Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1226.

Dotaz

člena Národního shromáždění Dra Karla Novotného a soudruhů

na pana ministra školství a národní osvěty

o urychleném vyřízení školských záležitostí a nutné úpravě školských věcí ve Znojmě a znojemském okresu.

Češi ve Znojmě, kteří nemají ani jediného středoškolského ústavu, usilují již dlouho o zřízení obchodní akademie a 4třídní střední školy ve Znojmě. Ministerstvem vyučování a národní osvěty bylo k velkému překvapení odepřeno, aby stát ústavy tyto zřídil na svůj náklad.

Město Znojmo se proto zavázalo, že se postará o vhodné umístění, otop, čistění a částečné zařízení školy. Stát by platil pouze profesory a služebný personál. Ostatní náklady by se platily ze zemské subvence, subvence obchodní a živnostenské komory a školného.

Ač bezodkladné zřízení obou ústavů jest nesporně v eminentním národním a kulturním zájmu Znojemska, prodlužuje se neznámými činiteli zbytečně rychlé zřízení obou ústavů a poškozují se tím zbytečně národní zájmy na Znojemsku.

Je proto žádoucno, aby oba ústavy byly co nejdříve zřízeny.

Podepsaní tážou se proto p. ministra, zda-li jest mu známo, že zřízení obou ústavů se zbytečně prodlužuje a zda-li jest ochoten působiti k tomu, by oba ústavy byly co nejdříve zřízeny a to tak, aby již na podzim tohoto roku s vyučováním na nich se mohlo započíti.

Čechové na Znojemsku se postarali o to, aby byly zřízeny v poněmčelých obcích aneb v obcích, kde je velká česká většina, české školy. Tak se již stalo ve Vranovské obci, Hrušovanech, Šumvaldě a Šatově.

Dále zakročili o to, aby byly zrušeny v českých obcích zbytečné německé školy. Takové německé školy byly v Želeticích, Šreflové, na Hradišti a v Podmolí. Jak umělým a násilným způsobem byl udržován v těchto jinak českých obcích německý nátěr, vychází nejlépe z toho, že po zrušení zbytečných německých škol zbylo v obci pouze několik německých dětí.

Tak přihlásilo se na Hradišti do české školy hned 55 dětí a zůstalo pouze 11 německých dětí, z nichž však značná část náleží rodičům, zaměstnaným u Němců, kteří svým zaměstnancům hrozili okamžitým propuštěním, budou-li posílati své děti do české školy. Tak tomu jest i v Podmolí! Veškeré tyto obce byly ještě před 15 - 20 lety úplně české a jen tím, že německý Schulverein založil v nich německé školy, byly poněmčeny.

Při tomto radostném zjevu nutno pouze vytýkati, že snahy Čechů nenašly vždy náležitého porozumění u školských úřadů a bojují stále s nepochopitelným odporem mnohých úředních činitelů.

Neúnavní Čechové na Znojemsku zažádali dále o zřízení českých škol u Suchohrdlí, v Louce, Schaldorfě a ve Vracově. Kdežto ministerstvo vyučování a národní osvěty ve všech těchto školských záležitostech vychází prý příslušným činitelům na Znojemsku dosti ochotně vstříc, nemožno totéž říci o zemské školní radě v Brně, která vyřízení těchto žádostí prodlužuje.

Nemůže o tom býti pochybnosti, že se tím jen naše národní zájmy na Znojemsku poškozují.

Podepsaní táží se proto p. ministra, zda-li jest ochoten působiti k tomu a to opětně hlavně z důvodů eminentně národních, aby veškeré školské záležitosti, týkající se Znojemska, byly považovány za věci pilné a jako takové vyřizovány.

Po převratu ubylo německým obecným a měšťanským školám ve Znojmě více jako jedna třetina dětí. Přes to nebyla ani jedna z 48 něm. tříd zrušena, ač o to bylo žádáno a ačkoliv tím se jen stává, že město Znojmo nemá potřebných místností pro české školy.

Ano v uvedených 48 třídách jsou 4 pobočky, které zemskou školní radou nebyly ani vůbec povoleny, přes to ale nebyly, přes upozornění z české strany, dosud zrušeny.

Podepsaní se tážou proto p. ministra, zda-li jest ochoten postarati se o to, aby zbytečné třídy obecných a měšťanských německých škol ve Znojmě a pobočky při těchto třídách byly co nejdříve zrušeny, nebo zredukovány.

Při zřizování nových českých škol na Znojemsku je nutno, aby na školy tyto byli dosazování energičtí a nebojácní mladí učitelé. Neboť starší učitelé neradi opouští dosavadní své působiště, k čemuž valně přispívá i ta okolnost, že pro výhružné chování se Němců na Znojemsku jest ohrožena i bezpečnostní jistota každého učitele.

Učitelé, kteří v národním nadšení místo na těchto školách přijali, pobírají na svém platě se všemi přídavky "královský" plat 196 K měs. Němci v účastněných obcích, kteří dosud soustřeďují ve svých rukách hospodářskou moc, sorganisovali však tak houževnatý odpor, že náš český učitel nenajde hospody, ve které by se mohl stravovati.

Následkem toho musí se na příklad učitel v Hrušovanech stravovat u tamnějšího četnictva, zač platí denně 10 K, tedy měsíčně 300 K, musí tedy 100 K ze svého dopláceti.

V jiných obcích musí si zaopatřovati český učitel ještě nákladnějším způsobem svou výživu. Věru je nám stydno, uvážíme-li, že náš stát dovoluje, by učitel, jenž plní obětavě tak krajně důležitý národní úkol, na to ze svého doplácel, případně dělal dluhy, nechce-li trpěti bídu a hlad.

Z toho jasně vysvítá, že je žádoucno, by učitelé na Znojemsku dostávali přídavky jako státní učitelé na Slovensku. Poměry na Slovensku jsou zvláštní a vyžadují proto zvláštního posuzování.

Podepsaní táží se proto p. ministra, zda-li jsou mu tyto bídné poměry učitelstva znojemského známy a zda-li chce působiti k tomu, aby učitelům na Znojemsku, kteří působí v poněmčelých obcích, byl dán přídavek jako státním učitelům na Slovensku.

V Praze 24. června 1919.

Dr. Karel Novotný,

Šolle, Dr. Kordač, Zavoral, Dr. Stojan, Frant. Navrátil, Valoušek, Dr. Kmeťko, Čapka, Dr. Mazanec, Dr. Jehlička, Jílek, Dr. Dolanský, Mlčoch Frant., Kaderka, Ing. Pospíšil, Rýpar, Šamalík, Bezděk, Ant. Čuřík, Kadlčák, Šabata.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP