Ministr financí se zmocňuje, aby za účelem
uložení dávky z majetku nařídil
soupis veškerého nemovitého jmění,
nacházejícího se na území Československého
státu, jakož i soupis knihovních pohledávek,
zapsaných v pozemkových knihách téhož
státu, pokud po právu trvají, dále,
aby nařídil soupis nemovitého majetku nacházejícího
se mimo území tohoto státu, jestliže
majitelé v území republiky Československé
bydlí, nebo nejméně 1 rok se zdržují.
Soupis tohoto jmění staniž se podle stavu ze
dne 1. března 1919 a podle přihlášky
posledního majitele. Nabyl-li někdo jmění
podrobeného soupisu podle 1. odst. v době po 1.
březnu 1919 až do dne přihlášky,
je podroben povinnosti soupisové nejen on, nýbrž
i zcizitel.
Při soupisu nemovitostí budiž vybírán
manipulační poplatek ve výši 1/4% čisté
hodnoty nemovitosti, při soupisu pak knihovních
pohledávek 1/2%ní poplatek podle výše
jich nominelní hodnoty, leč by soupisem povinný
prohlásil, že se pohledávky vzdává
a postupuje ji státu. V takovém případě
je stát oprávněn, dáti převod
na sebe zajistiti knihovně. Tento postup nepodléhá
poplatku převodnímu.
Ministr financí se zmocňuje, by nařízením
tento manipulační poplatek v uvážení
hodných případech slevil, nebo by některé
předměty osvobodil od poplatku.
Soupisu podléhají též práva,
která sluší podle § 298 obč. zák.,
jakož i podle jiných zákonných ustanovení
řaditi k věcem nemovitým, pak práva
spojená s nemovitostmi nebo na nich vězící,
avšak jen potud, pokud jich cena není zahrnuta v ceně
nemovitosti a pokud práva ta mohou nésti nějaký
příjem.
Rovněž z hodnoty těchto práv vybírati
jest manipulační poplatek a to 1/4% z hodnoty práv
prohlášených za nemovitosti, anebo spojených
s nemovitostmi, a 1/2% z hodnoty práv vězících
na nemovitostech.
Příslušenství, jež sluší
považovati podle §§ 293., 294., 296. a 297. všeob.
obč. zák. za nemovitosti, podléhá
soupisové povinnosti podle tohoto zákona jen potud,
pokud nemají tyto věci býti sepsány
již podle nařízení vlády z 10.
dubna 1919, č. 185 sb. z. a n. jako věci movité.
Zásady, podle nichž se má stát ocenění
nemovitostí a práv, jakož i řízení
soupisové, buďtež ustanoveny nařízením.
Ministr financí se zmocňuje, aby uložil těm,
kdo přihlášku činí, aby její
správnost stvrdili přísahou pod následky
trestního zákona, stanovenými pro křivé
svědectví.
Přihláška nebo stvrzení přísahou,
mohou býti vynuceny pokutou pořádkovou až
do 5000 korun, která může býti podle
potřeby od úřadu vyměřujícího
daně opětně uložen. O rekursu rozhoduje
zemský finanční úřad s konečnou
platností.
Každý občan, usedlý v Československé
republice, má při zjišťování
jmění svědeckou a znaleckou povinnost a zbavuje
se při svém svědectví mlčenlivosti,
pokud je zákonem uložena, jakož i povinnosti,
zachovat obchodní tajemství, a neplatí pro
něho jako svědka ustanovení § 153. tr.
ř.; ani on sám, ani osoby uvedené v §
152 tr. ř. nemohou býti stíhání
trestně, disciplinárně, nebo důchodkově,
vyjde-li z jeho svědecké výpovědi
na jevo, že buď on sám, neb osoby jmenované
v § 152. tr. ř. dopustily se nějakého
trestního činu.
Ministr financí se zmocňuje, aby za účelem
k urychlenému provedení těchto opatření
zavedl občanskou pracovní povinnost pro úřady
veřejné a osoby i ústavy soukromé,
nadal je právy a povinnostmi úředních
osob a ústavův a poskytl jim právo rekvisice
potřebných předmětův a nutných
úkonů k dosažení těchto úkolů,
dále, aby provedl potřebná dočasná
omezení po stránce osobní i hospodářské,
a konečně, aby stanovil výjimky ze zákona
o nedělním klidu a ze zákona o 8hodinné
době pracovní.
