Po převratu zřízeno bylo státní
správou, čehož s povděkem tazatelé
vzpomínají, v Brně »Ředitelství
čes.-slov státních drah«.
Vedle jiných nedostatků, se kterými jest
mu zápasiti do dnes - bylo největší
obtíží, sehnati pro ně potřebné
české tiskopisy, jichž byl naprostý
nedostatek. Jen s největším napětím
sil pracovních-a s risikem majitelů závodů
neobvyklým, na úkor dosavadního zákaznictva
a s noční prací - podařilo
se tiskopisy potřebné opatřiti, zhotoviti
a dodati a tak zabrániti chaosu v dopravě.
Nyní se dovídá moravská a hlavně
brněnská veřejnost, že dnes, kdy tratě
brněnského ředitelství nejlépe
ze všech ředitelstev státních našich
drah tiskopisy jsou vyzbrojeny, kdy ředitelství
po té stránce z nejhoršího se vybavilo,
kdy investice učiněné a námaha vyškoleného
zatím personálu skončeny - že tiskopisy
pro Moravu a brněnské ředitelství
se budou tisknouti - u firem pražských!
Tedy má starý rakouský centralismus dodávkový
obživnouti - v Praze!
Jsou prý dokonce vyhlédnuty jen 2 závody
schopné ze všech pražských, jež -
těmito dodávkami mají obmyšleny býti!
Jest známo, že pražské závody pro
četnost centrálních úřadů
v Praze působících jsou přetíženy
pracemi a objednávkami a nyní se jim má ještě
přidati, aby závody moravské, hlavně
na horké půdě brněnské po
léta živořivší, dnes ale plné
konkurence schopné - dožily se katastrofy jednak z
nezaměstnanosti, jednak pro investice, do kterých
se pustily v zájmu státní správy po
převratu.
Ceny brněnské ovšem vyrovnati se pražským
nemohou - jsou přes veškery obrovské režijní
náklady - vždy nižší než
Pražské, za to kvalitativně plně
s těmito se měřiti mohou. Kde tedy trčí
záhada a její příčiny, pro
které mají dodávky Moravě býti
odebrány?
Podepsaní táží se tedy pana ministra
železnic:
1. jest správnou zpráva o centralisování
objednávek železničních tisků
z Moravy jak ji popisujeme - do Prahy -
2. jak hodlá pan ministr chrániti tiskařské
závody moravské, které trpěly dosud
za správy rakouské nepřízní
vídeňské centralisace, před odnětím
objednávek správy železniční?