Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1245.

Návrh

člena Národního shromáždění Václava Sladkého a soudruhů, aby byla vystavěna v době nejkratší místní dráha Mor. Ostrava-Brušperk-Hukvaldy-Kozlovice-Frenštát.

Kraj brušperský, kraj hospodářsky důležitý s možností dolování černého uhlí, jest bohužel komunikačně zanedbán, ač více než dvě třetiny obyvatelstva pracují v hutích a dolech ostravsko-karvínského revíru.

Proto již před 20-25 lety byla vyměřena dráha z Mor. Ostravy přes Brušperk do Hukvaldů, dokonce začalo se i s navážkou, leč k stavbě nedošlo prý pro odpor tehdejšího rakouského ministerstva války.

Asi před 10 lety vymohl si koncessi p. Dr. Edmund Palkovský, advokát v Mor. Ostravě, utvořil akciovou společnost a v roce 1914 dosáhl povolení k stavbě trati Mor. Ostrava - Brušperk. Na jaře l914 pak počato se stavbou nádražních budov. V Hulvákách a v Hrabůvce u Vítkovic vystavěny byly budovy až po střechu, v Bělé, v Komelíně a v Brušperku vykopány základy a navezen potřebný materiál.

Bohužel válka zarazila zcela další stavbu zejména když odepřen byl bankovní úvěr dříve již povolený ve výši 3 1/2 mil. K. Ale ani dnes nedošlo k pokračování v stavebních pracích, protože prý ministerstvo železnic ve Vídni vzdor všem intervencím odepírá vydati příslušné projekty a plány.

Dráha však jest životní otázkou a existenční nezbytností nejen pro celý kraj, pro řádné zásobování Velké Ostravy a pro rychlou dopravu dělnictva na ostravsko, ale zejména pro rozvoj města Brušperka. Město čekají veliké úkoly hospodářské (elektrisace, kanalisace, znovuvybudování kdysi slavného průmyslu přádelnického), kulturní (zřízení měšťanských škol, školy odborné), jedná se o zřízení okresního soudu atd. Bez řádné komunikace nelze však budovati průmysl a tak při dnešní své velmi slabé daňové potenci (na celých 900 K přímých daní) bez dráhy, bez této životní tepny, bude město Brušperk věčně živořiti na samé periferii průmyslové Velké Ostravy.

V této úvaze navrhují podepsaní:

Národní shromáždění, račiž se usnésti:

Ministerstvu železnic se ukládá, aby se zasadilo o okamžité provedení povolené již trati Mor. Ostrava-Brušperk a aby co nejdříve uskutečnilo vybudování další trati z Brušperku do Frenštátu.

Po stránce formální navrhujeme, aby byl návrh přikázán výboru dopravnímu.

V Praze dne 24. června 1919.

Václav Sladký,

Dr. Franke, Tučný, Jan Kvidera, Dr. Krejčí, P. Maxa, Kopeček, Dr. Krouský, Konečný, Dr. Uhlíř, Landová-Štychová, Jan Hrizbyl, J. Svozil, Buříval, Dr. Veselý, Josef Netolický, Emil Špatný, Rud. Laube, St. K. Neumann, Dr. Klouda, Freiman.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP