1. Civilní státní úředníci,
kteří byli 1. listopadu 1918 v aktivní státní
službě, postupují za každý kalendářní
rok 1914 až 1918, v němž byli aspoň po
6 měsíců v aktivní civilní
státní službě, nebo za této služby
konali aktivní vojenskou službu a jsou-li podrobeni
ročnímu kvalifikování, vykazují
kvalifikaci aspoň dobrou, vždy o půl roku dříve
do vyšších služebních požitků,
než měli 1. listopadu 1918. Postup ten vztahuje se
na postup do vyšší stupnice platové, na
postup časový i pro dosažení starobního
služebního přídavku.
2. Tato půlletí připočítávají
se též k celkové služební době
pro vyměření pensijních požitků,
ač-li nepřísluší již nárok
na započtení celého roku z důvodu
služby vojenské. Po rozumu § 51. odst. 5. a §
80. odst. 2. služ. pragmatiky se válečná
půlletí nečítají.
3. Jsou-li úředníci v nejvyšší
stupnici platové a postup časový nemá
již místa, poskytuje se jim po uplynutí postupové
lhůty (3 nebo 4 roků) stanovené v §
50. odst. 2. služební pragmatiky, do níž
započítají se válečná
půlletí, osobní, do pense započítatelný
přídavek. Přídavek ten rovná
se rozdílu mezi touto nejvyšší stupnicí
platovou a druhým stupněm třídy nejblíže
vyšší, v VI. hodnostní třídě
rozdílu mezi nejvyšší platovou stupnicí
a mezi nejnižším stupněm V. hodnostní
třídy. Tento přídavek poskytuje se
tak dlouho, pokud není vyrovnán požitky třídy
vyšší.
Ona část půlletí, jež při
prvém postupu podle § 1. tohoto zákona provedeném
nebyla spotřebována, bude započítávána
při dalším postupu do vyšších
platových stupňův a do platů vyšší
třídy.
Státní úředníci, kteří
při použití ustanovení § 1. odst.
1. nemohou do vyšších služebních
požitků jen proto postoupiti, poněvadž
již dosáhli, neb dojdou 60 roků věku
svého a 35 let služebních, nabývají
osobního do pense započitatelného přídavku.
Přídavek ten vyměřuje se rozdílem
mezi požitky, jež úředníci ti skutečně
berou a požitky, na něž by měli při
postupu časovém i pří postupu do vyšších
stupnic platových nárok, kdyby v době nápadu
nebyli ještě 60 roků věku a 35. roku
služebního dosáhli.
Ustanovení v §§ 1 - 3 vztahuje se i na civilní
úředníky státní, kteří
sice byli v státní službě ustanoveni
po 1. listopadu 1918, ale přestoupili do ní z jiné
služby veřejné nebo služby jí na
roveň postavené, pokud léta válečná
nebyla již v jejich dřívějším
služebním poměru stejnou měrou nebo
vyšší připočtena.
Ustanovení §§ 1 - 4 platí obdobně
i pro státní osoby učitelské. Stejně
tak platí pro praktikanty (elévy) a pro právní
praktikanty a auskultanty v přípravné službě
soudcovské. Válečná půlletí
ve smyslu § 1. započtou se až po jmenování
úředníky (soudci).
Ustanovení §§ 1 - 4 platí dále
obdobně i pro aktivní státní zřízence
(sluhy a podúředníky), kteří
náležejí do kategorie sluhů státních,
pokud jde o jejich postup do vyšších stupnic
platových (§ 1. zákona ze dne 25. ledna 1914
č. 16 ř. z.). Ustanovení těch sluší
obdobně užít i pro všechny ostatní
civilní státní zřízence počítajíc
k tomu dělníky v státních závodech
a zaměstnance a dělníky fondů státem
spravovaných.
Civilním státním zřízencům
počítajíc k tomu i státní učitelské
osoby, dělníky ve státních závodech,
zaměstnance a dělníky fondů státem
spravovaných, kteří za války aktivně
sloužili, ale byli před účinností
tohoto zákona dáni na trvalý odpočinek,
přepočte se dodatečně základna
pensijní a vpočtou se započitatelná
válečná půlletí do celkové
doby služební ve smyslu §§ 1 - 3.
Osobám ve výslužbě jsoucím, které
nemají plného výslužného, poskytuje
se, byly-li za války v civilní státní
službě opět upotřebeny, přídavek
k výslužnému. Přídavek tento
se vyměří tak, že se doba v tomto upotřebení
ztrávená a válečná půlletí
při vyměřování výslužného
připočítávají.