Provedením soupisu mohou býti pověřeni
soudy a notáři.
Kdo by zúmyslně přihlášky nepodal,
anebo zúmyslně učinil údaje nesprávné,
nebo neúplné, budiž rádnými soudy
potrestán pro přestupek vězením (na
území druhdy uherském uzamčením
[zátvorem]) od jednoho týdne až do 6 měsíců,
nebo peněžitou pokutou do 50.000 korun. Tyto oba tresty
mohou být uloženy společně. Délka
trestu na svobodě, uloženého při nedobytnosti
pokuty, jakož i úhrn doby tohoto náhradního
trestu a hlavního trestu na svobodě nesmí
převyšovati dobu jednoho roku.
Kdo by tiskem, nebo veřejně, slovem, nebo jakýmkoliv
způsobem, soupisovou akci úmyslně rušil,
bude, pokud zde není skutkové povahy těžšího
trestního činu, potrestán řádným
soudem pro přestupek vězením, a je-li souzen
na území druhdy uherském, uzamčením
(zátvorem) od 6 neděl do 6 měsíců
nebo peněžitou pokutou od 500 K do 2000 K. Oba tyto
tresty mohou být uloženy vedle sebe. Délka
trestu na svobodě uloženého při nedobytnosti
pokuty, jakož i úhrn doby tohoto náhradního
trestu a hlavního trestu na svobodě nesmí
převyšovati dobu jednoho roku.
Peněžité pokuty uložené podle §
9. a 10. připadají státnímu pokladu.
Ministr financí se zmocňuje, aby také i mimo
případy §§ 9. a 10. stanovil tresty na
penězích a na svobodě s vyloučením
trestů soudních pro porušení jiných
ustanovení vydaných na základě tohoto
zákona.
Ministr financí se zmocňuje, by nařízením
ustanovil, za jakých podmínek může odpadnouti
dodatečná daň, nebo poplatek, nebo trestní
stíhání ohledně dosavadních
nesprávných udání při vyměřování
daní přímých, poplatkův a vojenské
taxy.
§ 14.
Provedením tohoto zákona pověřují
se ministři financi a spravedlnosti.
§ 15.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministerstvo financí odůvodňuje předložený
návrh zákona o soupisu nemovitostí za účelem
uložení dávky majetkové takto:
Zákonem ze dne 25. února 1919, c. 84 Sb. z. a n.
byl finanční ministr zmocněn, aby provedl
soupis jmění za účelem uložení
majetkové dávky. Jmění, na které
se vztahuje tento zmocňovací zákon, jest:
Válečné půjčky rakousko-uherské,
pokladniční poukázky Rakousko-uherské
banky, veškeré peněžní vklady,
podíly členské a závodní, neknihovní
pohledávky, cenné papíry cizozemské
a domácí jakéhokoli druhu, zlato a stříbro
mincované i nezpracované, zlaté a stříbrné
mince domácí i cizí, oběžné,
obchodní i z oběhu vzaté, cizozemské
papírové peníze, věci movité,
sumy vydané za války na přepychové
předměty a sbírky, a konečně
pojistky životní na kapitál a důchod
a pojistky na zásoby zboží.
Nevztahoval se tedy zákon tento na jedno z nejdůležitějších
odvětví jmění, totiž na nemovitosti
a pak na knihovní pohledávky.
Předpis dávky z majetku jest ovšem bez soupisu
nemovitosti a neknihovních pohledávek nemyslitelný.
Může býti proveden arci jen novým zmocňovacím
zákonem.
Soupisu musí samozřejmě podléhati
veškeré nemovité jmění na území
Československé republiky (princip territoriality),
dále bude třeba pojmouti do majetkové dávky
také nemovitosti příslušníků
Československého státu, ležící
v cizozemí (princip personality), pokud tito příslušníci
na území Československého státu
bydlí, nebo se zde delší dobu zdržují.
Doba, podle níž soupis má se konati, musí
býti ve shodě s dobou, určenou pro soupis
ostatního jmění (§ 14. zmocň.
zák. č. 84. ex 19.), totiž dle 1. března
1919.
Manipulační poplatek pro soupis nemovitostní
určen v návrhu zákona jednou čtvrtinou
procenta čisté hodnoty nemovitosti. Uváží-li
se, že manipulační poplatky byly při
jiných předmětech majetkových (peněžní
vklady, podíly, neknihovní pohledávky, cenné
papíry) zmocňovacím zákonem ze dne
25. února 1919 určeny ve výši půl
procenta hodnoty, nutno přiznati, že tímto
návrhem zákona navržený poplatek jedné
čtvrtiny procenta z čisté hodnoty jest velmi
mírný.
Poplatek pro soupis knihovních pohledávek určen
v návrhu tohoto zákona v souhlasu s poplatkem pro
soupis neknihovních pohledávek půl procentem
nominelní její hodnoty. Poněvadž však
ve skutečném životě se přihází,
že i zcela zaplacené pohledávky figurují
dále v pozemkových knihách jako pohledávky
po právu stávající, bylo by to zajisté
křivdou pro takového formálního věřitele,
aby byl nucen zaplatiti řečený poplatek.
Návrh zákona tudíž mu dovoluje takové
beztak formální pohledávky se vzdáti
a postoupiti ji státu a vyhnouti se tímto způsobem
poplatku.
Se stanoviska právního náležejí
mezi nemovitosti též práva. Na tato bylo pamatováno
v § 2. zákonného návrhu.
S téhož stanoviska sluší považovati
za věci nemovitá příslušenství
podle §§ 293-297 a) obč. zák. Poněvadž
bylo již vydáno nařízení o soupisu
movitostí, z nichž příslušenství
v právním smyslu nebylo vyjmuto, bylo třeba,
aby se předešlo všelikému nedorozumění,
učiniti zmínku o příslušenství
také v návrhu tohoto nového zákona.
To se děje v § 3.
Řízení jako formální část
jest lépe ponechati moci nařizovací již
také vzhledem k tomu, že nejdůležitější
součást řízení, totiž
oceňování nemovitostí, bude vyžadovati
velmi zevrubného a přesného šetření.
K zajištění soupisu jest nutno zmocniti ministra
k donucovacím prostředkům administrativním,
jako jsou pořádkové pokuty. Dále jest
nutno sáhnouti k ustanovením zcela mimořádným,
která jsou uvedena v úplném souhlasu se zmocňovacím
zákonem ze dne 25. února 1919 - v § 6. a 7.
tohoto návrhu.
Jelikož při soupisech ostatního jmění
jsou finanční orgány zaměstnány
až do krajnosti, pověřuje § 8. návrhu
provedením soupisu ve srozumění s ministerstvem
spravedlnosti soudy, to již také z toho důvodu,
že zvláště soudům jako knihovním
úřadům je velmi lehce možno provésti
kontrolu přihlášek jak nemovitostí samých,
tak i neknihovních pohledávek.
Aby pak soudům dostalo se podpory ku pracím soupisovým,
ukládá návrh zákona provedení
soupisu vedle soudů též notářům.
Provedení této tak důležité akce
musí býti též zajištěno
tresty, které mají mít i v mínění
obecenstva vážnější ráz;
toho se dosáhne nejlépe tím, když se
přenese kompetence rozhodování o těchto
trestech na řádné soudy. Moci nařizovací
však nelze stanoviti kompetenci řádných
soudů a jest tudíž nutno stanoviti ji již
v zákoně samém. Za tím účelem
jest nevyhnutelno přesně vyznačiti skutkové
povahy jednotlivých deliktů a výměrů
trestů již v zákoně samém. To
činí §§ 9. a 10. návrhu.
Na menší provinění stačí
tresty administrativní, jež normovati může
moc nařizovací sama. K tomu zmocňuje ministra
financí návrh zákona v § 12.
Finanční výbor souhlasí s touto vládní
důvodovou zprávou, a za souhlasu ministra financí
doplnil vládní návrh předloženého
zákona takto:
V § 1. ohledně sproštění poplatků
při převodu nemovitostí na stát.
V § 2. ohledně stanovení manipulačního
poplatku z hodnoty práv prohlášených
za nemovitosti, nebo spojených s nemovitostmi (1/4%) a
hodnoty práv vězících na nemovitostech
(1/2%).
V § 5. odstavec druhý zněním: »Přihlášku,
nebo stvrzení přísahou« atd.
Konečně zařaděn byl do zákona
nový § 13., týkající se amnestie,
takže § 13. podle návrhu vládního
je nyní § 14. a § 14., nyní § 15.