Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
K úhradě nákladů na provádění
nouzových prací v Brně povoluje se:
a) na zřízení silnice v ulici Lazaretní,
odkopávky v ulici Hessově, urovnání
špilberských rybníků, planýrek
v městských zahradách a sadech, odkopávky
na stavby škol v Sennefelderově ulici, pojištění
proti sesouvání půdy na Černém
poli, odkopávky pro kostnici a krematorium na ústředním
hřbitově, na urovnání půdy
na Koňském trhu, na třídění
materiálu na Žlutém kopci, dále na stavbu
silnic po Červeném kopci na pravém břehu
Švarcavy do Králova Pole a v ulici Cihlářské-Lichtenauerově
tři pětiny skutečného nákladu,
nejvýše však 650.000 K;
b) na dlažební práce v ulicích
České, Středově, Palackého
a u solnice, jakož i na dlažby úsekův
erárních silnic s tím souvisících,
tři pětiny skutečného nákladu,
nejvýše však 319.000 K;
c) na práce kanalisační v ulici Laudonově,
u české techniky k chemickému ústavu
této školy a v úřednické čtvrti,
tři pětiny skutečného nákladu,
nejvíce však 541.000 korun;
d) na zřízení mostu přes Švarcavu
s přiléhající úpravou řeky
tři pětiny skutečného nákladu,
ne výše však 1,100.000 K;
e) na stavbu silnic v okresu brněnském z
Troubska do Veselky, z Ořechoviček do Nebovid, z
Komína do Medlánek, z Holásek do Chrlice
a z Telnice do Otmarova tři pětiny skutečného
nákladu, nejvýše však 500.000 K.
Veškeré tyto stavby buďte neodkladně zadány
podnikatelům, oprávněným pro inženýrské
práce, podle výsledků nabídkových
řízení, provedených na podkladech
odborně vypracovaných a ministerstvem veřejných
prací schválených projektů.
Ministru veřejných prací se ukládá,
by provedl tento zákon a ustanovil nařízením
podrobnosti provádění, dohledu a udržování
staveb po jejich dokončení, jakož i způsob
výplat subvenčních splátek.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Po stránce formální budiž návrh
ten přikázán technickému výboru
k projednání do 3 dnů.
Správní komise ve svých podáních,
předložených a potvrzených zemskou správou
politickou, ministerstvu veřejných prací
vypočítala mnoho stavebních prací,
jež zahájila, aby zmírnila dnešní
nezaměstnanost lidu v Brně a v okolí, vlastním
nákladem. Omezené finanční prostředky
obce nedovolují však, aby v těchto pracích
bylo pokračováno v měřítku
tak velikém, jak by toho vyžadovala potřeba
umístění nezaměstnaných, jichž
jest v Brně a v okolí podle udání
vládního komisariátu asi 3.300 osob, z nichž
2.300 osob dostává tolik vyživovacích
příspěvků v nezaměstnanosti,
že jich celková výše dostoupla počátkem
května částky 1 1/2 mil. korun.
Podle dnešního stavu zaměstnává
město Brno při nouzových pracích regulačních,
silničních a jiných zemních úhrnem
přes 400 nouzových dělníků.
Více nebylo možno městu zaměstnati,
když nemělo vyhlídek na finanční
podporu odjinud, zejména od státu.
Jednání, zahájené mezi ministerstvem
veřejných prací a vládní správou
města, ukázalo, že by bylo možno nejen
v započatých pracích intensivněji
a ve větším měřítku než
dosud pokračovat, ale že by bylo také možno
zahájiti hojně dalších všeobecně
prospěšných stavebních akcí,
při kterých nalezla by zaměstnání
daleko větší část nezaměstnaného
lidu všech kategorií, nežli dosud a s tím
zároveň omeziti vydávání neplodných
podpor státních z nezaměstnanosti, ovšem
kdyby poskytnuto bylo státem přiměřené
podpory finanční obci, a to po způsobu, provedeném
v zákoně ze dne 15. dubna 1919 s. z. a n. čís.
209 týkajícím se provádění
nouzových prací v Praze. Pro tento způsob
výpomoci mluví hlavně číslice
podpor z nezaměstnanosti, vyplácených až
dosud v Brně státem; tak bylo měsíčně
vyplaceno:
od 15. prosince 1918 až do konce ledna 1919 | 450.000 K |
za měsíc únor 1919 okrouhle | 375.000 K |
za měsíc březen 1919 okrouhle | 284.700 K |
za měsíc duben 1919 okrouhle | 250.000 K |
Městská správa předložila seznam
oněch nouzových prací, s kterými bylo
by možno hned započíti, a vypočetla
též, pokud ovšem za dnešních poměrů
možno, příslušný náklad
na tyto práce; seznam pojat byl do odstavce návrhu
k zákonu pod 1 a). Město Brno zaměstnává
již při těchto nouzových pracích
okrouhle 500 dělníkův a páčí
se denně vyplácená mzda (bez nákladu
spojeného s dopravou materiálu a pod.) na 6000 korun.
Navržená státní subvence k těmto
započatým pracím v nejvyšší
částce 650.000 K umožní jednak obci
umístiti nejméně stejně velký
další kontingent nezaměstnaných, jednak
státu úsporu podpor, těmto osobám
patřící.
Zároveň s těmito pracemi zamýšlí
městská správa zahájiti postupnou
úpravu dosavadních ulic ve vnitřním
městě, jejichž vozovka jednak značnou
frekvencí a dopravou trpí, jednak neopravováním
a neudržováním po celá léta válečná
je v takovém stavu, že okamžitá náprava
jeví se nezbytnou z důvodů veřejných.
Seznam těchto úprav pojat byl do odstavce návrhu
k zákonu pod 1 b) a náklad na tyto úpravy
činí podle rozpočtu města na rok 1919
300.500 korun, a to podle jednotkové ceny za jeden kvadrátní
metr hotové dlažby. Ačkoli městská
správa uváděla ve svých podáních,
že ceny v nynějším okamžiku jsou
nepoměrně vyšší (neboť prý
jen potřebný kámen dlažební pro
tyto dlažby byl obcí zadán nejnižším
podavatelům za celkovou sumu 305.500 K). Ministerstvo veřejných
prací navrhuje přece jen, a to hlavně se
zřetelem na nezbytné šetření
se státními financemi, třípětinový
příspěvek státní pouze z částky
rozpočtené, a to s míněním,
že tímto příspěvkem bude přece
jen obci podstatně ulehčeno splniti převzaté
úkoly. Jelikož pak provésti tyto dlažební
práce není myslitelno bez současného
vydláždění oněch částí
průtahů státních silnic v městě,
které mezi tyto práce zapadají, resp. s nimi
souvisí, vzata byla do odstavce návrhu zákona
i patřičná položka na vydláždění
těchto úsekův erárních silnic.
S touto položkou dohromady podává se státní
příspěvek v částce 319.000
K.
Státní příspěvek na kanalisační
práce v městě, navrhovaný v odstavci
1 c) návrhu k zákonu částkou 541.000
K, odůvodňuje se jednak zřeteli zdravotními,
jednak potřebou, aby zvětšeno bylo území,
vhodné ke zřizování nových
obytných budov, hlavně však potřebou
celého komplexu státních budov pro účely
brněnské vysoké školy technické
a chemického ústavu zvláště,
jehož užívání se výstavbou
kanalisace teprve umožní.
Státní příspěvek v nejvyšší
částce l,000.000 K na zřízení
nového mostu přes Švarcavu a přiléhající
úpravou řeky, zařazený pod 1 d) návrhu
k zákonu, odůvodňuje se takto:
Stavba nového mostu přes řeku Švarcavu
v Brně, a spojená s tím místní
úprava řeky a přilehlého okolí
byla již roku 1908 předmětem podání
městské rady brněnské na tehdejší
rakouskou vládu, jež povolila k dotčeným,
tehdy částkou 800.000 K rozpočteným,
pracím státní subvenci 25% rozpočteného
nákladu, t. j. 200.000 K.
S hloubením kunety pro nové řečiště
bylo započato již roku 1914, kdy býv. vláda
rakouská vyplatila na povolenou subvencí částku
50.000 K a schválila povšechný projekt železobetonového
mostu s jedním obloukem o 33 m světlosti a 18 m
volné šířky, nařídivši
zároveň, aby projekt podrobný byl před
započetím stavby předložen ke schválení
ministerstvu veřejných prací.
K tomu již nedošlo, a ona stavba byla roku 1915 zastavena.
Stavební náklad, potřebný nyní
k pokračování a dokončení stavby,
odhaduje se podle zprávy vládního komisaře
pro Brno, předložené ministerstvu veřejných
prací 1,800.000 K.
K tomuto nákladu navrhuje se by povolen byl 60% státní
příspěvek, jehož míra by tedy
činila okrouhle a nejvýše až 1,100.000
K.
Zařazení státního příspěvku
na stavbu několika silnic v okolí brněnském
odůvodňuje se konečně tím,
že podle zpráv o počtu nezaměstnaných,
vládním komisařem města Brna zaslaných
ministerstvu veřejných prací a potvrzených
zemskou správou politickou, bude asi sotva možno,
by při navrhovaných pracích nouzových
zaměstnány byly všecky osoby v městském
obvodu ještě nyní bez zaměstnání
vykazované a státními podporami živené,
a že je tedy třeba, by akce proti nezaměstnanosti
v Brně a v okolí rozdělena byla tak, aby
byla sice především dána možnost
co nejvíce lidí k pracím nouzovým
přibrati, na druhé straně však aby rozvržením
nouzových subvencí na práce v širší
oblasti dosaženo bylo rovnoměrnějšího
rozdělení nezaměstnaných i po vzdálenějším
okolí města, čímž zamezeno bude
hromaditi pracovní lid v určitých městských
centrech. Toho lze dosíci, bude-li poskytnutou přiměřenou
státní podporou silničnímu okresnímu
výboru brněnskému umožněno, by
co nejdříve zahájeny byly práce na
stavbách několika silnic, již dříve
projektovaných, projednaných a snad i započatých:
je to tím spíše možno a nutno, poněvadž
okres brněnský pojat byl do zákona z 13.
března 1919 jen zcela nedostatečně; do vládního
návrhu k dodatku zákona ze dne 13. března
1919, čís. 156 pak vůbec pojat nebyl. Podle
výkazu moravského zemského výboru
jsou projektovány, nebo jsou i ve stavbě v okresu
brněnském tyto silnice:
a) z Troubska do Veselky, rozpočtená na | 112.000 K | |
b) z Ořechoviček do Nebovid, rozpočtená | 418.000 K | |
c) z Komína do Medlánek, rozpočtená | 130.000 K | |
d) z Holásky do Chrlice, rozpočtená | 49.000 K | a |
e) z Telnice do Otmarova, rozpočtená | 130.000 K | |
tedy celkem činí náklad | 839.000 K | |
Na to příslušná 3/5 subvence činila by | 503.200 K |
Jsou to vesměs silnice mezi obcemi v okolí brněnském,
mající za účel i odlehčiti
vozbě na přetížených silnicích
nynějších. Projekty těchto staveb byly
předloženy ministerstvu veřejných prací;
stavby jsou rozloženy v různých směrech
od města Brna a stačí, by na nich zaměstnáno
býti mohlo veškeré bez práce jsoucí
dělnictvo z Brna a z okresu.
Pro velkou část tuto navrhovaných nouzových
prací jsou projekty pohotově a byly opatřeny
schválením ministerstva veřejných
prací, některé dokonce jsou již ve stavbě,
buď se státní subvencí, povolenou ještě
bývalou rakouskou vládou, nebo bez této subvence.
Pokud tomu tak není, vyhrazuje se druhým odstavcem
návrhu k zákonu tomuto ministerstvu dodatečné
schválení. Zároveň vyhrazuje se ministru
veřejných prací v odstavci 3. navrhovaného
zákona právo, aby nařízením
zařídil vše potřebné, by snad
okolností, že projekty dosud schváleny nebyly,
zahájení staveb, o něž jde, nebylo zbytečně
zdržováno, a přece zajištěno bylo
napřed účelné užití povolených
státních stavebních kreditův a bezpečné
trvání dohotovených prací v budoucnosti.
Kromobyčejná pilnost projednání tohoto
návrhu podává se z charakteru prací,
pro něž se navrhuje podpora státní,
jako nouzových, a z okolnosti, že vyplácené
státní podpory z nezaměstnanosti dosahují
pro Brno povážlivé výše přes
pokročilou dobu roční, a starost o zachování
klidu a pořádku v hlavním městě
země podmiňuje více než jinde včasné
opatření práce těmto nezaměstnaným,
ať již jakéhokoliv druhu.