Výhody podle tohoto zákona nabývají
platnosti dnem 1. listopadu 1918 a poskytují se na přihlášku;
doplatky za dobu před 1. listopadem 1918 se neposkytují.
Ústředním úřadem jest vyhraženo
vyloučiti ze započtení válečných
let osoby, o nichž bude vhodným způsobem zjištěno,
že nebyla válkou poškozeny.
Zákon ten nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením zákona pověřují
se všechna súčastněná ministerstva.
I. Podle § 10. a 78. zákona ze dne 27. prosince 1875,
čís. 158 ř. z. o vojenském opatření
osob c. k. vojska, c. k. válečného loďstva
a zemské obrany sluší, při vyměřování
pense za každé, v jakékoli službě
ztrávené, polní tažení připočísti
ke služební době jeden rok (t. zv. rok válečný),
nehledíc k tomu, zda polní tažení bylo
prožito od počátku až do konce, nebo jenom
částečně.
Dvě nebo několik tažení, v témže
solárním roce ztrávených, rozmnožují
služební dobu pouze o rok.
Které epochy sluší pokládati za polní
tažení, resp. za válečná léta,
jakož i pokud tuto výhodu lze rozšířiti
na jednotlivé části vojska a námořnictva,
bude nařízeno od případu k případu
nejvyšším armádním rozkazem. "Podle
§ 11. a 78. téhož zákona sluší
osobám c. k. vojska a c. k. námořnictva,
jež upadli do zajetí, započítati při
vyměřování pense jen ten rok jako
válečný, ve kterém zajetí to
se stalo. Dále trvající zajetí pokládá
se za jednoduchou dobu služební."
Ustanovení toto platí podle § 120. a 124. téhož
zákona i pro zemskou obranu a podle § 8. zákona
ze dne 6. června 1886. č. 90 ř. z. o domobraně
i pro příslušníky domobrany.
Na základě cís. nařízení
ze dne 9. června 1915 č. 361 ř. z., kterým
bylo dovoleno stanoviti pro nynější válku
při vyměřování výslužného
pro připočítání válečných
let odchylky od ustanovení § 10. odst. 1. zákona
ze dne 27. prosince 1875, čís. 158 ř. z.,
byla pro připočítávání
válečných let k době služební
nařízením ministerstva zemské obrany
ze dne 10. prosince 1915, čís. 262 ř. z.
v dohodě se súčastněnými ministerstvy
při vyměřování pense pro nynější
válku vydána tato ustanovení:
Osobám, jímž pro nynější
válku sluší připočísti
válečná léta buď při výměře
výslužného připočten rok jako
válečný rok,
a) sloužily-li za války aspoň tři měsíce
aktivně nebo
b) bez ohledu na dobu služby súčastnily-li
se bojů, neb utrpěly-li poranění před
nepřítelem, anebo
c) staly-li se nezpůsobilými ke službě
z příčiny válečným námah,
tudíž i nakažlivých nemocí.
Osobám však, jež za války aktivně
nesloužily v několika kalendářních
letech, buď při výměře výslužného
za každý kalendářní rok připočten
vždy jeden rok jako válečný rok, sloužily-li
aktivně v každém z těchto kalendářních
rokův
a) aspoň tři měsíce, nebo
b) bez ohledu na dobu za podmínek v § 1 b) uvedených.
II. Podle § 4. zákona ze dne 22. června 1878,
č. 59 ř. z. o úpravě osobních
služebních poměrů civilních státních
zřízenců, k ozbrojené moci náležejících,
vzhledem k jejich povinnosti k aktivní službě
ve stálém vojsku, v námořnictvu, zeměbraně
a domobraně, jest "válečný rok
ve smyslu § 10. zákona ze dne 27. prosince 1875, č.
158 ř. z. započítatelným sice pro
veškeru služební dobu, nikoliv však pro
quinquenium, jehož je třeba k dosažení
vyšších požitků v aktivní
civilní státní službě. Zásad,
jež o quinqueniu platí, sluší obdobně
užít i pro dosažení jiných, na
trvání jisté doby závislých
zlepšení požitkových, na př. personálních
přídavků".
Tato zásada, že vojenská služba nemá
se do postupu započítati, byla však
odstraněna § 30. a 167. služební pragmatiky;
§ ten odkazuje, pokud jde o otázku, zda úředník
za své aktivní vojenské činnosti v
případě mobilisace nebo svolání
domobrany zůstává v požívání
svých požitků, na zvláštní
zákonná nařízení, podotýká
však výslovně, že doba takovéto
služby čítá se pro postup do požitků
vyšších, tedy i pro postup do vyšších
stupnic platových podle § 50., i pro časový
postup podle § 51. služební pragmatiky. Dosavadní
právní stav je tedy ten, že doba, kterou civilní
státní zřízenci ztrávili ve
vojenské službě,
a) započítá se do postupu do požitků
vyšších, to jest z doby pro postup nutné
se nevylučuje,
b) že při vyměřování pense
započítává se jistou zvýšenou
měrou (válečný rok).
III. Poslední dobou domáhali se civilní státní
zřízenci, aby jim doba válečná,
to jest za války ve službě ztrávená,
byla i při postupu do vyšších požitkův
a pokud nekonali vojenské služby, i při vyměřování
pense zlepšeným způsobem započítávána
a odůvodňovali žádost tu tím,
že za války rozmnožené úkoly úřední,
vzrostlá zodpovědnost a ovšem i poměry
drahotní mimořádným způsobem
absorbovaly tělesnou i duševní schopnost úřednictva
a že připočtením t. zv. válečných
let zlepší se v četných případech
služební požitky státních zřízenců,
čímž nesnesitelné drahotní poměry
budou aspoň z části vyrovnány.
Státní úřad v německém
Rakousku na základě zmocnění německo-rakouské
státní rady nařízením ze dne
28. listopadu 1918 č. 68 státního zákoníka
vyhověl požadavku tomu a připočítává
ke každému roku, za války ztrávenému,
půl roku; vedle toho nařízením ze
dne 28. listopadu 1918 č. 69 upravil i privilegované
započítání služební doby
za války ztrávené při vyměřování
výslužného. Není pochyby, že
tytéž důvody, jež vedly vládu německo-rakouskou
k vydání nařízení uvedených
svrchu, platí stejně i pro zřízenectvo
republiky československé.
I situace těchto úředníkův
a zřízenců jest neutěšená
a nutno užíti všech kroků, aby státním
zaměstnancům byly požitky jejich zvýšeny
a oni tak mohli nesnesitelné drahotě lépe
čeliti. Jedním z takových prostředků
jest právě připočtení t.
zv. válečných let, jež umožňuje,
aby úředníci a zřízenci mohli
dříve do vyšších požitků
postoupiti. Provedení tohoto požadavku ovšem
vyžaduje zvláštní opatrnosti.
IV. Snahou vlády bylo, výhodu připočtení
válečných let poskytnouti co nejširšímu
počtu státních zaměstnanců;
padají tu v úvahu úředníci
do hodnostních tříd zařazení
§ 1., dále státní zřízenci
do kategorie sluhů náležející,
kancelářští oficianti a oficiantky a
pomocníci, dále státní zaměstnanci
v státních závodech a ve fondech státem
spravovaných, § 5. Ovšem bylo nutno lišiti,
zda jde o zřízence v aktivní službě
či o zaměstnance, kteří byli již
dáni na odpočinek.
A) Pokud jde o zaměstnance, kteří jsou v
aktivní službě státní v čas
účinnosti zákona, připočítávají
se válečná léta měrou velmi
rozsáhlou, totiž i do postupu do stupnic platových
i do postupu časového i pro dosažení
starobního služebního přídavku
i pro vyměření pensijních požitků,
ovšem s obmezeními, podávajícími
se z platného práva, totiž:
a) že připočtení let jest vyloučeno
v případech § 51. odst. 5. a § 80. odst.
2. služební pragmatiky. Odpomoc sjednává
tu § 3. osnovy;
b) že připočtení celého válečného
roku do pense z důvodů vojenské služby
není dotčeno.
Vláda nemohla se rozhodnout, aby válečná
léta byla připočítávána
praktikantům, pokud jde o dosažení vyššího
adjuta k povýšení, poněvadž adjutum
praktikantů bylo z titulu války upraveno již
nařízením ze dne 28. února 1919, č.
107 sb. zák. a nař., a poněvadž by se
připočtením válečných
let nepoměrně zkrátila jich povyšovací
lhůta; bylo však ustanoveno, že se jim válečná
léta započtou ovšem až po jmenování
úředníky.
Léta válečná započítávají
se nezkráceně, takže doba, při jednom
postupu nespotřebovaná, připočítává
se při postupech dalších, § 2. Pokud by
ovšem časový postup již místa neměl
a státní úředníci dosáhli
již nejvyšší stupnice platové, možno
ovšem brzkým jmenováním do vyšších
tříd i tu připočtení válečných
let v brzku uskutečniti. Vedle toho byla však výhoda,
se započtením válečných let
spojená, zabezpečena v té formě, že
dotyčným úředníkům poskytuje
se po uplynutí 3 resp. 4leté postupové lhůty
osobní přídavek § 1. odst. 3. započítatelný
do pense.
B) Pokud jde o zřízence pensionované, rozeznávají
se v osnově:
a) zřízenci, kteří za války
ještě po nějakou dobu v civilní službě
státní sloužili a byli před účinností
zákona dáni na trvalý odpočinek. Těm
se přepočte dodatečně základna
pensijní a vpočtou se započítatelná
válečná půlletí do celkové
doby služební, § 6. Tak budou zaměstnanci
ti úplně postaveni na roveň těm, kteří
zůstali v aktivitě až do působnosti
zákona.
b) zřízenci, kteří byli již dříve,
to jest před válkou, pensionováni, a za války
opět do služby povoláni. Tu se poskytuje přídavek
k pensi, který se vypočte tak, že za každý
rok služby se připočte půl roku válečného
a suma obou těchto let se připočte ke služební
době započitatelné do pense. Rozdíl
mezi pensí, skutečně branou, a pensí,
podle tohoto připočtení vypadající,
vyměří se jako přídavek válečný.
Značné obtíže způsobuje otázka,
jakou dobu sluší připočísti jako
tak zvaná léta válečná. Vláda
rozhodla se po zevrubných úvahách pro zásadu,
aby bylo ke každému roku válečnému,
v němž byl zaměstnanec ve službě
státní aspoň půl roku zaměstnán,
připočítáno půl roku; tedy
byli-li zřízenci státní ve službě
civilní 5 let, připočtou se jim 2 1/2
roku jako léta válečná. Bylo sice
projevováno přání, aby byla započítávána
doba delší, zejména za každý rok
války 1 celý rok a bylo na to poukazováno,
že na příklad zemské výbory český
a moravský započítaly svým úředníkům
a zřízencům, pokud byli po celou dobu války
ve službách země, 3 léta a že dále
četné autonomní korporace připočetly
zřízencům svým za každý
rok služby za války celý rok.
Při státní správě jsou však
poměry spletitější a zejména
to byly důvody finanční, jež vládu
nabádaly k značné zdrželivosti. Vláda
je však přesvědčena, že i připočtení
válečného půlletí za každý
rok 1914-1918 znamená pro velmi četné zaměstnance
zejména v třídách nižších
okamžitý postup do požitků vyšších
a tím i také podstatné zlepšení
nynější neutěšené situace
jejich a že tak bude naléhavým přáním
po zlepšení požitkův aspoň částečně
a přece měrou rozsáhlou vyhověno.
Ustanovení § 4. jest odůvodněno tím,
že při organisaci ministerstev byli převzati
mnozí úředníci z jiných veřejných
služeb a že je spravedlivo, umožniti i těmto
úředníkům výhodu připočtení
let, ovšem jen potud, pokud léta válečná
nebyla jim již v jejich dřívějším
služebním poměru stejnou měrou nebo
vyšší připočtena.
V zájmu správného i rychlého provedení
zákona i evidence bylo pak ustanoveno v § 8., že
připočtení let provede se na písemnou
přihlášku zaměstnancovu, aniž je
třeba formální žádosti, podobně
jak to platí při postupu do vyšších
požitků podle § 55. služební pragmatiky.
Dodatkem, že se vyhražuje ústředním
úřadům právo vyloučiti ze započtení
válečných let osoby, o nichž bude vhodným
způsobem zjištěno, že válkou nebyly
poškozeny, má býti dán výraz
zásadě, aby výhoda započtení
nebyla poskytnuta osobám, které za války
se obohacovaly. Vláda ovšem netají se tím,
že šetření příslušných
okolností bude začasté nesnadné a
jest ochotna ustanovení toho použíti jen v
případech skutečně křiklavých,
kde obohacení úředníka bylo naprosto
nepochybně prokázáno.
Posléze sluší co do otázky formální
vzpomenouti, že sice vláda jest názoru, že
úprava mohla by provésti jako akt milosti i pouhým
nařízením, že však hledíc
k finančním důsledkům úpravy
té se rozhodla nastoupiti cestu zákona a tak umožnit,
aby zákonodárný sbor se mohl otázkou
tou zevrubně i konkretně obírat a k přání
úřednictva v rámci možnosti co nejvíce
přihlížeti.
Osnova budiž přikázána výboru
státně-zřízeneckému.