Z usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Na doplnění a prohloubení vzdělanosti
všech vrstev obyvatelstva zřizovány buďte
politickými obcemi veřejné knihovny s četbou
vzdělavací, naučnou i zábavnou, která
má skutečnou vnitřní hodnotu.
V politických obcích s národnostními
menšinami budiž zřízena i pro menšinu
knihovna zvláštní, nebo zvláštní
oddělení knihovny všeobecné, když
tyto menšiny vykazují aspoň 400 osob podle
posledního sčítání lidu, pokud
se týče, když v obcích těch je
veřejná menšinová škola. Pro menšiny,
nevyhovující těmto podmínkám,
ale dosahující aspoň 10% všeho obyvatelstva,
budiž zřízena vždy pro několik
obcí knihovna společná, s poměrným
příspěvkem každé zúčastněné
obce. Bližší určí prováděcí
nařízení. Nezřídí-li
obec menšinovou knihovnu podle ustanovení tohoto zákona
a prováděcího nařízení,
jež k němu bude vydáno, může takovou
knihovnu zříditi ministerstvo školství
a národní osvěty samo na útraty obce.
Úplně vybudovaná knihovna skládá
se z půjčovny knih, čítárny
časopisův a knihovny příruční.
Nařízením bude stanoven minimální
program, který v obcích, kde jest aspoň obecná
škola, má býti proveden nejdéle do jednoho
roku, pokud však takováto obec nedosahuje počtu
400 obyvatelů, do dvou let od doby, kdy tento zákon
vejde v platnost. Stejně bude stanovena lhůta, do
které jest provésti minimální program
v ostatních obcích.
Náklad na zřízení a udržování
veřejné knihovny hradí politická obec
jako řádné vydání obecní.
Roční částka, jakou obec má
věnovati tomuto účelu, bude určena
nařízením. Při tom však jest
zachovati zásadu, že náklad jest určován
počtem obyvatelstva (příslušníků
národnostní menšiny) a to ročně
30 h až 1 K za každého obyvatele (příslušníka
národnostní menšiny).
Působí-li v obci, ve které má býti
zřízena obecní veřejná knihovna,
již nějaká knihovna, vyhovující
ustanovení § 1., může tato knihovna buďto
a) převzata být obcí, nebo
b) zůstati dosavadnímu vlastníkovi, jemuž
se dostane každého roku od obce subvence ve výši
závazného obecního nákladu knihovního.
Prováděcí nařízení ustanoví,
jak bude tato subvence rozvržena na výlohy správní
a na zakoupení nových knih, a upraví otázku
vlastnictví nově zakoupených knih i jiného
inventáře. V obou případech jest pak
taková knihovna podrobena ustanovením tohoto zákona,
zejména též co do správy.
Knihovnu řídí knihovní rada 4 - 8
členná, jak blíže určí
nařízení; polovinu členů ustanovuje
obecní zastupitelstvo z voličův obecních;
k nim přistupuje jednatel místní komise osvětové
a zbytek přiberou tito členové kooptací
z pravidelných vypůjčovatelů posledního
období. Pokud veřejná knihovna v místě
dosud nepůsobila a nebylo tudíž vypůjčovatelů,
dlužno kooptované členy vybrati z místních
osvětových pracovníků. Funkce členů
knihovní rady jsou neplacené a trvají dva
roky. Odpadne-li některý z členů knihovní
rady, budiž na zbytek funkčního období
ustanoven člen nový stejným způsobem,
jakým došlo k členství uprázdněnému.
Pro knihovnu menšinovou (i je-li pouhým oddělením
knihovny všeobecné), jest zříditi zvláštní
radu knihovní, jejíž všichni členové
musí býti příslušníky
národnostní menšiny, pro niž knihovna
se zřizuje.
Práva a povinnosti knihovní rady, která se
schází aspoň jednou za čtvrt roku,
jsou:
a) aby jmenovala knihovníka a síly výpomocné
a postarala se, aby jim vydržovatel knihovny poukázal
odměnu, nebo plat podle § 9.,
b) aby vedla finanční správu knihovny,
c) aby rozhodovala po návrhu knihovníkově
o nákupu nových knih a vyřadění
nevhodných,
d) aby ustanovila pravidla pro půjčování
knih i používání čítárny
a hájila zájmy knihovny vůči vydržovateli
i ostatní veřejnosti,
e) aby o své činnosti podávala ročně
písemnou zprávu obecnímu zastupitelstvu.
Obecní zastupitelstvo je zavázáno, aby o
umístění knihovny, zejména též
o stavbě zvláštní budovy, dohodlo se
předem s knihovní radou. Jestliže se shody
nedocílí, rozhodne ministerstvo školství
a národní osvěty.
Agendou knihovny pověří se zvláštní
knihovník, který má v knihovní radě
hlas poradní. V obcích, jež mají více
než 10.000 obyvatelů, buď plat jich vyměřen
tak, aby knihovník mohl se věnovati cele jen tomuto
povolání, v ostatních obcích buď
stanovena odměna dohodou.
Několik obcí může zříditi
společnou knihovnu speciálního rázu
v místě, o němž se dohodly. To však
je nezbavuje závazků vůči knihovnám
místním.
Dozor nad řádnou působností všech
veřejných knihoven náleží ministerstvu
školství a národní osvěty, které
zřídí potřebné knihovní
instruktory a rozhoduje s konečnou platností o všech
sporných otázkách veřejných
knihoven. Zejména může ministerstvo, neb úřad,
jím k tomu zmocněný, shledá-li toho
potřebu, rozpustiti knihovní radu, zříditi
zatímní orgán náhradní, zbaviti
členství jednotlivé členy knihovní
rady a jmenovati nové její členy. Stejně
může být odstraněn i knihovník,
jehož činnost by nevyhovovala účelu
tohoto zákona.
Provedením tohoto zákona, pověřuje
se ministerstvo školství a národní osvěty
a ministerstvo vnitra.
Předloženým návrhem zákona republika
československá má vstoupiti do řady
států, které vedle pravidelného školství
zákonně organisují také jiné
instituce vzdělavací.
Havlíček již roku 1846 veřejné
knihovny nazval nejdůležitějším
a nejlepším prostředkem ke vzdělání
lidu. "Neboť knihovna," praví, "je
také škola a sice škola pro mládež
a dorostlé, škola všestranná, v kteréžto
učí mnoho moudrých učitelů."
Knihovna tím, že se může rychle přizpůsobovati
daným potřebám, že jest pohyblivá
a nevyžaduje poměrně velikého nákladu,
stává se všemu obyvatelstvu praktickým
učelištěm. V přítomné
době, kdy veškeré úsilí nese
se k tomu, aby se povznesla tvořivá síla
národa a současně se zmírnily protivy
sociální, je zvýšené vzdělání
širokých vrstev lidových předpokladem
moderní politiky státní.
Knihovnictví lidové vyvíjelo se u nás
hlavně péčí spolkovou, a to místy
způsobem utěšeným. Vznikla také
již řada knihoven obecních, z nichž na
př. pražská, litomyšlská, plzeňská
a j. směle mohou se měřiti s knihovnami cizími.
Veřejné knihovny, těšící
se stejné péči jako školy, v Evropě
ujímají se teprve znenáhla po příkladu
státův anglického jazyka. Posud daleko vzdáleni
jsme ideálu, aby v každé obci republiky naší
byla řádně vedená knihovna veřejná,
obsahující díla vpravdě cenná,
vzdělavací a zušlechťující.
Stav lidového knihovnictví v jednotlivých
zemích naší republiky jest velice různý.
Kdežto Čechy skytají v tomto směru obraz
dosti potěšující, nutno na Slovensku
pracovati od samých začátků.
Statistická data o lidových knihovnách máme
toliko z Čech a to r. 1905 a 1910. Výsledky těchto
statistických šetření zpracovány
jsou ve "Zprávách Zemského statistického
úřadu král. Českého" a
to ve svazku XIV. 1 (za r. 1905) a XXII. 1 (za r. 1910).
R. 1910 bylo v Čechách 4.451 lidových
knihoven všeobecně přístupných,
z těch bylo 3885 knihoven českých a 566
knihoven německých. (Data o knihovnách německých
označuje však citovaná publikace za neúplná,
protože mnoho okresů a obcí s německou
správou nezaslalo žádných dat.)
Mimo to bylo zjištěno 2139 knihoven spolkových,
přístupných pouze členům spolků.
Všech 4451 knihoven všeobecně přístupných
bylo ve 3243 obcích. Z úhrnného počtu
obcí v Čechách v 42·4% vyskytovala se
tedy lidová knihovna. Jsou tedy okresy, kde více
než 90% obcí vyskytovaly se lidové knihovny,
jsou však okresy, kde jich nebylo ani v 10% obcí.
Ve všech těchto knihovnách napočteno
1,573.117 svazků, z čehož připadalo
1,279.433 svazků na knihovny české a 293.684
na knihovny německé. Na 100 obyvatelů, kteří
přihlásili se r. 1910 k obcovací řeči
české, připadalo průměrem 30
svazků v českých veřejných
knihovnách.
Co se používání týče,
knihovny české vykazují úhrnem 189.883
vypůjčovatelův a 2,677.903 vypůjčené
svazky, knihovny německé 36.083 vypůjčovatele
a 667.519 vypůjčených svazků.
Dle vlastníka rozdělovaly se lidové knihovny
v Čechách r. 1910 takto:
okresům patřilo | 80 | - |
obcím | 658 | 75 |
spolkům | 2935 | 401 |
jiným a neznámým | 212 | 90 |
Příjmů měly všechny lidové
knihovny v Čechách úhrnem 356.838 K (české
297.203 K, německé 59.635 K). Z tohoto úhrnného
příjmu připadalo 47·1% na příspěvky
obcí, 3·8% na příspěvky zastupitelských
okresů, 21·6% na příspěvky spolků
a pod., 10·2% na poplatky za používání,
7·2% na příspěvky peněžních
ústavů, 4·1% na výnos vlastního
jmění a 6% na jiné příjmy.
563 knihoven českých bylo podporováno obcemi
celkem 176.108 K a 38 knihoven německých 5.506 K.
Polovina českých obcí však poskytla
příspěvek málo větší
než 20 K. Jen v 18 případech obec věnovala
více než 1000 K.
Největší podporu obecní obdržela
městská knihovna pražská, 72.415 K.
Tato položka pražského rozpočtu však
za posledních let překročila 100.000 K.
V poměru k počtu obyvatelů věnovaly
na př. Rokycany 48 h na 1 obyvatele, Praha 42 h, Louny
26 h, Litomyšl 20 h, Plzeň 19 h, Třeboň
18 h, Vinohrady 17 h.
Jak naléhavé a dalekosáhlé jest kulturní
dílo, připravované zákonem o veřejném
knihovnictví, vynikne přehledem veřejného
knihovnictví v cizích státech.
Anglie má v celé Evropě nejvyvinutější
knihovnictví. Již r. 1849 byl v anglickém parlamentě
přijat zákon W. Ewarta, který zmocňuje
anglická města vybírati příště
1 penny z jedné libry šterlingů zaplacených
daní na zřízení knihovny a čítárny.
A výsledek jest, že anglické knihovny měly
r. 1911 celkem 10,995.000 svazků, že půjčily
59,690.000 knih a přijaly 19,515.000 K. Na 1000 obyvatelů
v obcích, majících knihovny, připadalo
417 svazků (v Čechách 174 svazky). Obce přispívaly
na knihovny průměrně 34.117 K, kdežto
v Čechách příspěvek obce, nečítaje
v to Prahu, činil 135 K, s Prahou 213 K. V Bradfordě,
městě o 290.000 obyvatelích, věnovala
obec na svou veřejnou knihovnu tolik, kolik činí
příspěvek všech českých
obcí na veřejné knihovny.
Anglie vyniká také tím, že veřejné
knihovny mají své vlastní budovy a odborně
školené úřednictvo. Stejné péči
těší se knihovnictví i v koloniích.
Neméně mohutně (zákony z r. 1849-67)
jest vybudováno knihovnictví v Americe, kdež
obce, stát i bohatí jednotlivci pečují
o rozvoj veřejných knihoven. R. 1912 bylo napočteno
tam 18.000 knihoven s 75 miliony svazků.
Primát nejen ve Spojených státech, nýbrž
v celém světě patří státu
Massachusetskému, jenž má ve všech
svých 349 obcích knihovny ve vlastní budově.
Celé knihovnictví americké s čítárnami
školními a dětskými, knihovnickými
školami, knihovnami přenosnými, celý
ten utěšený ruch jest jednou z příčin
kulturního rozkvětu Ameriky.
Ze zemí anglosaských rozšířilo
se hnutí knihovnické v novější
době do Norska, Švédska, Dánska i Finska.
V Dánsku pečují svědomitě
o knihovny obce i spolky. R. 1909 mělo Dánsko 688
knihoven s 388.000 knihami.
Knihoven norských (zákony z r. 1836 a 1876)
jest celkem 1309. Ze 674 obcí jen 31 nemá knihovny.
V r. 1912 měly tyto knihovny 841.300 knih a vykazovaly
1,617.000 výpůjček. Ve Švédsku
stejně jako v Norsku bylo knihovnictví předmětem
zákonodárství.
Lidových knihoven ve Finsku bylo r. 1912 2.215 o
855.200 knih s 1,389.000 výpůjčkami, udržovány
nákladem 461.500 K (3.886 knihoven českých
v Cechách mělo celkem 297.200 K!).
Pozoruhodné postavení zaujímají v
knihovnictví evropském též lidové
knihovny švýcarské, jichž r. 1911
bylo 2.232 s 1,584.000 svazky.
Na jednu knihovnu připadlo 710 svazků. (V Čechách,
které mají více než dvakráte
tolik obyvatelů, bylo 3886 knihoven s 1,279.400 svazky).
Ve Francii vládním nařízením
z r. 1848 a j. postaráno o knihovnictví. Vedle sta
knihoven městských, jež jsou více
rázu vědeckého, jest 2.911 obecních
knihoven státem podporovaných o 4,166.000 svazcích.
Kromě toho jest ve Francii 43.450 knihoven školních,
obsahujících též díla pro dospělé.
V Italii, kde všechny přenosné knihovny
dány pod dozor ministerstva orby, přijat r. 1918
parlamentem návrh o obecních knihovnách a
knihovnách pro všechny stupně školní.
V Německu, kdež není zákona pro
knihovnictví, péče o veřejné
knihovny spočívá v rukou četných
společností a měst, které měrou
úctyhodnou pamatují na veřejné knihovny.
Rychlý a slibný vzrůst byl v posledním
desetiletí před válkou patrný též
v Rusku, kdež předně typ veřejných
městských knihoven, nejbližší
moderním knihovnám, těšil se podpoře
měst, zemstev a spolků. Knihoven těchto bylo
na 800 s osmi miliony svazků. O zakládání
lidových knihoven po venkově od let devadesátých
měla největší zásluhu zemstva.
Před válkou čítalo se jich po vší
Rusi a Sibiři na 20 000. Zemstva, t. j. pokrokovější
živly v nich, počínala si v opatřování
četby pro venkov velmi promyšleně.
Přítomný návrh zákona o veřejných
knihovnách přihlíží k elaborátu
Svazu osvětového v Praze, připraveného
Ladislavem J. Živným a Drem Janem Auerhanem, a má
účel:
1. zajistiti postupné zřizování veřejných
knihoven ve všech obcích československé
republiky;
2. organisovati veřejné knihovny a bdíti
nad tím, aby řádně působily.
Potřeba zákona o veřejných knihovnách
pociťovala se u nás již před léty,
jak dokazují v Čechách návrhy zemských
poslanců Dra Pippicha r. 1901 a Dra Körnera r. 1908.
Tento návrh vznikl z návrhu Lad. J. Živného,
uveřejněného v III. roč. České
osvěty [viz zprávy
Zemského statistického úřadu Král.
Českého XIV. 1, kap. VII., Auerhanův článek
"Knihovny všeobecně přístupné."].
Na Moravě věnován otázce veřejného
knihovnictví r. 1907 návrh zemského poslance
Dra J. Budínského.
V posledních létech před válkou značně
knihoven přibývalo, ale přes to nelze je
ponechati náhodné iniciativě soukromé.
Nová doba, nové úkoly státní,
žádají, aby knihovny vyskytovaly se ve všech
obcích, čehož lze dosíci jedině
zákonem, stejně jako jen zákonnou organisací
péče o veřejné knihovny lze zajistiti
jejich trvalý vliv lidovýchovný. Bylo
příznačným zjevem našich poměrů,
že nedostatkem péče zanikaly knihovny již
zřízené.
Příspěvek, k němuž se obce zákonem
zavazují, není vlastně novým břemenem.
Občanstvo již po léta podporovalo týž
účel prostřednictvím příspěvků
spolkových. Přejde-li péče o lidové
knihovnictví na obce, použije se peněz hospodárněji,
neboť knihy budou pak každému přístupny
a více se rozšíří. Při
dnešním poklesu hodnoty peněz není stanovený
příspěvek větší, než
příspěvek, který roku 1910 věnovaly
Rokycany, Praha, Louny, Litomyšl, Plzeň atd.
Zákon chce přimět ostatní obce, aby
přispívaly na veřejné knihovny stejným
způsobem.
Předloženým zákonem vznáší
se na obce úkol, aby se staly ohniskem obrody lidu pomocí
sebevzdělání.
Obce sotva stály před úkolem čestnějším
a proto jistě jej uskuteční.
Obecní zastupitelstva složená ze členů,
kteří v tuhém boji životním poznali
cenu sebevzdělání, budou přáti
těmto novým položkám v obecním
rozpočtu.
Po stránce formální se navrhuje, aby tato
osnova byla přikázána výboru kulturnímu
s požádáním, aby o ní podal
zprávu Národnímu shromáždění
do 14 dnů.