Pro západní Brušpersko jest jediným
nádražím stanice Jistebník ležící
na hlavní trati severní dráhy Přerov
Krakov Avšak k tomuto hlavnímu železničnímu
východisku nevede žádná řádná
silnice, neboť okresní silnice končí
v obci Velká Košátka mostem přes Odru.
Odtud však vede k jistebnickému nádraží
špatná, neschůdná vozová cesta
po hrázi rybníků velkostatku Blücherova,
ležících na katastru obce Jistebníku
ve Slezsku.
Léta již jednalo se o provedení řádné
silnice od zmíněného mostu k nádraží
jistebnickému napříč rybníkem
v délce celkem asi 3-4 km. Jednání však
mezi zemským výborem moravským a slezským
pokaždé ztroskotalo na neústupnosti majitele
velkostatku.
Tak až podnes při vyšším stavu vody
v Odře jsou všechny obce na moravském břehu
ležící, zcela odříznuty od jediného
nádraží hlavní trati přerovsko-krakovské.
Rovněž za deštivého počasí
a na podzim, kdy sváží po zmíněné
cestě velkostatek cukrovku, není možná
doprava nákladů ani z nádraží
ani k němu.
Jeví se tedy naléhavá potřeba projektovanou
a už vyměřenou silnici napříč
rybníkem k nádraží jistebnickému
provésti nákladem státním jako stavbu
nouzovou.
Na této stavbě jsou interesovány tyto obce:
Velká a Malá Košátka, Hart, Petřvald
a Petřvaldík, Trnávka a Kateřinice
okresu novojického; Stará Ves, Krmelín, Světlov
okersu morav.-ostravslého; Brušperk Fryčovice,
Stařič, Rychaltice okresu místeckého.
Zejména pak obchodníci města Bušperka
jsou odkázínio na nádraží jistebnické,
tak že v normálních dobách jezdí
povozník denně po celý rok pro zboží.
Proto navrhují podepsaní:
Národní shromáždění, račiž
se usnésti:
Budiž v době nejkratší vybudována
státním nákladem jako nouzová stavba
silnice z Vel. Košátky do mostu přes Odru k
jistebnickému nádraží.
Návrh tento po stránce formální přikazuje
se technickému výboru.