Nemůže býti pochybnosti o tom, že těžisko
celé reformy pozemkové, bude spočívati
v budoucím pozemkovém úřadě.
Deklarační zákon o zabrání
velkého majetku pozemkového ze dne 16. dubna 1919
č. 215 sb. z. a n. zůstane z valné části
mrtvou literou, dokud nevstoupí v život orgán,
který prováděním jeho má býti
pověřen, to jest pozemkový úřad.
Proto vedle ostatních jiných zákonů,
jimiž zákon ze dne 16. dubna t. r. má býti
doplněn, jako zejména o náhradě za
převzatý majetek (§ 9.), o osobách podělených,
výměře přídělů
a právních obmezeních k nim (odstavec 2.
§ 10.), o výpovědi před převzetím
půdy (§ 13.) jest především nutným
zákon o pozemkovém úřadě, který
má za předmět vymeziti organisaci a příslušnost
tohoto úřadu, bez něhož soustavná
reforma půdy prováděna býti nemůže.
Podepsaný zpravodaj byl již před projednáním
deklaračního rámcového zákona
záborového výborem pro pozemkovou reformu
pověřen referátem o pozemkovém úřadě
a zároveň o úvěrním ústavě
pozemkovém, obstarávajícím finanční
stránku celé reformy. Zpravodaj také předložil
výboru zásady zákona o úřadě
pozemkovém a bance pozemkové. O těchto zásadách
bylo ve výboru několikrát jednáno,
ale jednání nebylo ukončeno, poněvadž
z politických důvodů naléháno
na rychlém usnesení zákona deklaračního.
Tento zákon však v §u 15. do jisté míry,
zejména co do organisace budoucího pozemkového
úřadu, předešel zásadám,
zpravodajem vypracovaným. Mimo to hodlalo původně
ministerstvo zemědělství samo předložiti
návrh zákona o pozemkovém úřadě.
Konečně byl podán návrh posl. Dra
B. Franty a soudr., č. tisku 985, na vydání
zákona o pozemkovém úřadě.
Za těchto okolností usnesl se výbor nevyčkávati
návrhu vládního, nýbrž uložil
zpravodajovi, vypracovati návrh vlastní, což
týž učinil vzav za základ návrhy
dosavadní. Na to byla ve výboru provedena povšechná
debata o některých zásadních otázkách.
Tak zejména usneseno, aby návrh o pozemkovém
úřadě týkal se jen organisace a působnosti
tohoto úřadu samého, nikoli však úvěrních
ústavů, jimž podle §u 15. záb.
zák. svěřeny býti mají finanční
operace, s reformou pozemkovou souvisící. O tom
vydán býti má zákon samostatný,
při jehož sdělávání bude
záhodna již spolučinnost úřadu
pozemkového samého, mezitím zřízeného.
Dále přijata byla pro pozemkový úřad
zásada ústřední organisace v uvážení,
že reforma pozemková vyžaduje jednotného
soustavného řešení v celém území
státním a připuštěno pouze, aby
tam, kde a pokud se objeví potřeba, zřizovány
byly místní úřadovny nebo komise.
Také rozhodnuto, aby při organisaci úřadu
pozemkového trváno bylo na soustavě personální,
naproti tomu správní výbor, jenž má
býti orgánem dozorčím, aby sestaven
byl kolegiálně.
Konečně jednalo se o zásadní otázku,
má-li dána býti pozemkovému úřadu
také vlastní moc nařizovací a trestní.
Po vyslechnutí zástupců ministerstva vnitra
a spravedlnosti upuštěno od toho, ježto moc taková
přísluší jedině politickým
úřadům resp. soudům, a uznáno
dostatečným, bude-li úřadu pozemkovému
ve směru tom přiznána pouze iniciativní
působnost navrhovací.
Pokud jde o další organisaci pozemkového úřadu
(§§ 2. - 3.) usneseno, aby stály v čele
jeho vedle předsedy dva náměstkové,
a aby v ministerské radě, které má
pozemkový úřad podléhati, zastupovalo
jej přímo předsednictvo, poněvadž
toto jediné bude náležitě informováno.
Úřednictvo má systemisováno býti
ministerskou radou a jmenováno, pokud ho podle ústavy
není vyhraženo presidentovi republiky, předsedou
pozemkového úřadu na základě
veřejného konkursu, při čemž
má pamatováno býti na to, by v něm
dostatečnou měrou zastoupen byl živel odborný.
Za důležité pokládal výbor vymeziti
podrobně působnost pozemkového úřadu
a nespokojiti se v té příčině
pouze odvoláním na zákon záborový.
Děje se tak v §§ 4., 5., 6, a zejména
7., kde se uvádějí pod číslem
1 - 13 jednotlivé obory působnosti pozemkového
úřadu, jak již záborovým zákonem
mu byly přikázány i jak z povahy věci
plynou. Některé pochybnosti byly ve výboru
projevovány co do odstavce 7. v příčině
určování výše náhrady
za převzatý majetek, poněvadž zvláštního
zákona, jímž má záborový
zákon v tom směru býti doplněn, posud
není a neví se, zda-li a jaká působnost
v té věci připadne snad soudům. Posléze
voleno znění navrhované, jež budoucí
zákonné úpravě této otázky
nepředbíhá. Dále uvažováno,
nemá-li v odstavci 10. navržené opatřování
úvěru přídělcům zůstaveno
býti ústavům úvěrním
samým, ale rozhodnuto, že, pokud aspoň dlouhodobého
úvěru se týče, nutno také úřadu
pozemkovému vyhraditi určitý vliv.
Co do působnosti obvodových úřadoven,
jejíž míra vyhražena jest mocí
nařizovací, usneseno, že vedle takových
úřadoven mohou také vysílány
býti jen zvláštní komise, a že
z rozhodnutí těchto úřadoven a komisí
má příslušeti právo odvolací
k úřadu pozemkovému. (§ 8).
§ 9. až 11. jednají o správním
výboru, jenž má býti podle záborového
zákona dozorčím orgánem parlamentním
nad pozemkovým úřadem. Co do složení
tohoto výboru rozhodnuto, by čítal dvanáct
členů s tříletou funkcí, platnou
až do nových voleb, aby však Národní
shromáždění při volbě
nebylo vázáno na členy ze svého středu.
Funkce tato má býti čestná. Další
debata byla o působnosti tohoto správního
výboru a poměru jeho k úřadu pozemkovému.
Působnost ta má býti především
dohlédací, proto stanoví se povinnost úřadu
pozemkového ku předkládání
pravidelných zpráv a právo výboru
žádati jakákoli vysvětlení. Ale
vedle toho projeveno mínění, že správní
výbor by měl také v důležitých
otázkách spolu rozhodovat a za takové uznány
zejména ony, o nichž jednají §§ 3.,
11. a 14. záborového zákona, dále
při určování postupu, podle kterého
přejímán býti má zabraný
majetek a při zřizování obvodových
úřadoven a komisí. Naproti tomu nemá
býti správní výbor nějakou
instancí odvolací nad pozemkovým úřadem,
nýbrž ve sporech zásadních mezi úřadem
pozemkovým a správním výborem má
rozhodovati ministerská rada.
Výbor pro pozemkovou reformu je si vědom, že
se zřetelem k dalekosáhlosti celé pozemkové
reformy teprve praxe o tom rozhodne, jak dalece navržená
organisace a působnost pozemkového úřadu
se osvědčí, nicméně doufá,
že aspoň pro první počátek vyzbrojil
pozemkový úřad takovou pravomocí,
aby veledůležitá tato instituce činnost
svou zdárně mohla zahájiti.
Výbor navrhuje přijetí osnovy připojené.
Ve smyslu §ů 1. a 15. záborového zákona
(zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 sb. zák.
a nař., o zabrání velkého majetku
pozemkového) zřizuje se státní pozemkový
úřad pro celé území československé
republiky se sídlem v Praze.
Pozemkový úřad podléhá ministerské
radě.
V čele pozemkového úřadu stojí
předseda a dva náměstkové, jmenovaní
k návrhu ministerské rady presidentem republiky.
Předseda, nebo jeden z jeho náměstků,
zastupuje pozemkový úřad na venek i v ministerské
radě. Práce výkonné obstarává
potřebný počet úřednictva,
systemisovaného ministerskou radou a jmenovaného
předsedou pozemkového úřadu, pokud
jmenování to nepřísluší
podle ústavy presidentu republiky. V úřednictvu
zastoupen býti musí živel právnický,
technický a zemědělský a každému
odboru budiž v čelo postaven příslušný
odborník. Místa úřednická obsazují
se na základě veřejného konkursu.
Pozemkový úřad zastupuje stát co do
všech práv a závazků, vzniklých
prováděním zákonů o zabrání
velkého majetku pozemkového, naproti osobám
třetím, soudům i jiným úřadům.
Majetek, prováděním záborového
zákona do státní správy připadlý,
spravuje pozemkový úřad samostatně.
Na pozemkový úřad přechází
působnost, přikázaná ministerstvu
zemědělství zákonem ze dne 9. listopadu
1918 č. 32 o obstavení velkostatků; úřad
ten dozírá na provádění §u
4. zákona ze dne 10. prosince 1918 č. 67 o mimořádných
přechodných ustanoveních na Slovensku.
Pozemkovému úřadu přísluší
také podávati vládě návrhy
zákonův a nařízení, týkajících
se právních a majetkových poměrů
k půdě, jakož posudky o takových návrzích.
Pozemkovému úřadu přísluší
dále činit opatření a rozhodovati
ve všech věcech, upravených zákonem
záborovým aneb zákony, jež budou vydány
k jeho provedení a doplnění, mimo ony věci,
které těmito zákony přikázány
budou soudům aneb úřadům jiným.
Zejména náleží v působnost pozemkového
úřadu:
1. Vyšetřiti veškerou zabranou půdu (§§
1. a 2. záb. z.), uvésti ji v patrnost knihovní
poznámkou (§ 16 záb. z.), rozhodovat o tom,
které objekty ze záboru jsou vyloučeny (§
3. záb. z.), propouštěti ze záboru pozemky
podle §u 11. záb. z. a vyvlastňovati podle
§u 14. záb. z.
2. Dozírati na řádné hospodaření
na majetku zabraném, ale dosud nepřevzatém
(§ 6. záb. z.).
3. Udíleti souhlas ke zcizení, pronájmu,
zavazení a dělení zabraného majetku
(§ 7. záb. z.).
4. Stanoviti postup, v jakém zabraný majetek má
býti přejímán (§ 5. a 11. záb.
z.).
5. Stanoviti, pokud živý a mrtvý inventář
má být odevzdán (§ 12. záb. z.).
6. Dávati výpovědi osobám, hospodařícím
na zabraném majetku před jeho převzetím
(§ 13. záb. z.).
7. Určovati výši náhrady za majetek,
převzatý podle zásad, zvláštním
zákonem v té příčině
stanovených, a s výhradou odvolacího práva
k řádným soudům sborovým prvé
stolice, a pečovat o to, aby práva, váznoucí
na zabraném majetku, jakož i práva z poměru
služebního, zaopatřovacího a pachtovního,
nebyla zkrácena (§ 9. záb. z.).
8. Přidělovati zabraný majetek, stanoviti
výši a způsob přídělů,
vybírat osoby fysické i právnické,
jimž půda má býti ve vlastnictví
nebo pacht přidělena, zkoumati jich způsobilost
(§ 10. záb. z.), vyhotovovati potřebné
smlouvy kupní a pachtovní, zaváděti
knihovní pořádek.
9. Pečovat o to,. aby na přidělených
pozemcích za přiměřenou náhradu
přídělců prováděny byly
nutné investice staveb obytných a hospodářských,
scelování a meliorace přidělené
půdy, a aby opatřen byl potřebný inventář.
10. Opatřovati dlouhodobý úvěr přídělcům,
stanoviti podmínky jeho a sprostředkovati styk s
peněžními ústavy, pověřenými
prováděním finanční akce.
11. Dozírati na přidělený majetek,
pokud práva disposiční k němu budou
obmezena (§ 10. záb. z.).
12. Napomáhati zřizování zemědělských
družstev, utvořených pro účely,
vytčené záborovým zákonem,
a dozírati na jejich hospodaření.
13. Zřizovati místní úřadovny
nebo komise podle zásad stanovených vládním
nařízením. (§ 8. t. z.)
Nařízením může býti přenesena
část působnosti pozemkového úřadu
na obvodové úřadovny nebo komise, zřízené
pro jednotlivé územní obvody, v nichž
potřeba toho se objeví.
Z rozhodnutí takových obvodových úřadoven
nebo komisí jest přípustna stížnost
podle zásad platného lhůtního zákona
ze dne 12. května 1896 č. 101 ř. z. v době
14 dnů, o které rozhoduje zemský úřad
právoplatně.
Dozor na činnost pozemkového úřadu
vykonává správní výbor (§
15. záb. z.), složený ze 12 členů,
volených Národním shromážděním
na dobu 3 let, při čemž funkce správního
výboru trvá vždy až do nové volby.
Funkce ve správním výboru pozemkového
úřadu jest úřadem čestným.
Členové mají pouze nárok na náhradu
hotových výloh.
Správní výbor volí ze sebe předsedu
a dva náměstky. Usnáší se platně,
je-li přítomen předseda, nebo jeho náměstek,
a aspoň šest členů, nadpoloviční
většinou přítomných.
Pozemkový úřad jest povinen podávati
správnímu výboru v pravidelných obdobích
zprávy o své činnosti. Správní
výbor jest také oprávněn vyžádati
si od pozemkového úřadu zpráv a vysvětlení
a nahlížeti v příslušné
spisy a doklady ve všech věcech, kdy tak za dobré
uzná.
Souhlas správního výboru jest nutný,
jde-li o tyto záležitosti:
1. Rozhodování o tom, které objekty ze záboru
jsou vyloučeny podle § 3. záb. z., propouštění
pozemků ze záboru podle § 11. záb. z.
a vyvlastňování podle § 14. záb.
z. (§ 7. odst. 2.).
2. Stanovení postupu, v jakém záborový
majetek má býti přejímán (§
7. odst. 4.) a přidělován (§ 7. odst.
8.).
3. Zřizování obvodových úřadoven
a komisí (§ 7. odst. 13.).
Správní výbor může si vyhraditi,
aby i jiná zásadní rozhodnutí pozemkového
úřadu byla jemu ke schválení předložena.
Vznikne-li spor mezi pozemkovým úřadem a
správním výborem, rozhoduje o něm
ministerská rada vyslechnuvši předsedy pozemkového
úřadu a správního výboru. Jednotlivá
rozhodnutí a opatření v záležitostech
stran jsou z toho vyňata.
Správní výbor může přizvati
do svých porad zástupce ústředních
úřadů.
Podrobnější ustanovení o působnosti
pozemkového úřadu dána budou nařízením.
Zákon tento účinkuje ode dne, kdy byl vyhlášen.
Že pozemkový úřad vstoupil v činnost,
oznámeno bude vyhláškou ve sbírce zákonův
a nařízení.