Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1241.

Dotaz

členů Národního shromáždění Dra Josefa Dolanského, B. Bezděka a Vlad. Hatláka a soudruhů k panu ministrovi železnic v zájmu závodů knihtiskařských na Moravě.

Po převratu zřízeno bylo státní správou, čehož s povděkem tazatelé vzpomínají, v Brně »Ředitelství čes.-slov státních drah«. Vedle jiných nedostatků, se kterými jest mu zápasiti do dnes - bylo největší obtíží, sehnati pro ně potřebné české tiskopisy, jichž byl naprostý nedostatek. Jen s největším napětím sil pracovních-a s risikem majitelů závodů neobvyklým, na úkor dosavadního zákaznictva a s noční prací - podařilo se tiskopisy potřebné opatřiti, zhotoviti a dodati a tak zabrániti chaosu v dopravě.

Nyní se dovídá moravská a hlavně brněnská veřejnost, že dnes, kdy tratě brněnského ředitelství nejlépe ze všech ředitelstev státních našich drah tiskopisy jsou vyzbrojeny, kdy ředitelství po té stránce z nejhoršího se vybavilo, kdy investice učiněné a námaha vyškoleného zatím personálu skončeny - že tiskopisy pro Moravu a brněnské ředitelství se budou tisknouti - u firem pražských!

Tedy má starý rakouský centralismus dodávkový obživnouti - v Praze!

Jsou prý dokonce vyhlédnuty jen 2 závody schopné ze všech pražských, jež - těmito dodávkami mají obmyšleny býti!

Jest známo, že pražské závody pro četnost centrálních úřadů v Praze působících jsou přetíženy pracemi a objednávkami a nyní se jim má ještě přidati, aby závody moravské, hlavně na horké půdě brněnské po léta živořivší, dnes ale plné konkurence schopné - dožily se katastrofy jednak z nezaměstnanosti, jednak pro investice, do kterých se pustily v zájmu státní správy po převratu.

Ceny brněnské ovšem vyrovnati se pražským nemohou - jsou přes veškery obrovské režijní náklady - vždy nižší než Pražské, za to kvalitativně plně s těmito se měřiti mohou. Kde tedy trčí záhada a její příčiny, pro které mají dodávky Moravě býti odebrány?

Podepsaní táží se tedy pana ministra železnic:

1. jest správnou zpráva o centralisování objednávek železničních tisků z Moravy jak ji popisujeme - do Prahy -

2. jak hodlá pan ministr chrániti tiskařské závody moravské, které trpěly dosud za správy rakouské nepřízní vídeňské centralisace, před odnětím objednávek správy železniční?

V Praze 24. června 1919.

Dr. Jos. Dolanský, B. Bezděk, V. Hatlák,

J. Rýpar, Dr. Novotný, Valoušek, Čuřík, Sedláček, Šamalík,

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP