Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1165.

Dotaz

členů Národního shromáždění Dra Hnídka, Dra Franke, Dra Meissnera, Bradáče, Dra G. Mazance a soudruhů

na ministra Národní obrany pana V. Klofáče

ve příčině vyprázdnění ústavu ku vzdělání učitelek v Praze-I., Křižovnická ul. 81.

V čísle 152 ze dne 3. června t. r. uveřejnila "Národní Politika" tuto zprávu: "Hrozivé poměry v našem školství. Dovídáme se z kompetentních kruhů, že na státním ústavě pro vzdělání učitelek v Praze nebude se asi letos konati zápis a přijímací zkoušky do prvního ročníku, poněvadž nebude, kde učiti. Původní budova ústavu jest dosud zabrána vojskem a veškeré žádosti a deputace o její uvolnění zůstaly bez výsledku. Nynější provisorní místnosti školní v klášteře Voršilek budou zabrány ministerstvem financí. Ministerstvo školství a národní osvěty mělo by se v zájmu celého našeho školství postarati o rychlou pomoc, neboť čas kvapí a musí přece postaráno býti o dorost učitelský!"

Zjistili jsme, že školní budova českého státního ústavu učitelek v Praze-I., Křižovnická 81 s blokem pěti školních budov, je již od počátku války zabrána vojenským erárem a že v ní byla záložní nemocnice č. 2. Tím octly se jak český státní ústav ke vzdělání učitelek, tak i cvičná měšťanská a obecná škola úplně bez přístřeší. Jen neumdlévajícímu přičinění ředitelství tohoto ústavu a některých členů sboru učitelského dlužno děkovati, že vypuzenému ústavu byly jednak blahovůlí kláštera Voršilek, Praha-II., propůjčeny místnosti pro vlastní ústav ke vzdělání učitelek, jednak dlužno též uznati benevolenci obce pražské, která poskytla osm místností ve škole u sv. Haštala, Praha-I. Tři třídy zůstaly v privátním domě Praha-I., Valentinská ul., kde již od r. 1910 byl celý mezanin najat pro cvičnou školu měšťanskou. Ústav tím rozestrkán, ale aspoň se učilo, ač v místnostech studených, tmavých a nevyhovujících ani nejprimitivnějším požadavkům hygieny.

Předpokládalo se, že po roce bude budova vrácena svému účelu, leč nestalo se tak a neblahé toto provisorium trvá již plných pět let.

Stav jednotlivých škol následkem toho jest ovšem velice žalostný. Změna nastala jedině v tom směru, že po převratu dne 28. října 1918 byla nemocnice z bloku vyklizena a že místnosti ponechány dále vojsku za kasárny. Všecky kroky, které ředitelství ústavu se sborem učitelským až dosud bylo vykonalo, zůstaly bezvýsledny. Jediný český ústav ku vzdělání učitelek zůstává přes všecky prosby jak ředitelství, tak sboru učitelského ustavičně kasárnami.

Již v prvé polovici ledna t. r. byla deputace u pana ministra vyučování, ředitelství intervenovalo u ministra Národní obrany, u členů Národního shromáždění, u zemské školní rady, ale vše nadarmo. Budova ústavní zůstává ustavičně obydlena vojskem, ačkoli pan ministr vyučování v denních listech ze dne 1. ledna t. r. slavnostně slíbil, že jeho první úlohou bude péče o vrácení budov školních jejich původnímu účelu.

Za měsíc jest již konec školního roku a od 1. září 1919 počíná nový školní rok, v němž však hrozí ústavu úplná zkáza, poněvadž nebude lze vyučovati vůbec, neboť nebude pro vyučování potřebných místností.

Budeť klášterní budova Voršilek prodána eráru, jenž v ní umístí ministerstvo financí. Toto čeká jen na ukončení školního roku, aby pro sebe zabralo i místnosti, jichž dosud užívá ústav ke vzdělání učitelek. Tím octnou se čtyři třídy tohoto ústavu na ulici. Není proto naprosto možno provésti na příští školní rok ani zápis, ani přijímací zkoušky do prvního ročníku, poněvadž není jednak místností - aspoň šest je jich třeba - kde by se mohlo zkoušeti, jednak nebude také místností, kde by se mohlo v příštím roce vyučovati. Pražská obec nehodlá v příštím roce také již cvičnou školu v budově sv. Haštala ponechati, poněvadž budova tato je přeplněna a ve třídách může se proto vyučovati jen střídavě. Tím bude tedy i celá cvičná škola, obecná i měšťanská, tudíž osm tříd, rovněž bez přístřeší. Celkem tedy hrozí ústavu učitelek, že 12 jeho tříd octne se v nastávajícím školním roce úplně na ulici.

