úkoly hospodářské
(elektrisace, kanalisace, znovuvybudování kdysi
slavného průmyslu přádelnického),
kulturní (zřízení měšťanských
škol, školy odborné), jedná se o zřízení
okresního soudu atd. Bez řádné komunikace
nelze však budovati průmysl a tak při dnešní
své velmi slabé daňové potenci (na
celých 900 K přímých daní)
bez dráhy, bez této životní tepny, bude
město Brušperk věčně živořiti
na samé periferii průmyslové Velké
Ostravy.
V této úvaze navrhují podepsaní:
Národní shromáždění, račiž
se usnésti:
Ministerstvu železnic se ukládá, aby se zasadilo
o okamžité provedení povolené již
trati Mor. Ostrava-Brušperk a aby co nejdříve
uskutečnilo vybudování další
trati z Brušperku do Frenštátu.
Po stránce formální navrhujeme, aby byl návrh
přikázán výboru dopravnímu.