Pro nedostatek síní školních nelze též pomýšleti na zápis do kursu industriálního, který následkem toho pro příští rok rovněž odpadne.

Dvouletý kurs pěstounský, jemuž připadá na školní rok 1919/20 druhý ročník, nebude rovněž možno otevříti, protože s ním těsně souvisí škola mateřská pro praktické hojné cviky, a pro tuto nebude rovněž vhodné místnosti, takže i ona v témž roce nebude otevřena.

Najde-li se o prázdninách někde vhodná místnost, otevře se ze tříd dosud u Voršilek umístěných nastávající druhý ročník, jinak budou museti chovanky tohoto ročníku odkázány býti na studium jiné, nebo do venkovských dívčích paedagogií.

Dojde-li k výpovědi cvičných tříd, bude nutno celou cvičnou školu rozpustiti, čímž důležitý pro kandidátky III. a IV. ročníku praktický výcvik zcela odpadne.

V takovém zoufalém a kritickém postavení nalézá se jediný český státní ústav učitelek v Čechách.

Ředitelství ústavu učitelek v Praze oznámilo proto vší české veřejnosti, že neodstraní-li se hned závady výše označené, nemůže pro příští školní rok konati zápisu ani do prvního ročníku, ani do kursu industriálního. Nové dvě třídy nebude lze prostě otevříti.

Ředitelství ponechalo rodičům chovanek, aby sami chopili se věci a zasadili se o to, aby jich děti nehynuly jako dosud v místnostech, jež v hygienickém ohledu naprosto se nehodí za školu.

Při slavnostním otevření slovenských středních škol v Bratislavě dne 1. června 1919 prohlásil státní tajemník Dr. Drtina, dovolávaje se Komenského, mezi jiným:

"Náš nový život může býti zajištěn jedině naším vzděláním. Osvětou k svobodě! V práci a vědění jest naše spasení. Svobody jsme dosáhli, ale největší část práce nás dosud čeká. Čím lepší školství má národ, tím větší význam bude míti ve společnosti národů. - Národ, který bude míti lepší školství, bude prvním národem světa."

Tak zní ovšem theorie, ve skutečnosti hrozí však jednomu z nejdůležitějších českých učilišť pohroma, jejíž neblahých následků jak v ohledu kulturním, tak sociálním, ani nelze dohlédnouti. Našemu ženskému dorostu učitelskému odnímá se možnost studia, nedbá se na zoufalé volání učitelských sil ústavu, aby jak učitelé, tak posluchačky nebyli mořeni v místnostech, jichž nelze v zimě ani osvětlovati, ani vytápěti, v létě zas ne větrati. Ústav učitelek, kdysi chlouba českého školství a touha české dívčí inteligence, stává se za těchto poměrů a z hlediska sociálního obávanou lidomornou a světovou hanbou našemu školství.

Pro pohodlí kantinského, jenž má k disposici 4 místnosti ústavu a k vůli 80 mužům vojska ve škole ubytovaných, odnímá se skoro pěti stům českých dívek možnost školní návštěvy, brzdí se jejich kulturní i duševní vývoj a vydávají se nebezpečí, že v útlém věku zkazí si zrak ve tmavých místnostech!

Podepsaní táží se proto:

"Jsou tyto hrozné poměry panu ministru Národní obrany povědomy a je pan ministr ochoten v dohodě s panem ministrem vyučování těchto 80 mužů vojska a kantinského z budovy pražského ústavu ke vzdělání učitelek přeložit a ústav náležitě vyčistěný a upravený neprodleně vrátiti jeho původnímu určení?"

Dr. Hnídek, Dr. Franke, Dr. Meissner, Bradáč, Dr. Mazanec,

Hybš, Bechyně, Beran, Udržal, Kadlčák, Malypetr, Rychtera, Zíka, Ing. Klindera, Chlebounová, Měchura, Ing. Pospíšil, Zatloukalová-Coufalová, Sáblík, Dr. J. Černý, Dr. Bouček, Stoupal, Maxa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP